Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 4457
Leste en interessant artikkel om at vanlige støysendere kan slå ut boligalarmer, taxisystemer, så og si alt som avhenger av det mobile nettverk.

Er det lov til å bestille slike fra utlandet? og i så fall, hvilke konsekvenser vil det ha?


Artikkel-link: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2733439.ece
Sist endret av Heisenberg1; 25. oktober 2008 kl. 23:36.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis det er lovlig, har det vel ikke så mange konsekvenser.
Det er kun miltæret og politet som har myndighet til å bruke slikt utstyr i norge...

Lurer egentlig på om du leste den saken jeg...

- Solgt åpent

Aftenposten er kjent med at slikt ulovlig utstyr ble solgt over disk i Oslo så sent som for tre år siden. Både tollvesen og Post- og teletilsynet er kjent med at det foregår ulovlig import via internett.
Bare tenk hvilket kaos man kunne lage med en slik en. ^^
Disse er ganske billige på dealextreme.
Trodde bare dem tok mobilsignaler jeg.
http://www.dealextreme.com/search.dx/search.blocker
Sist endret av Evelen2; 26. oktober 2008 kl. 00:29.
Sitat av Evelen2
Disse er ganske billige på dealextreme.
Trodde bare dem tok mobilsignaler jeg.
http://www.dealextreme.com/search.dx/search.blocker
Vis hele sitatet...
Bolig/hytte/nødalarmer kjører ofte på gsm-båndet ja
Sitat av Evelen2
Vis hele sitatet...
Feks, men du kan klare deg med en langt billigere om du vet ca. hvor gsm sender står. Har dog ikke prøvd de fra dealextreme.com
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av tøffel
Det er kun miltæret og politet som har myndighet til å bruke slikt utstyr i norge...
Vis hele sitatet...
Som det også står i artikkelen, ble politiet møtt sterk motstand når de kom med ønske om å bruke det, så tviler på at det ble noe av de planene.
Politiet har jo allerede myndighet til å stenge ned GSMstasjoner, hvorfor bruke jammere da?
Phuu, politiet gjør stortsett som de vil. Om det er en stor nok aksjon ( det kan ikke alltid du vite, der du sitter ) så smeller de til med det de har av utstyr og mannskap..
Nå tenkte jeg på privatpersoner, ikke politiet.
Sitat av Wikipedia
Norway: illegal to own and operate. The police and the military can use jammers in situations in which it is necessary.
Vis hele sitatet...
ti tegn går fort
Alltid tenkt å bestille en sånn, men aldri vist at det var ulovelig. Kan jo brukes til så mye f.eks i bussen, hvis man er lei at folk snakker i tlf:P eller på fester haha

Jepp, da driter vi i å bestille en sånn da
Smart, jeg tror faktisk det er latterlig streng straff på det Er vel omtrent som å sende på FM-båndet uten lisens
Er enda ikke forbud mot å anskaffe eller eie sånt utstyr i norge asaik. Å benytte derimot strider nok mot noen lover og/eller paragrafer, vil jeg tro (vet orker bare ikke søke nå. )
Sist endret av pidget; 26. oktober 2008 kl. 02:51. Grunn: la til )
Hmm...er dette enda et tilfelle av at mediene bruker det som er postet på NFF ?
Skrev om dette den 9.10 (http://freakforum.nu/forum/showpost....2&postcount=23)

Tips om andre liknende "forum" uten media innsyn mottas med takk på PM

_Ole_

Sitat av Daskeladden
Vis hele sitatet...
Bra link.

Tidligere så var det et spørsmål om straffbarheten i dette.
Ut fra linken så tilsvarer det samme bøte-nivå som å bli tatt med brukerdose hasj. Spørsmålet er heller omfanget av "jammingen" din eller størrelsen på brukerdosen.
Ergo kan du belage deg på alt fra forelegg på 3000kr til fengsel 6 måneder.
Ikke veldig godt svar, men bedre enn "veldig streng"-svarene. (no disrespect)

_Ole_
Virker som om politiet sliter med å regulere/stoppe salget av jammere. Det finnes jo flere norske nettsider som selger jammere opp til så mye som 55 000,- og som har en radius på mange hundre meter...
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3623

