Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1266
Det er nå 10 min siden jeg koblet fra tuneren fra dekoderen. Dette fordi noen naboer snylter på mitt trådløse. MEN; det virker jo enda! Hvordan kan det trådløse nettverket mitt fortsatt virke når tuneren er frakoblet??
Say what?
Riv ut kablene til ruteren da.

EDIT: Eventuelt legge til passord på trådløstnettet.
forklar hva forskjellen på 'tuneren' og 'dekoderen' er, så kanskje vi skjønner noe som helst i det hele tatt.
Det er jo det jeg har gjort! Ikke en eneste ledning er koblet til den. Forstår ikke det her. Dekoderen kan jo ikke plutselig begynne å sende ut trådløse signaler?

Jeg mente selvfølgelig routeren.
Du må koble ut den boksen med antenner på for at trådløse nettet blir "borte".

EDIT: Altså routeren.
Sist endret av FlipWare; 23. oktober 2011 kl. 20:38.
Ruteren er nå helt frakoblet. en dekoder er den internettboksen man låner av internettleverandøren. Den gjør at du kommer deg på nett, enten ved en kabel, eller via en router, som sender signaler trådløst.
Sitat av tøydokke Vis innlegg
en dekoder er den internettboksen man låner av internettleverandøren.
Vis hele sitatet...
Det er et modem.
Oppklarer: jeg dro ut alle ledninger som stod i routeren. Den er altså helt frakoblet, avslått og blinker ikke. Men det trådløse nettet fins fortsatt. Er ikke dette et mysterium?
Ops. Jeg som ikke fikk med meg det siste su skrev i forrige innlegg. My bad :P
Sitat av tøydokke Vis innlegg
Oppklarer: jeg dro ut alle ledninger som stod i routeren. Den er altså helt frakoblet, avslått og blinker ikke. Men det trådløse nettet fins fortsatt. Er ikke dette et mysterium?
Vis hele sitatet...
Har du logget på en av naboene dines nett før? Da kan det hende at pcen husker det nettet og koblet seg automatisk over dit.
Sitat av tøydokke Vis innlegg
Oppklarer: jeg dro ut alle ledninger som stod i routeren. Den er altså helt frakoblet, avslått og blinker ikke. Men det trådløse nettet fins fortsatt. Er ikke dette et mysterium?
Vis hele sitatet...
Er du sikker på det?
Har du en kabel koblet inn i pc'n?
Er det rett trådløst nett du har pc'n koblet på?
Det er jo ikke mulig at det er trådløst nett i huset når det ikke finnes, tror du har gjort noe veldig galt.
skateward: godt forslag. Trodde det kun var jeg som ikke har sikret nettverket. Men signalstyrken er litt svakere, og det aktuelle nettet heter gigabyte, som en del gjør.. hvordan finner jeg ut om det er min gigabyte eller en nabos?
Sitat av tøydokke Vis innlegg
skateward: godt forslag. Trodde det kun var jeg som ikke har sikret nettverket. Men signalstyrken er litt svakere, og det aktuelle nettet heter gigabyte, som en del gjør.. hvordan finner jeg ut om det er min gigabyte eller en nabos?
Vis hele sitatet...
Det er naboens. Det kan umulig være ditt hvis ting er som du beskriver. Trust me.
Kansje på tide å bytte navn og passord på den da?
Sist endret av DikkeDikk; 23. oktober 2011 kl. 20:51.
koblet den akkurat på igjen, og nå er dekningen helt full. da antar jeg at macen min har koblet seg til en nabos trådløse helt automatisk i det jeg koblet ut mitt. litt trist at det ikke var en mer mystisk forklaring..
Nå er det vel kanskje på tide med et lite passord da, og kanskje et morsomt navn slik at du slipper naboer som snylter på internettet ditt ?
FYI selv om du napper ut nettverkskablene til routeren kan den fortsatt sende ut trådløse signaler, du vil bare ikke komme på nettet kun LAN, napper du ut strømkabelen derimot forsvinner de.

Det du bør gjøre nå er:
1. logg inn på routeren din og gi den et annet en det standard navnet den har
2. endre nettverksnøkklen til et sikkert ett, ikke at det som er der nå er usikkert, men da er du sikker på at det ikke er et standard passord.
3. evt endre passordet til routeren din.
4. endre kanal som routeren bruker, slik at du ikke bruker det samme som naboen din
5. vurder å sette på mac-adresse filtrering på routeren, men hver forsiktig så du ikke utestenger deg selv



Edit: gå over fra å bruke ord som "dekoder" og "tuner", til modem og router ;D
Sist endret av Butterfly; 23. oktober 2011 kl. 21:25. Grunn: addition
Sitat av tøydokke Vis innlegg
Det er nå 10 min siden jeg koblet fra tuneren fra dekoderen. Dette fordi noen naboer snylter på mitt trådløse. MEN; det virker jo enda! Hvordan kan det trådløse nettverket mitt fortsatt virke når tuneren er frakoblet??
Vis hele sitatet...
Koblet ut mitt trådløse nettverk fordi naboen snylter på det....
Og oppdager at det fremdeles funker....
Fordi jeg snylter på naboens nettverk...

Haha! FTW!

Den som ikke trekker på smilebåndet over ironien i denne tråden eier ikke humor!