Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 16883
Red bull var i Norge ulovlig på markedet en periode. Det må det være en grunn til! Ikke bare inneholder det mye kaffein. Men flere blir også giret og urolige av det! Men om det kan sammenlignes med sentralstimulerende stoffer tror jeg neppe!

Effekten av kaffein kan til en viss grad sammenlignes med for eksempel amfettamin/cola. Grunnen til det er at man ikke kan sitte stille. Folk reagerer også forskjellig, spessielt folk med ADD/ADHD vill være svært sensitive for koffein.

Kanskje små mengder cola gjør en like gira som ett stort inntak koffein, viss en har ADHD...

Selvfølgelig har koffein bivirkninger som deppresjon og at du føler deg tom på slutten av en arbeidsdag. Selv koffein kan man bli avhengig av! Men bivirkningene på sentralstimmulerende stoffer er desverre en litt annen! Sosial angst, forfølgelsestanker, paranoya og sterke deppresjoner er hva man risikerer om man stopper å bruke sentralstimmulerende. Slike bivirkninger vedvarer ikke bare ett par timer som på koffein, men opptil flere dager (Kanskje UKER!). Derfor er det ulovlig...

Virkningene er også anderledes. Ved bruk av for eksempel amfettamin kan du være oppe hele natten og flere døgn senere. Det kan man ikke på koffein!

Ikke bare vill de sentralstimmulerende gjøre deg gira/hyperaktiv. Men man vill også kjenne vellvære og få en fin opplevelse = )

Men desverre som jeg sa, så har ikke koffein like kraftige bivirkninger som på sentralstimmulerende stoffer : /
Purple Bombs gir en 'lovlig' rus
Først får du en ordentlig rusfølelse, så vil du bare bli tatt på og ta på...kose masse.
Eneste som er synd med dette er at det er forholdsvis dyrt, kortvarig (3-4 timer) og at det å sove etterpå er fryktelig vanskelig.
Vet ikke om den nye 'derivatloven' gjør noe med disse kosepillene
Folk reagerer veldig forskjellig på forskjellige stoffer. Jeg kan drikke flere kopper kaffe uten å kjenne effekten særlig, utenom å bli litt mer våken. Men har ei vennine som tweaker helt av 2 kopper.

Koffeintabletter er vel det som er nærmest amfetamin. Eller Ritalin som er ADHD medisin, men vet ikke om det regnes som narkotika om man ikke har resept eller diagnose.
Ritalin går som narkotika dessverre
Sitat av Mr.Eastmann Vis innlegg
Ritalin går som narkotika dessverre
Vis hele sitatet...
Men det fåes jo på resept, vil de ikke bare ta det fra deg?
Bare for å si ifra, narkotika er ikke synnonymt med ulovelig stoffer.
Ordet narkotika stammer fra gresk narkotikos, som betyr «nummende».
Vis hele sitatet...
Sist endret av phideph; 29. desember 2011 kl. 12:52.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av OsloDude21 Vis innlegg
Red bull var i Norge ulovlig på markedet en periode. Det må det være en grunn til! Ikke bare inneholder det mye kaffein. Men flere blir også giret og urolige av det!
Vis hele sitatet...
Grunnen til at det var ulovlig var fordi koffein (i den konsentrasjonen) var å regne som reseptbelagt legemiddel (IIRC) inntil RedBull ble lovlig.

Ellers har du rett i at koffein og kokain/amfetaminer ikke kan sammenlignes. Du vil overdosere på koffein (skjelving, urolighet etc.) uten å kjenne noen "ruseffekt" som kan sammenlignes med andre sentralstimulerende stoffer. Andre som er mer bekjent med farmakodynamikk kan vel forklare hvordan disse stoffene skiller seg fra hverandre.

Sitat av phideph Vis innlegg
Bare for å si ifra, narkotika er ikke synnonymt med ulovelig stoffer.
Vis hele sitatet...
Det er to "definisjoner" av begrepet narkotika; den medisinske (psykoaktive stoffer som induserer søvn) og den juridiske (alt som er på narkotikalista). Når man diskuterer "narkotika" i rusforumet er det nummer to man snakker om.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av fxxked Vis innlegg
Kaffe eller koffeintabletter er nok det nærmeste amfetamin du kommer i lovlig form.
Vis hele sitatet...
Jeg mente at dexedrin og metamin inneholder amf, også desoxyn?.
Eneste jeg kan tenke meg som et alternativ til amfetamin i en større grad enn koffein (lol) så må det være Geranium som finnes i enkelte kosttilskudd, blant annet Jack3D. Den gir en kriblende følelse og en liten "high" samt masse energi.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av flexx Vis innlegg
Eneste jeg kan tenke meg som et alternativ til amfetamin i en større grad enn koffein (lol) så må det være Geranium som finnes i enkelte kosttilskudd, blant annet Jack3D. Den gir en kriblende følelse og en liten "high" samt masse energi.
Vis hele sitatet...
Hvorfor lol..?

