Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 11600
Hia!

Prøver å gjøre meg klokere på Bondeopprøret, med litt hvorfor og hvordan.

Hva er den generelle persons mening oppi alt detta.

Hvem er det som sitter med makta her, og hvorfor?

Kan bønna få mer penger uten at maten vår blir dyrere i butikk?

Er bønner låst iht matproduksjon til mennesker og kvoteringer? Melkekvoter feks, er det slik på andre produkter? Og hva betyr det isåfall?

Hva kan bønna gjøre for å endre på noe som tilsynelatende er en fastlåst situasjon?
Så de i Oslo i dag, masse traktorer.

Kjørte på rødt lys og tutet unødig. Slike ting er ulovlig det.

Likevel ønsker SP å kaste narkomane i fengsel istedenfor å hjelpe de gjennom helsevesenet som all forskning tilsier. Så ekstremt lite sympatisk med andre ord.

Bøndene gidder heller ikke å dra til forhandlingsbordet for å faktisk diskutere dette før de starter med lovbrudd i Oslo.

Nei, nå er jeg lei. Vært gjennom et mareritt takket være Korona, så kommer de her i Oslo og bryter loven. Bøndene tjener bedre enn ganske mange andre her i landet.
Sist endret av Aboveandbeyond; 11. mai 2021 kl. 17:18.
BRAND ∞ STRONG
Håper du får svar.
Vil bare skyte inn en ting siden vi er inne på Bønder.
Jeg syns de har ett alvorlig image problem!

Så lenge jeg kan huske har de klagd og klagd og klagd litt til.
Enten så er det att de ikke tjener nok (les subsidier) eller så er det været.
Om igjen og om igjen.

Eneste positive opplevelsen jeg har av dem de siste 10-15 årene er at de
har (etter Amerikansk modell) dratt i gang ett Farmers Marked initiativ.

Men også der bommer de,
I stedet for å skape faste utsalgs steder for folk kan kjøpe "farm to table" mat
hver dag eller i det minste ett par ganger i uka, så har de i stedt 2-3 gigantiske i året.

Mitt inntrykk er att det stort sett er to aktører som tjener penger på mat i Norge,
og det er NorgesGruppen og Reitangruppen.
Å de tjener til gjengjeld fett.
Støtter dem 100%
De selger en liter melk for samme prisen som i 2005 mens butikker og aksjonærer tar ut milliarder i utbytte.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Håper du får svar.
Vil bare skyte inn en ting siden vi er inne på Bønder.
Jeg syns de har ett alvorlig image problem!

Så lenge jeg kan huske har de klagd og klagd og klagd litt til.
Enten så er det att de ikke tjener nok (les subsidier) eller så er det været.
Om igjen og om igjen.

Eneste positive opplevelsen jeg har av dem de siste 10-15 årene er at de
har (etter Amerikansk modell) dratt i gang ett Farmers Marked initiativ.

Men også der bommer de,
I stedet for å skape faste utsalgs steder for folk kan kjøpe "farm to table" mat
hver dag eller i det minste ett par ganger i uka, så har de i stedt 2-3 gigantiske i året.

Mitt inntrykk er att det stort sett er to aktører som tjener penger på mat i Norge,
og det er NorgesGruppen og Reitangruppen.
Å de tjener til gjengjeld fett.
Vis hele sitatet...
Nevn en yrkesgruppe som IKKE klager når lønnsforhandlingene starter...

Problemet til bøndene er at de ikke kan streike på samme måte som andre yrkesgrupper.

De er overalt her i byen også i dag, og jeg forstår de veldig godt.

Tommel opp!
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Rosander Vis innlegg
Nevn en yrkesgruppe som IKKE klager når lønnsforhandlingene starter...

Problemet til bøndene er at de ikke kan streike på samme måte som andre yrkesgrupper.
Vis hele sitatet...
Ja, "alle" klager da, å det skjønner jeg.
Men slik jeg opplever de så er det tilsynelatende ett helvete å være bonde i Norge,
og at alt burde vært annerledes for de elsker egentlig å være bønder.
De får ta ansvar selv da hvis de er så jævlig glad i den karrige lille gården sin.

Sitat av Rosander Vis innlegg
De er overalt her i byen også i dag, og jeg forstår de veldig godt.

Tommel opp!
Vis hele sitatet...
Jeg vil at bøndene skal ha det bra jeg også.
Jeg vil at de skal tjene nok.
Jeg vil kjøpe Norsk mat av god kvalitet.

