Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1171 224952
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Hei pi, ja tiden vil vise. Takk uansett for innspillet
Vis hele sitatet...
Regjeringen og FHI er selvsagt også nøye med å ikke love smittehindring, da man er nødt til å opprettholde avstandstiltakene som et føre var prinsipp før man vet - og før vaksinen er effektiv. Men man hadde ikke snakket om flokkimmunitet i det hele tatt om man ikke trodde vaksinen faktisk hindret smitte.
Jeg observerer det faktum at det er noen her inne som mener at de ikke trenger vaksine fordi det er så forbanna fint å sitte inn hele tiden og ikke har behov for å gå ut.

Dessverre så er det mange i Norge, i Europa og generelt i verden som ikke har det privilegiet å sitte inne hele dagen, de må faktisk ut.
Noen, ja faktisk ganske så mange må på jobb, andre har bare lyst til å komme seg ut litt fordi det er sosialt, det er sunt å omgås andre.
Vi har vel sittet lenge nok inne?

Jeg er blant de heldige som sitter hjemme og jobber, men samtidig så vil jeg gå ut i sommer, reise noen steder hvis jeg kan, oppleve noe nytt, besøke familien min og venner. Og ja, jeg håper jo jeg kan dette da, det finner vi ut av senere.
Men hvis jeg ikke kan dette og grunnen er fordi DU og dine likesinnede hønsehjerner skal ødelegge, da blir ikke vi bestevenner.


Men om jeg slutter å tenke på meg selv og hva jeg har lyst til, noen ganger må vi jo tenke på andre, eller hva?

Jeg synes at denne holdningen er ekstremt usolidarisk.
Overfor.....
Alle som har mistet jobben, og/eller som har mistet all inntekt, som spør etter julemat og gaver til barna på Finn.no
Som kjenner noen som har blitt veldig syke, kanskje dødd.
Alle de pasientene i psykiatrien som fikk behandlingen satt på pause, kanskje de ble kastet ut fordi de plutselig var "friske", noen av disse er døde.

Alle andre sykehuspasienter som har havnet på vent i sin behandling pga kapasitet, eller bare har droppa det fordi de er veldig syke og redde for å bli smittet på sykehuset.
For de som venter på papirer innen innvandring, familiegjenforening, eller har giftet seg og bare venter på å starte livet i Norge med norskkurs.
For alle i helsevesenet som bare våknet opp en dag og bare måtte gjøre jobben sin, ofte med med redusert kapasitet fordi folk skal i karantene, de som går og konstant har vondt i magen fordi samvittigheten er dårlig, de rekker ikke alt de skal, i tillegg er alltid tanken i bakhodet der på om du kan ha blitt smittet.

For smittesporere og kommuner som jobber overtid på overtiden for å hjelpe oss å kontrollere alle utbrudd som kommer fordi enkelte mennesker bare ikke gidder å høre etter.
For alle tenåringer og barn som plutselig går fra å ha masse aktiviteter og en kul fritid, til å bare gjøre ingenting. Undertegnede er en voksen mann og takler dette, men den unge meg som likte å spille fotball, dra på LAN, feste, chille med noen joints og kompiser, han hadde ikke syntes dette var noe kult.



Listen min kan bli lengre, veldig, veldig mye lengre, men er det egentlig nødvendig? Kanskje det er på tide å åpne opp øynene og tenke litt utenfor husets 4 vegger.

Vi trenger ikke å vite alt om en vaksine for å ta en voksen avgjørelse, det er nok å se på alternativet, se så kort som til nabolandet vårt Sverige, hadde norske myndigheter hatt samme arrogante innstilling så hadde det vært mye verre her også. De har langt flere dødsfall og smittede enn det vi har, men egentlig så er vi ganske så like på mange områder.
Ja noen valg av regjeringen vår har vært strenge, for strenge vil mange tenke, men igjen. Har du mistet kontrollen i en pandemi så er du fucked.

Den eneste redningen ut av dette og for å gjenvinne kontrollen er at nok mennesker vaksinerer seg, still opp og gjør deres plikt. Om ikke for deg selv så gjør det fordi det er det eneste rette.
Og som nevnt, ingen vet med 100% sikkerhet at vi ikke kan smitte andre, men det er egentlig ikke så veldig viktig heller, ikke akkurat nå, det eneste som betyr noe nå er å snu trenden og å gjenvinne kontrollen, få gjenopplivet samfunnet og gi mennesker friheten tilbake.

Verden er global og vi er gjensidig avhengige av hverandre i en eller annen form, tryner verden så tryner Norge, tryner Norge så tryner du.
Sist endret av SinHazzard; 21. januar 2021 kl. 17:01.
Jeg er helsepersonell og kommer nok til å ta vaksinen. Men jeg synes at det siste man skal gjøre i en debatt som denne er å få folk til å føle på dårlig samvittighet om de velger å ikke ta den. Jeg tror de fleste vet hvordan omvendt psykologi virker dersom man skal tvinge noen til å gjøre noe man ikke vil. Det er fint med en debatt som opplyser, men selv i denne tråden er det "hull" i fakta som gis. La folk få tid til å tenke på det og ta det innover seg. La tiden vise effekten av disse, for når det blir alle andre som tur til å ta den så vet man kanskje litt mer også. Det siste man trenger er at det blir brukt makt og tvang. Så lenge det er frivillig skal vi bare være glad for at vi har den friheten vi har. Det kan fort bli verre.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Jeg er helsepersonell og kommer nok til å ta vaksinen. Men jeg synes at det siste man skal gjøre i en debatt som denne er å få folk til å føle på dårlig samvittighet om de velger å ikke ta den. Jeg tror de fleste vet hvordan omvendt psykologi virker dersom man skal tvinge noen til å gjøre noe man ikke vil. Det er fint med en debatt som opplyser, men selv i denne tråden er det "hull" i fakta som gis. La folk få tid til å tenke på det og ta det innover seg. La tiden vise effekten av disse, for når det blir alle andre som tur til å ta den så vet man kanskje litt mer også. Det siste man trenger er at det blir brukt makt og tvang. Så lenge det er frivillig skal vi bare være glad for at vi har den friheten vi har. Det kan fort bli verre.
Vis hele sitatet...
Du sier det er «hull i faktaen». Hvor og hva?
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Jeg er helsepersonell og kommer nok til å ta vaksinen. Men jeg synes at det siste man skal gjøre i en debatt som denne er å få folk til å føle på dårlig samvittighet om de velger å ikke ta den. Jeg tror de fleste vet hvordan omvendt psykologi virker dersom man skal tvinge noen til å gjøre noe man ikke vil. Det er fint med en debatt som opplyser, men selv i denne tråden er det "hull" i fakta som gis. La folk få tid til å tenke på det og ta det innover seg. La tiden vise effekten av disse, for når det blir alle andre som tur til å ta den så vet man kanskje litt mer også. Det siste man trenger er at det blir brukt makt og tvang. Så lenge det er frivillig skal vi bare være glad for at vi har den friheten vi har. Det kan fort bli verre.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i noe av dette. Å kalle folk idioter og beskylde dem for å være egoistiske er ikke en bra måte å overtale folk på. Når folk sier rett ut at de driter i om folk de ikke kjenner dør, så synes jeg imidlertid det er helt ok å påpeke at det er egoistisk.

Sånn ellers så tror jeg de fleste av vaksinenekterne ikke er egoistiske, men redde. Og når man er redd, da trenger man informasjon. Ikke patos og følelsesargumenter, men ordentlig informasjon. Jeg vet ikke hva du mener med "hull". Hvis du mener det er usikkerhet knyttet til virkningen av vaksinen og langtidseffekter av sykdommen, så er alle enig i det. Hvis du mener vi tar feil, så synes jeg du som helsepersonell burde opplyse oss. Jeg er i alle fall interessert i kunnskap.

