Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 540
Jeg har 2 harddisker koblet opp i PC-en og har dette hovekortet fra Komplett: ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4.

Jeg har ikke plass til spill og jobbrelaterte programmer på boot up harddisken og håper at det er mulig å legge til en større harddisk, ettersom jeg allerede har en nesten full 2TB HDD som jeg har videoer på i tillegg.

Kan jeg legge til en harddisk til eller er 2 maks på dette hovedkortet? Er det mulig å bytte ut hovedharddisken min en Kingston A2000 500GB NVMe M.2 SSD, med en 2TB SSD? Er det noen SSD-er som er bedre til dette hovedkortet?
Bare å koble opp med SATA kabel. Muligens er det allerede en sata kabel med flere kontakter på? Også strøm såklart.
Er ikke helt 100% på partisjonering men mener de fleste HDD har det klart allerede til Windows.
Vis ikke så er mine HDD/SSD`er satt opp med 100MB EFI System Partition og Resten av disken: NTFS Basic Data Partition.

For å bytte ut boot drive må du huske å endre hvilken den skal boote fra (vis du skaffer ny først og begge er kobla til)
Sitat av Corvo1453 Vis innlegg
Kan jeg legge til en harddisk til eller er 2 maks på dette hovedkortet?
Vis hele sitatet...
Hovedkortet kan ha 6 SATA disker (SSD eller HDD) og 3 stk M.2 SSD'er (en av de kan være SATA, men da mister du ganske mye ytelse sammenlignet med NVMe/PCIe).

Du kan fint bytte ut diskene du har idag, men hvis du i det hele tatt må spørre om hjelp til dette så er det nok enklest å bare beholde dagens oppsett og legge til en superrask NVMe disk (eller to) og putte nye spill og programmer på de(n) nye disk(ene) imens Windows får fortsette på dagens disk helt urørt.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Du kan fint bytte ut diskene du har idag, men hvis du i det hele tatt må spørre om hjelp til dette så er det nok enklest å bare beholde dagens oppsett og legge til en superrask NVMe disk (eller to) og putte nye spill og programmer på de(n) nye disk(ene) imens Windows får fortsette på dagens disk helt urørt.
Vis hele sitatet...
Som h*n sa, som med alt annet i livet er det jo ikke noe man skal kødde for mye med vis man ikke kan så veldig mye om det. Spesielt vis du må partisjonere.
Men du kjenner sikkert noen som kan hjelpe deg på et vis, vis ikke så må du hvertfall gå igjennom masse Youtube videoer før du begynner.
Husk å se mer enn en av hver oppgave siden den ene kan gjøre noe feil den andre ikke gjør.