Jeg er bare så lei av sutringen.
Sist endret av vindaloo; 11. mai 2021 kl. 18:05.
Skulle ønske vi kunne snakke litt mindre om bøndene og litt mer om jordbruket. Bøndene får ta sin del av skylden for det fokuset. Hvis man først skal gjøre det til en sympatikamp, så kan man sikkert også diskutere hvorvidt det å sabotere trafikken er den beste måten å vinne den. Det er uansett helt uinteressant hva folk mener om bønder.

Dette er situasjonen: politikken slik den har fungert til nå, resulterer i at
1: gårdsbruk avvikles og matjord og beiter forsvinner.
2: det gjenværende jordbruket vris mot volumproduksjon av billig mat.

Hva har det å si for beredskap?
Hva har det å si for økosystemer og artsmangfold?
Hva har det å si for andre næringer, deriblant turisme?
Hva har det å si for helse?
Hva har det å si for dyrevelferd?
Hva har det å si for matsikkerhet globalt?

Er dette ting som betyr noe for oss? Er det verdt prisen det koster å opprettholde jordbruket? Bør det avvikles, bør det forsterkes, bør utviklingen vris i en annen retning enn det går nå?

Om bøndene trives i jobben sin er irrelevant for om jeg skal betale for den. Det er frivillig å være bonde akkurat som det er frivillig å bli sykepleier og førskolelærer. Spørsmålet er om vi som samfunn behøver disse tjenestene, hvilken kvalitet vi ønsker på dem og om vi er villige til å betale prisen det koster å få det.
Sist endret av *pi; 11. mai 2021 kl. 18:15.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av *pi Vis innlegg
Hva har det å si for beredskap?
Hva har det å si for økosystemer og artsmangfold?
Hva har det å si for andre næringer, deriblant turisme?
Hva har det å si for helse?
Hva har det å si for dyrevelferd?
Hva har det å si for matsikkerhet globalt?
Vis hele sitatet...
Med tanke på beredskap så er vi vel langt i fra selvberget uansett.

Økosystemer og artsmangfold lever vel sitt eget liv samme hva bøndene driver med.

Turister kommer enten med bobil m/ medbragt mat eller fly til Gardermoen.
Så drar de til de faste destinasjonen i Norge. Har ingen ting å si om det er bønder der eller ikke.

Helse er et godt poeng.

Matsikkerhet globalt? Det eneste vi eksportere i stor skala er vel sjømat.
Og den bransjen klager langt mindre en bøndene.
Synes absolutt bønder burde hatt bedre betalt, men jeg mener de sender kravene i feil retning.

Lavere subsidier burde være et mål for alle sammen, og når konsernet Norgesgruppen ASA hadde et driftsresultat på tre milliarder i 2019, så burde de absolutt ta sin del av regningen her. Bøndene ønsket 2,1 mrd i økte bevilgninger, Statens tilbud var på ca 1 mrd. Det minste dagligvarekonsernene kan gjøre er å betale mellomlegget
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Økosystemer og artsmangfold lever vel sitt eget liv samme hva bøndene driver med.
Vis hele sitatet...
Uh, nei.

Måten vi bruker landskap på har åpenbart enorm innflytelse på artane i området. T.d. vil husdyr halde vegetasjon nede, og du vil få typisk eng med gras og varierte blomster.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Turister kommer enten med bobil m/ medbragt mat eller fly til Gardermoen.
Så drar de til de faste destinasjonen i Norge. Har ingen ting å si om det er bønder der eller ikke.
Vis hele sitatet...
Neivel? Så det at det er utsikt fire meter frå fjorden er uviktig? Igjen påverkar bruken kva som veks der.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Matsikkerhet globalt? Det eneste vi eksportere i stor skala er vel sjømat.
Og den bransjen klager langt mindre en bøndene.
Vis hele sitatet...
Bravo. Kva et laksen?
Støtter bøndene hundre prosent. Enormt mye arbeid å være bonde, skulle bare mangle at de får bedre betalt.

Vi trenger bøndene, hva om det skulle dukke opp en ny global krise? Vi må kunne forsørge oss selv uten å være avhengig av andre land. Hvis vi legger ned alt av landbruk og grensene av en eller annen grunn blir stengt er vi fucked.

Mange bønder har allerede lagt ned på grunn av at det ikke er lønnsomt lenger. Mange må ha en annen jobb i tillegg for å få ting til å gå rundt. Hvis man skal livnære seg som bonde må man drive stort.

