Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3265
Jeg bor sammen med en kompis som irriterer seg fryktelig over det han kaller sløsing av strøm, f.eks. at jeg vasker for lite klær i vaskemaskinen om gangen og slikt..
Noen som kan hjelpe meg med å finne ut strømforbruk og strømpriser på slike ting?
Med slike ting mener jeg strømforbruk og pris per vask i vaskemaskin (inkludert varmtvann)? hvor mye strøm bruker en lyspære på 70 watt som står på døgnet rundt? hvor mye strøm bruker aircondition per døgn? hvor mye strøm bruker en kokeplate på å lage en middag? hvor mye strøm bruker en stekeovn på en pizza? hvor mye strøm bruker en oppvaskmaskin per vask?
forstår at alle tall vil bli gjennomsnittlige, men det holder i massevis..
setter pris på all hjelp!
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
en lyspære på 70W finnes ikke.

Om du har en 60W pære som står på døgnet rundt i 30 dager, så tar den 60*24*30 = 43200 Wh = 43.2 kWh.

Jeg vet ikke hva strømprisen er på for tiden, men gang det med kWh, så finner du fort nok ut.

Alt det andre er vanskeligere å regne ut, siden de fleste ting har variabelt forbruk. En vaskemaskin bruker mye strøm når den varmer vann, og mindre i resten av syklusen, f.eks.
Det er ikke svar på spørsmålet, men det som stort sett bruker størm i litt store mengder er oppvarming av leiligheten, oppvarming av vann til dusjing, vasking av klær, kopper osv. At et lys, en data, eller tv står på bruker minimalt med strøm.
Rull litt ned på denne siden så finner du en oversikt...
http://www.nelfo.no/Forbrukertips/enok/index1.asp