Jeg skjønner at det kan virke litt morsomt når en n00b spurte det (jeg får over 7 mnd siden, ^^), men det er nå slik at koffein er sentralstimulerende, og undersøkelser tyder på likheter i store doser. I tillegg meninger på drugs-forum om koffeine vs amf vs metylfendinat, btw.


....Hvis dere har erfaring og klare meninger om spørsmålet (stimulanter. type ulovlige som kola og amf(A) -vs- lovlige, som feks koffein (B) ) gjerne svar. Hvis ikke , drit i å svare.

Re: Caffeine vs. Amphetamine vs. Methylphenidate comparison
____________________________________________________________ __________
Swim just kicked caffeine, bad withdrawals, but then again swim has gone through meth and opium withdrawal so... Yeah. Swim has used all 3 of these MANY times, and swim has indeed noticed that caffeine is a physical, non-euphoric high, that methylphenidate is a rather crappy, non-euphoric high, and that amphetamine and its methyl-attached cousin are EXTREMELY useful as productivity enhancers and induce extreme euphoria, especially when taken in ways such as insuffulation, smoking, or intraveanous (sp?).


Read more: http://www.drugs-forum.com/forum/sho...#ixzz1jEMjNDdL
Vis hele sitatet...
Har dere kommentarer til dette, f.eks?
Sist endret av aeon_illuminate; 12. januar 2012 kl. 09:14.
Rart at ingen har nevnet (etter det jeg har lest) efedrin, det er jo mye kraftigere enn koffein (og sikkert mye mer sammenlignbar med amfetamin).

Edit: det er vel kanskje ikke helt 'lovlig' når jeg tenker meg om.

Sitat av fxxked Vis innlegg
Blir du fortsatt gira på redbull etter ett år? For meg funker ikke redbull lenger som oppkvikkende, men jeg husker de 2-3 første gangene jeg drakk det, da varte kvelden til morgengry.
Vis hele sitatet...
Enda verre med meg. Jeg trenger koffein for å komme bli 'normal', uten det blir jeg nesten syk (sover nesten hele dagen, sykt vondt i hodet, null konsentrasjon osv. osv.). Jeg er vel det man kan kalle for koffein-junky

3-8 dobble espressoer hver dag + noen energidrikker av og til

Sitat av fxxked Vis innlegg
Blir du fortsatt gira på redbull etter ett år? For meg funker ikke redbull lenger som oppkvikkende, men jeg husker de 2-3 første gangene jeg drakk det, da varte kvelden til morgengry.
Vis hele sitatet...
Enda verre med meg. Jeg trenger koffein for å bli 'normal', uten det blir jeg nesten syk (sover nesten hele dagen, sykt vondt i hodet, null konsentrasjon osv. osv.). Jeg er vel det man kan kalle for koffein-junky

3-8 dobble espressoer hver dag + noen energidrikker av og til
Sist endret av Azarat; 13. januar 2012 kl. 08:40.
Efedrin er et sentralstimulerende middel mye brukt som dopingmiddel i idrett. Det har også en dokumentert effekt på slanking. Med de samme bivirkningene som amfetamin, i mildere grad, er det forståelig at det er ulovlig å importere til Norge.

Slik som:

- uro, rastløshet og søvnproblemer
- skjelvinger
- hodepine, svimmelhet, kvalme/brekninger
- vannlatingsproblemer

Jeg har selv brukt efedrin, og kan bekrefte tre av disse bivirkningene. Ved høyere doser øker selvfølgelig sjansen for bivirkninger. Ikke så rart stimulanter med lignende effekt er ulovlig? Forøvrig har vi jo research chemicals, da. Men det var vel kanskje ikke helt det trådstarter var ut etter.
ritalin og metamina dextamina??? ligner amf
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Efedrin er et sentralstimulerende middel mye brukt som dopingmiddel i idrett. Det har også en dokumentert effekt på slanking. Med de samme bivirkningene som amfetamin, i mildere grad, er det forståelig at det er ulovlig å importere til Norge.
Vis hele sitatet...
Amf er vel framstilt frå efedrin..?
Har også testa dette. Vart produktiv og effektiv, men ikkje rusa.

