Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 6781
Hei, sliter med å kutte ut morfin tabletter men tør ikke søke hjelp av helsevesen da man mister førerkort. Kan heller ikke snakke om det med psykolog osv heller for da ryker det samme. Hvorfor er det slik? Tipper mange nøler med å søke hjelp og tar heller da sjangser i trafikken istedenfor selv om det er mye værre. Kanskje få hjelp utenfor Norge?
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg gikk på avrusning i 2 uker fra benzo, ble aldri stilt noe spørsmål om førerkort. Har det enda og jeg er clean.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg gikk på avrusning i 2 uker fra benzo, ble aldri stilt noe spørsmål om førerkort. Har det enda og jeg er clean.
Vis hele sitatet...
Var du lagt inn på avrusning? Fikk du tabletter fra legen som gjorde at du ble avhengig av benzo? Eller var det bare nedtrapping på benzo?
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitter i nesten samme situasjon.
Brukte mest oxy, mens også en del dolc.

Nå har jeg gått over til heroin, da abstinensene trolig går over raskere.
Kjører ikke bil, men har både bil og lappen.
Håper på å kunne gå av på en langhelg hjemme, etter litt nedtrapping.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva slags doser ligger du på?
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er bare å la være å si at man har førerkort. Dette blir ikke sjekket opp ytterligere på sykehus.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er bare å la være å si at man har førerkort. Dette blir ikke sjekket opp ytterligere på sykehus.
Vis hele sitatet...
Fastlegen får jo epikrise og vil da vite om personen har førerkort. Og kan melde til fylkesmannen
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Fastlegen får jo epikrise og vil da vite om personen har førerkort. Og kan melde til fylkesmannen
Vis hele sitatet...
Mener å huske du kan sperre denne informasjonen fra å gå til fastlege. Satt på alle sperrer på minjournal og fastlegen sa han ikke fikk opp oppholdet mitt på legevakten når jeg hadde brukket armen.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Fastlegen får jo epikrise og vil da vite om personen har førerkort. Og kan melde til fylkesmannen
Vis hele sitatet...
Vet egentlig fastlege at man har førerkort med mindre han sjekker det opp med myndighetene?
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet egentlig fastlege at man har førerkort med mindre han sjekker det opp med myndighetene?
Vis hele sitatet...
Nei ikke nødvendigvis men om de har mistanke om rus eller grunnlag for å ta den kan de sjekke. Da jeg var på blåkors hadde jeg mista lappen, noe jeg sa og fikk beskjed om at de alltid dobbeltsjekka. Hvordan vet jeg ikke men.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg mistet nylig lappen etter innrømmelse av selvmedisinering mot angst, med alkohol! Avsluttet behandling på DPS skjedde også.

Du burde være veldig forsiktig med hva du sier, en ting er at du mister lappen, men du vil også ha narkis-stempel i journalen frem til du dør.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg mistet nylig lappen etter innrømmelse av selvmedisinering mot angst, med alkohol! Avsluttet behandling på DPS skjedde også.

Du burde være veldig forsiktig med hva du sier, en ting er at du mister lappen, men du vil også ha narkis-stempel i journalen frem til du dør.
Vis hele sitatet...
Det er dette som er det største problemet med norsk ruspolitikk i mine øyne.

Jeg er i jobb og studerer samtidig, og fra utsiden ser jeg oppegående ut.
Men på innsiden sitter en sprøytenarkoman heroinist som kun ønsker hjelp til å slutte.

