Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 6598
Hei!

I sommer tok jeg på meg en sommerjobb. Jeg registrerte enkeltmannsforetak siden de jeg jobbet for ville at jeg skulle gjøre det. Hvorfor skjønner jeg ikke helt, da jeg like greit kunne levert skattekort.

Nå i ettertid får jeg beskjed om at de har betalt moms ut til meg (25% av hele beløpet) som de vil ha betalt tilbake. Jeg må også betale skatt når skatteoppgjøret kommer i sommer. Det vil si at jeg har betalt over halve beløpet jeg har tjent i skatt og moms.

Tenkte jeg skulle ta en telefon til hun som har regnskapet etterpå, men ville bare søke litt råd her så jeg kan ordlegge meg så godt jeg kan.

Hva har skjedd? Har de betalt meg moms, noe de egentlig ikke skal? Kan de kreve det hvis jeg setter meg på bakbeina? Har ikke registrert meg for moms, tjente under 50.000.

Her er tekstmeldinga jeg har fått fra hun som fører regnskap:

"Hei!

Jeg fant organisasjonsnummeret ditt, og revisor har sjekket firmaet som du opprettet og finner ut at du ikke skal ha mottatt moms fra oss. Jeg beklager at dette har skjedd! Det betyr at du må betale tilbake 3700,-. Du vil motta ett brev fra meg med faktura i posten. Mvh Lene."

Har hun regnet ut min timelønn med moms? Jeg tok jo jobben fordi den var utrolig godt betalt (380,- pr. time)

Mvh. Hei-Det-Er-Meg.
Kan virke som det er de som har gjort en feil og tatt det for gitt at du er momspliktig og momsregistrert ja. Dette er jo helt og holdent dems feil men du bør jo betale det tilbake selvom du ikke har gjort noe feil. Ett alternativ til å betale det tilbake er å skru opp timelønna 25%.
Det var da en særdeles rotete måte å gjøre det på. Men, har du fakturert oppdragsgiver med eller uten moms?

Dersom du ha fakturert 10.000,- pluss mva, uten å være momsregistrert, så har du gjort feil og de har betalt deg for mye.
Dersom du har fakturert de 10.000,-, men så har de lagt på 2500,- som mva, så har de gjort en feil og du har fått for mye.

I disse tilfellene må du tilbakebetale de 2500,-.

Men dersom du derimot har fakturert de for kr 10.000,-, og så har de _trodd_ at 2300,- av disse var mva, så har de gjort en feil og du skal ikke tilbakebetale noe, skjønt at dere avtalte kr 10.000,- for jobben.

Kr 10.000,- er her kun brukt som ett eksempel for lett hoderegning
Sitat av Yalla Vis innlegg
Kan virke som det er de som har gjort en feil og tatt det for gitt at du er momspliktig og momsregistrert ja. Dette er jo helt og holdent dems feil men du bør jo betale det tilbake selvom du ikke har gjort noe feil. Ett alternativ til å betale det tilbake er å skru opp timelønna 25%.
Vis hele sitatet...
Jobben var kun i sommer, ikke nå lengre, så kan ikke det. Betaler mest sannsynlig tilbake.

Sitat av nomore Vis innlegg
Det var da en særdeles rotete måte å gjøre det på. Men, har du fakturert oppdragsgiver med eller uten moms?

Dersom du ha fakturert 10.000,- pluss mva, uten å være momsregistrert, så har du gjort feil og de har betalt deg for mye.
Dersom du har fakturert de 10.000,-, men så har de lagt på 2500,- som mva, så har de gjort en feil og du har fått for mye.

I disse tilfellene må du tilbakebetale de 2500,-.

Men dersom du derimot har fakturert de for kr 10.000,-, og så har de _trodd_ at 2300,- av disse var mva, så har de gjort en feil og du skal ikke tilbakebetale noe, skjønt at dere avtalte kr 10.000,- for jobben.

Kr 10.000,- er her kun brukt som ett eksempel for lett hoderegning
Vis hele sitatet...
Har ikke fakturert en spyklatt.

Jeg skrev timeliste, de betalte meg deretter. Eneste vi avtalte var lønn pr. time, samt et øvre beløp som jeg kunne tjene inn i løpet av sommeren.

Surt for en kar med lite penger. Får vel bare betale de pengene, siden jeg kanskje får jobben igjen i sommer. Hun pratet på at det ble mindre skatt betaler jeg tilbake, men den ser jeg ikke helt (?), skatten må jeg jo betale uansett.
Sist endret av Hei-Det-Er-Meg; 18. januar 2013 kl. 16:00.
Når du er innleid hos et firma under ditt eget firma, så skal du fakturere firmaet du jobber for, med antall timer med lønn før skatt. Så må melde i fra til skattemyndighetene om at du skal betale xxxx antall kroner i skatt.

F.eks: Hvis du fakturere firmaet du jobbet for i sommer for f.eks 100 000 kr, og skal betale 32% i skatt, så må du innbetale 32 000 til skattemyndighetene.

Så fremt du ikkje er momsregistrert så har ikkje du lov å fakturere for moms.
Sist endret av 0xFF; 18. januar 2013 kl. 16:07.
Moms og skatt er to sider av samme sak, men du skal ikke betale det av samme "lønning".

