Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1477
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som vet hvordan det er med overdose på paracet og hvordan de behandler det? Brukes kull kun dersom man det er kort tid siden det ble inntatt eller kan det gis f. Eks 12 timer etterpå også? Og hva med pumping?
Anonym bruker
"Lett Havert"
Trådstarter
Noen som vet om man kan nekte å la seg behandle om man har tatt en overdose paracet?
Veldig lite man kan gjøre i paracetamol overdose. En av de verste måtene å dø på. Akutt lever svikt
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Det er alvorlig med od på paracet. Død eller hjerneskade. Kontakt lege ved mistanke!!
Anonym bruker
"Lett Havert"
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan skal noen vite at det er Paracet du har prøvd å OD'e på..??
Kanskje du kaster emballasjen i søppla/ ut vinduet først..??
...eller er det bare et skrik om HJELP du er ute etter..??
Slik at de helst redder livet ditt i tide..???
Vis hele sitatet...
Ja det er et skrik om hjelp. Vil ha hjelp men eneste måten er om man beviser at man vil dø ved å ta overdose.

Så jeg tenkte å bare late som at jeg har tatt paracet. Si det til legevakta. Så da lurte jeg må om de da kan tvinge en til å innta kull eller bli pumpa likevel?
Hvorfor ikke søke hjelp for det som er i veien? Ved å late som du tar selvmord tar du opp tid og resusjer unødig. Synes du ikke det ville vært ganske egoistisk?
Bestill time hos fastlegen din og vis det du skriver her
Anonym bruker
"Lett Havert"
Trådstarter
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Hvorfor ikke søke hjelp for det som er i veien? Ved å late som du tar selvmord tar du opp tid og resusjer unødig. Synes du ikke det ville vært ganske egoistisk?
Vis hele sitatet...
Er vel ikke min skyld at helsevesenet er sånn at man ikke får hjelp uten å ta selvmordsforsøk.

Jeg vurderer å si til legevakta at jeg har tatt 30 piller paracet. Hva tror dere skjer da? Om man nekter å innta kull, bli pumpet, ta blodprøve?
Anonym bruker
"Grønn Gorgon"
Jeg har selv vært innlagt på intensiv pga selvmordsforsøk. Tipper de skjønner lunta når hjerterytme, blodtrykk og alt annet er normalt. Og samtidig kommer ingenting opp når du blir pumpa.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Trådstarter
Jeg har selv vært innlagt på intensiv pga selvmordsforsøk. Tipper de skjønner lunta når hjerterytme, blodtrykk og alt annet er normalt. Og samtidig kommer ingenting opp når du blir pumpa.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer til å nekte å bli pumpa. Og man får vel ikke uvanlig hjerterytme og blodtrykk av paracet?

Pumping må vel også utføres innen en viss tid etter at man har inntatt paraceten?
(egentlig ikke)
Jeg kommer til å nekte å bli pumpa. Og man får vel ikke uvanlig hjerterytme og blodtrykk av paracet?

Pumping må vel også utføres innen en viss tid etter at man har inntatt paraceten?
Vis hele sitatet...
Du blir ansett som en fare for deg selv og de vil gjøre hvilke medisinske inngrep de selv ønsker uavhengig av hva du mener. Om så med stropper og beroligende sprøyter. /tror jeg
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Du kan jo oppsøke feks google for å finne ut hvilke akutt-tiltak helsepersonell gjør ved paracet overdose. Du burde uansett bytte fastlege asap. Om det ikke fungerer bytter du igjen. Sånn fortsetter du til en fastlege/behandler forstår hvilken behandling du trenger. Håper virkelig du finner glede igjen!
Noen som vet om man kan nekte å la seg behandle om man har tatt en overdose paracet?
Vis hele sitatet...
Ja det er et skrik om hjelp. Vil ha hjelp men eneste måten er om man beviser at man vil dø ved å ta overdose.