Til slutt så synes jeg det er rart å argumentere imot makt og tvang, når ingen i debatten mener det. Jeg ville synes det var helt horribelt om vaksiner var påbudt, og forventer overhodet ikke at noen risikerer liv og helse i solidaritet eller for å være lydig. Det tror jeg faktisk ingen her mener.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg er enig i noe av dette. Å kalle folk idioter og beskylde dem for å være egoistiske er ikke en bra måte å overtale folk på. Når folk sier rett ut at de driter i om folk de ikke kjenner dør, så synes jeg imidlertid det er helt ok å påpeke at det er egoistisk.

Sånn ellers så tror jeg de fleste av vaksinenekterne ikke er egoistiske, men redde. Og når man er redd, da trenger man informasjon. Ikke patos og følelsesargumenter, men ordentlig informasjon. Jeg vet ikke hva du mener med "hull". Hvis du mener det er usikkerhet knyttet til virkningen av vaksinen og langtidseffekter av sykdommen, så er alle enig i det. Hvis du mener vi tar feil, så synes jeg du som helsepersonell burde opplyse oss. Jeg er i alle fall interessert i kunnskap.

Til slutt så synes jeg det er rart å argumentere imot makt og tvang, når ingen i debatten mener det. Jeg ville synes det var helt horribelt om vaksiner var påbudt, og forventer overhodet ikke at noen risikerer liv og helse i solidaritet eller for å være lydig. Det tror jeg faktisk ingen her mener.
Vis hele sitatet...
Overbefolkning er et stort problem, om vi tørr og innrømme det eller ikke. Pandemier er kloden sitt svar på overbefolkning. Folk seier de driter om folk de ikke kjenner dør, dette er faktisk ganske så sant får de aller fleste selvom eg tviler på at noen tørr og innrømme det.

Altså bryr du deg virkelig om 漢字 døde av en arbeidsulykke i 2018 ?
Ja problem stillingen min er alvorlig teit, men poenget står.

Ja fult klar over eg kommer til og bli slaktet av mobben får dette innlegget, men noen må faktisk tørre og si det. Fleste bryr seg faktisk ikke om noen ikke kjenner på et personlig nivå dør.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kuami Vis innlegg
Overbefolkning er et stort problem, om vi tørr og innrømme det eller ikke. Pandemier er kloden sitt svar på overbefolkning. Folk seier de driter om folk de ikke kjenner dør, dette er faktisk ganske så sant får de aller fleste selvom eg tviler på at noen tørr og innrømme det.
Vis hele sitatet...
Seriøst?

Dette er svada. For det første er ikkje naturen bevist. Naturen har ikkje overordna mål og meining.

Viare: overbefolking er ikkje eit akutt problem. Ja, vi må redusere befolkningsveksten til nær null (altså status quo) på sikt. I t.d. Europa har det skjedd gjennom at folk får færre ungar. Grunnen til at ein får færre ungar? Ungar er ikkje lenger det sosiale sikkerhetsnettet; samfunnet har tatt over den rolla, og fleire kvinner er yrkesaktive, tar utdanning også viare.

Og enda meir: COVID-19 råkar i hovudsak dei eldre, dvs. at det i praksis ikkje reduserer befolkingsveksten.

Kort sagt: du bygger på feilaktig premiss, og greier til tross for sviktande premiss å nå ein uriktig konklusjon. Det er nesten imponerande! Gratulerer!
Sitat av Kuami Vis innlegg
Ja fult klar over eg kommer til og bli slaktet av mobben får dette innlegget, men noen må faktisk tørre og si det. Fleste bryr seg faktisk ikke om noen ikke kjenner på et personlig nivå dør.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at innlegget ditt er irrelevant appeal to nature. Om eg på magisk vis kunne garantert at ingen eg kjente fekk covid-19 så har du rett i at det nok ville dempa mitt engasjement for sjukdomen, men det vil involvere nettopp magi. I tillegg så ville det neppe fjerna engasjementet; eg har ganske sterke meininger om HIV/AIDS sjølv om det realistisk sett ikkje er relevant for min del.
Sitat av Kuami Vis innlegg
Overbefolkning er et stort problem, om vi tørr og innrømme det eller ikke. Pandemier er kloden sitt svar på overbefolkning.
Vis hele sitatet...
Som om kloden bestemmer noe som helst. Pandemier oppstår oftere i tette populasjoner, ja. Det har ikke noen dypere hensikt, det bare skjer. Så kan du alltids personifisere Moder Jord og si at det er hennes måte å begrense populasjonen på, ellers så kan du si at det er hennes måte å tvinge oss til å begynne å vaske hender og finne opp vaksiner på. Begge deler er feil. Det som skjer er at artene tilpasser seg og overlever etter beste evne, koronaviruset på sin måte og vi på år. Vi er heldigvis utstyrt med litt mer fleksibilitet i hvordan vi reagerer. Jeg foreslår at vi bruker det fortrinnet.

Folk seier de driter om folk de ikke kjenner dør, dette er faktisk ganske så sant får de aller fleste selvom eg tviler på at noen tørr og innrømme det.
Vis hele sitatet...
Vi får som regel ikke en følelsesmessig reaksjon på å høre om noen som dør langt unna. Vi får en tiltagende sterkere reaksjon jo større nærhet vi får til situasjonen, for eksempel gjennom bilde, lyd og detaljert informasjon. I hvilken grad vi lever oss inn i slike skjebner er til dels en individuell greie, og til dels er det et valg. Vi velger om vi skal sette oss emosjonelt inn i andres situasjon eller om vi skal snu oss bort. Empati er altså, til en viss grad, et spørsmål om hvilken holdning vi har til andre mennesker.

En holdning har både emosjonelle, kognitive og adferdsmesdige aspekter. Hjernen søker en kongruens mellom disse aspektene, da en inkongruens gir en opplevelse av kognitiv dissonnans, som er ubehagelig. Du kan altså i stor grad påvirke disse komponentene ved å endre en av dem. Du kan velge å forholde deg intellektuelt til at andres lidelse er viktig, i ord og handling, så vil resten av holdningen følge med. Å "bry seg" er altså ikke bare et spørsmål om emosjonell ryggmagsrefleks.
Sist endret av *pi; 21. januar 2021 kl. 20:06.
Altså skal seies at eg viste dette ville skje, men men. Skal alle vere enige blir det ikke mye til diskusjon.

Kloden er ikke bevist nei, men det oppstår pandemier under overpopulasjon.

Flott svar pi, kan si meg enig i det du skriver.

Jeg skal tenker eg dropper og skrive sammfunn og etikk forumet påvirket, ga litt dorlig utslag får min side hehe.
Sist endret av Kuami; 21. januar 2021 kl. 20:34. Grunn: Endret emoji.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kuami Vis innlegg
Kloden er ikke bevist nei, men det oppstår pandemier under overpopulasjon.
Vis hele sitatet...
Bullshit.

Pandemier oppstår når eit tilstrekkeleg smittsomt patogen vi ikkje har immunitet mot sprer seg. Som eksempel kan svartedauden nemnast. Den skjedde rundt 1350, når befolkinga var under ein halv milliard...

Det er grunnleggande sett ting vi må rekne med. Virus utvikler seg og entrer samfunnet via dyr, uavhengig av overpopulasjon.
Mange som sier de ikke tar vaksinen, men knasker i seg utestet knips og piller de får av en junkie når de er ute på byen
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Bullshit.