Eneste grunnen eg ser til at du måtte opprette ENK er at da leier de deg inn på konsulentbasis. Dvs at de betaler ett eksternt selskap for at du jobber der. Da slipper de forsikring, arbeidsgiveravgift, sykepenger og diverse annet. Du står da ansvarlig for egne sykepenger, egne forsikringer og egen skatt til staten. Dette er veldig vanlig i mange yrker, men da vet ofte begge parter hva de driver med, og dette blir ikke ett problem.

Resultatet når blir at du får beløpet dere avtalte, minus 25% som de betalte for mye, minus skattetrekk som du har i henhold til skatteklassen din.

Eg hadde aldri godtatt dette. Si til lønningskontoret at avtalt betaling for jobben var kr xx, og at dette er blitt utbetalt i henhold til avtalen. Dersom de har gjort en feil og trodd at deler av dette var momsbelagt så beklager du det, men det er ikke noe som skal ramme deg. DE er den profesjonelle part.

Så kan man jo spekulere i hvor mye snusk de har i regnskapene sine. For at de skal kunne legge på 25% mva så snakker vi om ett innkjøp/utgift. Her skal det være ett bilag. Når du sier at du ikke har fakturert de for noe, så må de ha laget dette bilaget selv. Og det er så vidt meg bekjent strengt ulovlig.

Kanskje en telefon til Økokrim eller Arbeidsmiljøtilsynet hadde vært på sin plass?
Ble nysgjerrig nå, hvilket firma er det snakk om?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Når du er innleid hos et firma under ditt eget firma, så skal du fakturere firmaet du jobber for, med antall timer med lønn før skatt. Så må melde i fra til skattemyndighetene om at du skal betale xxxx antall kroner i skatt.

F.eks: Hvis du fakturere firmaet du jobbet for i sommer for f.eks 100 000 kr, og skal betale 32% i skatt, så må du innbetale 32 000 til skattemyndighetene.

Så fremt du ikkje er momsregistrert så har ikkje du lov å fakturere for moms.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke registret at jeg skal betale moms, under 50.000. Skattemyndigheten har jeg finfin kontakt med. Ga de beskjed om ca. det jeg ville tjene i løpet av sommeren.

Sitat av nomore Vis innlegg
Moms og skatt er to sider av samme sak, men du skal ikke betale det av samme "lønning".

Eneste grunnen eg ser til at du måtte opprette ENK er at da leier de deg inn på konsulentbasis. Dvs at de betaler ett eksternt selskap for at du jobber der. Da slipper de forsikring, arbeidsgiveravgift, sykepenger og diverse annet. Du står da ansvarlig for egne sykepenger, egne forsikringer og egen skatt til staten. Dette er veldig vanlig i mange yrker, men da vet ofte begge parter hva de driver med, og dette blir ikke ett problem.

Resultatet når blir at du får beløpet dere avtalte, minus 25% som de betalte for mye, minus skattetrekk som du har i henhold til skatteklassen din.

Eg hadde aldri godtatt dette. Si til lønningskontoret at avtalt betaling for jobben var kr xx, og at dette er blitt utbetalt i henhold til avtalen. Dersom de har gjort en feil og trodd at deler av dette var momsbelagt så beklager du det, men det er ikke noe som skal ramme deg. DE er den profesjonelle part.

Så kan man jo spekulere i hvor mye snusk de har i regnskapene sine. For at de skal kunne legge på 25% mva så snakker vi om ett innkjøp/utgift. Her skal det være ett bilag. Når du sier at du ikke har fakturert de for noe, så må de ha laget dette bilaget selv. Og det er så vidt meg bekjent strengt ulovlig.

Kanskje en telefon til Økokrim eller Arbeidsmiljøtilsynet hadde vært på sin plass?
Vis hele sitatet...
Takk for gode svar, nomore. Setter pris på det!

Usikker på om jeg vil gjøre så mye ut av det, siden jeg allerede har planlagt en ferie i september. Setter jeg meg på bakbeina vil jeg ikke få jobben igjen i sommer, noe jeg nesten garantert vil få.

Det er godt betalt uansett må jeg betale tilbake merverdiavgiften, men det er sure penger akkurat nå.

Men, det som er litt skummelt er at det er huseierlaget som er arbeidsgiver. Kan regnskapsfører drive med snusk som vil gi gevinst i egen lomme, mener du?



Sitat av freeaak Vis innlegg
Ble nysgjerrig nå, hvilket firma er det snakk om?
Vis hele sitatet...
Det er ett huseierlag, navnet får du nok dessverre ikke.
Hvis du ikke er registert i mva-registeret så skal du ikke fakturere moms. Hvorfor har du fakturert med mva?
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis du ikke er registert i mva-registeret så skal du ikke fakturere moms. Hvorfor har du fakturert med mva?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke fakturert med mva, det er de som har gjort det. Det kan virke som hun ikke har tenkt over at jeg ville tjene under 50.000. Nå i ettertid har hun sett at hun har gjort en feil.

Jeg fikk kun beskjed om at jeg skulle skrive timer på arbeidet jeg har gjort, og så levere en timeliste. Det er de som har gjort feilen. Fått beklagelse og tilbud om at jeg kan betale det tilbake i avdrag.

