Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3384
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er på en snurr.

Jeg har dannet meg et bilde av miljøer hvor det brukes amfetamin relativt ofte og mye, som kyniske og empatiløse.

Men disse observasjonene er jo ikke bare av amfetaminbruk, men også andre former for utenforskap, som for noen har vedvart lengre enn rusen.


Hva er deres tanker om et potensielt gjennomtraumatisert rusmiljø?

Er det slik at du stort sett bare kan glemme å lage avtaler, at alle bøffer alle og at det er every man for himself?


Hva tror du?
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, ikke tror jeg, men vet sv flere tilfeller..,
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Men samme situasjon/miljø, bare at substansen er opiater, er vel ikke noe bedre?

Jeg ser for meg at når miljøet samles i flokk og har sitt samspill, så blir forsvarsmekanismer og symptomer på personlighetsforstyrrelser og andre psykiske vansker sterkere.


Tror dere folk som lever livsstilen i miljøet, likevel klarer å gå ut av rollen og være fortrolig når man er samlet i mindre grupper eller i en til en relasjoner?

Folk er jo venner. Folk er jo kjærester. Folk er jo i familie.


Jeg vil gjerne ha utfyllende og nyanserte svar.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men samme situasjon/miljø, bare at substansen er opiater, er vel ikke noe bedre?

Jeg ser for meg at når miljøet samles i flokk og har sitt samspill, så blir forsvarsmekanismer og symptomer på personlighetsforstyrrelser og andre psykiske vansker sterkere.


Tror dere folk som lever livsstilen i miljøet, likevel klarer å gå ut av rollen og være fortrolig når man er samlet i mindre grupper eller i en til en relasjoner?

Folk er jo venner. Folk er jo kjærester. Folk er jo i familie.


Jeg vil gjerne ha utfyllende og nyanserte svar.
Vis hele sitatet...
Tror det vil være mange likheter, har sett det du snakker om selv. Variablene her kan være når det kommer til hvilke reseptorer stoffene funker på.
Tyske soldater brukte Amfetamin på vei gjennom Øst-Europa og de er ikke akkurat kjent for å ha vært den snilleste invaderende og okkuperende styrken..

På gata har jeg også sett en klar sammenheng mellom bøffing, løgner, paranoia, psykose, vold og trusler hos Amfetaminmisbrukere.

I starten av en speedkarriere, om man bruker normale doser, er det nok mulig man kan se tendenser til økt empati, men det forsvinner rimelig fort.

Jeg har selv vært en kynisk og jævlig type da jeg drev med stoffer og både Amfetamin alene og ikke minst Amfetamin + Benzo kan gjøre selv den snilleste mest joviale og ydmyke karen/jenta til en breial, kynisk, kleptoman sosiopat.
Sist endret av krystallkongen; 29. desember 2020 kl. 10:16.
Vel du kan sikkert lage avtaler. Noen ganger vil det bli gjennomført andre ganger ikke. Er de du avtaler med tungt inne i miljøet og selv brukere av speed så må du nesten bare forvente at det kan og vil skje uforutsette ting. Gang på gang. Men det er sikkert mang en alkis som har våknet blakk og bitter etter fest med andre alkis venner som er robbet blakk etter blackout. Så det er neppe kun i speed miljøet slikt skjer.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men samme situasjon/miljø, bare at substansen er opiater, er vel ikke noe bedre?

Jeg ser for meg at når miljøet samles i flokk og har sitt samspill, så blir forsvarsmekanismer og symptomer på personlighetsforstyrrelser og andre psykiske vansker sterkere.


Tror dere folk som lever livsstilen i miljøet, likevel klarer å gå ut av rollen og være fortrolig når man er samlet i mindre grupper eller i en til en relasjoner?

Folk er jo venner. Folk er jo kjærester. Folk er jo i familie.