Men jeg må ordne det på egenhånd. Jeg har et yrke der det er sannsynlig at jeg vil ende opp med ryggplager, så å bli nektet smertestillende når dagen kommer, er jeg ikke villig til.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet egentlig fastlege at man har førerkort med mindre han sjekker det opp med myndighetene?
Vis hele sitatet...
Ja tror det.
Det skal være spesielle tilfeller for at lege og behandlere er interessert i gamle journaler så dette "stempel i journalen til du dør" argumentet er ganske tynt.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ved mindre du tidligere har oppgitt til fastlege eller helsepersonell at du har førerkort har de ikke mulighet til å se om du har førerkort. Snakker av erfaring
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg gikk til legen og forklare at jeg hadde misbrukt oxycontene i en kort periode. Fikk resept på valium mot abstinenser og var aldri snakk om førerkortet mitt
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ved mindre du tidligere har oppgitt til fastlege eller helsepersonell at du har førerkort har de ikke mulighet til å se om du har førerkort. Snakker av erfaring
Vis hele sitatet...
Ja, forsåvidt sant. Men problemet er at de sender mld til fylkeslege eller hva det er. Legen kan ikke sjekke førerkortet ditt selv nei men de kan sende mld uavhengig til fylkeslegen så tar han det derfra.
Fikk iallfall jeg beskjed om.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, forsåvidt sant. Men problemet er at de sender mld til fylkeslege eller hva det er. Legen kan ikke sjekke førerkortet ditt selv nei men de kan sende mld uavhengig til fylkeslegen så tar han det derfra.
Fikk iallfall jeg beskjed om.
Vis hele sitatet...
Er jo mulig og melde seg ut av fastlegeordningen. Litt usikker på hva som skjer da om du legges inn for avrusning. Kanskje det er den beste sjansen for å beholde lappen?
Legges du inn på avrusning blir det spm om førerkort og om du ikke har det må du levere prøver før du får kjøre opp og har du det så tar de det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Reis til utlandet
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
14 2
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er dette som er det største problemet med norsk ruspolitikk i mine øyne.

Jeg er i jobb og studerer samtidig, og fra utsiden ser jeg oppegående ut.
Men på innsiden sitter en sprøytenarkoman heroinist som kun ønsker hjelp til å slutte.

Men jeg må ordne det på egenhånd. Jeg har et yrke der det er sannsynlig at jeg vil ende opp med ryggplager, så å bli nektet smertestillende når dagen kommer, er jeg ikke villig til.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sitter i nesten samme situasjon.
Brukte mest oxy, mens også en del dolc.

Nå har jeg gått over til heroin, da abstinensene trolig går over raskere.
Kjører ikke bil, men har både bil og lappen.
Håper på å kunne gå av på en langhelg hjemme, etter litt nedtrapping.
Vis hele sitatet...
180mg kveld og morgen

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er dette som er det største problemet med norsk ruspolitikk i mine øyne.

Jeg er i jobb og studerer samtidig, og fra utsiden ser jeg oppegående ut.
Men på innsiden sitter en sprøytenarkoman heroinist som kun ønsker hjelp til å slutte.

Men jeg må ordne det på egenhånd. Jeg har et yrke der det er sannsynlig at jeg vil ende opp med ryggplager, så å bli nektet smertestillende når dagen kommer, er jeg ikke villig til.
Vis hele sitatet...
Wtf, så om man blir skrevet ned i knarkerboka til myndighetene så vil jeg aldri kunne få smertebehandling eller andre narkotiske stoffer for angst osv om det skulle skje i fremtiden?
Sist endret av gugge; 14. august 2022 kl. 17:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av gugge Vis innlegg
Hei, sliter med å kutte ut morfin tabletter men tør ikke søke hjelp av helsevesen da man mister førerkort. Kan heller ikke snakke om det med psykolog osv heller for da ryker det samme. Hvorfor er det slik? Tipper mange nøler med å søke hjelp og tar heller da sjangser i trafikken istedenfor selv om det er mye værre. Kanskje få hjelp utenfor Norge?
Vis hele sitatet...
Hvor mener du at du er berettiget til å kjøre bil og utsette andre i trafikken for fare med 360mg morfin innabords daglig som blir tatt utenfor indikasjon stilt fra helsevesenet?
Sitat av gugge Vis innlegg
180mg kveld og morgen



Wtf, så om man blir skrevet ned i knarkerboka til myndighetene så vil jeg aldri kunne få smertebehandling eller andre narkotiske stoffer for angst osv om det skulle skje i fremtiden?
Vis hele sitatet...
Kommer an på legen din.
Men de har LANGT strengere retningslinjer om de vet du har brukt rus jevnlig en eller annen gang i livet.
Trådstarter
14 2
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor mener du at du er berettiget til å kjøre bil og utsette andre i trafikken for fare med 360mg morfin innabords daglig som blir tatt utenfor indikasjon stilt fra helsevesenet?
Vis hele sitatet...
Spiller ingen trille hvilken dose du bruker så lenge du har brukt den lenge nok, det gjelder tilogmed folk med kreft
NHI om krav til førerkort.

