Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4446
Anonym bruker
"Løpende Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Håper noen som har brukt denne medisinen kan svare her.

Jeg begynte på venlafaxin i går, 75 mg. Har hatt utvidede pupiller i hele dag og føler meg mildt rusa, følelsen jeg har i kroppen minner om når jeg er brisen på alkohol. Det minner veldig om hvordan jeg følte meg sist jeg opplevde hypomani (har bare opplevd det èn gang for 1 år siden), men i dag har jeg gjort skolearbeid i mange timer og sett tv, har heller ikke vært rastløs eller kåt, så det er ikke hypomani.

Syns dette er ekstremt rart med tanke på at dette bare er vanlig antidepressiva. Jeg fikk det utskrevet mot depresjon. Har tenkt at det kanskje bare er placbo fordi jeg innerst inne virkelig ønsker at medisinen skal hjelpe litt, men jeg klarer ikke å lure meg selv til å ha en rar følelse i kroppen. Det med pupillene syns jeg også er rart, og lurer på om andre har opplevd dette og om det går over. Jeg syns blikket mitt er rart og at jeg ser rusa ut, men jeg oppfører meg absolutt ikke rusa, snakker som normalt, kjører bil som normalt osv osv osv. Men det er noe med blikket og synet som ikke stemmer helt, jeg ser godt og har ikke tåkesyn, men det er "noe" der.

Vil ellers gjerne høre andres erfaringer med bivirkninger.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Effexor funker nesten som en langtidvirkende MDMA uten rus og kan til og med slå ut som det på pisseprøver, det med pupillene er helt vanlig på det og du kommer ikke til å bli kåt så lenge du går på det.
Anonym bruker
"Løpende Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Effexor funker nesten som en langtidvirkende MDMA uten rus og kan til og med slå ut som det på pisseprøver, det med pupillene er helt vanlig på det og du kommer ikke til å bli kåt så lenge du går på det.
Vis hele sitatet...
Men pupillstørrelsen burde vel gå tilbake til normalt etter hvert? Eller? At jeg ikke blir kåt er null stress, er enslig så..

