Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 2838
God Morgen.

Jeg går på Service og Samferdsel vg1 i år å vi har opprettet en ungdomsbedrift. Jeg har da utviktlet en nettside som jeg ønsker konstruktiv kritikk på.

Nettadressen er: http://www.keepsafe-ub.com
Sist endret av karrage; 19. november 2007 kl. 10:05.
Helt greit, litt simpel kanskje, men helt grei!

Du bør endre størrelsen på bildet du bruker (ansatte) og ikke bare gjøre det mindre gjennom html koden... Når det kommer til "kontakt" blir det utrolig uoversiktelig! Hva med å lage en "kontakt-oss-adresse" slik at folk vet hvor de skal ta kontakt!

Ikke noe poeng å ha ute e-postadressen til alle de ansatte!

Og dropp "copyright" saken! Det er ingenting i Norge som heter copyright, og da gir det et amatørmessig inntrykk!

Og en ting til! Vi ser at det er en meny! Du trenger ikke skrive det, og i alle fall ikke med en så stygg font
Scrollerdingsen nederst på hovedsida er uleselig.
Rød skrift på svart / mørk grå bakgrunn er håpløst dårlig kontrast og ræva lesbarhet.

Sånn ellers var det igrunn ganske mørkt og trist, hadde passet bedre om siden var en blogg for emokids enn en bedrift som ønsker å faktisk selge noe
Jeg tror jeg kan oppsumere det jeg syntes med noen få ord: Dette var ikke pent.

Rom for mye forbedring.
Sitat av Harp0
Jeg tror jeg kan oppsumere det jeg syntes med noen få ord: Dette var ikke pent.

Rom for mye forbedring.
Vis hele sitatet...
Kjempetopp tilbakemelding!

Hva med litt kritikk av deg: Jeg synes du er en idiot!

Hadde det ikke føltes litt bedre om jeg utdypet hvorfor? Har du ikke noe bedre å bidra med kan du like gjerne holde kjeft!
Du har en del feil i koden din, jfr. validator.

Sånn rent designmessig er det mye forbedringspotensiale, men dette er absolutt ingen nødvendighet. Beste er å ha en enkel, ren og oversiktlig webshop. Ville også likt å se et webshop-script (finnes en hel del der ute, og mange er gratis), men siden dere bare har to produkter, er det kanskje ikke så prekært enda. Hvis dere får flere produkter, though, er det noe å vurdere.

Forsideteksten har også litt forbedringspotensiale. "Hei og velkommen til siden vår" er en setning de færreste webshoper har, og er vel heller forbeholdt personlige hjemmesider.

Siden vises ikke rett heller hos meg. Kjører firefox 2. Mulig dette er pga feilene i koden din. En feil er at den nederste teksten forsvinner, både på kontaktsiden og produktersiden.
Jeg syntes dere burde ha info på forsiden som forteller noe om hva dere driver med. Jeg lurte på hva slags produkter dere leverte.

EDIT: Ja, jeg vet at det står hvilke produkter de leverer under produkter i menyen.

Eksempel: Istedenfor å skrive:
Vi er en ungdomsbedrift på Dalane Videregående skole, fra Service & Samferdsel.
De produktene vi har valgt, har blitt grundig testet, derfor kan vi trygt slå fast at vi leverer kvalitet.
Vis hele sitatet...
Etter min mening, skriv heller. Vi er en ungdomsbedrift på Dalane Videregående skole, fra Service & Samferdsel. Vi har Nøkkelsafe(boks) av ypperste kvalitet til en god pris osv.
Sist endret av junkpal; 19. november 2007 kl. 15:35.
Trådstarter
76 1
Takker for all kritikk.

Jeg prøver å fikse mye av det dere kommenterer.

Sitat av raze
Siden vises ikke rett heller hos meg. Kjører firefox 2.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker også firefox, ingen av tekstene hopper utforbi noe av designet her, eller på noen andre(ikl. IE). Merkelig..




Er resultatet jeg får. Kjører linux, men er uvisst om det er grunnen. Er vel heller oppløsningen jeg har her.
Sist endret av raze; 19. november 2007 kl. 15:37.
Trådstarter
76 1
Sitat av raze




Er resultatet jeg får. Kjører linux, men er uvisst om det er grunnen. Er vel heller oppløsningen jeg har her.
Vis hele sitatet...