Ser det at jeg skulle satt meg litt mer inn hva ett enkeltmannsforetak er, men pengene og summen jeg fikk gikk meg til "hodet". Uansett så er det ikke jeg som har gjort noe galt, men hun som sitter med regnskapet.

Jeg fikk beskjed om at jeg måtte opprette enkeltmannforetak, thats it. Samtidig som jeg ga skattemyndigheten informasjon om hva jeg antok at jeg ville tjene på jobben.
Sist endret av Hei-Det-Er-Meg; 18. januar 2013 kl. 16:55.
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Jeg har ikke registret at jeg skal betale moms, under 50.000. Skattemyndigheten har jeg finfin kontakt med. Ga de beskjed om ca. det jeg ville tjene i løpet av sommeren.
Vis hele sitatet...
Da er det jo ganske klart, har du ikkje omsatt for mer en 50K, så skal du heller ikkje betale moms. Men jeg ville også vurdert å tatt en telefon til ditt lokale skattekontor å fortalt at du har misstanke om at muligens foregår regnskapsjuks hos det selskapet du jobbet i.

Uansett så er det vel ikkje allverdens arbeid å finne seg en annen jobb neste sommer hvis det skulle vise seg at dem driver med enten skatteundragelse eller regnskapsjuks i annen form.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis du ikke er registert i mva-registeret så skal du ikke fakturere moms. Hvorfor har du fakturert med mva?
Vis hele sitatet...
Problemet hans er jo at han ikkje har fakturert noe som helst, han har opprettet et ENK-selskap fordi arbeidsgiveren ville det. Han har videre jobbet hos selskapet og levert timeslister på vanlig måte uten å fakturere dem for noe som helst.
Sist endret av 0xFF; 18. januar 2013 kl. 17:06.
Bare snusk det der! Hold deg KUN til dem som sommer jobb. De spekulerer i å ikke betale arb.giver avgift, forsikring, klær, verktøy, ferie penger, overtid, rettigheter, sykelønn, pensjonspoeng, osv. Er det sånn du bruker demmes lokaler, utstyr eller maskiner, så må de ansette deg.
Spooky hele opplegget.

Lille meg vil ikke lage masse bråk. For alt jeg vet så har hun ikke gjort noe galt. Jeg bor tros alt selv i samme huseierlag.

Får ta en telefon til skattekontoret i morgen. Prøve fiske ut litt informasjon uten at jeg setter henne i et dårlig lys. Finner jeg ut at det er noe som skurrer så skal jeg vurdere ta det videre. Er tross alt mye penger som kommer inn i kontingent i løpet av ett år. 120 husstander - 2500,- pr. husstand pr. år.
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Bare snusk det der! Hold deg KUN til dem som sommer jobb. De spekulerer i å ikke betale arb.giver avgift, forsikring, klær, verktøy, ferie penger, overtid, rettigheter, sykelønn, pensjonspoeng, osv. Er det sånn du bruker demmes lokaler, utstyr eller maskiner, så må de ansette deg.
Vis hele sitatet...
så, så ta det rolig nå. Det må de slettes ikke og det trenger ikke nødvendigvis være noe spekulativt og ulovlig med det.
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Usikker på om jeg vil gjøre så mye ut av det, siden jeg allerede har planlagt en ferie i september. Setter jeg meg på bakbeina vil jeg ikke få jobben igjen i sommer, noe jeg nesten garantert vil få.

Det er godt betalt uansett må jeg betale tilbake merverdiavgiften, men det er sure penger akkurat nå.

Men, det som er litt skummelt er at det er huseierlaget som er arbeidsgiver. Kan regnskapsfører drive med snusk som vil gi gevinst i egen lomme, mener du?
Vis hele sitatet...
Slik du har lagt det frem her nå så virker det ganske sannsynlig at de driver med snusk, ja. I større eller mindre skala. Og selv om du kanskje ikke er aktiv del i snusket så er du absolutt en spillebrikke, og dersom(eller når) det blir oppdaget vil du absolutt bli kontrollert. Og kanskje også straffet.
Sitat av nomore Vis innlegg
Slik du har lagt det frem her nå så virker det ganske sannsynlig at de driver med snusk, ja. I større eller mindre skala. Og selv om du kanskje ikke er aktiv del i snusket så er du absolutt en spillebrikke, og dersom(eller når) det blir oppdaget vil du absolutt bli kontrollert. Og kanskje også straffet.
Vis hele sitatet...
Angsten og hjertebanken trenger på. Hva da med revisoren som har gått gjennom regnskapet?

Blir vel siktet etter mafiaparagrafen hele gjengen.
Eg skriver _kanskje_ og _sannsynlig_. Ikke helt sikkert, bombesikkert eller bevist.

