Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1919
Jeg bare undres over alle de hobbyfotografene jeg kjenner som plutselig er blitt veldig flinke. Det kan tenkes at den digitale revulusjonen med telefon-kamera gjør dem trente på å ta gode bilde. Men finnes det en kamera og linse hvor nesten alt ser bra ut? Jeg har ikke peiling på dette, men undres jo litt.
Har selv et litt gammelt digitalkamera Nikon fra tidlig 2000 tall-de fleste moderne iphone/whatever smartphone tar vel mye skarpere bilder en det jeg har
Sist endret av sinsenkrysset; 2. juli 2023 kl. 20:15.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det meste av kameraer er laget for å få ting til å se bra ut, pluss-minus en del manuell kontroll, fysiske begrensninger og spesialisering. Bortsett fra noe kunstnerisk er det også mye "vitenskapelig" i fotografi, og det kan optimaliseres for. Mange kameraer og telefoner har en drøss funksjoner for å fotografere i mer eller mindre spesifikke tilfeller. Idealet for mobilkameraer (ev. som ikke er myntet spesifikt på fotoentusiaster) er at det meste skal kunne pekes og klikkes på, så ender man opp med et brukbart bilde, og det er vel først og fremst det folk har tilgjengelig.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av aldarico Vis innlegg
Men finnes det en kamera og linse hvor nesten alt ser bra ut?
Vis hele sitatet...
Tenker du på eksponeringen, farger, skarphet, kontrast osv.?
Setter man kameraet til å bestemme blender og lukker + auto fokusering vil det som regel se ganske bra ut (med litt forbehold om lysforholdene)
Hei!
Jeg vet ikke hva du mener med "kamera som gjør at alt ser bra ut", men jeg kan gjette:
Du vil ha et kamera som lar deg få muligheten til å kontrollere alle innstillinger / alternativer rundt det å ta bilde.
For eksempel vil du justere eksponering, hvitbalanse, lysstyrke, lukketid, og slike ting.
Da er det et speilreflekskamera du er ute etter. Eller mer riktig å si idag:
Speilløst systemkamera.
speilreflekskamera og speilløst systemkamera er ikke det samme, snarere omvendt
De legger på filtre. Enten på selve telefonen/kameraet eller i et enkelt program etterpå, jeg tipper telefonen. Altså en app. Kamera(appen) står i automodus.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Hei!
Jeg vet ikke hva du mener med "kamera som gjør at alt ser bra ut", men jeg kan gjette:
Du vil ha et kamera som lar deg få muligheten til å kontrollere alle innstillinger / alternativer rundt det å ta bilde.
For eksempel vil du justere eksponering, hvitbalanse, lysstyrke, lukketid, og slike ting.
Da er det et speilreflekskamera du er ute etter. Eller mer riktig å si idag:
Speilløst systemkamera.
Vis hele sitatet...
TS syns at hobbyfotograf vennene sine plutselig har blitt så flinke og siden han, i følge seg selv, ikke kan noe om foto
spør han om det finnes kamera/linse komboer som automatisk lager bra filer uavhengig av fotografens skills.

Mitt råd var å bruke kameraet i automatiske modus og at det stort sett vil gi bra bilder.
Er man litt interessert i foto liker man gjerne å kontrollere blender/lukker selv, men det er ikke det TS spør om.
Sitat av Gloss Vis innlegg
speilreflekskamera og speilløst systemkamera er ikke det samme, snarere omvendt
Vis hele sitatet...
Et fellesord er "system-kamera", for du kan bytte objektiv (ikke linse) og kanskje andre ting på kameraet. På et professjonelt kamera kan du igrunn bytte ut det meste, men da nærmer du deg 100k i pris. ("Hasselblad" ligger på tunga). Mitt siste kamera kostet ca 10k nytt (jeg kjøpte det brukt for ca 4k), og jeg kan gjøre absolutt alt av instillinger. Det har 24 megapixler som er mer enn bra nok (mobilen min har 48 megapixler). Og den har ISO på opptil 100k.