Går ut i fra at du kjører unormal skriftstørrelse i nettleseren.

Trykk Ctrl+0 og se om dette fikser seg.

Andre som får det problemet?
Sitat av Harp0
Jeg tror jeg kan oppsumere det jeg syntes med noen få ord: Dette var ikke pent.

Rom for mye forbedring.
Vis hele sitatet...
Sitat av Cikey
Kjempetopp tilbakemelding!
Vis hele sitatet...
Oi, beklager! Dette er faktisk bare et resultat av barnslige medelever som ikke klarer å holde fingrene for seg selv når andre er pålogget på skolen, men ikke er tilstedeværende.
Beklager så meget..

OT:
- For meg er fargevalget det som "plager" meg mest her. Noen av fargene passer ikke i sammen i det hele tatt. Ta for eksempel blåfargen i lenkene mot bakgrunnsfargen. Teksten er nesten ulesbar.
- Rødfargen på "5års garanti!!" blir veldig skjærende for øyet mot denne bakgrunnen
- Copyright kan du egentlig fjerne, eller i det minste gjøre mye mindre så den ikke er like lett å få øye på som den er nå.
Tror det ville vært bedre om dere hadde midtstilt siden.
ikke hatt så mang jæ""" mange font farger, det holder med 1 i nødens MAX 2, blir klovnete md alle de fargene på bokstavene. dessuten så fikk jeg vondt i hodet av å lese Ansatte i KNALL blå tekst på forsiden. Velg farger som er behagelig å lese!
ellers så ble jeg drit-irritert over Copyright logoen helt nederst, det var jo større font størrese en resten du har skrevet noen steder på siden. Hvis du skal absoltt ha copyright shittet, må du gjøre det diskre, ikke få dettil å dekke hele sjermen min, stjeler jo all oppmerksomheten..

Du har brukt dritmange farger, som har alt for stor kontrast, syntes du virkelig at DØNN blå å svart er behagelig å lese ? vil tørre å påstå av Gult eller rosa hadde vært bedre.

eller syntes du ikke at følgende farger var litt for masse av det gode ?
Grå
blå/lys
hvit
blå
lilla
DØNN blå
Rød
Orange



Ellers ambefaler jeg deg en ting: Hold deg til 3 farger!
Sist endret av Spelly; 19. november 2007 kl. 16:53.
Siden bør optimaliseres for 1024x768. den har nå horisontal scroll ved den oppløsningen.
Jeg får brei hvit kant i topp og til venstre i FF, du bør kanskje fjerne de?
Scroll-greia på forsiden synes jeg er uprofesjonelt. Spesielt når teksten er kortere enn feltet som ruller..

For fargevalg kan du prøve deg frem med denne (trail): http://www.colorschemer.com/
---
Savner foretaksnummer.
Dere holder ikke på i 5 år, hvem kontakter jeg for reklamasjon?
Frakt, er det inkludert i prisen?
Sist endret av Lentu; 19. november 2007 kl. 16:58.
Kunne kanskje fjernet de to utropstegnene bar 5 års garanti.
5 års garanti er vel helt unødvendig å nevne da det er lovfesta 5 års reklamasjonsrett?
Det er noe som kanskje kan nevnes som tilleggsopplysning at dere driver etter loven og har dermed 5 år reklamasjonsrett slik at kundene vet at dere har satt dere inn i loven og følger den?
Du kunne med fordel fjerne alle de "skrikende" fargene, og to utropstegn etter en setning understreker bare uprofesjonalitet.

Ellers syns jeg at informasjonen om de ansatte ble litt rotete og usystematisk. Prøv å få stillingene til å begynne på samme vertikale linje under hverandre. Alle navnene begynner på samme "linje" mens når du kommer til stillinger blir det rot.
Jeg vet ikke om det er en bug eller om det faktisk skal være sånn, men uansett syns jeg du burde prøve å fikse det.

En annen ting er at du absolutt burde informere kort om hva dere selger på hovedsiden, slik at kunder ikke må bruke tid på å lete seg fram til hva dere har å tilby. Jeg ble frustrert da jeg måtte lese hele teksten på første siden uten å komme fram til hva dere faktisk selger.