Pandemier oppstår når eit tilstrekkeleg smittsomt patogen vi ikkje har immunitet mot sprer seg. Som eksempel kan svartedauden nemnast. Den skjedde rundt 1350, når befolkinga var under ein halv milliard...

Det er grunnleggande sett ting vi må rekne med. Virus utvikler seg og entrer samfunnet via dyr, uavhengig av overpopulasjon.
Vis hele sitatet...
Ja grett, eg gir meg.
Sitat av Kuami Vis innlegg

Kloden er ikke bevist nei, men det oppstår pandemier under overpopulasjon.
Vis hele sitatet...
Tett befolkning og stor kontakt mellom befolkninger er helt klart en faktor for spredning av sykdommer. Det betyr ikke at det ikke finnes andre faktorer, som f eks personlig hygiene, sanitærforhold og kunnskap om smittevei. Alle disse er faktorer der vi leder over 1300tallsbefolkningen. Og så vaksiner, da. Det er definitivt en stor faktor for hvor tett folk kan omgås uten å smitte hverandre med dødelige sykdommer.

Poenget er at det ikke er et magisk tall som utgjør overbefolkning. Hvor mange det er plass til på jorden kommer helt an på hvordan vi innretter oss. Vaksiner er en av de faktorene.
Jeg tok Pfizer-vaksinen for to dager siden. Litt vondt i armen 1-2 dager etterpå. Ellers intet å anmerke. :-)
Sitat av dadyd Vis innlegg
Jeg tok Pfizer-vaksinen for to dager siden. Litt vondt i armen 1-2 dager etterpå. Ellers intet å anmerke. :-)
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvorfor du fikk så tidlig?

Var du bekymret for bivirkninger?
Sitat av Source Vis innlegg
Kan jeg spørre hvorfor du fikk så tidlig?

Var du bekymret for bivirkninger?
Vis hele sitatet...
Jeg er helsepersonell "i frontlinjen". Den irrasjonelle delen av meg var nok litt bekymret, ja, men rasjonelt sett kjenner jeg til måten en mRNA-vaksine virker på, og den grundige testingen som er gjort i forkant, så da var valget om å takke ja relativt enkelt.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Du sier det er «hull i faktaen». Hvor og hva?
Vis hele sitatet...
Jeg leste bare noen av sidene her, så har ikke gått gjennom alt. Det var snakk om å få sykdom selv om man er vaksinert. Det kan man. Flere har blitt syke av covid selv etter å ha fått vaksine.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Jeg leste bare noen av sidene her, så har ikke gått gjennom alt. Det var snakk om å få sykdom selv om man er vaksinert. Det kan man. Flere har blitt syke av covid selv etter å ha fått vaksine.
Vis hele sitatet...
Det er ingen vaksine som er 100% effektiv, influensavaksinene varierer f eks mellom 30% og 80%. Koronavaksinene har kommet godt ut i effektivitet under testingen.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg er enig i noe av dette. Å kalle folk idioter og beskylde dem for å være egoistiske er ikke en bra måte å overtale folk på. Når folk sier rett ut at de driter i om folk de ikke kjenner dør, så synes jeg imidlertid det er helt ok å påpeke at det er egoistisk.
Helt klart et utsagn som kan oppfattes egoistisk og unødvendig sådan. Hadde folk tenkt mere på hvordan man ordla seg i slike sammenhenger hadde nok de fleste vært enig. Jeg tror ikke folk driter i om andre dør, men det er nok vanskeligere for noen å relatere seg til slike hendelser når man ikke blir påvirket direkte.

Sånn ellers så tror jeg de fleste av vaksinenekterne ikke er egoistiske, men redde. Og når man er redd, da trenger man informasjon. Ikke patos og følelsesargumenter, men ordentlig informasjon. Jeg vet ikke hva du mener med "hull". Hvis du mener det er usikkerhet knyttet til virkningen av vaksinen og langtidseffekter av sykdommen, så er alle enig i det. Helt klart stor usikkerhet rundt dette, og når myndighetene gir uklare signaler, så blir usikkerheten større. Som feks har de vel enda ikke svart for seg hvorfor vaksinene holdes tilbake, og tar mye lengre tid enn først lovet. Et færre antall av de prioriterte har fått vaksiner, selv om de har disse på lager. Hvis du mener vi tar feil, så synes jeg du som helsepersonell burde opplyse oss. Jeg er i alle fall interessert i kunnskap.

Til slutt så synes jeg det er rart å argumentere imot makt og tvang, når ingen i debatten mener det. Jeg ville synes det var helt horribelt om vaksiner var påbudt, og forventer overhodet ikke at noen risikerer liv og helse i solidaritet eller for å være lydig. Det tror jeg faktisk ingen her mener.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg nevner makt er at vaksinen er p.d.d. frivillig. Men det skal ikke så mye til før den evnt blir påbudt. Det har vært snakk om portforbud, noe de fleste kanskje er enig i er nødvendig dersom slutten sprer seg, men portforbud med lov i hjemmel har ikke bare positive sider. Med et slikt forbud forankret i loven, risikerer vi at den friheten vi har i dag kan brukes i mot oss. Tilliten mellom befolkningen og myndighetene svekkes, og dugnaden vi alle har gjort i et år betyr plutselig ingenting lenger. Alle skal straffes. Dersom flere blir i mot denne vaksinen kan de pålegge dette for å oppnå flokkimmunitet, jeg sier ikke at det skjer, men at det kan skje. I Danmark som er et ganske liberalt land har de laget flere lover knyttet til dette. Oppsiktsvekkende og minner om noe helt annet. Legger ved linkhttps://www.retsinformation.dk/eli/l...1W2ElhjZOd6fow
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Grunnen til at jeg nevner makt er at vaksinen er p.d.d. frivillig. Men det skal ikke så mye til før den evnt blir påbudt.
Vis hele sitatet...
Har ikkje myndigheitene vore klokkeklare på at det skal vere frivillig heile vegen? Det framstår ikkje som ei reell bekymring for meg.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Det har vært snakk om portforbud, noe de fleste kanskje er enig i er nødvendig dersom slutten sprer seg, men portforbud med lov i hjemmel har ikke bare positive sider.
Vis hele sitatet...
Definitivt ikkje - men igjen har det vel vore rimelig klar informasjon om at det ikkje er aktuelt p.t., men i ein situasjon der helsevesenet ikkje har kapasitet?

Å gjere klar verktøykassa før det brått er behov for det slår meg som gunstig. Då kan vi få debatt om kva portforbud bør innehalde og når det kan innførast - framfor at det vert innført med ein halvtvilsom heimel over natta?
Sitat av StellaWild Vis innlegg
'
Med et slikt forbud forankret i loven, risikerer vi at den friheten vi har i dag kan brukes i mot oss.
Vis hele sitatet...
Det er ein non sequitur eg ikkje heilt heng med i svingane på.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Tilliten mellom befolkningen og myndighetene svekkes, og dugnaden vi alle har gjort i et år betyr plutselig ingenting lenger. Alle skal straffes.
Vis hele sitatet...
Heilt klart, og det er jo ein av dei sentrale skilnadane. Nordmenn føl stortsett anbefalinger, mens franskmenn må ha straff for å følgje opp ting, sett på spissen. Den tilliten er verdt mykje for samfunnet, og er delvis under press.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Dersom flere blir i mot denne vaksinen kan de pålegge dette for å oppnå flokkimmunitet, jeg sier ikke at det skjer, men at det kan skje.
Vis hele sitatet...
Det er mykje som kan skje, men det er ikkje nødvendig å male fanden på veggen.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Det var snakk om å få sykdom selv om man er vaksinert. Det kan man. Flere har blitt syke av covid selv etter å ha fått vaksine.
Vis hele sitatet...
Da burde du også satt deg litt inn i hvilken sykdom dem har fått!..
Hos de som har fått vaksina, så blir sykdommen mere som en vanlig forkjølelse. En slik en ser med dagens forkjølelse av de 3–4 andre koronavirusene.