Det er ikke kameraet som gjør at du tar bra bildere. Kameraet gir deg bare muligheten til det. Det er DU som fotograf som må gjøre vurderinger og innstillinger for å ta bra bilder. Jeg vil faktisk anbefale deg å ta et kurs i fotografering. Da lærer du hvordan du skal bruke et kamera korrekt. En god fotograf kan ta bra bilder med bortimot alle kameraer. Selv tar jeg veldig bra bilder også med mobilen.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Hei!
Jeg vet ikke hva du mener med "kamera som gjør at alt ser bra ut", men jeg kan gjette:
Du vil ha et kamera som lar deg få muligheten til å kontrollere alle innstillinger / alternativer rundt det å ta bilde.
For eksempel vil du justere eksponering, hvitbalanse, lysstyrke, lukketid, og slike ting.
Da er det et speilreflekskamera du er ute etter. Eller mer riktig å si idag:
Speilløst systemkamera.
Vis hele sitatet...
Telefonen min kan ta bilde i et RAW format. Er ikke en super ekspert alt det tekniske, men det gjør altså at man får bilder som inneholder justerbar rådata av fargespekter. Du trenger dog enda godt lys i originalbildet, eller lang eskpokseringstid for å bra bilder som ikke har fult av støy eller blir helt mørke.

Jeg prøvde når det var nordlys å ta litt bilder. Jeg så veldig lite av nordlyset selv, men når jeg satt kamera på med eksponeringstid på 10 sekunder kom det veldig klart frem



Men dagens mobiltelefoner tar VELDIG gode bilder out of the box, gitt at du faktisk har brukbart lys (naturlig sollys slår alt).
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Mitt siste kamera kostet ca 10k nytt (jeg kjøpte det brukt for ca 4k), og jeg kan gjøre
absolutt alt av instillinger. Det har 24 megapixler som er mer enn bra nok (mobilen min har 48 megapixler). Og den har
ISO på opptil 100k.
Vis hele sitatet...
Hva bruker du?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva bruker du?
Vis hele sitatet...
Samsung S41 og Pentax K70.
med normal brennvide (35 -50mm) og stor blender (f/4 -f/2) vil du i di fleste tilfeller også med lite lys ta fine "kunstneriske" bilder
Jeg har et av de rimeligste systemkamera og et lite utvalg objektiver jeg liker å leke meg med (macro, zoom, 50mm og et gammelt Helios objektiv) har også et ND filter så jeg kan eksperimentere med lang eksponering https://www.flickr.com/photos/139516232@N08/
Sist endret av Gloss; 3. juli 2023 kl. 10:17.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg er helt sikker på at det ikke er dette du er ute etter, men absolutt alt ser bra ut hvis bildet er tatt med et stortformatkamera. http://www.chamonixviewcameras.eu/ er nydelige.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Samsung S41 og Pentax K70.
Vis hele sitatet...
Noe spesielt du er interessert i og jobber mest med som f.eks Natur, Gatefoto, Astrofotografering eller litt av alt?
Hadde vært kult med noen smakebiter hvis du er komfortabel med å dele de.
Sist endret av vindaloo; 3. juli 2023 kl. 12:31.
Forskjellen på et dårlig og et bra amatørfoto handler stort sett aldri om detaljer i innstillingene, så lenge det er ok lysforhold. Det handler i alle fall aldri om kamerakvalitet, ethvert moderne mobilkamera er bra nok for ditt bruk. Lær deg noen enke triks for komposisjon og vær litt bevisst på hva du tar bilde av, så hever du deg mange hakk med en gang. Du skl heller ikke undervurdere litt basic etterbehandling, bare pass deg for å dra for hardt i spakene.
Sist endret av *pi; 3. juli 2023 kl. 13:58.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det handler i alle fall aldri om kamerakvalitet, ethvert moderne mobilkamera er bra nok for ditt bruk.
Vis hele sitatet...
Litt uenig i det. De fleste mobilbilder syntes jeg ofte ser litt platte og endimensjonale ut i forhold til et systemkamera der du f.eks kan justere blenderåpning og skape litt dybde
Sitat av Gloss Vis innlegg
Litt uenig i det. De fleste mobilbilder syntes jeg ofte ser litt platte og endimensjonale ut i forhold til et systemkamera der du f.eks kan justere blenderåpning og skape litt dybde
Vis hele sitatet...
Det blir vel strengt tatt høna og egget? For å klare å utnytte systemkamera og alle innstillinger må det jo være såpass interesse i bunn at folk orker sette seg inn. Og det må kanskje også være noen bra bilder tatt tidligere som kan gjøre at gnisten tennes. Billedkomposisjon trenger jo ikke bli et høyskolefag men jeg tenker det er smart å starte der, og starte med det utstyret folk har. Det beste kamera er det kamera du har. Ikke det du la igjen hjemme pga vekt og størrelse. Mobilen har folk alltid med seg, og enhver mobil fra de siste par tre fire år tilbake er mer enn gode nok til å ta gode bilder.