Fast dose > 7 døgn
tillater ≤ 300 mg morfin-ekvivalenter.

Denne medikamentgruppen brukes til behandling av sterke smerter. Midlene gir raskt tilvenning, og når de brukes alene over tid og innenfor vanlige doser mister en ikke automatisk retten til å ha førerkort. Men dersom midlene fører til sløvhet eller redusert reaksjonsevne er det ikke lov å kjøre bil. I oppstart av behandlingen og ved hver doseøkning er det forbudt å kjøre bil i en til to uker. Legen er forpliktet til å informere om dette.

Helsekrav er kun oppfylt for førerkortgruppe 1 dersom opioidene brukes på klar medisinsk indikasjon, legemidlene er langtidsvirkende og total døgndose er mindre enn 300 mg orale morfinekvivalenter. Det skal tas utgangspunkt i ekvivalenstabell i Norsk legemiddelhåndbok.
Fast og helt regelmessig bruk av korttidsvirkende opioider minst 3 ganger daglig (eks. Paralgin forte) gir en jevn mengde i blodet, og kan derfor i denne sammenhengen regnes som langstidsvirkende.

Der det brukes flere opioider samtidig, skal morfinekvivalenter (for hvert av opioidene) summeres. Ved fast bruk av opioider er helsekrav for førerkortgruppe 2 eller 3 ikke oppfylt.
Sist endret av SkammeligNykter; 15. august 2022 kl. 20:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av gugge Vis innlegg
Spiller ingen trille hvilken dose du bruker så lenge du har brukt den lenge nok, det gjelder tilogmed folk med kreft
Vis hele sitatet...

Nei, det er feil, unntakene i førerkortforskriften gjelder de som får det på indikasjon stilt av lege, og da skal døgndose være under 300mg morfinekvivalenter p.o., noe du er over. Således spiller det en trille både hvilken dose og hvem som har stilt indikasjon.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg gikk på avrusning i 2 uker fra benzo, ble aldri stilt noe spørsmål om førerkort. Har det enda og jeg er clean.
Vis hele sitatet...
Var du på avrusningsklinikk?
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Legen er forpliktet til å melde ifra til fylkeslegen, men har ikke oversikt over om du har førerkort eller ikke. Jeg løy og slapp unna
Dette er et godt eksempel på at du ikke skal ta alt du leser på freak som god fisk. Mange som mener mye.

Min erfaring med saken var at jeg i samtale med psykolog sa jeg røyka hasj hvorpå hun skulle ta en vurdering på om jeg var en fare for andre ved å kjøre bil. Hun meldte meg aldri til fylkeslegen. Etter jeg gikk til ny behandler sa jeg aldri noe mer om førerkortet, og de sjekket heller aldri
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Står ganske greit forklart her https://www.helsedirektoratet.no/vei...3/meldeplikten. Dette med 6mnds frist antar jeg må ha kommet i senere tid.
▼ ... over en uke senere ... ▼
The world is my enem
Om man er naiv og tenker at legen og helsevesen vil gi deg en tilrettelagt og inviduell behandling så tar man feil. Det er noen få eksempler på leger som ser på deg som ett menneske som har plikter og ansvar for blant annet barn. og dermed betyr det at man må ha ett sertifikat for å gjøre dine daglige plikter. Man skulle tro at dommeren eller en lek dommer for den slags skyld hadde klart å forstå dette. Men nei. Tror jeg heller ville sonet ett år en å miste lappen og sitte som en byrde for familien. Som noen nevnte over her er eneste løsning og starte ett nytt liv i ett annet land. Begynne med blanke ark for jo det er sant at dette er noe som henger med deg resten av livet. Legen kommer alltid til å se og behandle deg annerledes. Er trist at det skal være slik ��
Sist endret av NeverAgain; 30. august 2022 kl. 03:08. Grunn: Rettskriving
Sitat av NeverAgain Vis innlegg
Som noen nevnte over her er eneste løsning og starte ett nytt liv i ett annet land. Begynne med blanke ark for jo det er sant at dette er noe som henger med deg resten av livet. Legen kommer alltid til å se og behandle deg annerledes. Er trist at det skal være slik ��
Vis hele sitatet...
I motsetning til å bare bytte lege?
Jeg hadde ikke sagt noe om jeg selv mener jeg hadde klart slutte selv. Men viktig og være realistisk, sett en frist. Er du ikke cleen innen den tid er kanskje det beste spørre om hjelp.

