Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4157
Hei! Noen her som vet når minibanker går offline?? Eventuelt går det å ta ut nettverksledningen til minibanken? Om man tar ut ledningen/bryter kontakten med nettverket til minibanken vil jeg tro den slår seg av??
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Hvis du drar ut stømforsyningen ja. Men minibanker går som regel aldri "offline".
joda minibanker er støtt og stadig offline. har en på lokale butikken som er offline veeeldig mye (somregel 6tiden på dagen,aner ikke hvorfor) der kan man fint overtrekke kortet for harde livet..
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
....og så slipper man å betale det man overtrekker kortet med.
Sitat av Fashen Vis innlegg
joda minibanker er støtt og stadig offline. har en på lokale butikken som er offline veeeldig mye (somregel 6tiden på dagen,aner ikke hvorfor) der kan man fint overtrekke kortet for harde livet..
Vis hele sitatet...
Å hvor er det du bor, å hvilken minibank er det?
Tror dere serriøst ikke dette ville vært litt mer utbrett om det faktisk var en snev av sannhet i at man kunne overtrekke kortet, forså å slippe å betale tilbake?

Om noe er for godt til å være sant, så er det som oftest det.
Som OoM sier. Hvordan kan dere tro at overtrekk av kortet ikke blir registrert? Selv om minibanken er "offline" lagrer den data. Med en gang minibanken er "online" igjen blir data sendt til banken og dere må selvfølgelig betale.
Sist endret av Clr; 18. februar 2009 kl. 12:12.
når minibanken syncer igjen så oppdaterer den saldoen mot kontoen din. dvs at du må betale etterpå.
husker dette var utbredt på en av minibankene her i området blant elever på en vgs. alle fikk selvfølgelig trekket sitt etterpå
Husk nå på unger, at overtrekksrenten er uhorvelig høy. Ikke uvanlig at den ligger nærmere 20%.
Sitat av Fashen Vis innlegg
joda minibanker er støtt og stadig offline. har en på lokale butikken som er offline veeeldig mye (somregel 6tiden på dagen,aner ikke hvorfor) der kan man fint overtrekke kortet for harde livet..
Vis hele sitatet...
Rundt 1800 er den tiden på døgnet da det blir trukket mest kort i landet (det starter ca 1600 og peaker på 1800). Hvis den minibanken bare har dialup til betalingssentralen og ikke fastlinje, kommer den sannsynligvis ikke frem og arbeider da i offlinemodus.
jeg har aldri sagt at du ikke må betale det tilbake jeg da. er da ikke helt idiot regnet med at folka skjønte det var en selvfølge at det må betales tilbake.. men fint hvis du må "låne" av deg selv litt.
minibanken står forøvrig i et relativt nytt bygg og tror ikke den har dialup.
Dette er en kjedelig måte å låne penger fra deg selv på, men husk å ikke ta ut for mye da.

En kompis tok ut 4000 sist gang han var på fylla... 4000 han ikke hadde da, eller nå for å si det slik.
Sitat av raze Vis innlegg
Husk nå på unger, at overtrekksrenten er uhorvelig høy. Ikke uvanlig at den ligger nærmere 20%.
Vis hele sitatet...
Rente ved overtrekk 20 %
Kilder: https://www.postbanken.no/no/leve/priser/
Men sitter du på et ungdomskort fra DNB eller liggnende som ikke skal være lov å overtrekke, kan du kontakte banken og de vil faktisk fjerne det du skylder fordi feilen ligger hos dem....
De sier at kortet ikke skal kunne overtrekkes men du får gjort det får det...
Virker hvertfall sånn får endel år siden når jeg hadde ungdoms/intro kort derfra :P