Mens hos de som ikke har fått den, så har du 20–40 % alvorlig viruell ungbetennelse, som nærmest herper lungene dine. Altså du må ha pustepauser når du går opp ei trapp, i verste fall et gulv. Noe kan trenes tilbake igjen, men det blir ikke som det var. For dette lungevevet er ødelagt. Av disse 20–40 % så får 20–25 % av disse igjen (4–10 % av totalt smittede) alvorlige blodpropper. Disse blodproppene kan ende opp med at en må amputere armer eller bein, da blodproppen hindrer disse å få blod, og de begynner å "råtne på rot". Havner denne/disse blodproppene i lunger, hjerte, nyrer, lever eller hjerne, så har du jo et alvorlig problem, som du kan fort dø av. Ved slike alvorlige infeksjoner, så er det også observert at viruset angriper muskelcellene i hjertet. Der noen bare har falt om død. Så har du alle dem, som har dødd av denne viruelle lungebetennelsen alene.

Dette viruset kommer til å være som et vanlig korona-forkjølelsesvirus om en 10 år. Der det er kun de på 1–3 år, som ikke tidligere har vært borti viruset. Men disse får aller, aller, aller mest sannsynlig veldig mildt forløp (som dagens forkjølelse). Senere infeksjoner blir da som dagens forkjølelse. Mest sannsynlig har de koronaforkjølelsene startet på akkurat den samme måten som denne pandemien.

Men når disse virusene kom, så var det slik at dem som klarte seg, dem klarte seg. Dem som fikk en relativt alvorlig sykdom bukket under. Og ingen fikk vaksine, som vi har tilbud om nå. Altså nesten alle de vaksinerte vil ikke merke sykdom i det hele tatt på en god stund av dette viruset. Men en liten andel vil ikke få noe mere enn en mild forkjølelse av det.
Så kan du bare sammenligne dette med de 2,1 millioner døde, og antageligvis flere titalls millioner med ganske alvorlige fysiske skavanker av dette viruset. Husk at flere tenåringer har dødd av viruset, men dette er selvsagt mye sjeldnere enn om du er 50+.

Så de få bieffektene fra vaksinen, kan aldri i verden måle seg med "bieffektene" av sykdom sett at du ikke er vaksinert. Har du tidligere vært syk, men med mildt forløp, så kan du får alvorlig sykdom neste gang. Med de som har hatt alvorlig sykdom, får det mest sannsynlig mildt senere. Men så langt så er det veldig få, som har blitt syke flere ganger. Men det er observert, at mengden antistoffer etter sykdom synker relativt raskt (løpet av et halvt år+).
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Jeg fant denne dokumentaren veldig interessant, se fra 19:30-22:10 om du vil gå rett på hva leger sier om vaksinen:

https://www.youtube.com/watch?v=E0cbIzJy-R0
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Jeg fant denne dokumentaren veldig interessant, se fra 19:30-22:10 om du vil gå rett på hva leger sier om vaksinen:

https://www.youtube.com/watch?v=E0cbIzJy-R0
Vis hele sitatet...
Sliter litt med å ta den der helt serriøst, det minner for mye om konspirasjons propaganda :P Så ikke alt men ser ikke noe referanser til kilder osv?
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Jeg fant denne dokumentaren veldig interessant, se fra 19:30-22:10 om du vil gå rett på hva leger sier om vaksinen:

https://www.youtube.com/watch?v=E0cbIzJy-R0
Vis hele sitatet...
Veldig viktig å være kildekritisk. Filmen tar opp noe interessante problemstillinger men er tydelig biased. Og flere av personene i filmen stiller jeg meg ganske kritisk til. I tillegg tar de opp fakta som passer vinklingen de ønsker, men glemmer å nevne ting som ikke passer.

Et eksempel er når de tar opp det med false positived på PCR-test. Det stemmer at i et land med veldig lave smittetall vil det kunne før til et falskt bilde av hvor mye smitte det er. Men de glemmer å nevne at det problemet blir betydelig mindre når smitten øker. Og på tross av dette vil de ha sett være veldig gode til å fange opp trender. Altså er testene veldig nyttige.

Med andre ord. Vær kildekritisk.
Sitat av *pi Vis innlegg
Som om kloden bestemmer noe som helst. Pandemier oppstår oftere i tette populasjoner, ja. Det har ikke noen dypere hensikt, det bare skjer. Så kan du alltids personifisere Moder Jord og si at det er hennes måte å begrense populasjonen på, ellers så kan du si at det er hennes måte å tvinge oss til å begynne å vaske hender og finne opp vaksiner på. Begge deler er feil.
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg det var veldig snilt og omtenksomt av universet å sende asteroider for 65 millioner år siden, så vi slipper å leve ved siden av Tyrannosaurus Rex. Men skulle ønske kloden roet litt ned på den globale oppvarmingen og pandemiene, ja. Fryktelig unødvendig å oppføre seg så barnslig når man tross alt er flere milliarder år gammel.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Veldig viktig å være kildekritisk. Filmen tar opp noe interessante problemstillinger men er tydelig biased. Og flere av personene i filmen stiller jeg meg ganske kritisk til. I tillegg tar de opp fakta som passer vinklingen de ønsker, men glemmer å nevne ting som ikke passer.

Et eksempel er når de tar opp det med false positived på PCR-test. Det stemmer at i et land med veldig lave smittetall vil det kunne før til et falskt bilde av hvor mye smitte det er. Men de glemmer å nevne at det problemet blir betydelig mindre når smitten øker. Og på tross av dette vil de ha sett være veldig gode til å fange opp trender. Altså er testene veldig nyttige.

Med andre ord. Vær kildekritisk.
Vis hele sitatet...
Jeg er forsovet enig, men i tillegg så er jeg stadig overrasket over hvor mye folk stoler blindt på myndigheter og media og tar det som en fasit, uten å stille spørsmål. De kan også kjøre fakta og vinkling som dem vil, eller?
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Jeg er forsovet enig, men i tillegg så er jeg stadig overrasket over hvor mye folk stoler blindt på myndigheter og media og tar det som en fasit, uten å stille spørsmål. De kan også kjøre fakta og vinkling som dem vil, eller?
Vis hele sitatet...
Alle er ikke som Trump...
De fleste talspersoner fra myndigheter har en ekspertgruppe bak seg, som gir råd og sier hva han/hun bør gjøre. Altså hva som gir best helse, og litt kombinert med hva som koster minst.
Jeg må bare få rose hva den sittende regjering har gjort, angående denne pandemien. Bare sammenlign med Sverige, så blir det ikke mye tvil på, hvem som har håndtert dette best. Kunne noe ha vært gjort bedre? Ganske sikkert så kunne noe til ganske mye ha vært gjort bedre. Men når alt er summert, så er de tiltakene som er gjort, veldig bra! Kudos! Dette er vel nesten den eneste kudosen den sittende regjering skal få av meg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Jeg er forsovet enig, men i tillegg så er jeg stadig overrasket over hvor mye folk stoler blindt på myndigheter og media og tar det som en fasit, uten å stille spørsmål. De kan også kjøre fakta og vinkling som dem vil, eller?
Vis hele sitatet...
Norske myndigheter er faktisk til å stole på, og vi vet de ikke har missbrukt denne tilliten folket gir de.