Jeg har hørt om folk som mister lappen for små bruk. Men også om folk i psykose som har kjørt i den tilstanden som har fått beholde sertifikatet. Så personlig mener jeg det nesten er 50/50 på om lappen ryker.

En ting som nevnt tidligere er at det kan følge deg senere i livet og skape utfordringer ang enkelte preparater.
Men jeg mener at er årsaken til at du brukte troverdig og du ikke har tatt helt av, vil de fleste leger vise forståelse hvis noe skjer og heller være litt ekstra forsiktige inntil de ser at du ikke misbruker.
Jeg sa i min ungdom at jeg røyker til behandler. Grunnet depresjon og søvn problemer.
Har alltid fått beroligende og innsovnings medisin senere. Og smertestillende ved enkelte tilfeller.

De har bare vært ekstra forsiktige i starten, men når de ser/tror jeg ikke misbruker syntes jeg de behandler meg på lik linje med alle andre.
Morfin er dog ikke like uskyldig som litt røyk
The world is my enem
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
I motsetning til å bare bytte lege?
Vis hele sitatet...
Hjelper ikke det når 95% av legene har lik tankegang. Så om du tror at det er så enkelt som å bytte lege så er du naiv når det kommer til denne saken
▼ ... noen uker senere ... ▼
du kan gå på medisiner å fortsatt ha førerkort, det er legen som vurderer din helsetilstand. når du tar opp med legen din att du sliter med en avhengighet så kan du fort havne i en posisjon hvor du må ta urinprøver for å beholde førerkortet. du kan gå på opiater å beholde førerkorte men husk att du aldri gå tilbake på det du sier å for å kartlegge misbruk innebærer det urinprøver, dette kan være til din fordel men det kan også brukes imot deg om du ikke klarer og holde deg til det du skal. urinprøver vill vise mengder av inntak, når urinprøvene blir sjeldnere er det ofte fort gjort å skal begynne å regne på dagene å medisiner forr att du vill ha ruseffekt, det er automatikk i att du blir vurdert, men nå er det fastlegen og ikke fylkeslegen som har ansvaret for å sjekke opp din helsetilstand. å når du er i systemet vill du bli fratatt førerrett pga helsetilstand, så kan legen søke å du får disp i 2 år for kjørerett. å deretter får du den tilbake på evig tid. du blir vurdert fra da du åpne kjeften din, å du kan få medisina å du kan kose dæ på metadon om du vill det. greia e att du vill være i ett system å du må være jævli sikker på att du klare å forholde deg til det du skal over en lang tid. viss ikke må du ta bussen neste gang du skal hente dosen
Jeg var innlagt på en privatklinikk for noen år siden, og der fikk di som oppga at dem hadde førerkort muntlig kjøreforbud av legen under hele oppholdet så lenge di holdt seg rusfri under oppholdet.

Di som ikke nevnte førerkortet fikk ikke noe pes, så leger må gjøre litt research om di skal finne ut om du har lappen.

Ring et greit behandlingssted som feks Alfa og hør med dem hvilken praksis di har vedrørende førerkort og behandling. Det er forskjell på offentlig og privat rusbehandling enkelte ganger, det kommer litt an på plassen.
Før i tiden kunne man la vær å nevne det eller det kunne være att man ble vurdert etter skjønn, men nå er det er innført meldeplikt for helsepersonell, dette er blitt lovpålagt så når du søker deg i rusbehandlng innfrir du ikke helsekravene for førerrett, derfra rapporteres dette til fylkesmann. Meldeplikten går foran taushetsplikten. Spørsmålet er om loven som skal gjøre trafikken tryggere har en positiv virkning, når noen velger å ikke søke hjelp på grunn av konsekvensene. Kan hende det finnes hjelp der ute fra noen som ikke faller under meldeplikten men det har jeg vet jeg ikke.