Det er umulig for bøndene å streike. Dyrene må ha mat og stell uansett. Det er vel derfor de gjør som de gjør.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Med tanke på beredskap så er vi vel langt i fra selvberget uansett.
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Vi kan tenke at vi burde øke den prosenten, eller at det ikke er viktig og at vi like godt den bygge den ned. Beredskap handler forresten ikke bare om hvor mye av maten vår vi produserer nå, men hvor mye vi er i stand til å produsere om det trengs. Et gardsbruk i drift har matjorda, utstyret og kunnskapen til å øke opp og legge om produksjonen hvis det trengs. Det er ikke gjort på et par år å danne ny matjord, det er i praksis en ikke-fornybar ressurs. Torvpakkene fra Hageland er ikke jord.

Økosystemer og artsmangfold lever vel sitt eget liv samme hva bøndene driver med.
Vis hele sitatet...
Det stemmer dessverre ikke. Godt over 500 arter i norsk kulturlandskap er truet, det utgjør 24% av de truede artene våre. Tap av kulturlandskap er en hovedgrunn til at bier og humler er utrydningstruet. Menneskets bruk av naturen er en del av økosystemet.

Turister kommer enten med bobil m/ medbragt mat eller fly til Gardermoen.
Så drar de til de faste destinasjonen i Norge. Har ingen ting å si om det er bønder der eller ikke.
Vis hele sitatet...
De kommer ikke for maten, men de kommer i stor grad for landskapet. Ingen kommer til Norge for å oppleve storbylivet. Ikke at det nødvendigvis er så viktig at vi har turister, men driften av små gardsbruk er en vesentlig grunn til at Norge ser ut som Norge, og ikke som distriktene i Sverige. Du trenger ikke å synes det er viktig, men men det er en faktor å vurdere.

Matsikkerhet globalt? Det eneste vi eksportere i stor skala er vel sjømat.
Og den bransjen klager langt mindre en bøndene.
Vis hele sitatet...
Vi skal ha mat fra ett eller annet sted, og nedbygging av egen jord for å kjøpe fruktene av andres jord kan man mene er en uting. Eller man kan mene det er helt greit. Men det er en faktor for å vurdere betalingsviljen, noe bøndenes sjarmfaktor ikke bør være.

En ting er hvor mye jordbruk som forsvinner, en annen hvilket jordbruk som forsvinner. Det som funker med de subsidieordningene vi har nå, er å produsere store volum med minimal innsats pr dyr. Det gir griser som ikke ser dagslys, lam som kun spiser kraftfôr, og monokulturer som fortrenger artsmangfold.

Drit i bøndene. Hva vil du ha på tallerkenen? Hva vil du betale for det?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av *pi Vis innlegg
Drit i bøndene. Hva vil du ha på tallerkenen? Hva vil du betale for det?
Vis hele sitatet...
Men jeg gjør ikke det.
Jeg ønsker bøndene alt godt, og jeg vil ha maten deres.
Og ingen ting hadde vært bedre enn enda mer lokalt foredlet mat i butikken.
Jeg ønsker å gi pengene mine til bøndene, ikke til verdens rikeste Trønder.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men jeg gjør ikke det.
Jeg ønsker bøndene alt godt, og jeg vil ha maten deres.
Og ingen ting hadde vært bedre enn enda mer lokalt foredlet mat i butikken.
Vis hele sitatet...
Da må vi ha støtteordninger som subsidierer den type matproduksjon. Norske bønder lever ikke av at vi kjøper et ekstra dyrt lokalprodusert fenalår til 17.mai.
Jeg vil at dyra skal ha det bra, ikke stå i mørke fjøs uten å kunne snu seg rundt.

Jeg er villig til å betale ekstra for at staten subsidierer norske bønder slik at de kan ivareta dyrevelferden. Så får det heller koste mer enn at vi kjøper masseprodusert kjøtt fra u-land der dyra har det dritt.
Hvis vi kunne hoppet over grossist leddet og bare kjøpt direkte fra ulike bønder hadde det vært billigere enn fra butikk? Ser for meg at de store butikk kjedene får ganske lave priser pr kg da volumet de kjøper er stort.