Klart det ikke er særlig bra å blindt stole på alt man hører, men ironien er jo at folk flest som snakker i de banene leser og tror de de ser på sider som reset og nyhetsspeilet.

Så hele poenget ditt, som er ganske velment, ender opp med absurde virkninger: Folk bruker argumentet for å motsette seg tiltak som skrenker inn på "friheten" deres, som om individualisme er alt som er verdt noe i verden. Samtidig maner det seg frem en sterk polarisering i samfunnet, disse selværklærte individualistene som mener folk er sauer for å følge råd gitt av politikere med eksperter i feltet som rådgivere.
Ideen om et samfunn ser ikke ut til å eksistere for disse folkene, og jeg trenger vel ikke nevne hvor mye folk hatet Thatcher som levde etter disse ordene: Det er ikke noe samfunn, kun individer, om man har det ille må man bare skjerpe seg og fikse livet sitt.

Det er polarisering og skaper dissidenter, vi vet at bl.a. russiske bot net er med på å spre slik feilinformasjon om vaksiner. Så nei, dere med slik tankegang har ikke funnet ut av "sannheten" dere har blitt lurt av russisk propaganda som er der nettopp for å skape kaos og splittelse, og det er tragisk at folk er så lettlurte at de går på slik faenskap.
Sist endret av Dodecha; 22. januar 2021 kl. 15:09.
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Jeg fant denne dokumentaren veldig interessant, se fra 19:30-22:10 om du vil gå rett på hva leger sier om vaksinen:

https://www.youtube.com/watch?v=E0cbIzJy-R0
Vis hele sitatet...
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Jeg er forsovet enig, men i tillegg så er jeg stadig overrasket over hvor mye folk stoler blindt på myndigheter og media og tar det som en fasit, uten å stille spørsmål. De kan også kjøre fakta og vinkling som dem vil, eller?
Vis hele sitatet...
Alle kan ha en agenda, og prøve å gjøre ting for å styrke sin sak. Opp i gjennom historien har vi flere ganger sett myndigheter gjøre akkurat dette. Man ser og myndigheter som bare driter i fakta og kjører på med propaganda. Men det betyr ikke at norske myndigheter gjør det. Selv har jeg ikke sett noen tegn på at det er en større konspirasjon hvor norske myndigheter med vilje skjuler slik data for å fremme en agenda. Jeg vil påstå at i stor grad er det ofte at de faktisk er feilinformerte eller har missforstått fakta som er grunnen om de kommer med feil informasjon.

Det er selvfølgelig viktig å være kritisk. Man burde ikke stole blindt på alt som står i avisene. Journalister er ikke eksperter på alle temaer de skriver om så de kan lett ha missforstått det de skriver om. Samtidig burde man heller ikke stole blindt på youtube-filmer med følelserik bakgrunnsmusikk og en stemme som har god retorikk.

Man burde heller gå direkte til primærkildene. En hver seriøs dokumentar eller artikkel burde linke til kildene de bruker. Les gjerne gjennom disse. Om fagstoffet er for tungt eller krever fagkunnskap du ikke har kan man se på peer-reviews hvor andre fageksperter har gjennomgått arbeidet dems, sett på metoder og modeller for å se om ting gir mening. Man kan og søke opp kritikk av de kildene.

Dette vil selvfølgelig kreve mye mer arbeid, og det er lettere å heller bare se 30 minutters YouTube-klipp som kanskje stemmer overens med en overbevisening man allerede har. Men jeg tror at om du faktisk ønsker å forstå ting krever det at man faktisk gjør en innsats.
Tips, StellaWild: Del opp sitatet du siterer hvis du skal kommentere underveis. For det første ser det nå ut som jeg har skrevet det du skriver i bold, og det kan være forvirrende for folk som leser. For det andre får ikke jeg sitert deg når du skriver inni mitt sitat, så jeg må klippe og lime.



Sitat av StellaWild Vis innlegg
Helt klart stor usikkerhet rundt dette, og når myndighetene gir uklare signaler, så blir usikkerheten større. Som feks har de vel enda ikke svart for seg hvorfor vaksinene holdes tilbake, og tar mye lengre tid enn først lovet. Et færre antall av de prioriterte har fått vaksiner, selv om de har disse på lager.
Vis hele sitatet...
Med usikkerhet så mente jeg faktisk usikkerhet, nemlig at man ikke vet helt sikkert hvilke langtidsskader Covid-19 gir, og at man ikke vet helt sikkert hvor godt vaksinen hindrer videresmitte.

Når det gjelder det siste, har jeg forstått det som at Norge ikke tar for gitt at leveransene kommer som planlagt, og dermed ikke vil kjøre ut for mange førstedoser og så risikere å ikke få gitt andredoseringen med rett intervall. Der har f eks Storbritannia valgt en annen strategi, og det er det mange som kaller et risikoprosjekt. Vi vet ikke helt hvor godt kun én vaksinedose beskytter. Man kan sikkert si mye om hva som er lurt og ikke lurt der, men det er nå engang sånn at de må ta en beslutning.

Sitat av StellaWild Vis innlegg
Grunnen til at jeg nevner makt er at vaksinen er p.d.d. frivillig. Men det skal ikke så mye til før den evnt blir påbudt.
Vis hele sitatet...
Jo, det tror jeg faktisk skal mye til. Det tror jeg ikke ville gått gjennom i Stortinget. En annen sak er hvor store ulemper man kan påføre ikke-vaksinerte før det i praksis er en slags tvang. Det er ikke sikkert vi kan bestemme det heller, om f eks andre land velger å ikke ta imot ikke-vaksinerte, eller om private aktører kan nekte ikke-vaksinerte adgang til arrangementer og liknende. Men at Staten skal stramme skrustikka der, det tror jeg ikke. De fikk ikke gjennom den forrige hastekriseloven de prøvde å innføre.

Det har vært snakk om portforbud, noe de fleste kanskje er enig i er nødvendig dersom slutten sprer seg, men portforbud med lov i hjemmel har ikke bare positive sider. Med et slikt forbud forankret i loven, risikerer vi at den friheten vi har i dag kan brukes i mot oss.
Vis hele sitatet...
En slik lov må være tydelig avgrenset i tid, det var et hovedproblem med den loven de foreslo i vår. Jeg er helt enig i at vi ikke bør bruke katastrofefrykt til å innføre udemokratiske lover, og som sagt har dette året vist atdet ikke er så lett heller.

Dersom flere blir i mot denne vaksinen kan de pålegge dette for å oppnå flokkimmunitet, jeg sier ikke at det skjer, men at det kan skje.
Vis hele sitatet...
Kan de det? Jeg tror ikke de kan det pr nå, og det beryrat de må ha de folkevalgte med på det. De kan iallefall ikke innføre portforbud på egenhånd. Det er ikke sånn at regjeringen kan innføre hvilke påbud og forbud som helst, det er Stortinget som vedtar lover.

Sitat av Chromatics Vis innlegg
Jeg er forsovet enig, men i tillegg så er jeg stadig overrasket over hvor mye folk stoler blindt på myndigheter og media og tar det som en fasit, uten å stille spørsmål. De kan også kjøre fakta og vinkling som dem vil, eller?
Vis hele sitatet...
Helt enig, man bør velge set mer enn ett media, og undersøke kilder selv. Myndighetene har jeg tillit til inntil et visst punkt. Jeg er ikke interessert i at regjeringen skal få frie tøyler fordi det er unntakstilstand, og heldigvis har de ikke det heller.