Men om de driver med snusk, så vil du også bli kontrollert. Ditt ENK har jo da blitt brukt til regnskapsjuks og økonomisk kriminalitet. Det som da vil skje er at det sjekkes om du har hatt en rolle som krever straff. Sammen med alle andre som har gjort det samme.
Det er lite grunnlag å fastslå snusk fordi han ikke har levert faktura. Det er jo revisoren som har etterlyst disse momspengene, tyder på alt annet enn snusk. Kjenner ikke reglene godt nok men revisoren har jo åpenbart godkjent dette, TS har levert timeliste, det i sammenheng med en generell avtale om lønn og bilag på utbetaling kan være godt nok for alt jeg vet. Det er tross alt bare ett huseierlag med en omsetning på 300.000 i året, ikke Statoil vi snakker om her.
Fikk ikke betalt momsen min noen år tilbake, fikk krav på flere hundre 100.000 og vi var flere som var blitt lurt. Skatteetaten sendte krav til oss, og vi alle 4 ble nesten slått konk flere ganger. Vi fikk luksusfellen til å ta seg av saken, og vi alle skulle egentlig være ansatt, siden vi brukte hannes biler, og gjelden gikk til han
Hvis du KUN har timer å tilby din oppdragsgiver (ingen spesial kompentanse eller utstyr), så skal du egentlig ansettes. Har du tengnet livsforsikring, hva skjer med deg hvis noe skjer? Men for all del, håper det går. 380 er og helt i grenseland med tanke på utgifter du sitter med, 380 er en vanlig times betalt i Norge når man ser på hva du går glipp av som ansatt, kansje du sku på en 430 for å komme opp på en vanlig ansettelseslønn. Men nå er det sommerjobb, så bare peis på
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Angsten og hjertebanken trenger på. Hva da med revisoren som har gått gjennom regnskapet?

Blir vel siktet etter mafiaparagrafen hele gjengen.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikkje hvor gammel du er, men du er værtfall over 18 år, når du har kunne opprette ENK foretak. Men uansett så kan du ta den ganske med ro, hvis dem begynner å spørre deg om hvorfor ting er blitt gjort på den måten som det er blitt gjort på, så for du bare si at du har fulgt ordret til arbeidsgiveren, samt at du følte det var noe som ikkje stemte her, så derfor valgte du å rapportere det til skattemyndighetene slik at dem kunne kontrollere at ting foregikk på riktig måte.

Selvsagt så har du en plikt til å sette deg inn i reglene rundt det å drive et foretak når du oppretter en, men jeg vil tro du kan spille litt på uvitenhet, og sleppe unna med det.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Det er lite grunnlag å fastslå snusk fordi han ikke har levert faktura. Det er jo revisoren som har etterlyst disse momspengene, tyder på alt annet enn snusk. Kjenner ikke reglene godt nok men revisoren har jo åpenbart godkjent dette, TS har levert timeliste, det i sammenheng med en generell avtale om lønn og bilag på utbetaling kan være godt nok for alt jeg vet. Det er tross alt bare ett huseierlag med en omsetning på 300.000 i året, ikke Statoil vi snakker om her.
Vis hele sitatet...
Alle transaksjoner i regnskapet skal være dokumentert i henhold til bokføringsloven. Dersom trådstarter ikke har laget en faktura(som blir firmaets dokumentasjon) så har firmaet gjort det. Og det sier seg jo selv at ikke er lov.

Da kan jo ett firma lage en faktura til en person på 100k og sette pengene inn på egen konto. Og for alt vi vet kan jo dette ha blitt gjort her også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Hvis du KUN har timer å tilby din oppdragsgiver (ingen spesial kompentanse eller utstyr), så skal du egentlig ansettes.
Vis hele sitatet...
Er det eit krav? Så vidt eg veit er det fritt fram for å starte enkeltpersonsforetak for å leige seg ut som arbeidskraft. Det er fordeler og ulemper med det, alt etter som en ser det.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Selvsagt så har du en plikt til å sette deg inn i reglene rundt det å drive et foretak når du oppretter en, men jeg vil tro du kan spille litt på uvitenhet, og sleppe unna med det.
Vis hele sitatet...
Eg er enig her. Sannsynligvis har ikke trådstarter gjort noe ulovlig selv, og vil sannsynligvis heller ikke kunne straffes for noe, _DERSOM_ firmaet faktisk driver med noe ulovlig.

Personlig ville eg vært forut og sørget for å gjøre det skikkelig selv. Når man nå sitter med mistanke og spørsmål så ville eg ha undersøkt grundig hva som faktisk har blitt gjort, og hvordan det gjøres fremover. Om økokrim får ett anonymt tips og foretar en kontroll, så finner de enten ut at alt er ok eller at det er noe galt.
Var en spøk det med at jeg er redd for at jeg blir siktet. Skal få tatt en telefon til skattekontoret i morgen uten at jeg angir henne for noe, men samtidig fiske litt etter opplysninger.


Sitat av bjarkem Vis innlegg
Fikk ikke betalt momsen min noen år tilbake, fikk krav på flere hundre 100.000 og vi var flere som var blitt lurt. Skatteetaten sendte krav til oss, og vi alle 4 ble nesten slått konk flere ganger. Vi fikk luksusfellen til å ta seg av saken, og vi alle skulle egentlig være ansatt, siden vi brukte hannes biler, og gjelden gikk til han
Hvis du KUN har timer å tilby din oppdragsgiver (ingen spesial kompentanse eller utstyr), så skal du egentlig ansettes. Har du tengnet livsforsikring, hva skjer med deg hvis noe skjer? Men for all del, håper det går. 380 er og helt i grenseland med tanke på utgifter du sitter med, 380 er en vanlig times betalt i Norge når man ser på hva du går glipp av som ansatt, kansje du sku på en 430 for å komme opp på en vanlig ansettelseslønn. Men nå er det sommerjobb, så bare peis på
Vis hele sitatet...
For en person som ikke har den store arbeidserfaringen enda, så virker 380,- kr i timen uten moms som mye. Har hatt 160,- i timelønn i det private som normalt ansatt.