P.S var aldri store beløpene da, tror meste var 250kr
Sist endret av Notrik; 18. februar 2009 kl. 14:18.
Minibanker er konstant koblet til internett, dette er i allefall tilfellet for alle de jeg har fylt på. De få gangene de er offline er det pga. feil på hovedserver, den lokale routeren eller lignende. Om du treffer på en offline minibank vil du kunne dra over kortet ditt siden den ikke kan sjekke saldo men transaksjonene blir lagret og sendt tvert banken kommer online igjen. Minibanker har en datamaskin på innsiden med harddisk og noen har til og med windows som os. Eneste måten du kan få penger "gratis" på er den ene gangen i skuddåret vekteren presterer å sette kassettene feil slik at du får 500-lapper i stedet for 200-lapper eller lignende. Men selv da blir uttakene logget og du kan risikere å bli trukket penger i ettertid.

Har du ikke penger på konto men må ha kontanter anbefaler jeg at du bare skaffer deg et kredittkort, men det er en kortsiktig løsning.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg fikk makset mitt bankkort selv om saldoen var null, midt i en travel påske.
Det ble ferie på meg gitt hehe, skulle gjerne ha visst hvordan det skjedde for jeg vil gjøre det igjen, jeg trenger nytt anlegg til bilen.
er det ikke greiere å skaffe seg kreditt kort (ser bortifra de under 18)
så slipper du den fine renta på 20% og 14 dager å betale på ellers enda mere renter.....
Sitat av Ter3 Vis innlegg
Jeg fikk makset mitt bankkort selv om saldoen var null, midt i en travel påske.
Det ble ferie på meg gitt hehe, skulle gjerne ha visst hvordan det skjedde for jeg vil gjøre det igjen, jeg trenger nytt anlegg til bilen.
Vis hele sitatet...
Hmm... Hvor skal jeg begynne?

Hvis du trenger et nytt anlegg til bilen din, så er ikke den beste fremgangsmåten å overtrekke kortet. Dette er fordi pengene du overtrekker ikke er dine, og du kommer til å måtte betale de tilbake i løpet av ca 14 dager. Da begynner nemlig banken å sende deg såkalte "overtrekksbrev", med krav om at du betaler utestående saldo. I tillegg må du betale 20% overtrekksrente, noe som i praksis gjør anlegget ditt 20% dyrere. (Eksempel: Du betaler 4000 kr for anlegget, men ender opp med å betale 4800 kr totalt).

Så oppsummert er ikke dette anbefalt.
Sitat av Ter3 Vis innlegg
Jeg fikk makset mitt bankkort selv om saldoen var null, midt i en travel påske.
Det ble ferie på meg gitt hehe, skulle gjerne ha visst hvordan det skjedde for jeg vil gjøre det igjen, jeg trenger nytt anlegg til bilen.
Vis hele sitatet...
Grunnen til det er at i høytider er pågangen på serverne til bankene så stor at de ikke klarer å ta unna. Samme opplegget med backupløsning i butikkterminaler når du er på juleshopping.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Hmm... Hvor skal jeg begynne?

Hvis du trenger et nytt anlegg til bilen din, så er ikke den beste fremgangsmåten å overtrekke kortet. Dette er fordi pengene du overtrekker ikke er dine, og du kommer til å måtte betale de tilbake i løpet av ca 14 dager. Da begynner nemlig banken å sende deg såkalte "overtrekksbrev", med krav om at du betaler utestående saldo. I tillegg må du betale 20% overtrekksrente, noe som i praksis gjør anlegget ditt 20% dyrere. (Eksempel: Du betaler 4000 kr for anlegget, men ender opp med å betale 4800 kr totalt).

Så oppsummert er ikke dette anbefalt.
Vis hele sitatet...
Overtrekksrenten fungerer vel som vanlig rente? Altså prosent pr. år?
▼ ... over en uke senere ... ▼
noe soom er kult å vite er om du er blakk en nyttårsfeiring så kan du gå til nærmeste minibank og ta ut penger offline når klokken slår 00.00.
det er fordi systemet trenger noen minutt/sekund for å for å oppdatere seg til det nye året.
hehe dette reddet min nyttårsfeiring, kanskje det kan redde deres