Elles er det mange av RC'ane som er phenetylaminar, og i varierande grad
sentralstimulerande. Men, som LucyInTheSky nemnde, det er vel ikkje det trådstartar søker.
Koffein kan ikke sammenlignes med amfetamin, men koffein gjør deg helt klart mere våken og gira. Det fikk jeg merke for ca 1 år siden når jeg gjorde noe av det dummeste og minst gjennomtenkte jeg noen gang har gjort i mitt snart 23 år lange liv. Jeg spiste 14 koffein piller (kjøpt i sverige) på ca 30 min, ble sykt gira, 0 søvn den natta. Dagene etter ble helt jævelige, kasta opp hvert 5 min 4 dager i strekk fikk ikke i meg noe å havna til slutt på sykehus hvor de måtte dytte i meg vann intravenøst. Ikke å anbefale ;p
Hvis du tror man får samme rus av en redbull som man får av en stripe kola da hadde det vært en del færre mennesker i Norge i dag som ikke hadde hatt narkotika relaterte lovbrudd på rullebladet sitt.
Hadde det vært noen stimulanter som var lovlige å ga samme efekt som kola/speed, så tror jeg det hadde vært veldig hypa opp, å ikke lovlig altfor lenge.. Men er jo diverse rc'er som kan minne om amfetain, komme desverre ikke på navn akkurat nå på de jeg veit om
Camfetamine er et "lovlig" rc som ligner amfetamin. Synthacaine er tilsvarende for kokain. Vil tro det er dette du er på utkikk etter. Ethylphenidate (tilsvarende for methylphenidate (ritalin)) skal også være verdt å undersøke.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Slutt å anbefale bruk av RC'er. Det er direkte uansvarlig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Synthecaine er noe man burde holde seg langt unna, det er ikke et spesifikt stoff, men mange forskjellige RC's som går under samme navnet. Med andre ord aner du ikke hva du får, det er flere advarsler mot det på diverse RC forum på nettet.

Camfetamine derimot er visst en n-methyl analog av norfencamfamine, effekten er diskutabel.
Colarusen er i mye større grad en egen rus enn amfetaminrusen, som (med unntak av de første gangene) er langt mer stimulerende enn euforisk. At amfetamin og kokain gir mye samme rus er jeg utrolig uenig i, i mine øyne er det litt som å si at benzoer og heroin gir samme form kun fordi begge er depessanter. I moderate mengder gir amfetamin økt fokus, økte kognitive evner, og mild eufori. Utenom euforien mye det samme som en god dose koffein, men med langt mindre indre uro og kvalme (personlig erfaring).

Å bare øke dosen på koffein vil ikke få deg i riktig retning, nettopp fordi stress og fysisk ubehag dominerer formen. Dette gjelder for alle koffeinbaserte produkter, som eksempelvis redbull (som forøvrig inneholder 32 mg koffein/ml, alså langt mindre enn en skikkelig sterk kopp kaffe). Efedrin kombinert med koffein kan gi en rus som minner litt mer om amfetamin, men det er fortsatt ikke det samme.

Ønsker man ikke å ta amfetamin eller kokain, then don't Det er ingen forsvarlig måte å erstatte effekten med andre soffer.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Colarusen er i mye større grad en egen rus enn amfetaminrusen, som (med unntak av de første gangene) er langt mer stimulerende enn euforisk. At amfetamin og kokain gir mye samme rus er jeg utrolig uenig i, i mine øyne er det litt som å si at benzoer og heroin gir samme form kun fordi begge er depessanter. I moderate mengder gir amfetamin økt fokus, økte kognitive evner, og mild eufori. Utenom euforien mye det samme som en god dose koffein, men med langt mindre indre uro og kvalme (personlig erfaring).

Ønsker man ikke å ta amfetamin eller kokain, then don't Det er ingen forsvarlig måte å erstatte effekten med andre soffer.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg tror du mente vel mer euforisk enn stimulerende for kola!?

--og så igjen motsatt for amf - mer stimulerende enn euforisk, men nokså euforisk likevel, korrekt?

[CENTER]________[/CENTER]

Uansett, Kp ; du fikk det kjapt og enkelt forklart i noen få setninger, sjøl om forklaringa ikke er helt sånn superduperhypermaxi-bra .