Som du sier selv, det er bare en sommerjobb.
Sitat av nomore Vis innlegg
Alle transaksjoner i regnskapet skal være dokumentert i henhold til bokføringsloven. Dersom trådstarter ikke har laget en faktura(som blir firmaets dokumentasjon) så har firmaet gjort det. Og det sier seg jo selv at ikke er lov.

Da kan jo ett firma lage en faktura til en person på 100k og sette pengene inn på egen konto. Og for alt vi vet kan jo dette ha blitt gjort her også.
Vis hele sitatet...
Hva vet du om at dette huseierlaget er bokføringspliktige i så måte? Det er lite sannsynlig at de driver næringsvirksomhet og har derfor en annen driftsform og regnsksplikt enn f.eks børsnoterte AS.

Jeg tok forresten utvidet førerkort nylig, betalte bare med kort. Sjåførlæreren (som jeg kjenner) forklarte at dette var en måte han i samarbeid med regnskapsfører/revisor var blitt enig om å gjøre det på enklest mulig og for å slippe skrive fakturarer i øst og vest for en time her og en time der. Kortbetalingen var godt nok bilag. Burde jeg anmelde han for snusk også da?
Ser jeg har rotet med dagene. Skal få tatt en telefon over helga på mandag. Får tenke litt på det i helga, eventuelt prate litt med bekjente.

Takk til alle som tar seg tid svare i tråden!
Sitat av Yalla Vis innlegg
Hva vet du om at dette huseierlaget er bokføringspliktige i så måte? Det er lite sannsynlig at de driver næringsvirksomhet og har derfor en annen driftsform og regnsksplikt enn f.eks børsnoterte AS.
Vis hele sitatet...
Alle som driver med MVA er bokføringspliktige. Her har de åpenbart vært innblandet i noe med MVA, og dermed er det naturlig å anta at de også er bokføringspliktige. Kilde: https://www.altinn.no/no/Starte-og-d...kforingsplikt/

Sitat av Yalla Vis innlegg
Jeg tok forresten utvidet førerkort nylig, betalte bare med kort. Sjåførlæreren (som jeg kjenner) forklarte at dette var en måte han i samarbeid med regnskapsfører/revisor var blitt enig om å gjøre det på enklest mulig og for å slippe skrive fakturarer i øst og vest for en time her og en time der. Kortbetalingen var godt nok bilag. Burde jeg anmelde han for snusk også da?
Vis hele sitatet...
En faktura er kun ett krav om betaling. At du betalte i bilen der og da med kort gjør jo at en faktura er bortkastet. Så eg ser ikke sammenligningsgrunnlaget.
Sitat av nomore Vis innlegg
Alle som driver med MVA er bokføringspliktige. Her har de åpenbart vært innblandet i noe med MVA, og dermed er det naturlig å anta at de også er bokføringspliktige. Kilde: https://www.altinn.no/no/Starte-og-d...kforingsplikt/
Vis hele sitatet...
De har ikke vært innblandet i noe som angår mva annet enn en misforståelse om hvorvidt summen sku legges til moms. Det er ikke noe mer galt i dette enn at jeg som privatperson får oppgitt en pris, antar den er eks. mva, legger på 25% og betaler.


En faktura er kun ett krav om betaling. At du betalte i bilen der og da med kort gjør jo at en faktura er bortkastet. Så eg ser ikke sammenligningsgrunnlaget.
Vis hele sitatet...
Sammenligningsgrunnlaget er jo at boliglaget betalte etter en avtale om lønn og innlevert timeliste akkurat som jeg betalte etter kjøreskolens satser. Faktura bortkastet.
Sist endret av Yalla; 18. januar 2013 kl. 18:45. Grunn: hersens quotes
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Tror det er mange her som har sett alt for mye sopranos, og annet snusk på ymse streamingtjenester.

Pga. manglende faktura, så trekker dere linjer mot hvitsnipper og tung økonomisk kriminalitet? haha
Sitat av Yalla Vis innlegg
De har ikke vært innblandet i noe som angår mva annet enn en misforståelse om hvorvidt summen sku legges til moms. Det er ikke noe mer galt i dette enn at jeg som privatperson får oppgitt en pris, antar den er eks. mva, legger på 25% og betaler.
Vis hele sitatet...
Feil. På ett tidspunkt har firmaet trodd at beløpet var INKLUDERT MVA/MOMS. Dette er noe de kan få fradrag for, dersom de er MVA pliktige. Så har noen oppdaget at trådstarter ikke er MVA pliktig, og kan dermed ikke fakturere MED MVA/MOMS, og da har de i sitt hode betalt for mye til trådstarter. Med andre ord er det veldig beviselig her at de kan trekke fra MVA på utgående betalinger, og dermed er de også MVA registrert, og dermed også bokføringspliktige.