Noen er bedre enn andre å dårlig lys. Men start med de små ting. Finn gode snitt og vinkler. Plasser motivet i linsa slik at det passer med det du ønsker formidle osv. Helt basic greier kan googles og absorberes i løpet av en kveld eller to. Så er neste steg etterbehandling og "polering".
Sist endret av _abc_; 3. juli 2023 kl. 20:02.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Pinhole-kamera
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det blir vel strengt tatt høna og egget? For å klare å utnytte systemkamera og alle innstillinger må det jo være såpass interesse i bunn at folk orker sette seg inn. Og det må kanskje også være noen bra bilder tatt tidligere som kan gjøre at gnisten tennes. Billedkomposisjon trenger jo ikke bli et høyskolefag men jeg tenker det er smart å starte der, og starte med det utstyret folk har. Det beste kamera er det kamera du har. Ikke det du la igjen hjemme pga vekt og størrelse. Mobilen har folk alltid med seg, og enhver mobil fra de siste par tre fire år tilbake er mer enn gode nok til å ta gode bilder.

Noen er bedre enn andre å dårlig lys. Men start med de små ting. Finn gode snitt og vinkler. Plasser motivet i linsa slik at det passer med det du ønsker formidle osv. Helt basic greier kan googles og absorberes i løpet av en kveld eller to. Så er neste steg etterbehandling og "polering".
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hvor høna og egget kommer inn i bildet, spesielt siden mobiler definitivt kom sist.

Mobiler har da i stor grad prøvd å etterligne det man kaller god korrigering av farger og intensitet, som ble gjort manuelt før enten ved å ta bilder av motiver i rett lys (gamledager) med rette innstillinger eller å etterbehandle bildene i Lightroom e.l.
Nå vil de beste fotografene gjøre en kombinasjon av disse to, jo bedre grunnlag man har jo fetere blir bildene.

Komposisjon er bare en del av "middagen", hjelper lite om fatene står rett plassert når kjøttet ser grått ut. Jeg ville heller lært om hvor stor påvirkning lys har å si.

Den enkleste leksjonen der er å ta bilder veldig tidlig eller sent dagen: når sola er lavt nede og lyser mer direkte på subjektet ditt i stedet for høyt på himmelen og i en skarp vinkel. Noe annet å tenke på er fargetemperatur, hva som er fint kommer helt an på hva du vil formidle: Varmt (oransje lys) for koslige gode stemninger og Kaldt (mer blått lys) for kulde, skarphet, objektivitet.

Så har du dybdeskarphet. Vil du at ting skal virke personlig? Her har systemkamera muligheter som mobiltelefoner bare får til med å jukse i etterkant. litt eksempler.