Jeg vil gjerne ha utfyllende og nyanserte svar.
Vis hele sitatet...
Avhengighet gjør folk kyniske med åra. Amf og kokain er værre på empatien enn opiater og ødelegger hjernen på en annen måte, selvom opiatavhengige i likhet med amf avhengige alltid vil ha dopet som sin nr 1 foran familie og kjæreste. Man trenger ikke være i noe miljø for å bli en løgnhals det er nok den skaden rusmiddelet alene gjør og den fasaden og skuespillet som må utøves for å opprettholde et misbruk.. Jo værre misbruk jo mer skade og jo mindre empati for andre. Det er lett å fake empati og tenke at okei er jeg grei og normal i tre uker hver gang jeg møter familien /kjæresten nå så kan jeg lettere komme unna med å lette mistanke til at man opprettholder misbruket eller oppføre meg dritt og ego igjen når jeg ruser meg neste gang..
Det er som regel de nærmeste som virkelig får oppleve hvor kynisk man blir av å ha valgt rusen som livsstil og bestevenn, for den avhengige kan se hvordan folk som bryr seg om deg lider som følge av misbruket men fortsette å utsette de for de samme svikene og løgnene og oppførselen igjen og igjen.. I "miljøet" er det ikke den samme emosjonelle smerten om en tjommi bøffer dop av deg eller stjeler sykkelen til tanta di
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel du kan sikkert lage avtaler. Noen ganger vil det bli gjennomført andre ganger ikke. Er de du avtaler med tungt inne i miljøet og selv brukere av speed så må du nesten bare forvente at det kan og vil skje uforutsette ting. Gang på gang. Men det er sikkert mang en alkis som har våknet blakk og bitter etter fest med andre alkis venner som er robbet blakk etter blackout. Så det er neppe kun i speed miljøet slikt skjer.
Vis hele sitatet...
Du forsøker jo å fremstille det som om alle i rusmiljøer er svindlere.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Du forsøker jo å fremstille det som om alle i rusmiljøer er svindlere.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg du har missforstått .ABC, sånn jeg forstod posten hannes er at det KAN skje, å gjerne da også med noen enkelte ganger mens med andre veldig mange ganger der avtaler å lignende blir utsatt, glemt osv.

Det gjelder absolutt ikke alle, miljøet jeg var mange år i å har tatt avstand fra var akkurat som .ABC forklarte det. Nå har jeg fortsatt en fot innom miljøet enkelte ganger men med helt andre folk, disse bruker speed blant annet men disse er også personer jeg kunne lagt hele livet mitt i dems hender, ikke alle vi snakker da sånn ca 4-5 av 15 personer.

Så ja, det finnes også veldig snille personer i miljøet men det er sjelden vare.

Selv når jeg var på mitt værste med speed og gbl bøffet jeg aldri å heller stjal jeg aldri. Men avtaler å hvordan jeg "behandlet" familien min var helt latterlig, så det ikke selv før jeg kom utav båbla, hvor på trynet jeg faktisk var. Avtaler glemte jeg i hytt å pine å hadde zero dårlig samvittighet eller skam, før jeg etter flere år landet å så tilbake.
Sitat av eRixn Vis innlegg
Da tror jeg du har missforstått .ABC, sånn jeg forstod posten hannes er at det KAN skje, å gjerne da også med noen enkelte ganger mens med andre veldig mange ganger der avtaler å lignende blir utsatt, glemt osv.

Det gjelder absolutt ikke alle, miljøet jeg var mange år i å har tatt avstand fra var akkurat som .ABC forklarte det. Nå har jeg fortsatt en fot innom miljøet enkelte ganger men med helt andre folk, disse bruker speed blant annet men disse er også personer jeg kunne lagt hele livet mitt i dems hender, ikke alle vi snakker da sånn ca 4-5 av 15 personer.

Så ja, det finnes også veldig snille personer i miljøet men det er sjelden vare.

Selv når jeg var på mitt værste med speed og gbl bøffet jeg aldri å heller stjal jeg aldri. Men avtaler å hvordan jeg "behandlet" familien min var helt latterlig, så det ikke selv før jeg kom utav båbla, hvor på trynet jeg faktisk var. Avtaler glemte jeg i hytt å pine å hadde zero dårlig samvittighet eller skam, før jeg etter flere år landet å så tilbake.
Vis hele sitatet...
Slapp av, jeg er bare ute og tilegner folk litt meninger de åpenbart aldri har hatt, samt deler ut diagnoser over nett, det har visst blitt helt normal og akseptabel praksis for _abc_, celtseus og *pi.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Du forsøker jo å fremstille det som om alle i rusmiljøer er svindlere.
Vis hele sitatet...

