Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2198
Hellu freaks.
Har skrevet en del om å slutte med all rus før. Nå har det seg sånn at jeg har fått kontakt med noen som har et klart mål i livet, personen virker veldig ordentlig, og er på samme alder som meg selv.

Jeg merker med en gang jeg har snakket noen uker med denne personen at det kribler litt i magen hver gang jeg får ny melding. Og det er ikke noe sex snakk eller noe! Er det som er så positivt. Jeg elsker selvsagt sex, men det er måten personen skriver på som får meg frista i å få en ny kjæreste.

Problemet er at jeg har røyka hasj i 12 år, men jeg prøver iherdig å tenke at hvis jeg nå prøver å vise den beste siden av meg selv, uten rus så går dette kanskje rett vei for meg?

Skal på sekvensiell døgn behandling på samme stedet for forebygging. Og jeg jobber nå noen dager i uka på arbeidstrening. Jeg er på vei til noe, men det er jo selvsagt veldig skummelt.
Jeg vil ikke nevne at jeg er tidligere rusmisbruker heller. Men kan jo si at jeg sliter med angst. Har noen erfaring med et nytt forhold nykternt? Tips ellers?
Er det mulig å være åpen om dette? Det er flott at du finner en motivasjon for at du vil slutte med røykings, men husk at det til syvende og sist gjelder deg og ditt liv. Vil du røyke resten av livet uavhengig av en ev. kjæreste?

Det er alltid opp- og nedturer her i livet. Vær varsom for din egen balanse. Det kan jo hende at livet butter på en dag, du finner røyken som det eneste svaret etter 100 dager ren, men plutselig har du en kjæreste som ikke vet noe lm historikken din?

Ser du hva åpenhet kan hjelpe deg med her? Enten forståelse for noen trekk, eller så får du hjelp til å stå imot. Det verste er å bli ferska ute på balkongen kl. 2 på natta. Særlig om partner aldri har hørt noe om røykingen tidligere.

Jeg prøver ikke å være vanskelig, gjøre deg usikker, jeg vil bare at du skal stå rak i ditt eget veivalg!
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Åpenhet og ærlighet vil nok være mer hensiktsmessig enn å holde deler av fortiden din skjult. Ingen skam i å tidligere ha vært rusmisbruker, og ved å være ærlig om det viser du også at du stoler på den potensielle partneren. Jeg skjønner at det kan være fristende å ikke fortelle om det, men sannheten kommer ofte frem uansett.

Jeg har ikke erfaring fra ditt ståsted, men hadde en partner for en del år siden som aldri nevnte noe om hasj og narkotika når vi ble sammen og i begynnelsen av forholdet. Jeg husker vi snakket om det på et generelt plan, og da kom det aldri frem at han drev med noen av delene. Plutselig begynte han å røyke hasj med en kompis (som han hadde gjort mange ganger tidligere og i flere år, men som han ikke fortalte meg om) og dette eskalerte. Jeg var ung og dum, forsto ikke så mye, men har skjønt mye i ettertid. Jeg har ingenting imot hasj, jeg røyka det selv en lengre periode uten at det påvirket meg negativt, men det påvirket absolutt forholdet vårt negativt ettersom han ble både tiltaksløs og full i løgner. Jeg ble ikke sint når han var ærlig, men prøvde noen ganger å sette litt grenser, at vi ikke trengte å røyke hasj hver eneste helg. Men slik ble det aldri, hasjen ble fast inventar i helgekosen. I den perioden han røyka tilnærmet hver dag forandret han personlighet fullstendig. Til slutt sluttet jeg å bry meg og tok mer avstand, noe som så klart tæret på forholdet. Han lyttet ikke, vi forsto ikke hverandre og det er en av de mange tingene som gjorde at forholdet vårt tok slutt.

Hadde jeg møtt en ny mann i dag, falt for han og han slipper bomba om at han har vært tidligere rusmisbruker, hadde jeg møtt han med forståelse, og respekt for ærligheten, og jeg hadde absolutt gitt relasjonen en sjanse. Hadde jeg derimot funnet ut på andre måter underveis at han har vært rusmisbruker (eller at han plutselig sprekker mens vi er i et forhold), uten å vært åpen om det, hadde jeg skygget banen. Enkelt og greit fordi gjensidig respekt og ærlighet er utrolig viktig i et forhold for meg, og jeg tror vi er plenty av kvinner som mener det samme. Selvsagt kan det gå rett vei for deg, men vær så snill, vær ærlig om fortiden din og hvem du er, hvilke utfordringer du står ovenfor. Møter du et bra menneske blir du ikke møtt med fordommer og forakt, men forståelse og hjelp.
Mye bedre med støtte enn å gå rundt å skjule hvem du egentlig er...
Det er ekte og motiverende hvis hun fremdeles er der etter å ha hørt om rus, angst og arbeidstrening.