En slik måtte jo ha vært ideel når man skal stjele en bil med trackguide eller hva det het det sporingssystemet hehe..
Sitat av datagutten
Som det også står i artikkelen, ble politiet møtt sterk motstand når de kom med ønske om å bruke det, så tviler på at det ble noe av de planene.
Vis hele sitatet...
Det meste av denne informasjonen finner du i straffeprosessloven §216 (om jeg husker rett i farta...orker ikke sjekke) i tillegg til ekom-loven av 2007.
I tillegg gjelder særregler. Henvisninger til disse vil du finne på Lovdata.
Heilt canooon
Hadde vært morsomt med en sånn og en forsterker. De sender vel med noen milliwatt, så tenk å hatt en med .. 100W? :3
lurer på hvor mange watt/milliwatt min er på jeg? hmm :P
Vet ikke hvor relevant det er iforhold til boligalarmer ettersom vaktselskapet alltid rykker ut om vaktsentralen mister kontakt med et alarmsystem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fudge
Vet ikke hvor relevant det er iforhold til boligalarmer ettersom vaktselskapet alltid rykker ut om vaktsentralen mister kontakt med et alarmsystem.
Vis hele sitatet...
Med GSM-basert overvåkning? Hørest rart ut. Trudde GSM-baserte alarmer gjorde den antakelsen at GSM-nettet ikkje gikk ned i det innbruddet skjedde.

Dessuten er linjeovervåking på fasttelefon ei ekstratjeneste fra telenor, som koster penger. Trudde det kun var vanlig i næringsbygg...
Fy faen så jævla genialt det er Men blokker disse tingene også alarmer inn til hus?
står mye rart her , på tide og få endel fakta som mangler her. først av alt så finnes det 3 hoved type alarm sender. Disse er: analog linje(telefon), gsm , ip-sender.

1. analog linje, er helt normal tlf linje, den er veldig mye bruk. den har og flere kategorier på sikerhet. billigst og dårligst er "robot sender" det i praksis en box som ringer et nr og sier eks "alarm port1" osv.. Neste er "alarm(tele) sender" den er i praksis et modem som ringer til alarm sentral som alarm blir registert. Den siste er "safetel" som er og analog linje, men den sjekk vært 3sek om linja er oppe, går den ned/brudd får vakt alarm, ingen av dem andre får dem alarm(den er brukt på veldig mange firma, det koster self litt penger).
STORT NB: dem fleste alarm sender sjekker KUN om det er strøm på tlf linja, klipper du tlf linja(strøm blir borte) og den har gsm sender med enn gang "sabotasje" til alarm sentralen.

2.
gsm sender er delt opp 3 deler , den mest brukt er gprs biten som sender "ping" vært 2-3min til vakt sentralen at den lever, når linke går ned får dem "error" på firma vil dem rykke ut, hvis den ikke er opp ved neste ping(ca 5min etter) neste del er "robofon biten som er en datamaskin som ringer et nr og sier hvem port som har blitt aktivert. og den siste er sms. NB: alle dem 3 over bruker forsjelige måter og snakke med sentralen(vil si dem bruker litt forsjelige frekvesner. sms bruker data0 kanalen som alle tlf lytter på, gprs bruk normalt(spørs gammel ny sentral osv) den bruker normalt 1tale kanal, nye sentraler har egen frekvens range for gprs. den siste måte er helt normalt tale kanal.

3. ip sender, er ikke brukt privat, er i praksis en vpn tunnel til vakt sentralen som bare sende http(post) til en web server.




NB(bedrift): Normalt bruke firma løsning nr 1 sammen med nr 2
NB(privat): normalt bare nr1 eller nr2 , men her spørs det hvor gammel/dyr osv... sentralen er, hvordan modul osv, som står plaser inni alarm skapet.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Veldig bra post ranvik, men du må skrive bedre norsk var tungt og lese.

Forresten det og skru av hele GSMsendere kan skape mye trøbbel, tenk deg ei gammel dame med trygghetsalarm som ikke er så veldig trygg lenger? Eller hvis det skjer en ulykke i nærmeste omkrets? ELLER hvis det begynner og brenne.
Glemte en ting da, dem alarm system er går på 2,4ghz mellom alarm sentral og ir-sensor på veggen. HVIS dem mister lik(eks støy sender) så vil alarmen gå med enn gang.

ja veit det er systemer som bruker 443mhz og andre, noen har lisensierte frekvenser, mens noen bruker public. 2,4ghz over er mens som eks.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
BUMP:

sorry, vet det er gammel tråd. dette er dog ofttopic, men likevel... tenk deg, en slik støy sender, den kan få husalarmer til å gå ikke sant?

Scenario: jeg har plukket meg ut et hus, der det er alarm. jeg kan ikke koble fra den alarmen, men jeg har jo støy senderen? vel, da bruker jeg denne til åfå alarmen til å gå 5-6 ganger, helt til vekteren eller vakthavende slår av alarmen, og gir beskjed til eier av huset og til en reperatør som kommer neste dag.da har man plutselig ikke en alarm å bekymre seg om? med andre ord, fritt spillerom nå kan jeg å deaktivere de fleste alarmen, driver å lærer meg den nye serien til hafslund (Kranglete jævler...) men bare en tanke.

ja, vel, dette er begrunnelsen bak tankegangen min : har en kompis som har jobber som vekter, han sjekket ofte alarmer etc. når en alarm gikk veldig ofte (5 ganger + uten grunn. alt er jo relativt? :P) så slo de enkelt og greit av alarmen... det var det han fikk beskjed om fra sentralen hvertfall, også sendte de en reperatør nesten dag.