Hvis de ulike gårdene organiserte en slags nettbutikk med alt de ulike gårdene kan tilby og fikk et leveringsbud til å ordne transport kan jeg se for meg at det kunne blitt veldig positivt for forbrukeren mtp utvalg og priser. Usikker på hvorvidt dette ville gitt mer eller mindre inntekt til bøndene, kan se for meg at konkurransen mellom gårdene også ville økt da de er avhengige av å produsere det forbruker vil ha. Kunne også gjort det lettere for de som vil kjøpe større kvantum som f. eks hele/halve slakt eller en tønne poteter. Reko-ringen er det nærmeste du kommer nå, men det er litt uoversiktelig da det er en Facebook gruppe og lokalt til hvor du befinner deg.
Sist endret av andlov5000; 11. mai 2021 kl. 21:07.
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Hvis vi kunne hoppet over grossist leddet og bare kjøpt direkte fra ulike bønder hadde det vært billigere enn fra butikk? Ser for meg at de store butikk kjedene får ganske lave priser pr kg da volumet de kjøper er stort.
Vis hele sitatet...
Det spørs. Det krever ganske mye å foredle og oppbevare kjøtt for salg, de jeg kjenner som selger direkte tjener minimalt på det, har mye høyere priser enn butikken og teller ikke arbeidstimer. Folk kjøper ikke mengder av sånt, man vil ha alt man trenger under ett tak og helst ha det ferdig oppdelt og marinert. Folk flest kan jo ikke slakte, og de vil stort sett ha pene fileter og ikke skanker og grytekjøtt som tar timevis å tilberede. Det er også sesonger å ta hensyn til, så den typen handling krever mer frysekapasitet enn de fleste holder seg med.

Nortura har reguleringslager som bøndene betaler for, for å bufre for variasjon i etterspørselen. Denne ordningen fungerer etter mitt syn ganske dårlig, og bøndene burde kreve mer av din egen samvirkeorganosasjon. Slik det er nå så skylder Nortura på kjedene og kjedene på forbrukerne. Nortura gpr like mye betalt for ha kjøttet på fryselager og har null insentiv til å selge det, og bøndene tar regninga. Ettellerannet burde gjøres der.

REKO er forøvrig et flott konsept som flere burde benytte.
Sist endret av *pi; 11. mai 2021 kl. 21:21.
BRAND ∞ STRONG
Blir nok vanskelig å reversere de vanene som NorgesGruppen og Reitangruppen har skapt hos befolkningen.

De finnes i praksis 4-5 forskjellige matbutikker i Norge og de tilbyr omtrent de samme varene.
Folk vil ha gulosten sin, og den skal være billig.

I de større byene har man litt større muligheter hvis man velger innvandrer butikker i tillegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Blir nok vanskelig å reversere de vanene som NorgesGruppen og Reitangruppen har skapt hos befolkningen.

De finnes i praksis 4-5 forskjellige matbutikker i Norge og de tilbyr omtrent de samme varene.
Folk vil ha gulosten sin, og den skal være billig.

I de større byene har man litt større muligheter hvis man velger innvandrer butikker i tillegg.
Vis hele sitatet...
Tror ikke man kan satse på at forbrukeren skal vri jordbruket bort fra volumprodujsjon og mot bærekraft. Hvis det er et samfunnsmål så er subsidiene et glimrende virkemiddel å bruke til det. Det retningen jordbruket går i og har gått i lenge, er en villet politisk utvikling. Å si at "men forbrukeren vil" er en avsporing.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av *pi Vis innlegg
Det retningen jordbruket går i og har gått i lenge, er en villet politisk utvikling.
Vis hele sitatet...
Joda, men kommer ikke folks vaner og ønsker bla. som en følge av den utviklingen?
Sist endret av vindaloo; 11. mai 2021 kl. 21:49.
Jeg synes man skal ta en kikk på både salgsleder og ikke minst oppkjøpet leddet, en bonde får bare en liten del av det som betales i butikken. Matbutikken har ikke den største marginene.

Men hva med tine, prior og nortura. Det er disse som kjøper og foredler mye av det som kommer i butikken. Og de skal jo fungere som et samvirke hvor bøndene er eierene og henter overskuddet. Men mindre og mindre av inntwktekten kommer herfra, men fra subsidier. Mens oengebingene og lønningene i disse selskapene går opp opp og opp.