Nei jeg forsøkte ikke det. Jeg forsøkte å si at når rusen tar overhånd så skjer det for også utenfor makkamiljøet at folk stjeler skoa av hverandre. Det er ikke uten grunn enkelte i tunge rusmiljøer kun har småpenger i lommene men har sedler gjemt langt inne i foret. Så ja det forekommer, hyppigheten aner jeg ikke noe om så det kan jeg ikke si noe om. Men i rusmiljøet generelt, når rusen eskalerer fra stadiet av bruk til fest og moro i helgene til noe som egentlig fyller hverdagen og hele livet til brukerne så skjer det også noe med miljøet. Da vil du kunne oppleve å bli bøffa, rana eller frastjålet ting. Fordi den som gjør det er mest opptatt av å få stogget suget etter rus som jager i kroppen. Finnes det ikke andre penger til rus er dine penger helt greit om du ligger av svimt i en lenestol etter for mye sprit og ghb eller hva du nå har fylt på med.

Alle er selvsagt ikke slik, og det finnes også ærlige rusmisbrukere, men å tro at det ikke eksisterer sånne folk som stjeler straks de har muligheten, er vel enten naivt eller at du ikke har nok kjennskap til slike miljøer eller folk som vanker til å faktisk ta det inn.

Edit; ja der gikk jeg fem på. Om du har et problem med meg er det kanskje mer realt å si hva som er problemet? Jeg vet vi var uenige i en annen tråd men lå nå ikke uenighet på et diskusjonsforum bli personlig. Jeg mener, er ikke uenighet på diskusjonsforum egentlig en bra ting? Det får oss til å tenke oss om, eller vurdere våre argumenter eller kanskje ta nye standpunkt.
Sist endret av _abc_; 29. desember 2020 kl. 19:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei jeg forsøkte ikke det. Jeg forsøkte å si at når rusen tar overhånd så skjer det for også utenfor makkamiljøet at folk stjeler skoa av hverandre. Det er ikke uten grunn enkelte i tunge rusmiljøer kun har småpenger i lommene men har sedler gjemt langt inne i foret. Så ja det forekommer, hyppigheten aner jeg ikke noe om så det kan jeg ikke si noe om. Men i rusmiljøet generelt, når rusen eskalerer fra stadiet av bruk til fest og moro i helgene til noe som egentlig fyller hverdagen og hele livet til brukerne så skjer det også noe med miljøet. Da vil du kunne oppleve å bli bøffa, rana eller frastjålet ting. Fordi den som gjør det er mest opptatt av å få stogget suget etter rus som jager i kroppen. Finnes det ikke andre penger til rus er dine penger helt greit om du ligger av svimt i en lenestol etter for mye sprit og ghb eller hva du nå har fylt på med.

Alle er selvsagt ikke slik, og det finnes også ærlige rusmisbrukere, men å tro at det ikke eksisterer sånne folk som stjeler straks de har muligheten, er vel enten naivt eller at du ikke har nok kjennskap til slike miljøer eller folk som vanker til å faktisk ta det inn.

Edit; ja der gikk jeg fem på. Om du har et problem med meg er det kanskje mer realt å si hva som er problemet? Jeg vet vi var uenige i en annen tråd men lå nå ikke uenighet på et diskusjonsforum bli personlig. Jeg mener, er ikke uenighet på diskusjonsforum egentlig en bra ting? Det får oss til å tenke oss om, eller vurdere våre argumenter eller kanskje ta nye standpunkt.
Vis hele sitatet...
Jo, uenigheter er en bra ting når den fører til en konstruktiv diskusjon og ikke er sterkt preget av å tilegne andre folk meninger de aldri har ytret eller hatt. Jeg har allerede sagt problemet, men med en gang dere blir bedt om å vise hvor jeg påstår forskjellige ting blir det stille. Det hadde vært fair av dere å i det minste kunne vise til noe konkret når dere kommer med påstander om meg som at
Du derimot, forsøker å få det til å fremstå som en myte at 1/10 kvinner har opplevd grov vold. Du blir jo på en måte den som forsøker å tåkelegge debatten. For du kommer heller ikke med noen kilder, du bare sier at det er en myte.
Vis hele sitatet...
Her har du åpenbart blanda mitt utsagn om at det "alltid er sånn og sånn på freak" er en myte med at menn er voldelige er en myte. Alt dette for å forsvare andre uriktige påstander igjen som at jeg hater kvinnekampen. Skjønner du ikke at det er jævlig provoserende?
Beklager om du føler deg støtt, det var på ingen måte ment som noe persongrep. Hverken det jeg skreve eller at jeg klikket på like. Jeg sjekket opp tallene som ble brukt i den aktuelle tråden, for fra minne kan jeg erindre at de samme tallene har vært brukt i også i andre tråder at de da ble sjekket opp og funnet godkjent.