Edit: Nå ser jeg at myndighetene faktisk har hjemmel til å tvangsvaksinere (smittevernloven), og det synes jeg faktisk høres ugreit ut. De har lovet at de ikke skal gjøre det, men det synes jeg er en ganske tvilsom trygghet. Lovverket burde ikke basere seg på at myndighetene er for snille til å bruke det. Jeg synes ikke tvangsvaksinering er greit.
Sist endret av *pi; 22. januar 2021 kl. 15:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Jeg er forsovet enig, men i tillegg så er jeg stadig overrasket over hvor mye folk stoler blindt på myndigheter og media og tar det som en fasit, uten å stille spørsmål. De kan også kjøre fakta og vinkling som dem vil, eller?
Vis hele sitatet...
Akk.

Kven har sagt at eg stoler blindt på myndigheitene? Det handler vel heller at eg sammenstiller informasjon frå mange kjelder med varierande grad av truverde - som systematisk tegner meir eller mindre samme bilde. Det er altså ingen informasjonsbiter frå det eg ser på som truverdige kjelder som ikkje passer inn.

Då er konklusjonen min at det sannsynlegvis er eit bilete som er temmeleg nær rett, og i det minste det "mest rette" vi har akkurat no.
Uten at det er noen grunn til å gå nærmere inn på det, så er det én side i denne debatten som gang på gang stiller med fakta og fornuftige argumenter. Jeg skal ikke si at den ene siden er smartere enn den andre, men det er et veldig klart skille her ut ifra argumenter basert på fakta, og argumenter basert på følelser eller som rett og slett bare er dratt ut av baklomma. For min del, som en "tilskuer", er det forsåvidt greit at det blir så lett å se hvilken side det er verdt å høre på.

Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til mine besteforeldre forhåpentligvis får vaksinert seg trygt, og igjen kan få besøk og sosialt samvær, noe som har vært svært begrenset dette siste året. I tillegg ble jeg glad for å nylig ha fått melding om at vaksineringen planlegges i min by, og at man endelig begynner å se slutten av dette. Jeg er utrolig glad for at det har skjedd så fort.

I likhet med andre kjenner jeg en viss irrasjonell frykt rundt vaksinering, men ikke i noen betydelig grad. Alle andre vaksiner jeg har tatt i livet har gått kjempefint, og det gjør nok denne også. Jeg kjenner en mye større frykt, som jeg vil tørre å si faktisk er rasjonell, for uvissheten rundt det å få viruset. Spesielt fordi jeg har blitt fortalt at det er stor sannsynlighet for at jeg har ubehandlet astma (noe jeg virkelig burde få sjekka ut...), og selv om jeg er ung og i grei form, er det ingen som kan si hvordan en infeksjon vil slå ut hos akkurat meg. Enda større frykt kjenner jeg for mine foreldre og steforeldre, som alle er over 50. Jeg håper Norge klarer å øke tempoet av vaksinasjonen, slik at flest mulig slipper å være redd for, eller i værste fall oppleve, å miste sine nærmeste. Greit nok at veldig mange ikke blir betydlige syke, men jeg vil tørre å påstå at man trygt kan anta at enda flere ikke vil få betydelige bivirkninger av en vaksine. Det er lett for oss i Norge å se seg blind på dødelighet når våre sykehus i stor grad har klart å holde kontroll, nettopp fordi vi har vært flinke. Det virker derimot som mange har glemt militærkonvoiene som fraktet lik fra hardt rammede områder i Italia, og dette er bare ett eksempel på hvor ille det kan bli når helsevesenet mister kontroll. Og så kan man si mye om tiltakene som har blitt iverksatt, og hvordan de har rammet skeivt i distrikter. Jeg synes selv det er mye som kunne blitt gjort annerledes, men det er alltid lett å være etterpåklok. Det eneste svaret jeg ser på alt dette, i den nåværende situasjonen, er vaksinering, og jeg håper de som bastant mosttiller seg etter hvert vil klare å se litt lenger enn sin egen motvilje.
Nå har jeg vært rolig og lite stresset rundt covid'n en lengre periode. Hadde slått meg til ro med at når vi nå får tatt vaksinen, de fleste av oss så kan livet returnere tilbake til mer normale former. Vel så kom det britiske muterte viruset. Og det sør afrikanskje, og brazilianske. Og nå er viruset mye mer smittsomt, og kanskje også mer dødelig. Og folk som har vært coronasyke blir også lettere smittet av mutantene. Også endel helsepersonell sier nå det er tvilsomt at vi rekker å modifisere vaksinen raskt nok i forhold til de mutasjonene vi nå ser. En kan bli matt av mindre. Skal vi ende opp som corona slaver som må fortsette å sitte/leve bak lukkede dører?

Rna vaksiner kan modifiseres til å treffe også muterte varianter. Men hvor lang tid vil produsentene bruke på å modifisere vaksinen, og hvor lang tid vil utrullingen av den nye vaksinen ta? Vi ser jo nå at det å administrere et nasjonalt vaksineprogram ikke er plankekjøring. Det med logistikken har nok de fleste land systemer for å klare, men når leveransene er uforutsigbare så skaper det problemer.

Jo lengre denne pandemien pågår jo flere endringer bringer den med seg. Alt fra konkurser til nedgang i lønnsomhet og tap av arbeidsplasser. Skal vi få et 2021 som blir som 2020 bare med mer drama og høyere dødstall og smittetall? Er utenlandsreiser snart bare et vagt minne?

Jeg er drittlei av å tenke disse tankene, drittlei av å gå med maske, lei av corona tankeloops og lei av å stå på sidelinjen og betrakte konsekvensen av corona'n. Helt ærlig så trodde jeg selv etter sommerens oppblomstring at utover i 2021 så må jo ting bli bedre, vi kan kutte i smitte tiltak og mer eller mindre gå tilbake til normalen. Men akkurat nå så kjennes som om det neppe vil skje dette året heller. Og avhengig av hvor raskt mutasjonene kommer, og hvor hissige de er så skjer det kanskje ikke neste år heller.

Dette hadde jeg trodd var mulig om noen hadde spurt med for noen år tilbake. Selv ikke om FHI og eksperter hadde pandemi som en av de største truslene mot verden slik vi kjente den.

Jeg håper inderlig at det vil vise seg at vaksinen også tar knekken også på de muterte variantene av viruset. Om ikke så ryker fort 2021 og kanskje også 2022 and then some før ting normaliserer seg. Og hvordan vil verden da se ut?

Og alt jeg kan bidra med å gå med maske, ta vaksinen holde sosial distanse, vaske og sprite. Og det er faktisk ikke mer jeg får gjort. Da blir det brått mye tankekjør.
Sist endret av _abc_; 23. januar 2021 kl. 12:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Rna vaksiner kan modifiseres til å treffe også muterte varianter. Men hvor lang tid vil produsentene bruke på å modifisere vaksinen, og hvor lang tid vil utrullingen av den nye vaksinen ta?
Vis hele sitatet...
Dager!

Det er tingen med mRNA-vaksiner. Å lage dei er trivielt. Å tilpasse dei er trivielt. Spørsmålet er kor mykje testing vi skal gjere på ei endra vaksine. Er det nok å ta ny fase 1 for å sjekke at folk ikkje kreperer av den, eller går det eit nytt år til uttesting? Influensavaksinene slepp unna testing, ettersom dei er gjenbruk av prinsippa. Vil det samme gjelde covid-19-vaksine?
Jo det er jo forsåvidt greit at det er snakk om kun dager for å gjøre endringer på selve vaksinen. Men det er jo det som kommer etterpå som tar tid, eller som kan ta lang tid. Nemlig å rulle ut de nye vaksinene. Først skal de nye vaksinene produseres, så skal de sendes til forskjellige land, men så skal jo vaksinen også settes. Og det kan jo ta lengre tid enn man ønsker å tro å få rullet ut en vaksine nasjonalt. Det går jo ikke veldig fort med vaksinering nå. Hva om vi må gjennom 3 eller 4 forskjellige varianter av vaksinen? Selv med moderat testing av de nye vaksinene så kan logistikken og selve vaksinasjonsprogrammet nasjonalt gjøre at dette vil ta lang tid. Og for hver dag som går så blir flere uten jobb, i andre land er mange blitt hjemløse pga corona. Krisen vokser seg større og får mer moment for hver dag.