Har lest veldig mye bra om venlafaxin. SSRI har aldri fungert for meg (prøvd alle typene bortsett fra 1 tror jeg), wellbutrin er bare drops, så dette var alternativet (remeron er fullstendig uaktuelt). Men når jeg leser mer om folks erfaring med bivirkninger ser det ikke så bra ut.....
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja de blir mer vanlig etter en stund, du må gå på det noen uker før du får noe effekt av de uansett med tanke på depresjon. Bare prøv å hold ut med bivirkningene, de er ganske kjipe på effexor, f.eks vanskeligere å spise og du kommer til å våkne tidligere etc men etter noen uker så kan de funke veldig bra mot sosial angst og depresjon. ikke trapp opp for fort er mitt tips.
Opplevde noe tilsvarende da jeg steppet opp fra 20 til 30mg Seroxat. Føltes ut som MDMA-light.
Anonym bruker
"Løpende Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja de blir mer vanlig etter en stund, du må gå på det noen uker før du får noe effekt av de uansett med tanke på depresjon. Bare prøv å hold ut med bivirkningene, de er ganske kjipe på effexor, f.eks vanskeligere å spise og du kommer til å våkne tidligere etc men etter noen uker så kan de funke veldig bra mot sosial angst og depresjon. ikke trapp opp for fort er mitt tips.
Vis hele sitatet...
Godt å høre. Takk for at du svarte. Går du på venlafaxin nå? Om du ikke gjør det, hvor lenge brukte du den?
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg gikk på det for noen år siden etter jeg hadde en "knekk" og ble innlagt. Det hadde veldig stor effekt etter noen uker, gikk fra å ikke tøre å ta bussen engang til å gå ut å snakke med random folk på byen heh. Jeg hadde også prøvd flere ssri først, effexor ser ut som å være en av de siste de prøver når ingen andre har fungert bra. så bare hold ut bivirkningene så kanskje dette er den som funker på deg også
Sitat av Stivtiss Vis innlegg
Opplevde noe tilsvarende da jeg steppet opp fra 20 til 30mg Seroxat. Føltes ut som MDMA-light.
Vis hele sitatet...
Kan jo legge til at Seroxat er et SSRI med litt effekt på noradrenalin.
Jeg brukte venlafaxin 150mg i døgnet tror jeg det var i ca 6mnd. Store pupiller hele tiden, jævlig å være ut i lys, ereksjonssvikt i en periode så gikk det over, samme greia med kåtskap. Så var det den jævla nattesvetta, måtte bruke håndduk som laken og dyne. Sto opp på natta for å pisse så var det våte flekker av svette på gulvet og hele veien inn til badet. Å gå i shorts og t skjorte i 10 minus gikk fint iallfall opp mot 15-25min før det ble noe spess kaldt. Psykisk ble jeg jævlig impulsiv og ga endel faen og starta å ruse meg mere enn jeg gjorde før (alltid havna litt utpå når jeg har brukt anti-depressiv.)
Følte meg aldri rusa på de bortsett fra da jeg skulle slutte og fikk støt/strøm i hodet vær gang jeg flytta blikket. Har pløyd igjennom endel anti-dep og holder meg langt unna. Funker det for deg er det bra, men min erfaring med det er bare piss og spesielt venlafaxin/effexor.
Anonym bruker
"Løpende Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg gikk på det for noen år siden etter jeg hadde en "knekk" og ble innlagt. Det hadde veldig stor effekt etter noen uker, gikk fra å ikke tøre å ta bussen engang til å gå ut å snakke med random folk på byen heh. Jeg hadde også prøvd flere ssri først, effexor ser ut som å være en av de siste de prøver når ingen andre har fungert bra. så bare hold ut bivirkningene så kanskje dette er den som funker på deg også
Vis hele sitatet...
Sitat av Stivtiss Vis innlegg
Kan jo legge til at Seroxat er et SSRI med litt effekt på noradrenalin.
Vis hele sitatet...
Ah, ja Seroxat har jeg ikke prøvd. Men brukte en høy dose (100 mg) av Sarotex i fjor. Første dagen etter jeg øka til 100 mg fikk jeg ikke til å tisse, det tok mange timer før jeg endelig fikk det til. Prøvde en dag til og samme problemet da også, så jeg kutta den ut brått og vips, hypomani i en ukes tid. Det var en helt surrealistisk og nydelig følelse jeg hadde den uka, humøret var på topp 24/7, høyt energinivå osv, men nedturen etterpå var heftig...
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja sant, effexor har også effekt på noradrenalin, altså en SNRI
Anonym bruker
"Løpende Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg gikk på det for noen år siden etter jeg hadde en "knekk" og ble innlagt. Det hadde veldig stor effekt etter noen uker, gikk fra å ikke tøre å ta bussen engang til å gå ut å snakke med random folk på byen heh. Jeg hadde også prøvd flere ssri først, effexor ser ut som å være en av de siste de prøver når ingen andre har fungert bra. så bare hold ut bivirkningene så kanskje dette er den som funker på deg også
Vis hele sitatet...
Skjønner. Hvordan var nedtrappingen for deg? Har hørt den kan være skikkelig ille. Jeg håper den fungerer for meg.

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg brukte venlafaxin 150mg i døgnet tror jeg det var i ca 6mnd. Store pupiller hele tiden, jævlig å være ut i lys, ereksjonssvikt i en periode så gikk det over, samme greia med kåtskap. Så var det den jævla nattesvetta, måtte bruke håndduk som laken og dyne. Sto opp på natta for å pisse så var det våte flekker av svette på gulvet og hele veien inn til badet. Å gå i shorts og t skjorte i 10 minus gikk fint iallfall opp mot 15-25min før det ble noe spess kaldt. Psykisk ble jeg jævlig impulsiv og ga endel faen og starta å ruse meg mere enn jeg gjorde før (alltid havna litt utpå når jeg har brukt anti-depressiv.)
Følte meg aldri rusa på de bortsett fra da jeg skulle slutte og fikk støt/strøm i hodet vær gang jeg flytta blikket. Har pløyd igjennom endel anti-dep og holder meg langt unna. Funker det for deg er det bra, men min erfaring med det er bare piss og spesielt venlafaxin/effexor.
Vis hele sitatet...
Takk for at du deler erfaringen din! Vet du hva som er årsaken til at pupillene blir store? Det kan da umulig være bra at de er store hele tiden?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skjønner. Hvordan var nedtrappingen for deg? Har hørt den kan være skikkelig ille. Jeg håper den fungerer for meg.


