Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hva er værst å slutt med ?
THC 56 13,21%
Nikotin 368 86,79%
Stemmegivere: 424. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  76 8559
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Kilder takk.
Vis hele sitatet...
http://universitas.no/leserbrev/2079/er-hasj-farlig-/

Utløse latente sykdommer som hjerneskader (nedsatte kognitive funksjoner, hukommelse, virkelighetsoppfatning osv.), hjerte–og karsykdommer, kreft og alvorlig psykiske lidelser som psykoser, angst og schizofreni, som igjen kan føre til selvmord
Sitat av Get-A-Life Vis innlegg
http://universitas.no/leserbrev/2079/er-hasj-farlig-/

Utløse latente sykdommer som hjerneskader (nedsatte kognitive funksjoner, hukommelse, virkelighetsoppfatning osv.), hjerte–og karsykdommer, kreft og alvorlig psykiske lidelser som psykoser, angst og schizofreni, som igjen kan føre til selvmord
Vis hele sitatet...
Dette er ikke en kilde, men en henvisning til en person som skriver det samme som deg.
Kristin Sagberg Nesteleder i FMR sier dette
Vil si cannabis! Søvnvanskene med cannabislutt overgår alt av abstinenser av å slutte og røyke syns jeg.
Om man ikke har røyka i 30 år da!
Sitat av Get-A-Life Vis innlegg
Kristin Sagberg Nesteleder i FMR sier dette
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt ikke verdt en dritt som kilde, med mindre påstanden er "kristin sagberg mener ....."

Dette er eksempelvis en kilde (som forøvrig viser mulig REDUSERT fare for kreft):

http://cancerpreventionresearch.aacr...urcetype=HWCIT

Uansett er det helt OT så setter en strek her.
Sist endret av Tøffetom; 5. november 2010 kl. 19:15.
Sitat av Get-A-Life Vis innlegg
http://universitas.no/leserbrev/2079/er-hasj-farlig-/

Utløse latente sykdommer som hjerneskader (nedsatte kognitive funksjoner, hukommelse, virkelighetsoppfatning osv.), hjerte–og karsykdommer, kreft og alvorlig psykiske lidelser som psykoser, angst og schizofreni, som igjen kan føre til selvmord
Vis hele sitatet...
2002 og fra Forbundet Mot Rusgift. Riiiggghttt.
Sitat av DC89 Vis innlegg
skulle gitt mye for å starta å røyke etter jeg hadde modna meg litt sånn 18 19 og ikke starta når jeg var 15 jeg visste jo ikke bedre alle sa jo det var så ufarlig vøtt!
Vis hele sitatet...
Om du hadde lest deg ordentlig opp på det, ville du vel fått med deg at cannabis, slik som alkohol, ikke burde brukes før hjernen er ferdig utviklet. Det betyr vel strengt tatt 25 år?
Sist endret av anamnesis; 5. november 2010 kl. 20:40.
Sitat av anamnesis Vis innlegg
Om du hadde lest deg ordentlig opp på det, ville du vel fått med deg at cannabis, slik som alkohol, ikke burde brukes før hjernen er ferdig utviklet. Det betyr vel strengt tatt 25 år?
Vis hele sitatet...
Om DU hadde lest deg ordentlig opp på det, så hadde du vel visst når hjernen var ferdig utviklet...
Jeg satt spørsmålstegn for en grunn. Raskt googlesøk er ikke bra info, og jeg vurderer det heller ikke slik.
Sist endret av anamnesis; 5. november 2010 kl. 22:02.
tror du kjønte hva jeg ville fram til anamnesis, jeg driter i når eksakt hjernen er fullt utviklet, prøvde komme med ett poeng om at man kan drøye den litt til man tenker litt mere voksent enn når man er 15.. svært så kverulant da :P
Spørs vel hvor hyppig man bruker disse stoffene. Om du røyker en sigarett i uka skal det en del til for at du blir avhengig, er vel mer vanlig å røyke alt fra 5-40 sigaretter dagen, men det er ikke like vanlig å røyke 5-40 joints hver dag. I de fleste tilfeller blir sigaretter/snus brukt mer hyppig enn cannabis, og derfor er det svært få som kan svare på dette spørsmålet. Om du røyker 5-40 joints uten tobakk, og slutter, og deretter røyker 5-40 sigaretter daglig og slutter vil du kunne uttale deg om hvorvidt det er vanskeligst å slutte med THC eller Nikotin. Såklart tenker jeg på en lenger periode, år altså.
▼ ... noen uker senere ... ▼
dett er jo ikke et spørsmål i mine øyne. har røykt sigaretter daglig i mange år, røykt thc i mange år. for 4 måneder sluttet jeg helt med nikotin uten noe store problemer. men thc er no skikkelig dritt å slutte med. de har blitt hele lifstilen min og betyr mye. føler alt blir kjedelig uten thc. neste uke skal jeg gjøre en seriøs innstats med å slutte slik at livet mitt kan gå videre slik d skal- begynne å trene igjen å få gnisten tilbake igjen. real words to people in this situation.
det er to regler for å slutte å røyke:
1. Finn ut at du virkelig har lyst til å slutte. (du må få med underbevistheten også på det)
2. Slutt