Argumenter for\mot anyone?
Sist endret av CHillZoNE; 29. januar 2009 kl. 22:40.
Mmmm... støysendere kan bestilles dra DX til et par hundre kr avhengig av hvor stor rekkevidde de skal ha. Dessverre ulovlig å bruke for andre enn politiet.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
jojo, men jeg tenkte på hva som støtter teorien min jeg. jeg ser bort ifra alt av regler, tenker kun teoretisk?
Sitat av El_idioto Vis innlegg
BUMP:

sorry, vet det er gammel tråd. dette er dog ofttopic, men likevel... tenk deg, en slik støy sender, den kan få husalarmer til å gå ikke sant?

Scenario: jeg har plukket meg ut et hus, der det er alarm. jeg kan ikke koble fra den alarmen, men jeg har jo støy senderen? vel, da bruker jeg denne til åfå alarmen til å gå 5-6 ganger, helt til vekteren eller vakthavende slår av alarmen, og gir beskjed til eier av huset og til en reperatør som kommer neste dag.da har man plutselig ikke en alarm å bekymre seg om? med andre ord, fritt spillerom nå kan jeg å deaktivere de fleste alarmen, driver å lærer meg den nye serien til hafslund (Kranglete jævler...) men bare en tanke.

ja, vel, dette er begrunnelsen bak tankegangen min : har en kompis som har jobber som vekter, han sjekket ofte alarmer etc. når en alarm gikk veldig ofte (5 ganger + uten grunn. alt er jo relativt? :P) så slo de enkelt og greit av alarmen... det var det han fikk beskjed om fra sentralen hvertfall, også sendte de en reperatør nesten dag.

Argumenter for\mot anyone?
Vis hele sitatet...

Vil ikke støy sendern blokkere signalet til sentralen?
Sitat av SkillThatSkill Vis innlegg
Vil ikke støy sendern blokkere signalet til sentralen?
Vis hele sitatet...
det er først når sentralen ikke får signal det er noe galt.
å dem får beskjed.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
nemlig... okay, misforstod litt da. men likevel... sentralen vil si ifra, så de sender en vekter, og det vil funke etter samme prinsipp? tror jeg da
okei, vurderte å kjøpe noe fra "http://www.dealextreme.com/search.dx/search.blocker"
Men er alt dette ulovlig (kan jeg bli tatt hvis tollerne finner ut hva jeg har kjøpt)?
Det virker vel?
Sitat av El_idioto Vis innlegg
nemlig... okay, misforstod litt da. men likevel... sentralen vil si ifra, så de sender en vekter, og det vil funke etter samme prinsipp? tror jeg da
Vis hele sitatet...

Først ringer de eieren av huset på hjemme telefon og mobil, så spør om dem skal sende en fyr og sjekke osv.

Bare og gjøre det 4-5 ganger så gidder dem ikke mere.
Slik Hafslund driver
"- Tre ganger har vi grepet inn og stanset annonsering for slike produkter i Norge. Det er ulovlig å importere, selge og bruke elektronisk utstyr som ikke er CE-merket, sier informasjonsdirektør Elisabeth Aarsæther ved Post- og teletilsynet til Aftenposten.no."

fant det på aftenposten.no.. dette er vell svar nok
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
nemlig og da er det ikke noe å bekymre seg om, angående att alarmen går. den går jo når den mister kontakt med sentralen... jeg tror det skal funke det funker hvertfall på lager... hmmm (tenke tenke) :P
▼ ... noen måneder senere ... ▼
sorry for bump,
men er ikke dette temmelig skummelt med tanke på fly og flyplass? Greit en gsm telefon ikke gjør noen skade, men en jammer må da forårsake ganske mye. Både kommunikasjon innad i flyet og bakke-fly...

skummelt
Nei - tror du de er dumme nok til å basere såpass viktig kommunikasjon på et slikt lappeteppe som GSM er? Nei her brukes det radioer av høy kvalitet.
Sitat av feynmahn Vis innlegg
sorry for bump,
men er ikke dette temmelig skummelt med tanke på fly og flyplass? Greit en gsm telefon ikke gjør noen skade, men en jammer må da forårsake ganske mye. Både kommunikasjon innad i flyet og bakke-fly...

skummelt
Vis hele sitatet...
En GSM-jammer kan skape problemer dersom den befinner seg i lasterommet eller kabinen på nyere flytyper.
Jeg kjenner til at jammere har blanket ut hoved display helt eller delevis, og har forhindret tilkobling av autopiloten.
Det skumle er at man sannsynligvis ikke oppdager det før man er i luften.

