Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4096
Hei.
En venn av meg har begynt å røyke og gå med folk som er ofte oss politiet og gjør masse hærverk.
Han er bare 13.
De "gamle" vennene hans vil få han tilbake til der hvor han var før.
Vi pleide alltid å skate sammen osv.
Vi prøver å stoppe det nå, før han prøver noe sterkere.
De folka han henger med har røyka hasj osv.
Har tenkt til å si det til foreldrene, men vil prøve noe annet.



Takk for svar på forhånd.
13år? bare å si ifra til foreldra med en gang. En 13 år skal ikke ruse seg, er jo bare en unge. Må hvertfall overleve 16 vintre før man begynner med den slags, helst mer.
Vil helst prøve noe annet først.
Han hører ikke på foreldrene sine heller.
Du kan høre han roper': hold kjeft jævela homo. til faren sin når man snakker med han på telefon.
Ingen andre tips ?
Du burde si fra til foreldrene, evt. snakke med barnevernet.
Han høres ut som en forbanna drittunge som ikke har fått noe disiplin opp gjennom årene, tho.
Hva er MPS og LSD ?
Hadde tenkt til å prøve å snakke med han først og hvis ikke det hjelper.
Ringer vi foreldrene.

Og han røyker ikke hasj enda, tror jeg
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det ble anbefalt noen virkelig tullete ting her så jeg har rensket tråden for søppel.

Det beste ville være å snakke med vedkommende, problemet er vel heller hvordan man skal snakke til ham.
Personen høres ut som han virkelig har truffet trassalderen, og det mangler kanskje disiplin fra foreldrene, noe som ikke gjør ting enklere.

Du må prøve å koble med ham på et personlig nivå, ikke døm ham.
Ta røyken han har og knekk dem hver gang han prøver å fyre.
Sist endret av Bombasa; 27. november 2010 kl. 03:42.
Hvis han henger med eldre tror han sikkert at han er kul på grunn av det. Barneværnet må nok inn her. Han her er på veg til å bli stemplet tard fra min side.
Er han verdt det, så bruk litt tid på ham. Inviter ham ut på ting som ikke omhandler rus, prøv å utforsk interresene hans, kanskje dere kan få ham ut av "tenårings fokus". Ikke døm ham som Dodecha sa, hjelp ham med å velge riktig.
Sist endret av ZionRoad; 27. november 2010 kl. 10:36.
trassalder delux, vis foreldrene ikke bryr seg er nok barnevernet veien og gå
Det å kontakte barnevernet eller en lignende institusjon er helt idiotisk, det vil fremprovosere flere sider hos gutten og mest sannsynlig gjøre ting vondt værre.
Patetisk å i det hele tatt nevne det som et forslag, du kan ikke gi opp en gutt i en så tidlig alder, jeg regner med at dere som nevner det aldri vært i en lignende situasjon selv.

Jeg må si meg enig med ZionRoad og Dodecha.

Ikke døm, ikke prøv å spill en rolle hvor du skal være autoritær ovenfor han.
Det å kjefte på unge i trassalderen og sette seg selv som en høyere makt enn han vil bare få frem mere frustrasjon.
Vær en venn, ikke legg ord direkte i munnen på han, men ta heller tak i andre interesser hos denne personen som ikke omhandler det å "drive dank". Helst noen aktiviteter eller hobbyer som enten omhandler mye fysisk eller psykisk-aktivitet.
litt brainstorming her:
Hva med å snakke med de eldre han henger med? Kan det være at noen av dem har vett nok i skallen til å se at de skader guttens fremtid? Hvis du klarer å få de eldre til å forstå at de ikke burde dra han med på dette, og begynner å utestenge han fra gjengen dems vil han kanskje komme tilbake til dere?
du har et mildt sagt jævla stort problem. Det går ikke ann å få folk som har begynt å røyke, om du gir beskjed til foreldrene, kommer det enten til å gå slik som dette.
Foreldrene kommer til å halveis godta det, eller gi han en ting (som krever penger) men det vil bare gi han et større problem med å slutte, for vanlighvis bare litt større kick, når man gjør ting i skjul, husker selv i den alderen med alkohol/røyk osv osv.
Men det som skal til er at de ser hvor mye det virkelig ødelegger, men det skjer ikke før man enten har fått kolst eller noen i familien/nære venner dør av det.
Det er desverre ikke noe du kan gjøre med dette, om han er en virkelig god kompis av deg, kan du si til han at du gidder ikke å ha noe med han å gjøre, om han fortsetter.
Jeg har selv en kompis som har vært inne på samme greia bare det var på sterkere saker, jeg har hjulpet han ut av dette, men det måtte til gjentatte ganger at han mista venner,alt de kommer borti er bare løgn og et rent helvette.
Vet ikke om dette hjelper deg noe, men det er flere som har det som deg lille kompis
Inviter han og noen andre på en kveld med videospill og pizza. Det er chill og mye sunnere enn og henge på gatehjørnet og røyke Eneste tipset jeg kan komme med
si at han burde konsentrere seg om skolen og venner, og vente med hasjen 5 år til.
Vi pleier å ha LAN ca hver 4 måned.
Skal begynne å invitere han med på noe ofte.
Håper på flere tips
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Bare for å få litt klarhet i dette; Er det snakk om sigaretter eller hasj?
Inviter han med på ting, og om han ikke er stemplet totalt idiot av alle rundt seg enda, kan du henge mye med han. Da har han ikke anledning til å røyke eller finne på dumme ting med (kanskje) andre som er i samme suppa. Om han prøver å fyre opp en røyk, ta røyken hans og knekk den (resten av drittet og forsjovit), knus lighteren og knekk fyrstikkene elns.