Takk for at du deler erfaringen din! Vet du hva som er årsaken til at pupillene blir store? Det kan da umulig være bra at de er store hele tiden?
Vis hele sitatet...
Ingen aning, hadde samme på cipralex. Vet flere som ser speeda ut på venlafaxin og cipralex. Eller venlafaxin og cipralex gir meg mye større pupiller en amfetamin faktisk. Amfetamin har ikke påvirka pupillene mine mm jeg går våken 2-3 dager noe jeg ikke bruker uansett. Til sammenligning altså.
Sist endret av NokErNok; 4. oktober 2022 kl. 23:23.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nedtrappingen gikk ok for meg, bare trapp ned sakte så burde det gå fint
Effexor er utrolig effektivt for mange. De store bivirkningene vil gå over etter en stund. Er veldig bra for depresjon og angst og funker supert for meg. Ble veldig trøtt i starten, men det gikk over.
Fikk dette skrevet ut for noen uker siden, men har ikke orket å starte enda da jeg har lest at angsten min mest sannsyneligvis blir en del verre i 1 måneds tid før de faktisk begynner å gi noe effekt. Noen som har erfaring med dette?

Har brukt ssri i mange år tidligere, sluttet med dem for ca. 1 år siden. Det var noen deilige måneder med heftige brain zaps..
Anonym bruker
"Løpende Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av mrCool1000 Vis innlegg
Fikk dette skrevet ut for noen uker siden, men har ikke orket å starte enda da jeg har lest at angsten min mest sannsyneligvis blir en del verre i 1 måneds tid før de faktisk begynner å gi noe effekt. Noen som har erfaring med dette?

Har brukt ssri i mange år tidligere, sluttet med dem for ca. 1 år siden. Det var noen deilige måneder med heftige brain zaps..
Vis hele sitatet...
Nå er jeg bare på dag 2 så kan ikke si noe om det, men jeg har merket umiddelbar effekt, uten tvil. Dette har jeg ikke opplevd med andre antidepressiva tidligere. Min holdning til antidepressiva tidligere var at det ville fungere og ting bli bedre, men merket aldri en slik umiddelbar effekt som jeg har gjort nå (hadde generelt lite til ingen effekt av SSRI). De siste ukene har jeg vært helt kjørt psykisk, langt nede og det har vært mye gråting, selvmordstanker +++. Dagen i går og så langt i dag har vært helt fredelig, det er den beste måten jeg kan beskrive det på. Jeg håper bare bivirkningene ikke blir for ille slik at jeg kan fortsette å stå på denne, så langt er det synet og pupillene som er plagsomt, samt litt skjelvinger og rar følelse i kroppen + urinretensjon tidlig på dagen.

Huff, de støtene er helt grusomme. Husker jeg hadde det mye i hodet, men også i hele kroppen. Kunne kjenne støt i lilletåa og fingeren. Det var forferdelig ubehagelig. Det var når jeg trappa ned på cipralex.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg brukte venlafaxin i sikkert 10 år. Hadde veldig god effekt. Men etter flere år med svetting, samt interaksjon med Tramadol, måtte jeg slutte. Fikk helt jævlig støt i hodet. Det varte i lang tid, og tror jeg hadde siste støt i hodet, etter 10 mnd
Anonym bruker
"Løpende Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Noen av dere som har hatt problem med å late vannet da? Er det en bivirkning som går over? Skal ta kontakt med legen i morgen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Løpende Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Dytter opp denne jeg. Måtte dessverre slutte med venlafaxin fordi jeg fikk problemer med vannlating. Snakket med legen om det, jeg sa rett ut at jeg bare måtte slutte med den for det går ikke å ha det slik, og han forsto det godt og rådet meg til å bare kutte den ut. Men, jeg savner allerede følelsen jeg hadde de første dagene på venlafaxin og jeg har egentlig lyst til å begynne på den igjen, og denne gangen bare prøve å holde ut i noen uker. Det jeg lurer på er dog om noen har opplevd disse bivirkningene, og opplevd at det faktisk går over? Kommer jeg til å måtte slite med urinretensjon hele tiden, eller er dette en bivirkning som vanligvis går over? Jeg spurte ikke legen om dette. Jeg leser sjeldent om denne bivirkningen på nettet. Skal også sies at jeg er kvinne, og har kun lest om èn annen kvinne som opplevde alvorlig urinretensjon av venlafaxin - hun måtte ha permanent kateter. Det er ikke aktuelt i mitt tilfelle.

