Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3702
Jeg kom over denne nyheten istad http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.6970444

Jeg lurer på hvilken syre eller base man bruker til noe slikt? jeg har fått både konsentrert svovelsyre og saltsyre på henda, men de ser jo helt vanlige ut. Når jeg ser på syrekonstanter i ''gyldendals tabeller og formler i kjemi'' så er jo blåsyre (HCN) som har høyest Pka verdi på 9.31. Men hvis jeg slår opp på wikipedia finner jeg syrer med pka verdi oppmot 25?

Hva tror dere blir bukt?

Jeg planlegger ikke å helle syre på noen hvis noe lurer... bare ren nysgjerrighet
Hvordan klarer du å få svovelsyre på hendene uten å bli skadd? Da må du ha vasket hendene raskt som helvette O.o
Står salpetersyre og svovelsyre i ramma til høyre, da
Og når det blir utført som vold er det vel ikke så greit å få skylt det bort med en gang...

Har også lest om ulykker med maursyre (gårdsdrift) med lignende effekt
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
HCN er en svak syre, og i tillegg ekstremt giftig(kalles også blåsyre). Er nok ikke det som er brukt nei.
Etter det jeg vet er konsentrert(!) svovelsyre og spesielt salpetersyre ganske fælt å få på seg, i tillegg til at det er lett å få tak på.
Sist endret av hanses; 30. januar 2010 kl. 18:12.
Får du salpetersyre på hendene vil huden bli gule og det øverste hudlaget vil oppføre seg som en slags blemme før det ramler av.
Man kan nærmest skrelle av huden...
Dette er kun i de tilfellene som ikke er alvorlige.

Jeg liker godt å teste alle de farlige kjemikaliene jeg omgåes med på kroppen, under kontrollerte omstendigheter selvfølgelig.
Dette har jeg gjort med flere av de mest kjente syrene.
Jeg dyppet fingertuppen i konsentrert svovelsyre og jeg syns at dette var temmelig likt som å dyppe fingeren i kokende vann.
Det som er skummelt med sterke uorganiske syrer er at de ofte kan oppfattes som viskøse ettersom de løser opp fett som befinner seg på huden slik at det blir mere kleberlig og er vanskeligere å skylle bort med vann.
Svovelsyre er slik av natur og er dessuten ekstremt aggressiv ovenfor syntetiske klær.

Maursyre er en organisk syre og slettes ikke blant de sterkeste syrene, dog er den meget farlig i konsentrert form dersom man ikke har tilgang på vann eller nøytraliserende midler i den umiddelbare nærhet!


Jeg har hørt/lest at maursyre og saltsyre brukes hyppig i slike angrep, men jeg har desverre ingen kilder på det.
Men jeg kan bekrefte at maursyre kan gjøre en slik skade som på bildet i den artikkelen trådstarter linker til.
Sist endret av Knask; 30. januar 2010 kl. 18:21.
Sitat av hanses Vis innlegg
HCN er en svak syre, og i tillegg ekstremt giftig(kalles også blåsyre). Er nok ikke det som er brukt nei.
Vis hele sitatet...
Men er det ikke slikt at selv om HCN er en svak syre, så er den svært hissig mot huden?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Nja, leste nå på et datablad og som jeg trodde er det først og fremst giftigheten (det absorberes av huden) som burde bekymre. Det sto at det hydrogencyanid kan skape hud- og øyeirritasjon.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Så på CSI miami her endag og der brukte de basen natriumhydroksid til å etse i stykker mennesker,mulig det bare var filmtrix, men jeg leste litt om stoffet på wikipedia og det er jo faktisk ikke noe en bør leke med
Sitat av sven Vis innlegg
Så på CSI miami her endag og der brukte de basen natriumhydroksid til å etse i stykker mennesker,mulig det bare var filmtrix, men jeg leste litt om stoffet på wikipedia og det er jo faktisk ikke noe en bør leke med
Vis hele sitatet...
også kjent som plumbo/kaustisk soda
Hvilke styrker er det snakk om her egentlig? På kjemilaben på skolen har vi f.eks. saltsyre i både 1M, 6M og "Konsentrert HCl", som det står på etiketten. De første, utvannede, greiene er selvfølgelig ikke særlig farlige å få på seg, men jeg var alltid litt nervøs for den konsentrerte syren. Helt til jeg veltet en hel flaske over hånden min, uten å kjenne en dritt. Fikk skylt det bort i løpet av 4-5 sekunder, men likevel. På huden føltes det ut som vann, verken mer eller mindre. Har vært borti "Konsentrert HNO3" og "Konsentrert H2SO4" også, fra laben, men de virket ikke noe særlig mer irriterende disse. Suger laben vår eller er det rett og slett ikke meningen at skoler skal ha noe sterke syrer i det hele tatt (eller har jeg bare elefanthud) ?

