Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 774
Jeg har ingen inntekt, går vgs og er såpass psykisk syk at jeg går en egen spesial vgs for folk som er pasienter hos dps. Jeg fikk skoleplass den 3. august og søkte om stipend da, har nå gått snart en måned og Lånekassen mener jeg må vente enda en måned på å få pengene mine. Dette er penger som skal gå til mat og nødvendige utgifter, og uten de pengene har jeg ingenting. Fikk krisepenger av nav, men det er akkurat nok til litt mat i noen dager kanskje, men de få kronene varer ikke lenge. Har snakka med Lånekassen og de skulle prøve å få behandla søknaden min raskere, har snakka med de 5-6 ganger nå uten av at de gjør noe med søknaden min. Vet ikke hva jeg skal gjøre siden jeg har 0kr på konto og klærne mine holder på å falle sammen, noe tips?
Nav er riktig instans her! Vis kontoen og forklar saken, si at du er sulten. Du har krav på penger til mat uansett.
Hvis du bor sentralt deles det ut mat til trengende i en del av de større byene.
Sitat av sjuken Vis innlegg
Nav er riktig instans her! Vis kontoen og forklar saken, si at du er sulten. Du har krav på penger til mat uansett.
Hvis du bor sentralt deles det ut mat til trengende i en del av de større byene.
Vis hele sitatet...
Ja, men nav gir meg jo ikke akkurat mange kronene, de ga meg 1000 kr i dag som de mener jeg skal klare meg på helt til jeg får utbetalt stipend, som kan ta over en måned til..
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Ja, men nav gir meg jo ikke akkurat mange kronene, de ga meg 1000 kr i dag som de mener jeg skal klare meg på helt til jeg får utbetalt stipend, som kan ta over en måned til..
Vis hele sitatet...
Da bruker du de pengene sparsommelig, også spør du pent om mer. Velkommen til voksen/student/ NAV livet
Sist endret av Majao Gibensis; 28. august 2023 kl. 14:10.
Noen rett meg om jeg tar feil. Men du skal ha rett på penger til strøm, husleie og 10 200kr i livsopphold som et minste minimum per mnd. uansett situasjon. Tror ikke NAV kan nekte deg støtte eller nødstøtte legally. Problemet er mer hvor forbanna vrient, vanskelig og treigt NAV og staten er på alt. Det er i hvert fall det folk har sagt til meg. Strøm, husleie, +10200 livsopphold er minimum. Og er du i krise er de (eller skal være) pliktig til å hjelpe deg.
BRAND ∞ STRONG
Livsopphold NAV: 7 550 kr
Livsopphold Statens innkrevingssentral: 10 412 kr
Tror ikke du skal bruke argumentet om at klærne dine faller sammen.

Men si at du trenger penger til mat og nødvendige utgifter. Alternativet er at du ender opp hos Kriminalomsorgen.
morkakespisende
NAV beregner minstesatser ut ifra hvilken by(del) du bor i og vil variere fra sted til sted.
Sist endret av supranaut; 28. august 2023 kl. 15:00.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av supranaut Vis innlegg
NAV beregner minstesatser ut ifra hvilken by(del) du bor i og vil variere fra sted til sted.
Vis hele sitatet...
Sant det.
Summen jeg oppga (7 550 kroner) er den statlige veiledende satsen, men den enkelte kommune kan ha egne satser.