GPS-jammere har stort sett større effekt enn GSM-jammere, og påvirker flyets navigasjonssystemer på en slik måte at det kan føre til ulykker.
Grunnen til dette er at de får GPS, lasergyroer og bakke baserte systemer til å vise feil verdier uten å indikere feil med systemene, slik at pilotene kan bli lurt til å tro at systemene fungerer som de skal når de i virkeligheten ikke gjør det.
Det har vært flere tilfeller av dette i andre land, straffen har blitt høy, så vil ikke anbefale noen å forsøke her på berget.
Deezire:

Var vel ikke akkurat det jeg tenkte, flere av jammerne som slår ut mye annet enn GSM. Selv om man bruker radio av "høy kvalitet" er det mulig å sende støysignaler på dem.

Skapsprenger:

Tenkte ikke akkurat å prøve. Er mer nervøs for at andre skal. Føler meg ikke helt sikker på flyplass-sikkerhet. Temmelig lett å bygge en sånn ting inn i laptor ++.
Sitat av feynmahn Vis innlegg
Deezire:

Var vel ikke akkurat det jeg tenkte, flere av jammerne som slår ut mye annet enn GSM. Selv om man bruker radio av "høy kvalitet" er det mulig å sende støysignaler på dem.

Skapsprenger:

Tenkte ikke akkurat å prøve. Er mer nervøs for at andre skal. Føler meg ikke helt sikker på flyplass-sikkerhet. Temmelig lett å bygge en sånn ting inn i laptor ++.
Vis hele sitatet...
Jeg kan nesten garantere deg at flyplasser osv, har en ordning på dette.
Tviler på at de bare slår ut gsm-nettet siden det kalles ''Støysendere''.
Tror alikevel de vil blokkere noen signalere, siden de sender ut støy som blokkerer.
Sist endret av Heisenberg1; 20. april 2009 kl. 19:00.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Tviler på at de bare slår ut gsm-nettet siden det kalles ''Støysendere''.
Tror alikevel de vil blokkere noen signalere, siden de sender ut støy som blokkerer.
Vis hele sitatet...
mener en jammer/blocker, http://www.dealextreme.com/search.dx/search.blocker <--- se her

Har ikke brukt slike selv, men tidligere i tråden har man ihvertfall gått ut ifra at de blokkerer signaler. Det er vel akkurat det som er diskutert i denne tråden.

GuttenMedCash: veit du noe mer om hvilken metode de evt bruker. Kan ikke være så lett og se forskjell på på en jammer/blocker forkledd som cpu,HDD og RAM ved røntgen/skanning, for ikke å snakke om trådløst nettverkskort eller en trådløs router i kofferten.

Er en mulighet at lasterommet er designet som et faraday bur, hadde vel ihvertfall vært en god ide
Sitat av GuttenMedCash Vis innlegg
Jeg kan nesten garantere deg at flyplasser osv, har en ordning på dette.
Vis hele sitatet...
Som trafikkpilot kan jeg garantere deg at dette er et problem som det ikke koster så rent lite å gardere seg mot.

Sitat av feynmahn Vis innlegg
Er en mulighet at lasterommet er designet som et faraday bur, hadde vel ihvertfall vært en god ide
Vis hele sitatet...
I det ene tilfellet som jeg personlig har opplevd der en støysender har forstyrret instrumentene ombord lå den innpakket i en koffert i fremre del av lasterommet, ca 60 cm unna der alle computere er lokalisert på denne flytypen (B737-800).
Man kan gjerne fantasere om at fly skal være sikret mot alle eventualiteter, men sannheten er at ingen vil betale regningen.
Hadde du akseptert en bilettpris på 15000 fra Oslo til Trondheim?
Sist endret av Skapsprenger; 20. april 2009 kl. 21:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk Skapsprenger, var det jeg trodde
Sitat av feynmahn Vis innlegg
Deezire:

Var vel ikke akkurat det jeg tenkte, flere av jammerne som slår ut mye annet enn GSM. Selv om man bruker radio av "høy kvalitet" er det mulig å sende støysignaler på dem.
Vis hele sitatet...
Nå er det også slik at du kun kan sende støy på en frekvens av gangen med mindre du har high-end utstyr, så derfor sender man gjerne dataen på flere frekvenser, som sørger for at den kommer frem uavhengig om en gutt med leketøy fra DX leker seg.