Hvis det kun er snakk om hasj er det uansett ikke noe å skamme seg over.
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg var alkoholmisbruker så det sang, og måtte velge til slutt. Valgte kjærlighet og familie, og helt ærlig så syntes jeg det sugde noe jævelsk første året. Var tider der jeg ikke trivdes med det, men vit at det er psyken og avhengigheten som herjer med deg. Etter et års tid slapp det, og jeg har aldri hatt det bedre enn i dag.
Min hemmelighet er at jeg unner meg noe enheter i året, men da gjør jeg det alene eller eventuelt i selskap med noen som ikke kjenner min historikk. Hvis jeg er på jobbreise for eksempel, eller hvis familien er bortreist kan jeg dra ut på restaurant, spise en god middag med 2-3 glass vin, irish til dessert og ta noe pilsner og brunt brennevin på balkongen hjemme etterpå.
Etter en slik kveld frister det ikke med alkohol igjen på lange tider. Siste runde nå var vel i månedsskiftet juni/juli, da var jeg slapp og jævlig 2-3 dager etterpå, og har ikke fristet siden.
Kanskje kan du får til noe sånt med cannabisen?
Anonym bruker
"Uvøren Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg unnlot å nevne det før vi ble "offisielt" sammen og det skapte mye uro. Hadde jeg nevnt det tidlig så hadde hun ikke vært med meg og det hadde spart meg for å være med en som ikke skjønner rusproblematikk og hun fra å være med en hun skammet seg over probleme til. Så røyk jeg selvfølgelig på en bender eller tre og min kjære forlot meg helt sønderknust og alene. Hadde vært mye mye bedre om jeg ikke rotet vekk to år på å please en annen og ødelegge for min egen tilfriskning. Satt bare igjen med samme problemene + kjærlighetssorg i lang tid. Anbefaler deg å være ærlig fra første stund eller droppe det.
Takk for mye gode svar!
Ja , jeg er jo i tilfrisknings fasen, har akkurat begynt I arbeidstrening. Så det er jo noe jeg føler mangler, jeg hadde alltid venner og eksen min jeg rusa meg med hele tiden, hadde alltid noen. Jeg har jo flytta langt vekk for en god stund siden da jeg skulle bli "uavhengig" og ta ansvar å være sterk. Men kjærlighet går jo over, kanskje jeg skal vente til jeg får fast arbeid først. Har lyst på mye hele.tiden, hund eller katt eller hva enn. Er jævllig ensomt med alle følelsene til stede. Jaja. Får bare være ærlig med personen så ser jeg fort hva hen tenker om det.
Ha en fortsatt fin kveld!
Anonym bruker
"Uvøren Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av yomomma Vis innlegg
Takk for mye gode svar!
Ja , jeg er jo i tilfrisknings fasen, har akkurat begynt I arbeidstrening. Så det er jo noe jeg føler mangler, jeg hadde alltid venner og eksen min jeg rusa meg med hele tiden, hadde alltid noen. Jeg har jo flytta langt vekk for en god stund siden da jeg skulle bli "uavhengig" og ta ansvar å være sterk. Men kjærlighet går jo over, kanskje jeg skal vente til jeg får fast arbeid først. Har lyst på mye hele.tiden, hund eller katt eller hva enn. Er jævllig ensomt med alle følelsene til stede. Jaja. Får bare være ærlig med personen så ser jeg fort hva hen tenker om det.
Ha en fortsatt fin kveld!
Vis hele sitatet...
Føler deg veldig på den. Vi trenger alle kjærlighet og noen mer enn andre. Er i tilfriskning selv og ganske alene på et sted jeg kun har bodd i noen år. Dater mye for tiden, men passer på å være ærlig om hvem jeg er i større grad enn før. På første date med en dame nå i helgen var jeg ærlig om innleggelse for rus da vi kom inn på grad av rusavhengighet osv. Ble fine samtaler og ligg, så var jo ikke noe å være redd for. Det gir meg en ro å vite at jeg ikke blir dumpet for å være meg selv på godt og vondt.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg unnlot å nevne det før vi ble "offisielt" sammen og det skapte mye uro. Hadde jeg nevnt det tidlig så hadde hun ikke vært med meg og det hadde spart meg for å være med en som ikke skjønner rusproblematikk og hun fra å være med en hun skammet seg over probleme til. Så røyk jeg selvfølgelig på en bender eller tre og min kjære forlot meg helt sønderknust og alene. Hadde vært mye mye bedre om jeg ikke rotet vekk to år på å please en annen og ødelegge for min egen tilfriskning. Satt bare igjen med samme problemene + kjærlighetssorg i lang tid. Anbefaler deg å være ærlig fra første stund eller droppe det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor var du ikke ærlig fra begynnselsen? Hun forlot deg for at du ikke var ærlig?
Egentlig frister det bare å spørre om ny 6 mnd innleggelse på nytt å slutte med hasjen helt, for tror ærlig jeg lurer meg selv til å tro at cannabis fortsatt er bra for meg etter 12 år. Lever i fortiden og savner fortiden hele tiden, griner av å røyke aleine i en fremmed by. Alle har nesten slutta eller flytta. Er så jævlig vanskelig