Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 842
Jeg må begynne med briller frast. De siest fra optiker at jeg bør ha proggresive briller. Blir dere som har brukt briller over tid vandt med det? Eller anbefaler dere heller vanlige briller? Kom gjerne med synspunkt ut i fra erfaringene deres?
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Fordelen med progressive glass er jo at du ser klart uansett om du ser rett frem, eller nedover. Alternativet er jo å bytte briller hele tiden.

Jeg gikk fra å bruke kontaktlinser nesten hele tiden, til briller med progressive glass for rundt fem år siden. Jeg ble ganske fort vant til det, og har ikke ønsket å gå tilbake til linser siden.

Jeg har et par briller med vanlige glass også men de bruker jeg sjelden, fordi jeg ikke klarer å se klart nok på nært hold.

Det finnes progressive kontaktlinser, men de virker ikke for alle.
Sist endret av Barte-Sam; 23. august 2023 kl. 07:49.
Jeg brukte sikkert 3 uker, før jeg ble vandt med det. Angret som fan, de første 2 ukene. Men plutselig la jeg ikke merke til det lengre. Nå er det bare digg, å bruke en brille til alt
Jeg bruker bare briller når jeg sitter på pc, og fikk for noen år siden progressive briller. Jeg ble aldri helt komfortabel med de, så gikk tilbake til vanlige briller igjen, etter ca 1 år.
Problemet var at det skarpe synsfeltet ble mindre, så når jeg kodet på 3 skjermer, så måtte jeg vri mer på hodet for å lese hva som stod på skjermen, enn med vanlige briller.

Så har noen år gått, og jeg har nå gjort et nytt forsøk på progressive briller, og de jeg har fått nå er bedre, men fortsatt må jeg vri mer på hodet enn med vanlige briller.
Jeg har dog valgt å bruke disse, for da kan jeg bruke de når jeg går rundt på kontoret, uten å ta av og på brillene hele tiden.

Nå begynner synet å bli såpass dårlig at jeg nok snart må bruke briller hele tiden, og da blir det nok progressive pga at man ikke trenger å bytte hele tiden (bruker nå +2.5 på begge øyne, så det å lese priser osv på Kiwi, er ikke så enkelt lenger).
Betalte noe mer for de siste brillene, og det optiker sa, var at de litt dyrere brillene, hadde litt større felt der man ser skarpt.
Jeg synes vanlige glass er best. Progressive briller gir meg store problemer med å fokusere. Jeg ser mye dårligere enn de fleste dog, så mulig det har noe å si.

Uansett hva du velger, så ta med så mange overflatebehandlinger og ekstra til brilleglassene som mulig. Så velger du hvor tynne du vil ha utifra hvor mye du har lyst til å betale. Jeg har veldig tjukke glass og sliter ikke med at det blir lysinnslipp selv om glassene er flere milimeter for tjukke til innfatningen, det er mange som velger tynnere glass enn de har behov for.