Jeg mener de to tingene der har tusenvis mer å si for bildet enn komposisjon, men smaken er jo som baken.
Sist endret av Expialidocious; 3. juli 2023 kl. 20:19.
men nå er det jo ikke nødvendigvis slik at TS vil skaffe seg nytt kamerautstyr, men lurer på hva vennene hans holder på med
Da ville jeg startet med å spørre dem?
Sist endret av Gloss; 3. juli 2023 kl. 21:32.
"Hvis jeg synes det er vanskelig, er det umulig for alle andre"?
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Fujifilm X100V er et av disse kameraene som "tar gode bilder uansett" og er veldig hypet opp i fotomiljøene for å ha et godt filterutvalg som gir gode farger og kontrastnivåer. Det er kjent for å ta bilder du kan laste rett opp på nettet uten noe Lightroom-arbeid. Med noe som en Sony A7 får du fantastisk bildekvalitet, men kan ofte bli litt kjedelig hvis man ikke drar i noen spaker og fargekorrigerer. Du kan sammenligne det litt med partyhøytalere vs studiohøytalere.

https://www.google.com/search?q=fuji...+photo+samples
BRAND ∞ STRONG
Det er egentlig ingen ting spesielt i åpningsinnlegget til TS som gir noe klart svar på hvor han vil med dette, om det er en gryende fotointeresse eller bare en plutselig innskytelse og basert på at noen han kjenner plutselig er blitt veldig flinke"samt at han lurer på om det finnes fotoløsninger som automatisk tar bra bilder der "alt ser bra ut" høres det litt ut som at det egentlige spørsmålet er hvor vidt disse vennene faktisk har blitt så flinke eller om den æren går til kameraet.
Sist endret av vindaloo; 3. juli 2023 kl. 23:51.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Litt uenig i det. De fleste mobilbilder syntes jeg ofte ser litt platte og endimensjonale ut i forhold til et systemkamera der du f.eks kan justere blenderåpning og skape litt dybde
Vis hele sitatet...
Joda, man har jo mer kontroll. Men det er åpenbart ikke det nivået TS befinner seg på, når han spør etter et kamera som tar bra bilder nærmest uavhengig av fotografen. Faktum er at at en god fotograf kan få veldig mye kult ut av et mobilkamera, men en dårlig fotograf får nada ut av proft utstyr. Selv om han teknisk sett vet hvordan knappene funker. Nybegynnerbilder strander stort sett på at det de tar bilde av er helt uinteressant, og at de ikke har tenkt gjennom komposisjon i det hele tatt. Det hjelper ikke med fin bokeh da.

For å gå fra meningsløse knips til ganske kule bilder mener jeg man må begynne med å lære seg å se hva som kan bli et kult bilde. Det blikket trener man ved å ha øynene med seg i hverdagen, og det beste kameraet da er det kameraet du har tilgjengelig når motivet dukker opp. De fleste bildene jeg er mest fornøyd med er tatt med mobilkamera, nettopp av den grunn.

Jeg ville begynt med motivvalg og komposisjon, TS. Så kommer du raskt nok til å få lyst på et speilreflekskamera, men da fordi du har spesifikke ting du vil bruke det til å oppnå, ikke fordi du tror det skal ta kule bilder for deg.
Sist endret av *pi; 4. juli 2023 kl. 01:04.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fikk et bra tilbud på Sony A6400 + Sigma 30mm f/1.4
Meget fornøyd. Bruker fortsatt det gamle A5000 noen ganger når jeg skal ut fordi det er lettere, men hvis du har lyst til å kjøpe det av meg for en rimelig penge selger jeg det for 1000,-
Hatt det i 7 år og fungerer akkurat som det skal bortsett fra "lokket" til hdmi kortet som har blitt litt løst

Her er et knipe bilder jeg har tatt med det siste ukene
https://www.flickr.com/photos/139516...res/f0v1eZAV24
Sist endret av Gloss; 22. august 2023 kl. 12:33.