..... Og for å forklare leserne litt; tråden/topic er litt todelt >>
--1)hva som ligner kola&amf og er helt legalt - mt.p prestasjonsfremmede stoffer, fordi kola/amf nettopp ER prestasjonsfremmende(correct me if I`m wrong)
--2)hva som ligner kola/amf og er helt legalt - mt.p. ruseffekt

....tråden ble laget i en periode da jeg var helt newbie på forumet og på sjølve temaet - derfor litt tabloid topic (:
Sist endret av aeon_illuminate; 2. februar 2012 kl. 14:55.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Lurer på dette, og bør nevne at jeg har aldri sjøl vært borti amfetamin eller cola.. Har lest endel om de vanligste sentralstimulerende stoffene her på forumet, itillegg rundt likheten koffein-speed.

Men føler ikke at jeg har lest noe godt svar - i forhold til det å sammenlikne det med "lovlige uppers" - da mener jeg f.eks sterk kaffe, energidrikker/red bull (spess) osv.

Helt konkret så lurer jeg på om noen her kan svare meg på om 1) effekt/rus av amf. likner effektern av en_god_del sterk kaffe f.eks...??

2) effekten/rusen av kokain(generelt vanlig cola) kan sammenliknes med effekten av god_del_ red bull??
Nettopp red bull pga at den er stimulerende og man får denne 'feelgood'-følelsen...
Red bull gives you wings er det noe heter tross alt, og mange føler seg mer sjølsikker. Kan effeten sammenliknes med kokain da???
Vis hele sitatet...

kjøp deg noe ivory wave, det er vel det nermeste av speed effekt du kan få lovlig over internet hvertfall.
Sitat av Cookiem0nstar Vis innlegg
kjøp deg noe ivory wave, det er vel det nermeste av speed effekt du kan få lovlig over internet hvertfall.
Vis hele sitatet...
Vet du hva det inneholder, siden du kan anbefale det? Fant ikke så mye om det, http://en.wikipedia.org/wiki/Ivory_Wave
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det inneholder visst MDVP et research chemical samt andre uidentifiserte kjemikalier i følge folk på nettet.
Sitat av fetter Vis innlegg
Slutt å anbefale bruk av RC'er. Det er direkte uansvarlig.
Vis hele sitatet...
Alt er farlig. Ville heller ha brukt ett RC enn skitten gateamfetamin.

OT: 4-MEC er en stimulant som ligner på cola og mdma. Man blir mentalt våken, men samtidig ganske sløv. Du vil ikke bli "konge" eller "høy på pæra", slik som på amfetamin og cola, heller tvert imot. 4-MEC er ganske trygt ved tanke på overdosering, nedtur og bivirkninger. Langtidseffekter kan verken jeg eller noen uttale seg om. Du finner mye informasjon på LegalHighGuides, Flashback, Erowid og mer.

Glemte å legge til at 4-MEC også er ett entogen og i større doser kan den gi milde psykadeliske effekter.

Doseringer er på rundt 50-100mg nasalt, og 100-200mg oralt.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Alt er farlig. Ville heller ha brukt ett RC enn skitten gateamfetamin.
Vis hele sitatet...
Å anbefale bruk av pulver du ikke vet hva inneholder er like uansvarlig. Allikevel er det mye lettere å få et begrep om risikofaktoren om du har erfaring med amfetamin og kjøper det på gata, enn å ta et rusmiddel som ikke har vært i bruk av mennesker mer enn et par år. Gjør hva du vil med din egen kropp, men jeg syntes det er viktig at vi ikke hopper på bandwagon og begynner å anbefale eller snakke varmt før vi vet et minimum om stoffet.
Sist endret av fetter; 28. februar 2012 kl. 15:32.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Grunnen til at det var ulovlig var fordi koffein (i den konsentrasjonen) var å regne som reseptbelagt legemiddel (IIRC) inntil RedBull ble lovlig.

Ellers har du rett i at koffein og kokain/amfetaminer ikke kan sammenlignes. Du vil overdosere på koffein (skjelving, urolighet etc.) uten å kjenne noen "ruseffekt" som kan sammenlignes med andre sentralstimulerende stoffer. Andre som er mer bekjent med farmakodynamikk kan vel forklare hvordan disse stoffene skiller seg fra hverandre.


Det er to "definisjoner" av begrepet narkotika; den medisinske (psykoaktive stoffer som induserer søvn) og den juridiske (alt som er på narkotikalista). Når man diskuterer "narkotika" i rusforumet er det nummer to man snakker om.
Vis hele sitatet...
alle medikamenter som er reseptbelagt står på narkolista... ellers er jeg enig med resten du skrev