Kanskje burde jeg tatt meg bryet med å sjekke de opp nå framfor å stole på minnet, eller i det minste bedt om en link til kildene. Men på samme tiden som jeg registrerer at du sier tallene lyver så har jeg heller ikke sett at du poster noen linker som bekrefter at tallene er feil. Helt ærlig er det romjul, jeg er fortsatt romjulslat, og jeg kjenner at jeg mangler orken til å sjekke dette opp nå. Så inntil noen har dokumentasjon på at de tallene som ble lagt ut er feil så støtter jeg meg til gammelmannsminnet og stoler på at jeg husker korrekt.
Sist endret av _abc_; 29. desember 2020 kl. 20:28.
Rusproblemer gjør deg kynisk. Du blir vandt til å skuffe andre og sette deg selv fremst. Samtidig vil mange under amfetaminpåvirkning oppleve seg selv som mer selvopptatt og at de bryr seg mer om egne prosjekter enn andres, noe som kan skade relasjoner. Dette er forholdsvis vanlig hos de som behandles for Adhd da jeg kjenner flere som kan skrive under på det personlig, meg selv inkludert.
▼ ... over en uke senere ... ▼
De jeg kjenner på skikkelig nålestuket på heroin er de kjipeste vennene jeg har, de skal ha 90% profitt om de kan, hjelper aldri noen uten å doble prisen, 'for det er jo lite på markedet nå må du huske vennen'. Men samtidig kjenner jeg folk som bruker heroin/speed/piller/hasj/drikker på en gang, daglig, og er kjempekul.

Det kommer an på person, min bestevenn er et rotehode på daglig speed, kan ikke stole helt på avtalene våre, men han er den snilleste gutten i gaten. Hjelper meg mye ut når jeg trenger det mest, og jeg hjelper han. Og sier han at han kommer så kommer han før eller siden.

s
Min erfaring: mye stimulanse = minkende empati, selvinnsikt og bakkekontakt
Amfetamin fjerner stort sett all empati og jeg blir patologisk løgner på det. Så det stoffet har jeg pent lagt på hylla, fordi jeg ikke liker personen det gjør meg til. Så trukket meg tilbake til gode gamle hasjen Og en og annen benzo når jeg kommer inn i perioder med insomnia da det er det eneste som klarer å få brutt det søvnløse mønsteret jeg ender i. Sliter med periodisk insomnia. Benzo også gjør noe med empatien min, men dette tar jeg FOR å sove, i motsetning til amfetamin som taes for å unngå å sove.
Sitat av Frisomenfugl Vis innlegg
Min erfaring: mye stimulanse = minkende empati, selvinnsikt og bakkekontakt
Vis hele sitatet...
Støtter den påstanden. Spesielt den om selvinnsikt, en skjønner virkelig ikke hvor rusa man er; hvis man holder på over tid.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Støtter den påstanden. Spesielt den om selvinnsikt, en skjønner virkelig ikke hvor rusa man er; hvis man holder på over tid.
Vis hele sitatet...
Amen til den, for noen år sia blei det mye stimulerende, og jeg kan ærlig se tilbake på det og si jeg var en møkkaperson på den tida. Så jævlig glad for at jeg nå for en 4-5 år sia la den på hylla altså. Herregud så selvabsorbert jeg var på den tida.. Selvom jeg har vært innom det meste, så var det amfen og minusen som tok mest tak i meg. Først amfen, så nå nylig minusen som jeg la på hylla etter 5-6 mnd, når jeg gikk inn i det nye året. Trekker meg tilbake til sporadisk røyking av hasj, er så mye mer meg.. Også slipper jeg å føle meg crap når jeg ikke har det Nå er det gått et par uker og jeg er så evinnelig glad for at jeg fikk røska meg vekk, og tross ørten tilbud om å "få litt" så har jeg takket pent nei fordi jeg vil fremover i verden. Ikke stå stille på et og samme sted å furte hver 3-4 dag fordi jeg atter en gang er blaKK. Legg det fra deg før det er for sent, du kommer til å takke deg selv så jævlig for det i lengden.