Vi i Norge er jo heldige. Vi har brukbare støtteordninger. For oss som nasjon er jo det største problemet at vi ikke kan gå på bar, eller drikke alkohol til maten på restauranter eller ikke kan ha fult hus på runde dager, eller andre markeringer. Folk har vært permitterte med full lønn. Ikke mange andre land har tilsvarende ordninger.
Her gir professor i virologi Vincent Racaniello en snau halvtimes oppdatering om hva disse mutasjonene er, og hvor stort grunnlag dem er til bekymring. Men m-RNA vaksine er greie og forandre på. Da blir også logistikken enklere, da bare en brøkdel skal ha den, sammenlignet med dagens vaksine. Ellers er det IKKE NOE som tyder på at dagens vaksine ikke er virksom mot de mutasjonene vi har sett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jo det er jo forsåvidt greit at det er snakk om kun dager for å gjøre endringer på selve vaksinen. Men det er jo det som kommer etterpå som tar tid, eller som kan ta lang tid. Nemlig å rulle ut de nye vaksinene. Først skal de nye vaksinene produseres, så skal de sendes til forskjellige land, men så skal jo vaksinen også settes.
Vis hele sitatet...
I prinsippet kan Pfizer endre mRNAet i vaksinene i morgon tidleg. Dvs. at produksjonen kan endrast svært kjapt, samanlikna med andre vaksinetyper, som gjerne krev månader med dyrking i egg e.l.

Logistikk er så klart ei utfordring, men det å kunne endre vaksiner så kjapt er ny teknologi.

Sånn sett er covid-19 perfekt. Den er dramatisk nok til at vi må tenke nytt, samtidig ikkje ekstremt dødeleg. Det fører til at vi får testa organisasjoner og produksjonskapasitet. Vi tar i bruk ny teknologi, og vi bruker kjent teknologi i større skala for å spore mutasjoner.

I år 2000 var det science fiction å ha ei vaksine klar på dager. I 2000 var det science fiction å sekvensiere viruset for å finne mutasjoner.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Her gir professor i virologi Vincent Racaniello en snau halvtimes oppdatering om hva disse mutasjonene er, og hvor stort grunnlag dem er til bekymring. Men m-RNA vaksine er greie og forandre på. Da blir også logistikken enklere, da bare en brøkdel skal ha den, sammenlignet med dagens vaksine. Ellers er det IKKE NOE som tyder på at dagens vaksine ikke er virksom mot de mutasjonene vi har sett.
Vis hele sitatet...
Skal se videoen du linker til, og beklager om den svarer på spørsmålet jeg kommer med. NRK skriver dette i en nyhetsoppdatering: "Nye studier antyder at koronavaksinene ikke er særlig effektive mot denne typen, som unngår antistoffer.". Dessverre finner jeg ikke noen lenke til studiene de refererer til, eller en mer utfyllende artikkel. Kjenner du til studiene de refererer til? Spesielt delen om at de nye mutasjonene unngår antistoffer, da må de vel mene at viruset unngår antistoffer produsert av vaksinen, og ikke antistoffer generelt? Sistnevnte høres jo litt skummelt ut.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sånn sett er covid-19 perfekt. Den er dramatisk nok til at vi må tenke nytt, samtidig ikkje ekstremt dødeleg. Det fører til at vi får testa organisasjoner og produksjonskapasitet. Vi tar i bruk ny teknologi, og vi bruker kjent teknologi i større skala for å spore mutasjoner.
Vis hele sitatet...
Helt enig her! Man kan være lei og utslitt av restriksjoner og frykten for smitte, og man kan være etterpåklok og irritert på at folk har advart om dette i flere år, men i det minste har det blitt en relativt "mild" lærepenge. Jeg håper bare at vi faktisk tar det som en lærepenge, og står litt bedre forberedt neste gang man ser antydninger til en pandemi.
Jeg tenker ikke at vi har fått en "mild" lærepenge. Det er bare det at vi her i norge merker mindre til konsekvensene av pandemien. Men akkurat det kan tidsnok komme, at også vi får økte dødelighetstall, flere med langtidsskader etter å ha blitt smittet og ikke minst de økonomiske konsekvensene også her til lands vil bli større jo lengre tid det drar ut før vi er tilbake til normal.

Om produsentene nå må tilbake i labben og lage nye vaksiner så sier jo vidarlo at selve sekvensieringen og det enkelt og tar dager eller uker. Men å skalere opp ny produksjon, hvor lang tid tar det? Vi snakker jo vaksiner som må dekke storparten av kloden. Det har vel aldri ført blitt skalert opp så kjapt som nå. Og når batchene er ferdig i produksjon så begynner jo den lange veien ut fra fabrikk til det helsepersonellet som skal administrere vaksinen og gi oss et stikk i armen. Hvor mye forsinkelser blir det i praksis? 2 uker eller 1 måned fra produksjon til injeksjon? 2 måneder? 4 eller kanskje mer? Og underveis kan helt nye mutasjoner oppstå. Som gjør at produsentene må ta en ny runde i labben og alle de vaksinene de jobbet døgnet rundt for å få ut i ekspressfart risikerer å bli oboslete før de blir fylt opp i sprøyta.
Sist endret av _abc_; 23. januar 2021 kl. 16:53.
Interessant at det ikke diskuteres mer om den økonomiske situasjonen som en lockdown og de øvrige tiltakene skaper. På børsen har det vært hett under pandemien da det flyttes helt vanvittige summer fra de mange tapende bransjene og aktørene, til de vinnerene i rekordfart. Naturlig nok har den allerede mektige farmaindustrien gjort seg større, men utover det er Big tech den store vinneren. Microsoft topper, - og for Bill Gates med sine lodd i farmaindustrien, blir denne pandemien å se på som et virkelig høydepunkt i hans karriere som forretningsmann. Bak han igjen, har "skyggebanker" som BlackRock tjent noe sånn som 700 oljefond i 2020. Makten blir mer totalitær, og om det fra før av var få ledige felt på monopolbrettet blir du nå fratatt terningene.

At et nytt virus må håndteres våkent og varsomt er greit, men at en lockdown av verden - med sine fatale økonomiske konsekvenser (relativt) velges som et tiltak tidlig, virker bare hensynsløst og bardust og uten fotfeste i vår kapitalistiske verden. Er det noen her som har fått lest The great resett?

