Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2138
Hallais, long-time lurker hær.
Jeg jobber i et ganske hardt yrke å jobber mange lange, meget stressende dager. Veldig lite fridager osv osv. Men trenger penga, får veldig godt betalt, så slutte er ikke en mulighet.

Tar meg gjerne en øl eller 5 etter jobb for å slappe av. Gjerne hver dag. Men jeg synes det bynner å bli nokk øl nå, tenker på hva jeg skal gjøre for å kutte ned.
Driver å tenker på å bynne å snuse for å ha "noe" å slappe av med isteden for pils... Sikkert en teit tanke, jeg veit ikke? Opinions?
ja har vert borti samme situasjonen du er i flere år før jeg ble sykmeldt. men jeg lurer på om øl er ikke det beste alternativet som det er veldig tungt/giftig for kroppen. hør med legen din angående valium og sovemedisin, og kansje lyrica? lyrica er mot smerter. jeg er ganske trøtt nå selv, så kommer kansje med ett bedre svar i morgen. god natt!
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Mordisinmiddag Vis innlegg
Tar meg gjerne en øl eller 5 etter jobb for å slappe av. Gjerne hver dag.
Vis hele sitatet...
Betyr det at du ikke slapper av hvis du ikke drikker eller at du liker å ta en øl?
Hvis det er halvlitere vi snakker om så ligger du langt over det som anses som farlig høyt.
Du: 5x0,5l x 7 = ca. 52 alkoholenheter per uke

Risikosoner for alkoholrelaterte plager
Menn
  • Høy risiko for menn: Mer enn 21 AE per uke
  • Lav risiko for menn: Mindre enn 14 AE per uke
  • Grensesone for skade: 14 - 21 AE per uke
NHI.no
Sist endret av vindaloo; 14. august 2023 kl. 00:43.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Betyr det at du ikke slapper av hvis du ikke drikker eller at du liker å ta en øl?
Hvis det er halvlitere vi snakker om så ligger du langt over det som anses som farlig høyt.
Du: 5x0,5l x 7 = ca. 52 alkoholenheter per uke

Risikosoner for alkoholrelaterte plager
Menn
  • Høy risiko for menn: Mer enn 21 AE per uke
  • Lav risiko for menn: Mindre enn 14 AE per uke
  • Grensesone for skade: 14 - 21 AE per uke
NHI.no
Vis hele sitatet...
det er sant, men min polske medarbeider mente det er normalen beklager dette er bare en spøk, men ja det er tungt for kroppen i de mengdene, men hvis du føler deg bedre uten alkohol så sier det seg jo selv at du har godt av det. men hvis du føler deg bedre med alkohol/får sovet bedre uten å få hangover som jeg holdt på med så er det en ting å vurdere. igjen så anbefaler jeg å snakke med lege angånde problemet som gjør at du ikke får slappe av. er det smerter eller er det tanker/stress osv... og jeg har enda ikke lagt meg beklager det.
Å slutte å drikke høres lurt ut hvis det er noe du gjør stort sett hver dag. Nesten uavhengig av mengden det er snakk om vil jeg si.
Men det er kanskje lurt å finne ut hvilket behov du dekker med den drikkinga. Jeg mener ikke at det er teit å begynne å snuse i seg selv, men jeg stusser litt på hvordan du legger frem den ideen.
Er det sånn at du har behov for å løse interne utfordringer med eksterne løsninger, så kan det jo være at du har en eller flere utfordringer du med stor fordel kan finne ut av og forsøke å gjøre noe med.

Å gå for å få i deg valium, Lyrica eller noe sånt høres ut som en utrolig dårlig ide.

Har du forsøkt meditasjon? Er det noe mulighet for å få ut litt uro eller annet ved hjelp av litt trening eller å gå tur?

Best wishes herfra uansett ihvertfall
Takk for gode svar. ��

Behovet jeg dekker er vel å slappe av/gire ned kroppen etter en lang dag med høyt tempo. Er vel også deffor jeg tenkte snus kunne funka siden nikotin også er tildels beroligende.(?)
Ellers var kanskje tanken å forsøke å bytte ut en avhengighet med en annen, minde skadelig en.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Betyr det at du ikke slapper av hvis du ikke drikker eller at du liker å ta en øl?
Hvis det er halvlitere vi snakker om så ligger du langt over det som anses som farlig høyt.
Du: 5x0,5l x 7 = ca. 52 alkoholenheter per uke

Risikosoner for alkoholrelaterte plager
Menn
  • Høy risiko for menn: Mer enn 21 AE per uke
  • Lav risiko for menn: Mindre enn 14 AE per uke
  • Grensesone for skade: 14 - 21 AE per uke
NHI.no
Vis hele sitatet...