Sorry, men større teskje har eg faktisk ikke.

Og dersom du tror en pris er eks mva og betale 25% i tillegg så er det faktisk helt lovlig. Men fortsatt finnes det ingen sammenligningsgrunnlag.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Hva vet du om at dette huseierlaget er bokføringspliktige i så måte? Det er lite sannsynlig at de driver næringsvirksomhet og har derfor en annen driftsform og regnsksplikt enn f.eks børsnoterte AS.
Vis hele sitatet...
Med tanke på huseierlaget har en revisor, så skulle man tro at dem var bokføringspliktige. Jeg skal ikkje si dette med for stor sikkerhet, men det virker bare logisk for meg.
Du sier at du skal ha 380 i timelønn. Hvis dere har blitt enige om at du skal ha 380,- skal du jo ha 380!

Du kan jo regne ut om du har fått 380 i timelønn ved å dele totalen på antall timer jobbet. Har du fått mer har det jo selvfølgelig skjedd en feil og du må betale tilbake.
Sitat av nomore Vis innlegg
Feil. På ett tidspunkt har firmaet trodd at beløpet var INKLUDERT MVA/MOMS. Dette er noe de kan få fradrag for, dersom de er MVA pliktige. Så har noen oppdaget at trådstarter ikke er MVA pliktig, og kan dermed ikke fakturere MED MVA/MOMS, og da har de i sitt hode betalt for mye til trådstarter. Med andre ord er det veldig beviselig her at de kan trekke fra MVA på utgående betalinger, og dermed er de også MVA registrert, og dermed også bokføringspliktige.

Sorry, men større teskje har eg faktisk ikke.

Og dersom du tror en pris er eks mva og betale 25% i tillegg så er det faktisk helt lovlig. Men fortsatt finnes det ingen sammenligningsgrunnlag.
Vis hele sitatet...
Du baserer deg på at huseierlaget er ett MVA-registrert firma noe som er helt på tur. TS har antydet omsetningen av husleieinntekter på 300.000 i året. Dette er momsfritt. Husierlag er typisk registrert i enhetsregisteret som BA, DA osv. For å være momspliktig må man drive momspliktig næringsvirksomhet å ha passert 50.000 i omsetning siste året.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Med tanke på huseierlaget har en revisor, så skulle man tro at dem var bokføringspliktige. Jeg skal ikkje si dette med for stor sikkerhet, men det virker bare logisk for meg.
Vis hele sitatet...
Vel som over, dessuten har jeg mine tvil til at en revisor risikerer lisensen sin for 3700,- og ett huseierlag med en omsetning på 300.000 Må såfall være landets dummeste.

Revisor behøver ikke ha noe med mva og bokføringsplikt å gjøre. Det kan være sameiets "trygghet" også. Akkurat som man kan bruke en revisor til å stå for aksjefordeling av ett selskap, juridiske formaliteter som ikke nødvendigvis trenger ha noe med tall, mva og regnskap å gjøre i så måte.
Så hvorfor legger de så mye tid i at trådstarter ikke er MVA-registrert da?
Sitat av nomore Vis innlegg
Så hvorfor legger de så mye tid i at trådstarter ikke er MVA-registrert da?
Vis hele sitatet...
Mye tid i å sende en SMS å be pent om å betale tilbake 3700,- som er for mye feilutbetalt? Alternativet er jo at de får 3700,- minus i regnskapet sitt som må dekkes av beboerne, spørs hvor begeistret de er for det.
Om de ikke er MVA-registrert så er det jo ikke feilbetalt. Avtalt lønn var kr x, som trådstarter fikk utbetalt. Hvorfor mener de da at 25% av dette er MVA, og feilutbetalt, dersom det ikke er fordi de ikke fikk det fradraget de har krav på ved å være MVA-registrert?
Det som fremstår som veldig uklart her er hvorfor du ikke har sendt noen form for faktura ettersom du har opprettet et ENK og leier deg selv inn som konsulent. Om du bare har meldt inn timer må du likevel ha et bilag for ditt eget regnskap.

Det bør da være en veldig smal sak for deg å ettergå hvorvidt de har betalt for mye eller ikke. Det du skal ha fått utbetalt er timelønn * antall timer du har jobbet (pluss eventuelle utgifter du har ført). Da ser du med en gang om du har fått for mye penger eller ikke.
For å ta ett enkelt regnestykke.

Avtalt lønn er kr 10.000,-. Det er alt som blir sagt.
Firmaet overfører kr 10.000,- til trådstarter, og tror at 25% av dette er MVA, kr 2.500,-.

Hvorfor skal de da i ettertid komme og si at de har overført kr 2.500,- for mye?
Den eneste logiske forklaringen eg har er at de tror at de kan føre kr 2.500,- i fradrag på MVA, og dette kan de kun dersom de og trådstarter er MVA-registrert. Så oppdager de at trådstarter IKKE er MVA-registrert, og får dermed ikke fradraget. Da tenker de "pokker, vi betalte for mye", og vil ha de kr 2.500,- tilbake.
nomore: Det er jo det du skriver som er hele kjernen i problemstillingen. Men så lenge TS ikke vet hva han har fakturert så er det jo umulig å svare for hvem som har gjort feil her.
Det eg argumenterer for er at det er veldig sannsynlig at firmaet er bokføringspliktige.
Har du fakturert firmaet du jobbet for?
Sitat av Cikey Vis innlegg
nomore: Det er jo det du skriver som er hele kjernen i problemstillingen. Men så lenge TS ikke vet hva han har fakturert så er det jo umulig å svare for hvem som har gjort feil her.
Vis hele sitatet...
Men TS vet vel hvor mange timer han har jobbet i sommer totalt?