Kontaktsiden var vel egentlig det eneste jeg syns var bra, helt grei og oversiktlig. Men for guds skyld, fjern den skrikende blåfargen på teksta. Hovedsiden var så og si kjedelig.

Jeg vil råde deg til å legge mest vekt på fargevalget. Det ble kjedelig med lys grå skrift på mørk grå/svart bakgrunn på en igjen litt lysere grå bagrunn. Så ble det alt for mye farger på den fryktelige enten blå, lilla eller knall røde skrifta. Om du skal understreke noe er det bedre å bare gjøre det med halvfet eller kursiv font.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg skal ikke si noe om fargene, da poster over (og muligens under) allerede informerer om dette.

En ting jeg har merket meg og ingen andre har skrevet om er dimensjonene til "Simline"...nettopp, de står ikke der.

Legg gjerne også ved flere bilder av produktet, det er vanskelig å se forskjell på de to bildene ("Erru fargeblind eller?!" Nei, jeg mener dimensjonsmessig sett).

Husk også at mange synes at to utropstegn er både ett og to for mye (f.eks. 5års garanti!!), for en del kan dette faktisk være utslag for ikke å kjøpe produkt, selv om det er ubevisst ("siden gjorde et dårlig og useriøst inntrykk på meg")

Jeg skjønner heller ikke helt hva gummicoveret er? Bilder? Kanskje en liten video som presenterer produktet? (Vær så snill å ikke lage med WMM)

Scrolleteksten på framsida ser ganske idiotisk ut, da det er det samme sitatet som vises gang på gang.

Bildeteksten under bildet på "Ansatte" begynner med "Foran t.v.", dette betyr altså "Foran til venstre", hva med å forandre den til "Foran f.v.", altså "Foran fra venstre"?

Bortsett fra det er titlene/oppgavene til de forskjellige ansatte litt hulertibulter.

Og til slutt, som lolatmeg sa; skriv på forsiden hvilke produkter dere har å tilby!

Lykke til
Jonta

Edit: Leste logo-tråden din nå; ha med vekt på begge, generelt mer informasjon om produktene.
Sist endret av Jonta; 19. november 2007 kl. 19:08.
Trådstarter
76 1
Sitat av Lentu
Dere holder ikke på i 5 år, hvem kontakter jeg for reklamasjon?
Frakt, er det inkludert i prisen?
Vis hele sitatet...
Kontakt informasjon angående reklamasjon medfølger produktet. Dette er et firma i Stavanger.


Til dere andre:

Jeg driver å fikser en del av websiden nå. Oppdatering senere.

Takker for all kritikk
Det er et par feil jeg legger spesielt merke til. Nå skal jeg prøve å la vær å nevne alt som har blitt nevnt allerede, men f. eks det å ha en bildefil som "mal" er litt fyfy synes nå jeg. Siden virker som nevnt veldig trist og grå.

Siden jeg kjeder meg veldig, valgte jeg å drepe litt tid ved å jobbe videre på atomets logo i den forrige tråden din. Resultatet ligger forøvrig her.

Min variant er langt fra perfekt, men jeg føler den er en del renere og mer fleksibel enn din. Jeg gjorde dette hovedsaklig for egentrening, så hvis du vil bruke noe av det er det bare å sende en PM ^^
Trådstarter
76 1
Sitat av ulldott
Siden jeg kjeder meg veldig, valgte jeg å drepe litt tid ved å jobbe videre på atomets logo i den forrige tråden din. Resultatet ligger forøvrig her.
Vis hele sitatet...
Fin den. Men vi har ikke tenkt til og skifte logo.

Anyways, oppdateringer på siden:

http://www.keepsafe-ub.com


Enda mer konstruktiv kritikk?

Kom med det.

P.S Den bestillingsformen er ikke kodet skikkelig enda . Ikke ta med den i kritikken, takk.
Uten at jeg skal kommentere fargevalget så mye (annet enn at du har veldig irriterende like nyanser av sort), så reagerte jeg på at siden ble halvveis venstrestilt (kjører 1280x1024). Bildene på forsiden er alt for sammenskvist, og den sorte boksen nederst på siden viste i alle fall ingenting hos meg.