Den kjipeste syren vi har, tror jeg faktisk er konsentrert CH3COOH, etansyre/eddiksyre, som fordrev hele klassen fra labben med tårer i øynene og irritasjon i nese og svelg etter et par minutter der vi brukte ganske store mengder av stoffet.
Realist, du har åpenbart vært heldig ved din eksponering ovenfor syrer, ingen tvil om det, men saltsyre med konsentrasjon opp til 6M/l er temmelig svakt da!

Standardiserte syrer med en kjent molarverdi er sjeldent noe å tulle med selv om det ikke er blant de sterkeste miksturene heller.
Hva mener du med spørsmålet ditt om hvilke styrker det er snakk om?`Få et presist spørsmål så skal vertfall jeg svare så godt jeg kan!
Velte konsentrert svovelsyre over hånden uten ubehag sier du?

Du har uten tvil vært veldig heldig!
Selv klarte jeg å velte en god del nitrèrsyre over skrittet under en større niterering, men slapp heldigvis unna med skrekken og misfarget og gul hud!
Men det gjorde litt vondt da!
Det er stor forskjell på effekt direkte på hud og effekt i forhold til syredamp i luft da, men selv syns jeg at alle som behandler farlige kjemikalier burde teste dem på kroppen for å virkelig forstå hva som kan skje dersom de blir overlatt til feil folk!
Sist endret av Knask; 31. januar 2010 kl. 03:58.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Realist, du har åpenbart vært heldig ved din eksponering ovenfor syrer, ingen tvil om det, men saltsyre med konsentrasjon opp til 6M/l er temmelig svakt da!

Standardiserte syrer med en kjent molarverdi er sjeldent noe å tulle med selv om det ikke er blant de sterkeste miksturene heller.
Hva mener du med spørsmålet ditt om hvilke styrker det er snakk om?`Få et presist spørsmål så skal vertfall jeg svare så godt jeg kan!
Velte konsentrert svovelsyre over hånden uten ubehag sier du?

Du har uten tvil vært veldig heldig!
Selv klarte jeg å velte en god del nitrèrsyre over skrittet under en større niterering, men slapp heldigvis unna med skrekken og misfarget og gul hud!
Men det gjorde litt vondt da!
Det er stor forskjell på effekt direkte på hud og effekt i forhold til syredamp i luft da, men selv syns jeg at alle som behandler farlige kjemikalier burde teste dem på kroppen for å virkelig forstå hva som kan skje dersom de blir overlatt til feil folk!
Vis hele sitatet...
Jo, jeg ser den ...
Men poenget er at på skolen så har vi flasker og flakonger med påskriften "Konsentrert ...syre", og disse er ikke sterke nok til å gjøre noe med huden min eller noe slikt, i alle fall har de ikke gjort det hittil. Det er disse flaskene vi bruker når vi skal vanne ut noe, og lage f.eks. 6M HCl. Og ja, jeg veltet en flaske med "Konsentert H2SO4" ut over hånden min og en lærebok. Hånden min skjedde det absolutt ingenting med, papiret i boken ble lilla, men ellers ble det ikke skadet i det hele tatt. Så mest ut som om det var blitt sølt blekk på papiret, og deretter prøvd å tørket vekk igjen. Er ikke mye imponert over syrene på skolen.

Når disse ansiktsskjenderne bruker konsentrerte syrer, hvor konsentrerte er de? 100% ren HCl? Det er dette jeg lurer på.
Det ser jo ut som en del av ofrene sov da de fikk syren i ansiktet.

Det vil vel gi den tid til å virke en stund før de får skylt det av.
Dessuten tenker jo vi på vann som noe som kommer ut av tappekranen på badet og kjøkkenet, mens i Pakistan kan det noen plasser være brønner ute som de må hente vann i, og det kan jo ta sin tid med ansiktet fullt av syre.
Sitat av Realist1 Vis innlegg

Når disse ansiktsskjenderne bruker konsentrerte syrer, hvor konsentrerte er de? 100% ren HCl? Det er dette jeg lurer på.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at de er så konsentrerte som mulig.
Selv ville jeg vertfall valgt uorganiske sterke syrer dersom jeg ønsket å skade noen voldsomt.
Eventuelt kastet vann i fjeset på noen for så å kaste på plumbo eller kasutisk soda.