Money talks som vanlig, tenker jeg. Makten er der pengene er. Størst binge får bestemme mest, og en politikers hovedoppgave er å lytte når penger snakker - noe det er på høy tid at vi tar innover oss. Vet det er helt meningsløst men roper alikevel; POWER TO THE PEOPLE!
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg tenker ikke at vi har fått en "mild" lærepenge. Det er bare det at vi her i norge merker mindre til konsekvensene av pandemien. Men akkurat det kan tidsnok komme, at også vi får økte dødelighetstall, flere med langtidsskader etter å ha blitt smittet og ikke minst de økonomiske konsekvensene også her til lands vil bli større jo lengre tid det drar ut før vi er tilbake til normal.
Vis hele sitatet...
Prøver ikke å si at konsekvensene har vært milde, selv om vi så langt har sluppet unna det værste her til lands. Det var mer for å bemerke at denne situasjonen til en viss grad kan sies å ha vært hell i uhell, selv om dødeligheten er der. Det kan jo ikke nektes at vi ble tatt med buksene nede når dette kom. Tenk om det var snakk om en variant av fugleinfluensa som klarte å smitte effektivt mellom mennesker? Det sies å kunne ha en dødelighet på 60% (første punkt her: https://www.who.int/influenza/human_...earch/faqs/en/). Sammenlignet med covid-19 så mener jeg at vi, relativt sett, slipper billig unna nå, men vi må virkelig ta dette som et hint om at forebygning og bekjempelse av pandemier er verdt å bruke midler på.
Jo jeg skjønte vel egentlig det drewjuice, var vel kanskje bare oppgitt og lei. Nå har vi ventet i et år på vaksinen. Tidvis har vi trodd at det hele gikk over, eller i det minste returnerte til mer normale forhold. Og like etterpå så ser vi konsekvensene av å slappe av slippe opp.

Og nå med en stor mulighet for at vaksinen ikke vil beskytte mot mutasjonene, vel da er det nesten ikke mulig å se en ende på dette lengre. Vi må kanskje bruke hele dette året bare på vaksine, også viser det seg kanskje at vaksinen ikke virker godt nok. Så da blir neste batch nesten som å starte på scratch. Nye produksjonsproblemer, nye logistikkproblemer. Venting på neste dose, alt mens tiden går og vi lever mer eller mindre i sosial distanse. Hverdagen er dramatisk endret i forhold til før dette startet, og vi vet ikke engang når det er over eller om det faktisk kommer til å bli over med det første. Kanskje må vi leve slik i ennå et år, eller to eller fem? Og hvor lander vi da? Hvordan ser samfunnet ut da? Ikke bare i vårt lille land, men i de andre landene?
Fascinerende at det bedrives sensur på bittelille freak.no. Brukeren som postet videoen i går lurte oppriktig på hva dere andre tenkte om det som ble sagt. Hvis det var noe hårreisende konspiratorisk ved videoen, så foreslår jeg at dere heller svarer enn å slette innlegget. Jeg synes det virker som det er en del folk her inne med oppriktig peiling, og jeg skulle gjerne sett hva dere sier til "ekspert-skeptikerne".

Som et litt lengre og nyansert video-innslag håper jeg denne får stå. Her er to biologer (Bret Weinstein og kona) som snakker inngående om både viruset og vaksinen, uten å være skråsikre i noen som helst retninger. Samtalen finner jeg uansett interessant.

Jeg må si jeg er litt nølende til vaksinen, men dere her inne overbeviser meg godt. Jeg føler jeg etterhvert må velge mellom to onder (vaksine eller covid-19), akkurat nå heller jeg mot vaksine.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Fascinerende at det bedrives sensur på bittelille freak.no. Brukeren som postet videoen i går lurte oppriktig på hva dere andre tenkte om det som ble sagt. Hvis det var noe hårreisende konspiratorisk ved videoen, så foreslår jeg at dere heller svarer enn å slette innlegget. Jeg synes det virker som det er en del folk her inne med oppriktig peiling, og jeg skulle gjerne sett hva dere sier til "ekspert-skeptikerne".
Vis hele sitatet...
Det er ingenting i veien med å poste en video, men det tar forferdelig lang tid å se gjennom de. Det tar imidlertid bare tredve sekunder å poste de, og denne diskrepansen har blitt utnyttet av enkelte til å ødelegge debattene: Den ene siden bruker all sin tid på å se gjennom timesvis med videomateriale som i mange tilfeller ikke har noen relevans for debatten. Etter å ha kasta bort masse tid på dette poster man et godt tilsvar som forklarer hvorfor videoen er vas... Og blir fem minutter senere møtt med tre nye videoer på over en time hver.
Det gidder vi ikke.
Derfor har vi et eget punkt om akkurat dette i forumets generelle regler:
Sitat av Reglene
* Kildehenvisninger er bra, men ikke en unnskyldning for ikke å argumentere selv. Du kan dermed ikke argumentere utelukkende med en youtube-link eller lignende.
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg ikke det overstående tilfellet ble utført med de intensjoner, men det der er en av våre offisielle regler og vi håndhever den ganske strengt. Han som posta den videoen spurte bare om hva vi mente om den, og det er forferdelig lite givende. Hadde han skrevet noe om sine egne tanker om saken hadde vi latt den stå. Det er altså ikke videoen som var problemet, men det innholdsløse innlegget. Håper det var oppklarende.
Sist endret av Myoxocephalus; 25. januar 2021 kl. 10:30.
Trådstarter lurer på om folk har tatt stilling til vaksine, og gjerne begrunne det.

Ja, jeg velger å ikke ta den. Bla. av grunner denne legen forteller(link under) om at man kan få autoimmun sykdom flere år etter vaksinen er satt.
Og etter å ha lest hovedsaklig de samme tingene fra andre leger innen feltet.

Også fordi vaksinen inneholder polyethylen glycol (PEG), som aldri har vært benyttet tidligere i godkjente vaksiner. Og som forskere undersøker om kan knyttes til alergisk sjokk som folk har fått.

https://archive.org/details/dr-louis...d-RNA-vaccines
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Ja, jeg velger å ikke ta den. Bla. av grunner denne legen forteller(link under) om at man kan få autoimmun sykdom flere år etter vaksinen er satt.
Og etter å ha lest hovedsaklig de samme tingene fra andre leger innen feltet.
Vis hele sitatet...
Kvifor vel du å lytte til akkurat dei legane - som trass alt er i ekstremt mindretal - framfor alle dei andre legane som anbefaler vaksine?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kvifor vel du å lytte til akkurat dei legane - som trass alt er i ekstremt mindretal - framfor alle dei andre legane som anbefaler vaksine?
Vis hele sitatet...
Confirmation bias
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Trådstarter lurer på om folk har tatt stilling til vaksine, og gjerne begrunne det.

Ja, jeg velger å ikke ta den. Bla. av grunner denne legen forteller(link under) om at man kan få autoimmun sykdom flere år etter vaksinen er satt.
Og etter å ha lest hovedsaklig de samme tingene fra andre leger innen feltet.

Også fordi vaksinen inneholder polyethylen glycol (PEG), som aldri har vært benyttet tidligere i godkjente vaksiner. Og som forskere undersøker om kan knyttes til alergisk sjokk som folk har fått.

https://archive.org/details/dr-louis...d-RNA-vaccines
Vis hele sitatet...
Er det ikke PEG som du nevner som finnes i vape?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Er det ikke PEG som du nevner som finnes i vape?
Vis hele sitatet...
PG og PEG er vel alle nære forbindelser. Det er jo ikke sånn at det nå med vaksinen er noe nytt å dra vape rett i årene. Det er motsatt. Dette har lang historie innen medisin og er tilfeldigvis også blitt en greie for vapere.

https://en.wikipedia.org/wiki/Polyet...l#Medical_uses
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kvifor vel du å lytte til akkurat dei legane - som trass alt er i ekstremt mindretal - framfor alle dei andre legane som anbefaler vaksine?
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke nødvendigvis alltid sånn at majoriteten vet hva som er sant, eller riktig.

Såvidt jeg har skjønt virker den nye teknologien helt utrolig og fantastisk, men man kommer vel heller ikke unna at man ikke vet hvordan den kan påvirke oss langsiktig?

Likevel heller jeg som sagt mot å ta vaksine i dette tilfellet, da effektene av viruset som enkelte opplever er noe jeg helst vil unngå.