Bildekvaliteten på f.eks. link-knappene bærer store preg av for kraftig kompresjon, mens gutten/jenta er i BMP og veldig tydelig resizet. Prøv også å være konsekvent i hvor nærme de forskjellige sidene kommer menyen din, og prøv generelt å gjøre ting litt mer "luftig".

Ellers så ser det meste bra ut, men vær så snill å sette URL-farger til noe annet enn skjærende blå (tenker på Kontakt-siden)
Hvorfor i alle dager har du bilder i bmp-format? Bare de to bildene på forsiden er nesten en megabyte. Dessuten ser det ikke bra ut. Forsøk heller med jpeg på bilder og png eller gif på illustrasjoner.
Sitat av karrage
Går ut i fra at du kjører unormal skriftstørrelse i nettleseren.

Trykk Ctrl+0 og se om dette fikser seg.

Andre som får det problemet?
Vis hele sitatet...
Jeg får noe av det samme på 'kontakt'-siden. Kjører Safari 3.0.4 på OS X.



Men det er kanskje ikke rart med tanke på den <div> og <font> spaghettien du har komponert?
Trådstarter
76 1
Sitat av Dyret
Ellers så ser det meste bra ut, men vær så snill å sette URL-farger til noe annet enn skjærende blå (tenker på Kontakt-siden)
Vis hele sitatet...
Forslag til farge?
Sitat av karrage
Forslag til farge?
Vis hele sitatet...
Hva med gul? Som i Oldskewl temaet til nff.
Gult hadde vært kult.

Jeg syns fargen på teksten blir altfor mørk i forhold til resten av siden. Vanskelig å lese.
Trådstarter
76 1
Gult ble indeed kult. Oppdatert igjen.


www.keepsafe-ub.com
Kunne godt ha valgt en finere font på den vanlige teksten. Er også en småirritasjon med fargevalg på linker/besøkte linker for å småpirke litt.

Produkt-siden kunne gjerne vært litt annerledes. Det er mer vanlig å liste opp produktene nedover enn bortover, det gir et ryddigere inntrykk.

Ellers kunne det jo vært nevnt hvem man helst skal kontakte dersom man har spørsmål om produktet i stedet for å satse på et av navnene som står på kontakt-siden.
Hvorfor er bildene dine fortsatt så utrolig store? Det blir litt deilig nostalgisk og minner om ventetiden når man forsøkte å finne titts på intenett med et godt gammelt modem...

Fra øynene til puppene gikk det flere titals spente sekunder!

EDIT; Nå ser jeg... BMP er feil filformat til dette bruket.. prøv jpeg!
Sist endret av Cikey; 20. november 2007 kl. 01:21.
Sitat av Cikey
Hvorfor er bildene dine fortsatt så utrolig store? Det blir litt deilig nostalgisk og minner om ventetiden når man forsøkte å finne titts på intenett med et godt gammelt modem...

Fra øynene til puppene gikk det flere titals spente sekunder!

EDIT; Nå ser jeg... BMP er feil filformat til dette bruket.. prøv jpeg!
Vis hele sitatet...
Those where the days...

pluss, det kan lønne seg å spesifisere hvor store bildene er i html koden, mye av tiden som net-browseren bruker på å laste siden, går med på å bergne dette...
Dersom du allerede har gjort denne oppgaven, vil lastinga gå raskere!
Les hele "guiden" om sistnevnte triks her

.bmp er ut, .jpg/.png/.gif er in!
Sammenlign dette med det du bruker! Her har jeg også redusert størrelsen på bildet til den størrelsen du faktisk bruker!
Trådstarter
76 1
Sitat av Cikey
Sammenlign dette med det du bruker! Her har jeg også redusert størrelsen på bildet til den størrelsen du faktisk bruker!
Vis hele sitatet...

Fikset det med den jenta også nå. Men får ikke lasta opp pga. er på skolen.. Andre ting som irriterer dere på siden? Noe som er vanskelig og finne?
Sitat av karrage
Fikset det med den jenta også nå. Men får ikke lasta opp pga. er på skolen.. Andre ting som irriterer dere på siden? Noe som er vanskelig og finne?
Vis hele sitatet...
"å finne"


1) Bedre farger (Blå og hvit er en tillitsgivende farge (Se Hafslund, Politiet, BKK osv.) og med tanke på at de skal legge nøkkelen til alt de eier i de boksen dere selger, så vil jeg tro at det å skape tillit er viktig.)