Så jeg tenkte å bare late som at jeg har tatt paracet. Si det til legevakta. Så da lurte jeg må om de da kan tvinge en til å innta kull eller bli pumpa likevel?
Vis hele sitatet...
Fra Pasient- og brukerrettighetloven, §4a-4: Dersom vilkårene i § 4A-3 er oppfylt, kan helsehjelp gjennomføres med tvang eller andre tiltak for å omgå motstand hos pasienten. Pasienten kan blant annet legges inn ved helseinstitusjon og holdes tilbake der dersom det er nødvendig for å få gjennomført helsehjelpen.

Jeg vurderer å si til legevakta at jeg har tatt 30 piller paracet. Hva tror dere skjer da? Om man nekter å innta kull, bli pumpet, ta blodprøve?
Vis hele sitatet...
De vil fort finne ut at du ljuger. Paracet er en av de vanligste overdose-preparatene blant suicidale mennesker.
Som nevnt over, kan du tvangsbehandles om de mener det er fare for liv.

Paracet tas raskt opp gjennom mage og tarm, så kull vil kun tas i bruk som nøytraliserende behandling opp til en time etter inntak. Pumping eller tarmskyll vil ikke ha noen effekt, så dette er ikke noe som brukes i behandling.
Hos alle Paracet-overdosepasienter gis N-acetyl-cystein (NAC) i intervaller i opp til 72 timer etter inntak.

8 timer etter inntak, vil behandling med NAC gi nesten fullstendig beskyttelse mot leverskade.
Etter 8 timer begynner det dog å se mørkt ut for levra. Har først nekrose startet, vil dette være så godt som umulig å reversere.

Men heller ljug om det! Hvis du, mot all formodning, skulle finne på å faktisk ta overdose med Paracet, kan fort dette få dødelig utgang.
Får du ikke behandling i tide, vil følgende med stor sannsynlighet inntreffe—
  1. Foruten litt oppkast, vil du merke lite det første døgnet.
  2. Dog, innen tre døgn vil du definitivt rope på elgen og en trykkende smerte gir seg til kjenne på høyre side av magen. Blodtrykket er i laveste laget og du føler deg syk og uvel.
  3. Etter tre dager begynner levra å takke for seg. Når du er ved bevissthet, vil du være i store smerter. Etter levra, svikter nyrene og du kan få indre blødninger fordi blodet ikke lenger koagulerer, kanskje går du også i sjokk på grunn av metabolsk acidose. På dette stadiet er det også god mulighet for en eller annen form for hjerneskade.
  4. Så svever du kanskje mellom liv og død i noen dager, kanskje opp til tre uker, etter at du overdosa. Har du ikke daua etter tre uker, er du regnet som frisk. Selvsagt, den skaden som allerede er gjort på levra, nyrene og hjernen din er så godt som irreversibel, så hvem vet hva du sitter igjen med av funksjonalitet?
Sist endret av Svartbak; 1 uke siden kl. 20:20.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Trådstarter
Sitat av Svartbak Vis innlegg
Fra Pasient- og brukerrettighetloven, §4a-4: Dersom vilkårene i § 4A-3 er oppfylt, kan helsehjelp gjennomføres med tvang eller andre tiltak for å omgå motstand hos pasienten. Pasienten kan blant annet legges inn ved helseinstitusjon og holdes tilbake der dersom det er nødvendig for å få gjennomført helsehjelpen.

De vil fort finne ut at du ljuger. Paracet er en av de vanligste overdose-preparatene blant suicidale mennesker.
Som nevnt over, kan du tvangsbehandles om de mener det er fare for liv.

Paracet tas raskt opp gjennom mage og tarm, så kull vil kun tas i bruk som nøytraliserende behandling opp til en time etter inntak. Pumping eller tarmskyll vil ikke ha noen effekt, så dette er ikke noe som brukes i behandling.
Hos alle Paracet-overdosepasienter gis N-acetyl-cystein (NAC) i intervaller i opp til 72 timer etter inntak.

8 timer etter inntak, vil behandling med NAC gi nesten fullstendig beskyttelse mot leverskade.
Etter 8 timer begynner det dog å se mørkt ut for levra. Har først nekrose startet, vil dette være så godt som umulig å reversere.