Har en venn som driver å kuker med samme greiene, og jeg setter fyr på fyrstikkpakken hans hele tiden (JAH, han bruker faktisk fyrstikker!) Da begynner han bare å le, siden han er glad i litt flammer og eksplosjoner.

Håper du får kompisen din ut av dette, kjipt når sånne ting skjer. Lykke til.
Har personen eldre søsken eller andre som han respekterer/ser opp til? Forutsatt at de har litt vett i hodet kan det å ta det opp med en av de fungere. Jeg har selv en lillebror i denne alderen, og hadde jeg hørt noe om at han holdt på med slikt, hadde jeg prøvd å ta en alvorsprat med han. Det kommer jo såklart ann på personen, men jeg kan garantere at "tilsnakk" fra en person som klarer å se på det fornuftig, samt få han til å forstå at det han holder på med er en dårlig ide, vil fungere uendelig mye bedre enn kjeft fra foreldre (som aldri aldri aldri har funket, meg bekjent). Grunnen til at jeg "holdt meg på matta" til jeg var klar var at jeg begynte å henge her når jeg var 14. Her på huset har folk alltid vært flinke til å fortelle sannheten om rusmidler, og når folk med gode holdninger, som ikke har noe problem med å se nytte/glede-verdien rusmidler har, sier at det her er noe du bør vente med og ta når du er voksen nok, ja da er det mye enklere å ta det seriøst.

Prøv å ta det opp på en voksen måte, prøv å ikke dømme og ekskludere han, og prøv å få han til å se at han ennå er et barn, og at han har god tid til å utforske rusmiddelverden når han blir eldre. Foreldrekonfrontasjon, innkobling av barnevern og liknende bør for dere (såklart), som bryr dere om hvordan denne personen har det, være siste utvei.

EDIT:
FOR GUDS SKYLD!
Ikke begynn å knekk røyken hans, eller liknende idioti. Han er i en trassig periode, og folk som åpenbart ikke skjønner hvordan han har det kan vel bare gå og ta seg en bolle? Vil du bli satt på lik linje som foreldrene hans så go ahead, make my day, men du hjelper ikke den stakkars gutten (for det er synd på han) ved å gni det inn i trynet hans, være ett rasshøl, og ikke respektere hans valg. Trikset, om det er noe, er å få han til å innse at det er en dårlig ide, så han tar valget selv. Alt annet er dødfødt.
Sist endret av ulldott; 29. november 2010 kl. 23:49.
jeg hadde sagt ifra til familie med en gang, kanskje en/ei han er litt ekstra knyttet til kanskje så de får trøkka litt info inn i hode hans. må ikke være redd for å si ifra du er tross alt ingen sladrehank. men en ekte kompis.

vandra selv på den stien der, men fra 14 års alderen. skulle ønske jeg var smart nok til å vente 2-4 år til før jeg begynnte å utforske den form for rus
Sist endret av flykick; 30. november 2010 kl. 00:05.
Fiks noe insane shit og gi det til han slik at han grønner ut. Den lille kidden vil nokk ikke røre hasj igjen med det første!
Sitat av t_ben Vis innlegg
Og han røyker ikke hasj enda, tror jeg
Vis hele sitatet...
Ikke all røyk betyr hasj/pot. Les hele posten.
Ser at barnevernet er nevnt flere ganger.. Dette er virkelig helt fullstendig tåpelig. Jeg har selv en venn som havnet i barnevernets kyniske helvete da han var 13 år og han hevder at dette har skadet han for resten av livet... Nei, det vil nok bare gjøre vondt verre å blande inn de jævlene...

Han tar seg jo bare noen sigg og er i en periode hvor han er keen på å lage helvete og leke deilig. Ikke prøv å hindre han fra dette for da vil han bare like deg mindre.. Han finner sikkert ut at det han driver med ikke egentlig er så fett, og gjør han ikke det så drit i han og finn deg en ny venn. Det er ikke din oppgave å fikse hans liv....
Det er bare sigaretter.
Herregud, gi han en snus som smaker godt da vel. Si at jenter hater røykelukta og at han stinker dritt/ser tåpelig ut.
jeg begynte å røyke da jeg var 12, hadde mange venner som røyka hasj. det vil ikke si at jeg nødvendigvis gjorde det, eller at jeg hadde dårlige foreldre som ikke hadde lært meg disiplin. det er jo ikke vits å blande inn barnevernet for en så liten sak. de gidder mest sannsynlig ikke å bry seg om at en har begynt å røyke uansett.
Barnevernet bare fucker opp
Drit i dem
God idé å ta ham med på ting! Men da MÅ du også gjøre det!

Hvis at du bryr deg, og fortsatt er der for han som en venn
Han vil nok synes det er kult også å skate med dere
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det bare jeg som syntes dette er sykt overdrivelse? Ja selvfølgelig er det trist at noen begynner å røyke siggareter i en alder av 13, men dette er ikke unormalt i det hele tatt. Men å prøve kontakte barnevernet for noe sånt er jo rein idioti i min mening.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Ikke si ifra til foreldre eller barnevern, da går du som venn for langt og mister kanskje en venn.
prøv å få han til å være mer med deg og kanskje spør om han har det bra med seg selv, og si til han at du bryr deg, sånn at han kan snakke ut til deg om han har noe på hjertet.

om du senere finner ut om underliggende problemer eller trenger mer hjelp så kan du ringe forskjellige telefoner som hjelper barn og ungdom med spørsmål om alt (de vet ikke hvem du er og du kan være anonym) : http://www.ung.no/hjelp/186_Oversikt...tjenester.html
Sist endret av Dudew8; 21. desember 2010 kl. 14:28.
Ung.no er en veldig dårlig og lite informativ side. Jeg har lest mange forskjellige artikkler og leser-svar der tidligere, og mye av det fikk meg til å nesten le.