Jeg ser ikke noe poeng i å slutte med noen av delene, men har innsett at det er greit med en pause for å bli "normal igjen". Og er på min 2 uke og 1 dag nå. Og var bare tøft den første uka, siden jeg var vant til å fyre 2-3 nættings for å sovne. Men hadde et forbruk over gjennomsnittet kan vel sies også.

Nikotin er derimot umulig, har prøvd å slutte hvertfall 60 ganger, og aldri gått lengere en 2 dager......
har sluttet og røyke hash mange gange, uten problem.. men sigeretterne har prøvet flere gange men aldrig klart det er jo så min personlige erfaring!!
Etter å ha røyket sammenhengende over en lengre periode kuttet jeg brått ut hasjen.
Jeg kan ikke si at jeg kjenner noen abstinenser, ubehag eller dragning til å røyke på noen måte.


Men det jeg opplever er at jeg får så sinnsykt mye mer energi.
De første seks timene av dagen oppleves veldig likt som om jeg har inntatt for store mengder kaffe.
Det er ikke ubehagelig eller noe, tvert imot jeg syns dette var ganske behagelig.

Noen andre som har opplevd dette?
Hvor lenge kan jeg regne med at dette skal vare?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Etter å ha røyket sammenhengende over en lengre periode kuttet jeg brått ut hasjen.
Jeg kan ikke si at jeg kjenner noen abstinenser, ubehag eller dragning til å røyke på noen måte.


Men det jeg opplever er at jeg får så sinnsykt mye mer energi.
De første seks timene av dagen oppleves veldig likt som om jeg har inntatt for store mengder kaffe.
Det er ikke ubehagelig eller noe, tvert imot jeg syns dette var ganske behagelig.

Noen andre som har opplevd dette?
Hvor lenge kan jeg regne med at dette skal vare?
Vis hele sitatet...
Ja, skjønner følelsen du beskriver. Men når jeg har pauser så er jeg ubrukelig i 2-3 timer etter jeg har stått opp, sover gjerne 14 timer i døgnet og spiser så og si ingen ting, kanskje et eple eller to i løpet av dagen. Ellers av dagen har jeg en god del energi. Men alt det er bare i begynnelsen for mitt vedkommende.
Hva som er lettest å slutte med vil variere fra person til person. Jeg kuttet ut med nikotin på dagen, mens andre bekjente sliter i lang tid.

Ligger desverre mest i psyken til mennesker generelt, og ikke hvor avhengighetsskapende/vanedannende det du er "avhengig" av er.
Sett deg et mål og du kan nå det bare du er bestemt.
Mennesker er forskjellige ja. Og særlig når det kommer til avhenighets potensial. Jeg klarer å slutte med THC hvis jeg har tobakk og omvent. Aldri prøvd å slutte begge, så jeg kan ikke egentlig diskutere det.
Jeg sluttet med nikotin fra sigaretter med engang jeg gang jeg startet med cannabis.

Røyka tidligere med stopp, og det var vanskelig. Mye lettere etter jeg fikk sansen for snus.