Men heller ljug om det! Hvis du, mot all formodning, skulle finne på å faktisk ta overdose med Paracet, kan fort dette få dødelig utgang.
Får du ikke behandling i tide, vil følgende med stor sannsynlighet inntreffe—
  1. Foruten litt oppkast, vil du merke lite det første døgnet.
  2. Dog, innen tre døgn vil du definitivt rope på elgen og en trykkende smerte gir seg til kjenne på høyre side av magen. Blodtrykket er i laveste laget og du føler deg syk og uvel.
  3. Etter tre dager begynner levra å takke for seg. Når du er ved bevissthet, vil du være i store smerter. Etter levra, svikter nyrene og du kan få indre blødninger fordi blodet ikke lenger koagulerer, kanskje går du også i sjokk på grunn av metabolsk acidose. På dette stadiet er det også god mulighet for en eller annen form for hjerneskade.
  4. Så svever du kanskje mellom liv og død i noen dager, [/u]anskje opp til tre uker, etter at du overdosa. Har du ikke daua etter tre uker, er du regnet som frisk. Selvsagt, den skaden som allerede er gjort på levra, nyrene og hjernen din er så godt som irreversibel, så hvem vet hva du sitter igjen med av funksjonalitet?
Vis hele sitatet...
Ok, men betyr det altså da at om jeg sier at jeg tok paracet for over 8 timer siden at det ikke fins noen behandling? Så er det over 8 timer siden jeg tok en medium alvorlig paracet overdose så kommer de ikke til å gjøre annet enn å vente å se?
Klimafiendtlig troll
Ok, men betyr det altså da at om jeg sier at jeg tok paracet for over 8 timer siden at det ikke fins noen behandling? Så er det over 8 timer siden jeg tok en medium alvorlig paracet overdose så kommer de ikke til å gjøre annet enn å vente å se?
Vis hele sitatet...
Da har en eventuelt akutt forgiftning allerede gått over, og arbeidet må eventuelt være å forebygge (videre) leversvikt, eller.sette i gang andre tiltak så du ikke dauer.

Skjønner at du er desperat her, men dette er en kjempedårlig idé. Du fremstår for helsepersonell som definitivt en som trenger hjelp, i og med at du kaster vekk masse ressurser på å sette i gang et sirkus rundt deg. De ser du spiller, og så blir du aldri behandlet som en ordentlig pasient noen gang. Du blir i hvert fall ikke lagt inn.

Også litt usmakelig ting å spørre om, virket innledningsvis som om du ba folk om oppskrift på å overdosere "nok" på paracetamol?

Drikk noe kaffe og spill klinkende psykotisk og uten tvil en case for "Gjøkeredet". Spill manisk, paranoid, med.en touch vrangforestillinger? Vær litt kreativ..
Sist endret av Taert; 1 uke siden kl. 20:41.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Trådstarter
Noen med erfaring med om man kommer til å bli tvunget til å drikke kull/bli pumpa dersom man sier man har tatt f eks 30 paracet?
Noen med erfaring med om man kommer til å bli tvunget til å drikke kull/bli pumpa dersom man sier man har tatt f eks 30 paracet?
Vis hele sitatet...
en venn tok ca 20 paracet, for noen år siden, ble kjørt til legevakt etter 1 time, ble bare målt blodtrykk og div annet, ikke noe ble gjordt, ble bare til at hun måtte sitte der i mange timer til oberservasjon, dog your milage may vary,
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Du har ikke skrevet noe som helst om at du faktisk har prøvd å oppsøke legehjelp/psykolog heller som jeg kan se, hva med å prøve det istedenfor?
Om du allerede har det, men ingenting skjedde, kontakt de igjen eller eventuelt ta kontakt med privatlege/privatpsykolog.

Hvorfor har du lyst til å oppleve å bli tvunget til å drikke kull og bli pumpa?
Fremstår jo nesten som om det er ett større ønske enn hjelp..

Fin oppskrift på varige men og traumer man trenger enda mer hjelp for da.
Er vel ikke min skyld at helsevesenet er sånn at man ikke får hjelp uten å ta selvmordsforsøk.

Vis hele sitatet...