Utfra det vi vet, så har han hatt en timeslønn på 380,- og tjent totalt 10 000,-, da burde det ikkje være vanskelig å regne seg fram til antall timer.


Eneste som undret meg litt var at det var desimaler i timelisten, men det kan jo komme av at 10 000,- ikkje er det nøyaktige beløpet som er utbetalt. Vanligvis når man er innleid som en ekstern konsulent, så skriver man hele timer for hver påbegynte time.
Sitat av cos Vis innlegg
Tror det er mange her som har sett alt for mye sopranos, og annet snusk på ymse streamingtjenester.

Pga. manglende faktura, så trekker dere linjer mot hvitsnipper og tung økonomisk kriminalitet? haha
Vis hele sitatet...
Sopranos, ja. Det liker vi. Bare så synd ikke Tony Sopranos tok seg sommerjobb på en traktor med en fasit til meg

Sitat av Hager Vis innlegg
Du sier at du skal ha 380 i timelønn. Hvis dere har blitt enige om at du skal ha 380,- skal du jo ha 380!

Du kan jo regne ut om du har fått 380 i timelønn ved å dele totalen på antall timer jobbet. Har du fått mer har det jo selvfølgelig skjedd en feil og du må betale tilbake.
Vis hele sitatet...
Har du orket lese hele tråden? Lønna jeg har fått stemmer fint med det jeg skulle ha. Første jeg kontrollerte vet utbetalt lønn.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Det som fremstår som veldig uklart her er hvorfor du ikke har sendt noen form for faktura ettersom du har opprettet et ENK og leier deg selv inn som konsulent. Om du bare har meldt inn timer må du likevel ha et bilag for ditt eget regnskap.

Det bør da være en veldig smal sak for deg å ettergå hvorvidt de har betalt for mye eller ikke. Det du skal ha fått utbetalt er timelønn * antall timer du har jobbet (pluss eventuelle utgifter du har ført). Da ser du med en gang om du har fått for mye penger eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk beskjed av huseierlaget om at jeg skulle opprette enkeltmannsforetak, samt ringe inn til skattekontoret med antatt lønn fra jobben. Dum som jeg tydeligvis er så gjorde jeg det, uten at jeg undersøkte mer hva et enkeltmannforetak er.

Sendte inn timer de gangene jeg ville ha ut lønn. Har ikke hørt noe om noe billag før jeg opprettet tråden her. De har utbetalt moms til meg, uten at de egentlig skal det. Noe som igjen blir kjedelig for meg.

Sitat av Cikey Vis innlegg
nomore: Det er jo det du skriver som er hele kjernen i problemstillingen. Men så lenge TS ikke vet hva han har fakturert så er det jo umulig å svare for hvem som har gjort feil her.
Vis hele sitatet...
Jeg har fått en beklagelse, så tviler på at jeg har gjort så mye galt, bortsett fra at jeg skulle ha undersøkt litt nærmere angående enkeltmannforetak.

Edit: Jeg har tjent 21.000, ikke 10.000.

Edit igjen: Beklager, men litt frustrert. Kan ikke enkelte lese hele tråden før de stiller spørsmål. Vil gjerne svare alle, men når det er svart på tidligere så kjenner jeg at jeg blir litt frustrert når flere av dere kunne funnet svar tidligere i tråden.

Gjelder ikke Cikey.
Sist endret av Hei-Det-Er-Meg; 18. januar 2013 kl. 19:52.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det eit krav? Så vidt eg veit er det fritt fram for å starte enkeltpersonsforetak for å leige seg ut som arbeidskraft. Det er fordeler og ulemper med det, alt etter som en ser det.
Vis hele sitatet...
nesten riktig, du må ha minst tre forskjellige kunder, leier du deg ut til bare ett firma blir det mas og dem mener du skulle vært fast ansatt..
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
nesten riktig, du må ha minst tre forskjellige kunder, leier du deg ut til bare ett firma blir det mas og dem mener du skulle vært fast ansatt..
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe krav til dette å måtte ha tre forskjellige kunder, du skal ha ett næringsgrunnlag, dvs nærinngsinntekt. På godt norsk: "Det skal være liv laga".

Du kan riktignok få trøbbel over tid med bare en inntektskilde men det er vel å ta sorgene på forskudd.

I TS sitt tilfelle hadde han ikke behøvd registrere seg eller, det er ikke noe krav før man har ansatte og / eller blir momspliktig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
nesten riktig, du må ha minst tre forskjellige kunder, leier du deg ut til bare ett firma blir det mas og dem mener du skulle vært fast ansatt..
Vis hele sitatet...
Kjelde takk. Eg har ikkje høyrt om et slikt krav før.