2) Fikse fontene, ser du har fikset problemene, men ville valgt mer stilrene fonter.

3) Skift alle bilder til jpeg/gif.. ser fremdeles minst ett som er .bmp

Ellers mht. tillit. Logoen deres, sorry ass, men jeg hadde ikke gitt dere ansvaret for nøkkelen til huset mitt om jeg bodde i en låve engang. Ser tbh. ut som noe B-Gjengen kunne hatt på ryggen.

Ellers okidok

Edit: skrivefeil
Sist endret av Akanth; 20. november 2007 kl. 11:17.
Hvorfor har du navnene til de ansatte som bildefiler på kontakt-siden?
Eg driver på med våre UB side i tilleg..
Vi har 5 forsjellige sider.. Men vi skal bruke min..

http://www.netcan.no/netcan

All informasjon er ikke fylt ut for the moment.. men det kommer..
Foreslår at det første du gjør er å lære deg å skrive astorm. Tror jeg fant 10 skrivefeil på forsida deres.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av astorm
Eg driver på med våre UB side i tilleg..
Vi har 5 forsjellige sider.. Men vi skal bruke min..

http://www.netcan.no/netcan

All informasjon er ikke fylt ut for the moment.. men det kommer..
Vis hele sitatet...
Artig artig. Den sida der ser heilt jævlig ut her hos meg, og har mange tekstfelt som flyter over i kvarandre. Det er rimelig sterk turnoff når eg ikkje greier å lese telefonnummeret på sida.

Den er rimelig full av skrivefeil, m.a den ekstremt catchy "Deres Spille Gleder", som ikkje en gang er syntaxmessig korrekt om du hadde ungått særskrivinga.

Dersom du har nynorsk som skriftspråk anbefaler eg at du held deg til det, og for all del unngå ei blanding av nynorsk og bokmål.

Forøvrig... var meg og Boyband-Hogne som fant på navnet ulan... The ultimate LAN. Joda, bar et par servere til den dritten Hils Geir Henning & Rune Viken fra meg
Trådstarter
76 1
Siden er oppdatert en hel del nå.

Noe mere jeg kan fikse på?

Takker for all kritikk hittil
Kontaktsiden ser fremdeles helt kake ut i Safari.. Det er umulig å se hva Linda Sunvor, Kristoffer Bertelsen og Stian Hestnes jobber som. Og igjen, hvorfor er navnene deres bilder?
http://www.keepsafe-ub.com/images/Ansatte%20titler.bmp

hehe, morsom tittel å ha, "markedsleder"... er det egentlig markedsansvarlig eller noe sånt dere mener? "markedsleder" er jo gjerne det man sier om f.ex. et firma som har den største markedsandelen, eller på andre måter "leder an" innenfor et marked... Forøvrig - ikke bare er det et bilde, noe som er ganske snålt, upraktisk og direkte dumt i seg selv, det er også en .bmp på over 150kb .... lagrer du den som gif eller png (eller tekst...), så vil den bli noen få kb (enda mindre hvis tekst).
Sist endret av atomet; 22. november 2007 kl. 12:26.
Trådstarter
76 1
Sitat av commie
Kontaktsiden ser fremdeles helt kake ut i Safari.. Det er umulig å se hva Linda Sunvor, Kristoffer Bertelsen og Stian Hestnes jobber som. Og igjen, hvorfor er navnene deres bilder?
Vis hele sitatet...
Jeg vet desverre ikke hva jeg skal gjøre med Safari problemet. En idé?

Navnene er som bildefiler pga. jeg får ikke til den samme fargen i webprogrammet som i photoshop.


Sitat av atomet
hehe, morsom tittel å ha, "markedsleder"... er det egentlig markedsansvarlig eller noe sånt dere mener?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk tildelt stillingen "Markedsleder", men må si meg enig i at det blir litt merkelig though.

EDIT: Den bildefila (.bmp) vil bli ordnet ja.
Sist endret av karrage; 22. november 2007 kl. 16:42.