Om noen har erfaringer å dele om andre medisiner så setter jeg pris på det. SSRI er i utgangspunktet ikke aktuelt fordi det aldri har hatt effekt, og da har jeg prøvd så og si hver eneste en, men det er også den eneste typen antidepressiva som ikke har urinretensjon listet som en vanlig bivirkning.
Anonym bruker
"Lysten Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg begynte på samme medisin ca. på likt som deg og har opplevd mye av det samme. For meg går det i kvalme, uro, tretthet og tidvis den samme følelsen av mild rus som du nevnte. Kanskje mest plagsomt, utenom kvalmen, er det at jeg nå våkner opp midt på natta/tidlig morgen selv om jeg bare har sovet et par timer, og så sliter med å sovne igjen. Jeg får også tidvis problem med vannlating, men for min del er det bare av og til.

Det jeg har lest er sikkert mye av det samme du har lest, som sier at disse bivirkningene normalt sett går over. Du burde kanskje spørre legen spesifikt om dette, men om det er en fastlege så er mitt inntrykk at de gjerne ikke har nok kunnskap om sånt. Jeg har fått medsinen gjennom en privat psykiater, og fikk i tillegg en pakke sobril å ha i bakhånd når bivirkningene blir for mye. Det har hjulpet veldig så langt, og er kanskje noe du kan nevne for legen? Jeg har tilfeldigvis lest en rapport som fastslo at milde beroliggende som sobril er svært nyttige når det kommer til tilvenningsperioden for SSRI/SNRI, uten at avhengighetspotensialet er veldig stort.
Anonym bruker
"Løpende Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg begynte på samme medisin ca. på likt som deg og har opplevd mye av det samme. For meg går det i kvalme, uro, tretthet og tidvis den samme følelsen av mild rus som du nevnte. Kanskje mest plagsomt, utenom kvalmen, er det at jeg nå våkner opp midt på natta/tidlig morgen selv om jeg bare har sovet et par timer, og så sliter med å sovne igjen. Jeg får også tidvis problem med vannlating, men for min del er det bare av og til.

Det jeg har lest er sikkert mye av det samme du har lest, som sier at disse bivirkningene normalt sett går over. Du burde kanskje spørre legen spesifikt om dette, men om det er en fastlege så er mitt inntrykk at de gjerne ikke har nok kunnskap om sånt. Jeg har fått medsinen gjennom en privat psykiater, og fikk i tillegg en pakke sobril å ha i bakhånd når bivirkningene blir for mye. Det har hjulpet veldig så langt, og er kanskje noe du kan nevne for legen? Jeg har tilfeldigvis lest en rapport som fastslo at milde beroliggende som sobril er svært nyttige når det kommer til tilvenningsperioden for SSRI/SNRI, uten at avhengighetspotensialet er veldig stort.
Vis hele sitatet...
Jeg våknet også midt på natten, men hadde ikke problemer med å sovne igjen heldigvis. Var uthvilt og fin når jeg våknet til morgenen, for første gang de siste årene var det enkelt å faktisk stå opp. Den følelsen var for meg egentlig ganske behagelig, men jeg ble "rar" i møte med folk og på jobb. Stirrende blikk og oppsperrede øyne, skjelven og følte meg ikke helt som meg selv. Men nå sto ikke jeg på medisinen i mer enn fem dager kanskje. De fem dagene var veldig behagelige sett bort ifra bivirkningene, stemningsleiet var fint. Ikke glad, men ikke deppa heller.

Ja, jeg skal spørre. Angående sobril tror jeg det skal godt gjøres at jeg får noe slikt, han legen jeg går til nå er nyutdannet (han tar noen pasienter for fastlegen min, han har fullt opp osv) så tror ikke jeg hadde fått B-preparater uansett hva. Min erfaring er at legene er ekstremt gniene når det kommer til å skrive ut slikt. Gikk en periode på stilnoct for søvn, men plutselig var det stopp. Takk for svar forresten.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gikk på venlafaxin for 5 år siden og jeg anbefaler IKKE folk å bruke det! Bivirkningene er noe av det verste som finnes og spør du meg burde ikke leger ha lov til å skrive det ut så lett.

Brainzapz er helt grusomt og det tar mange år før det gir seg etter man har sluttet, selv om man trapper ned sånn som legen vil at man gjør det.



Anbefaler heller at man tar mdma ett par ganger i året.