Uansett kan man ikke finne sterkere saltsyre enn ca. 40% og 12M/kg.
Sist endret av Knask; 31. januar 2010 kl. 18:19.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av -=Insane=- Vis innlegg
Når jeg ser på syrekonstanter i ''gyldendals tabeller og formler i kjemi'' så er jo blåsyre (HCN) som har høyest Pka verdi på 9.31. Men hvis jeg slår opp på wikipedia finner jeg syrer med pka verdi oppmot 25?
Vis hele sitatet...
HCN (hydrogencyanid, blåsyre) er ei veldig svak, men ekstremt giftig syre.

Høy pKa => Svak syre
Lav/negativ pKa => Sterk syre

Høy Ka => Sterk syre
Lav Ka => Svak syre

(pKa = -log Ka)

Det er verdt å merke seg at styrken til ei syre er sier ikke nødvendigvis hvor sterkt den angriper hud.

Realist1: Det du sølte på boka di kan umulig ha vært konsentrert (>96 %) svovelsyre. Papir blir kullsvart i kontakt med konsentrert svovelsyre og du får en enorm varmeutvikling.

Hvis du er ute etter å maltraktere noens ansikt vil jeg anbefale konsentrert H2SO4, HNO3, H2SO5 (Caro's acid), HCrO4, eller en sterk vannløsning av NaOH/KOH. En løsning av KOH i alkohol spiser opp det meste.
Sist endret av BomberMan; 31. januar 2010 kl. 21:56.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ren saltsyre (H3O + Cl) er ikke så farlig å få på huden i rundt 5 sekunder.
H2SO4 derimot er ille, og HNO3 og.
Husker jeg lagde ANNMSA for mange år siden. Jeg skulle dunke beholderen litt i bakken får å samle et par klumper ned i resten, å da flyr det opp et par slike microdråper, som kullsyredryper fra brus. Det traff meg på handa, og det kjentes ut som noen stakk meg med en nål. Det var vel salpetersyre, eller en miks med salpeter og svovelsyre.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Men man kan jo tenkte seg at hvis noen heller en pøs med syre i ansiktet på en mens han sover, så åpner han øynene og det svir noe inni he******, Da er det ikke like lett å finne vann å skylle seg i ansiktet med hvertfall ikke hvis man ikke har vann innlagt i huset.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Svovelsyre er nok noe av det verre, men hvis vi skal snakke sterke syrer bør man sjekke ut supersyrer. Lewis-syrer som protonerer raskere enn svovelsyre
Hva med å lage en blanding av kons H2SO4 og KMnO4, Det antenner ved kontakt med organisk materiale. hvorav hud. Det ville blitt stygt..
Kan ikke fatte at jeg tenker kjemi kl 5 om morran.. men siden jeg nettopp har kommet hjem er sykt sliten kan dette være mye skrivefeil og sikkert et dumt spørsmål..

Når du sier kontakt med organisk materiale, vil det funke på hud? eller mener du organsik materiale som organiske stoffer som etere, estere div organiske syrer osv?
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
@Insane:

Sitat av KulaKanon Vis innlegg
Hva med å lage en blanding av kons H2SO4 og KMnO4, Det antenner ved kontakt med organisk materiale. hvorav hud. Det ville blitt stygt..
Vis hele sitatet...
Som du ser, så inkluderer han hud.
▼ ... over en måned senere ... ▼
http://www.dagbladet.no/2010/06/10/n...vold/12066116/

Slik fungerer tydligvis Svovelsyre ved feil bruk..
'Syke mennesker som gjør slikt btw!
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Kan jo være at den syren på skolen er veldig gammel da? At den ikke lenger har sin opprinnelige ph verdi og konsentrasjon?
Noen syrer må lagres under romtemperatur og holdes borte fra direkte sollys for at de skal holde den standarden de ble levert i.
Sitat av Essencedesign Vis innlegg
Hvordan klarer du å få svovelsyre på hendene uten å bli skadd? Da må du ha vasket hendene raskt som helvette O.o
Vis hele sitatet...
Same med meg, har bare fått dråper svovelsyre på meg under enkelte syntheser men aldri heilt blitt skadet.

Men som Nitrofis sa så kan ph'en vere forandret, eller så er eg superman som forklarer mine syke gaming skillz

Men eg fåt likevell like bra resultat ved bruk av svovelsyra til mine syntheser, så kan ph'en forandre seg så masse at det er relativt?