Ja er det jeg er redd for at det begynner å bli langt over det som er bra nå. Liker øl, drikker ikke hvis jeg ikke har øl, hater sprit osv. Men slapper ikke ordentlig av uten heller.
Sist endret av Mordisinmiddag; 14. august 2023 kl. 06:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Etter min erfaring var snus beroligende i begynnelsen, men at man etterhvert bare snuser på grunn av vanen og holde borte suget. Om det samme gjelder for deg, vil du om 6 måneder både snuse og drikke for å slappe av.

Alkohol er også en luring. For man opplever at det tar stresset ned, men rent fysiologisk og psykologisk skjer det motsatte.

Lykke til i letingen på det du trenger ��
Sitat av Mordisinmiddag Vis innlegg
Behovet jeg dekker er vel å slappe av/gire ned kroppen etter en lang dag med høyt tempo. Er vel også deffor jeg tenkte snus kunne funka siden nikotin også er tildels beroligende.(?)
Vis hele sitatet...
Nikotin trekker sammen blodårene som resulterer i at hjertet ditt må jobbe enda hardere for å pumpe blod. Så noe spesielt beroligende er det ikke, selvom det kan føles slik når hjernen løser ut godstoffene.

Har du prøvd å meditere? Skal visst være veldig bra for å koble av. Hvis ikke så har en varm dusj og en god serie alltid fungert for meg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nikotin er ikke særlig beroligende. Det er beroligende hvis du akkurat nå er urolig på grunn av nikotinsug.
Jeg anbefaler å forsøke litt trening eller meditasjon.
Guidet meditasjon på youtube er en fin greie. Personlig tok det en del tid og øvelse før jeg fikk ønsket effekt av det. Opplevde det litt som at jeg ikke fikk det til i begynnelsen, men fant etterhvert ut at det ikke er en prestasjon. Det var bare veldig uvant å være her og nå og ikke fokusere på noe som helst annet enn å kjenne på pusten og min egen kropp.

Håper du finner ut av det
Var vel dette som var grunnen til at jeg holdt så lenge på snusen. Verken nikotin eller alkohol er jo løsningen.

En god bok, trening eller musikk ville jeg foreslått. Er det jeg bruker når jeg må koble ut hverdagen litt.
Takk igjen for gode svar. Trokke meditasjon er det jeg trenger, men ska i allefall ikke prøve å "bytte" til tobakk da i allefall.
Mitt triks da jeg måtte slutte med kaffe: blande ut med koffeinfri såpass jeg akkurat klarte å innbille meg at det var kaffe jeg drakk, selv om jeg egentlig visste at det ikke var det.

Nei men seriøst, det er mye psykisk. Kaffe = pause i arbeidsdagen, øl = belønning etter endt slit. Det finnes bra alkoholfri øl som kan fylle den symbolske funksjonen. Eventuelt kjør annenhver i starten.

Sitat av Shlask Vis innlegg
Alkohol er også en luring. For man opplever at det tar stresset ned, men rent fysiologisk og psykologisk skjer det motsatte.
Vis hele sitatet...
Det stemmer vel ikke helt. Alkohol er et sentraldempende stoff, det stimulerer i hovedsak GABA og hemmer glutamat, som er hhv dempende og stimulerende signalstoffer i hjernen. Sånn sett så roer det deg jo ned, nevrologisk sett.

Du kan imidlertid føle deg oppstemt, særlig i starten, både pga dopaminet og ikke minst fordi det første som blir dempet i hjernen din er de eksekutive funksjonene i pannebrasken din, som blant annet har som oppgave å stoppe deg i å si og gjøre alt som faller deg inn. I tillegg kan hjernen sette inn en slags motreaksjon på å bli sløvet ned, som kan øke opplevd energi, og også angstnivået. Sånn sett kan du få en mer psykologisk stressreaksjon. Etterhvert som f eks motorikk, hukommelse, koordinasjon osv blir mer påvirket, merker man den dempende effekten bedre. Men den er der altså fra starten. Sånn på lengre sikt kan vi nok være enig om at alkohol ikke er et egnet middel til å dempe angst.
Sist endret av *pi; 14. august 2023 kl. 20:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg starta alkoholiker karrieren 19 år gammel siden jeg hadde en rimelig tung jobb. Alkoholen var vidunderet som lot meg slappe av og sove godt. Men det gikk kjapt fra en eller to dager i uka til hver dag i uka. Å ha kontroll til å miste kontroll. Så forsvant 4 år til drikking. Jeg husker ca. 1 sommer, 1 væpna politiaksjon og rettsaken som fulgte etterpå (litt overdrevet men men). 23 år gammel endte jeg opp på ruspoliklinikk.

Det er ingen garanti for at du ender opp som alkoholiker men jeg ville kutta ned på drikkinga. Når kroppen og hjernen først er vandt med alkohol så er det to tette og en badehette.