Jeg har hatt pause fra hasjen en gang. Det var 1mnd ca. Gjennom hele russetida, det gikk veeeldig lett. Jeg hadde ikke tenkt til å begynne igjen, men er svak som mange andre. + litt hjelp fra kompis:/ Har ikke hatt pause siden sen Mai.

Jeg har egentlig bare bytta fram og tilbake mellom rusmidler. Slutte for godt har jeg ikke noe planer om helt enda.
Nikotin er det mest avhengighetsskapende stoffet i verden, deretter fulgt av koffein, heroin, kokain og alkohol.
Case closed.
Å slutte med nikotin og cannabis kan ikke sammenlignes.
Eneste man trenger for å slutte med cannabis er noe å gjøre. to dagers telttur borte fra nærmiljøet og man har glemt av cannabis helt, alt er i hodet. Kanskje svetter man i takt med livlige drømmer om natten, men det er alt.
Sitat av Reitaner Vis innlegg
Å slutte med nikotin og cannabis kan ikke sammenlignes.
Eneste man trenger for å slutte med cannabis er noe å gjøre. to dagers telttur borte fra nærmiljøet og man har glemt av cannabis helt, alt er i hodet. Kanskje svetter man i takt med livlige drømmer om natten, men det er alt.
Vis hele sitatet...
Er det så veldig annerledes å slutte med nicotin, da?

Sitat av Dagdriver Vis innlegg
Nikotin er det mest avhengighetsskapende stoffet i verden, deretter fulgt av koffein, heroin, kokain og alkohol.
Case closed.
Vis hele sitatet...
Hvor har du lista fra?
Sitat av fetter Vis innlegg
Er det så veldig annerledes å slutte med nicotin, da?
Vis hele sitatet...
Det blir ca det samme, bare 15 000 til 20 000 verre.
Neida, men ja det er annerledes.
Sitat av Reitaner Vis innlegg
Det blir ca det samme, bare 15 000 til 20 000 verre.
Neida, men ja det er annerledes.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte? Påstår du at man ikke kan slutte med nikotin ved å dra på telttur? Jeg forstod ikke poenget i posten din.
Sitat av fetter Vis innlegg
På hvilken måte? Påstår du at man ikke kan slutte med nikotin ved å dra på telttur? Jeg forstod ikke poenget i posten din.
Vis hele sitatet...
Jeg beklager, ordla meg feil. En telttur er veldig bra for å slutte med både cannabis og nikotin.
Mine påstander var at nikotin satt mer fast i kroppen, så man trenger mer enn bare telttur og rett innstilling, man trenger virkelig rett innstilling. En nikotinslutt kan medføre så mye mer, feber og kort lunte i uker til ende.
Man røyker jo sigaretter som en helt vanelig greie. Ofte også i sosiale sammenhenger, som på jobb. Trenger man å slå ihjel fem minutter (venter på bussen osv) tar man seg en sigarett. Er man stresset tar man seg en sigarett. Det er også akseptert i samfunnet. Røyker du 20 joints om dagen? Etter min oppfatning er sigaretter MYE mer vanedannende en THC, ettersom man røyker en røyk i timen. Det skal jo veldig mye til om man klarer å få et "thc-mønster" i nærheten av vanelige sigaretter.

Det kommer jo selvsagt ann på hva du er mest knyttet til; sigaretter eller thc? Røyker man en sigarett om dagen, kontra en joint, så er nok jointen værst å bli kvitt.

Klarer man å slutte med det ene klarer man sikkert å slutte med det andre.
Jeg sier meg enig med Prognisse, og uenig med Reitaner. Jeg har røyka thc som sigaretter og omvendt. Det er som Prognisse sier, det kommer helt ann på hva som er ditt vane mønster knyttet opp mot rusmidlene. Jeg har hatt feber og kort lunte i uker etter cannabis slutt, kanskje en mildere feber enn eventuellt nikotin slutt, men det psykiske du opplever etter cannabis slutt synes jeg ikke kan måles med nikotin slutt. Ja du føler deg liten, trøtt og irritert ved nikotinslutt, men ved cannabisslutt har jeg følt meg psykotisk ved tider. Det skal sies at jeg røyka cannabis veldig heftig til tider,så og si stein 24/7. "Fra person til person"? Ja.