Sitat av Yalla Vis innlegg
Det er ikke noe krav til dette å måtte ha tre forskjellige kunder, du skal ha ett næringsgrunnlag, dvs nærinngsinntekt. På godt norsk: "Det skal være liv laga".
Vis hele sitatet...
Kjelde? Enkeltpersonsforetak har så vidt eg veit inga omsetningsplikt, og eg kjenner mange som har ENK, har hatt det i fleire år, og aldri hatt ei krone i omsetning - meg sjølv inkludert.
Sitat av Yalla Vis innlegg
I TS sitt tilfelle hadde han ikke behøvd registrere seg eller, det er ikke noe krav før man har ansatte og / eller blir momspliktig.
Vis hele sitatet...
Er det ikkje? Kjelde takk.
Sitat av slashdot Vis innlegg

Kjelde? Enkeltpersonsforetak har så vidt eg veit inga omsetningsplikt, og eg kjenner mange som har ENK, har hatt det i fleire år, og aldri hatt ei krone i omsetning - meg sjølv inkludert.
Vis hele sitatet...
Beklager, formulert meg litt dumt der. Det ikke noe krav om inntekt som hverken inntekt, omsetning eller overskudd nei men det skal være i god tro om at det blir liv laga, altså næringsgrunnlag.

Når blir det næringsvirksomhet?

For at aktiviteten skal anses som næringsvirksomhet, må den være av økonomisk karakter. Det vil si at aktiviteten må ha et innhold som gjør den egnet til å gi overskudd. En aktivitet som kan være innbringende, vil altså være næringsvirksomhet selv om den går med tap de første årene.

Virksomheten må også ha et visst omfang og ta sikte på en viss varighet. Enkeltstående og mer tilfeldige oppdrag gjør deg ikke til næringsdrivende.

Er det ikkje? Kjelde takk.
Vis hele sitatet...
Enkeltpersonforetak
Alle enkeltpersonforetak kan registrere seg gratis i Enhetsregisteret, og foretaket vil få et organisasjonsnummer. De har også rett til å registrere seg i Foretaksregisteret, men det koster penger. Hvis enkeltpersonforetaket har minst fem ansatte eller driver varehandel, har det registreringsplikt i Foretaksregisteret. Ved registrering i Foretaksregisteret vil foretaket få tilsendt en firmaattest.

Alle har ikke plikt til å registrere foretak

NB! Du må ikke nødvendigvis ha enkeltpersonforetak for å være selvstendig næringsdrivende. Mange tusen personer i Norge leverer selvangivelse for selvstendig næringsdrivende uten å ha et enkeltpersonforetak.

Hovedregelen er at du kan være selvstendig næringsdrivende uten å registrere et enkeltpersonforetak (ENK) i Enhetsregisteret hvis du kun selger tjenester og/eller egenproduserte varer.

Eksempel: Hvis du selger momsfrie tjenester som skuespiller, har du ingen plikt til å registrere deg.

NB! Du må registrere enkeltpersonforetaket ditt i Enhetsregisteret hvis du ansetter noen eller blir momspliktig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Yalla Vis innlegg
Eksempel: Hvis du selger momsfrie tjenester som skuespiller, har du ingen plikt til å registrere deg.

NB! Du må registrere enkeltpersonforetaket ditt i Enhetsregisteret hvis du ansetter noen eller blir momspliktig.
Vis hele sitatet...
Ok, takk for oppklaringa
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kjelde takk. Eg har ikkje høyrt om et slikt krav før.


Kjelde? Enkeltpersonsforetak har så vidt eg veit inga omsetningsplikt, og eg kjenner mange som har ENK, har hatt det i fleire år, og aldri hatt ei krone i omsetning - meg sjølv inkludert.

Er det ikkje? Kjelde takk.
Vis hele sitatet...
ja nå tenkte jeg dem som starter enk og skal tjene penger... og skrive av moms på ting dem handler osv.. tjener du ikke penger driver du heller ikke næring..

http://www.kunnskapssenteret.com/art...t-selskap.html

Disse punktene trekker i retning av at du driver selvstendig næringsvirksomhet:

- Du har flere oppdragsgivere samtidig eller etter hverandre.

- Oppdragsgiveren dekker ikke utgiftene dine i tillegg til arbeidsgodtgjørelsen.

- Du holder materialer o.l. selv.

- Du har egne driftsmidler og egne lokaler.

- Du har egne ansatte.

- Oppdraget omfatter bare et bestemt arbeid som ikke bare er avgrenset i tid.

- Du har ikke krav på flere oppdrag fra oppdragsgiver.

- Avregning skjer i fast beløp og ikke pr. tidsenhet.

- Du har rett til å stille med andre enn deg selv personlig.

- Oppdragsgiveren kan klage på arbeidsresultatet.

- Oppdragsgiveren har ikke instruksjonsmyndighet over hvordan oppdraget skal utføres.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
nesten riktig, du må ha minst tre forskjellige kunder, leier du deg ut til bare ett firma blir det mas og dem mener du skulle vært fast ansatt..
Vis hele sitatet...
Cock and bull. Det utallige AS`er og ENK`er som arbeider som konsulent for kun 1 arbeidsgiver. For eksempel benytter Aker Solutions seg av dette i stor skala. Mener du altså at de bryter loven og ikke har sjekket at dette er iht loven? lol.