Bruk speed, hiv i deg rundt et gram, ring 113 å si du prøvde å ta ditt egent liv men angrer å si du har bryst smerter. Så kommer ambulansen nå må du huske 1g speed er farlige doser dødelig dose ligger på 1,2g men det er forferdelig død på sentralstimulerende stoffer har sett det med mine egnede øyne, ligger å hyperventilerer menst du har en akutt psykose å vips der var hjertet-stoppet. 1g burde man tåle var oppå 2,5g Dagelig en uke, men det var med toleranse man kan godt dø av et gram men skal som oftes mere til, men om du sier du har brystsmerter kommer ambulansen med en gang de kjører deg opp på akutt sjekker hjerte-rytmen å puls å blod-trykk de mistenker angst å gir deg benzo du våkner dagen etter med en psykolog på rommet.

Det var bare et tips, om du ikke vet hvordan du skaffer speed kan ingen her hjelpe men du kan vell altid høre med en venn av en venn eller spørre en narkoman.
Sist endret av vet_ikke_jeg; 1 uke siden kl. 01:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om du får i deg stor nokk dose til at du får leversvikt kommer du til å angre noe jævlig mens du ligger på gulvet og skriker i smerte, aner ikke hvor lang tid det tar men regn med mer en 5 minutter for å si det slik
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Helsepersonell er folk også, hele opplegget virker respektløst
Sist endret av Bothrops; 1 uke siden kl. 13:34.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Trådstarter
Sitat av freebird Vis innlegg
Om du får i deg stor nokk dose til at du får leversvikt kommer du til å angre noe jævlig mens du ligger på gulvet og skriker i smerte, aner ikke hvor lang tid det tar men regn med mer en 5 minutter for å si det slik
Vis hele sitatet...
Men da blir man vel tvunget i seg kull eller blir magepumpa?
Hva med å ringe 116 123? Hjelpetelefonen for mental helse. (https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen)
Du sier jo at du vil ha hjelp. Der får du iallefall noen å snakke med som kanskje kan veilede deg litt videre.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Virker som om det er noe du ikke deler her. De gangene jeg har vært så langt nede at jeg måtte ta kontakt med akutt-tjenester grunnet vonde tanker var de ingenting annet enn imøtekommende og forståelsefulle, uten at jeg måtte påstå å ha tatt overdose av noe som helst.

Hvorfor er du så fast bestemt på at du må late som om du har tatt overdose for at du skal kunne få hjelp?
Klimafiendtlig troll
Men da blir man vel tvunget i seg kull eller blir magepumpa?
Vis hele sitatet...
Hva er dette for noe? Du er jo fullstendig opphengt i paracetamol, og UBEHAG knyttet til potensielt livsreddende behandling? Du virker mer bekymret for å bli pumpa enn å ikke bli innlagt på psyk.

Selvfølgelig kan de tvinge deg til å innta aktivt kull, stroppe deg fast og pumpe deg om de tror du har en selvpåført intoks og nekter behandling på legevakten! Ser du ikke det selv eller?

Hva med å forsøke alle de andre, mer vettuge forslagene? Kontakt helsepersonell, fastlege, ring 116 123 (hele døgnet, året rundt).
Sist endret av Taert; 1 uke siden kl. 16:00.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Hvordan har du prøvd å få hjelp før? Hva er historikken din med helsevesenet sånn grovt sett egentlig? Hvorfor vil du gi fra deg friheten din på bekostning av ressurser som tilhører folk som ufrivillig blir syke? Har forsåvidt flere spørsmål også, dette er fascinerende idiotisk litt som et bilkrasj.
Å ta overdose er langt fra eneste måten å få hjelp på. Fastlegen kan henvise deg til distriktspsykiatrisk som hjelper deg eller du kan få hjelp av privat psykolog. Kommunene har også akutte tilbud i form av Rask Psykisk helsehjelp og Akuttenheten.

Hvordan hjelp ser du for deg at du trenger og er selvmordstankene akutt eller noe du har hatt lenge? Det virker som at du ikke ønsker å dø siden du sier det er et rop om hjelp men hva slags hjelp trenger du? Hva kan løse dine problemer og er det en utløsende årsak til dem? Har du prøvd psykolog og antidepressiva over lengre periode?