Er forsåvidt med på ett bondeopprør, men kanskje man skal se mer på pengekjeden og ikke bare rope på staten.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Joda, men kommer ikke folks vaner og ønsker bla. som en følge av den utviklingen?
Vis hele sitatet...
Jo, derfor sier jeg at det er naivt å prate om forbrukermakten hvis man vil gjøre noe med jordbruket. Og derfor burde folk være opptatt av jordbrukspolitikk og gjøre seg opp tanker om den ut fra hvilket jordbruk (om noe) man vil vi skal ha, og ikke hva man synes om bønder.
Det gjør vondt langt inn i sjela og hjerterota når folk klager på bondeopprøret </3

Bøndene har en timelønn på litt over 100 kr, de jobber ræva av seg fra grytidlig morgen til sent på kveld, ofte natt med dyrehold, får ikke tillegg for overtidsarbeid, helger eller helligdager og hadde bondeyrket vært likestilt med andre arbeidsrettigheter ville dette vært ulovlig sosial dumping.

Statistisk sentralbyrå opplyser i en statistikk fra 2017 at 31% av gårdbrukerne negativ inntekt. Dvs at de går i minus med lønna si med høyere utgifter enn inntekter til tross for at de er den yrkesgruppen som jobber mest timer her i landet. 41 prosent av bøndene hadde gårdsdrift med overskudd, men ikke mer enn at overskuddet var under halvparten av samlet inntekt for bonden. Bare 1 av 10 bønder tjener nok på næringsproduksjon til å overleve, resten må ha inntekt fra andre kilder. Det er fra ektefeller, fra pensjon, tilskudd, skogsdrift, annen næringsvirksomhet og ekstrajobber (som ikke er menneskelig å ha når man allerede jobber fra kl 07-21.)

De må ta opp dyre lån og har gjeld for å få kjøpt nødvendig og moderne utstyr, oppgradere bygninger og mark og vedlikeholde dette, veterinærutgifter må dekkes fra egen lomme og det er et opp mot sekssifra tall alene i året om man har flere hundre dyr. Samla er bøndenes gjeld på over 82 milliarder kroner og gjelden har en økende kurve i takt med behov for større og raskere produksjon for å kunne produsere nok til å frembringe en lønn som er under minstelønn for ansatte i et marked hvor de konkurrerer mot de største bedriftene som snart får monopol.

Bønder har alltid vært dugnadsarbeidere her i landet og bondeopprør er ikke noe som har kommet i moderne tid for at rike bønder er sære, kresne og vil ha topplønn som enkelte tror. Det er en kamp som har vart i mange hundre år for at bønder skal kunne overleve. På 1800-tallet når 90% av landets befolkning bestod av bønder var det Embedsmenn vs. bøndene og gjennom historien har det vært mange store bondeopprør som har vært avgjørende for at vi i dag enda kan nyte norsk mat. I dag kan vi se det er det samme, hvor de rikeste og mest privelegerte bedriftene fortsetter å vokse med størst støtte fra staten og størst kundeinntekt fordi de har nært monopol, mens "hvermannsen" må slite mer og mer og sitter igjen med mindre og mindre.

Det blir 2 færre gårdbruk hver dag og antall gårdsbruk har falt markant i Norge gjennom flere tiår. Om bondeopprøret i år ikke vinner frem økes det til at 3 bruk må legges ned daglig. å være selvstendig gjennomsnittsbonde er ikke et lukrativt yrke. Unge med odelsrett tør ikke satse på å bli bønder lenger fordi inntekten er ikke noe å overleve på.
De små og middels store bøndene blir presset ut av de store bedriftene og det er på vei mot et monopol med matproduksjon i Norge som vil føre til at rike i landet blir rikere og fattige blir fattigere. Lønnsgapet mellom bønder og andre arbeidere i landet blir større for hvert år.

Kornprodusenter har en gjennomsnittslønn på 117.000, - i året, sauebonders gjennomsnittslønn er 84.000 kroner. Bare drøyt 4 prosent av sauebøndene tjente mer enn 400.000 kroner på gården i 2017.
For nesten 70 prosent av norske bønder var overskuddet fra gården null eller mindre enn halvpartene av samlet inntekt i 2017.

Bondeopprøret er viktig for bøndene, forbrukerne og for Norge. Med bedre lønn til bøndene får vi som kunder mer kortreist og ren mat uten økte priser, mens uten bedre lønn til bøndene vil de være tvunget til å ha høyere priser for å ha en levbar inntekt.

Om utviklingen får fortsette og det bare er de aller største aktørene som får overleve på å produsere og som produserer fra importerte råvarer så vil vi som forbrukere få dårligere kvalitet på varene, mer sykdom og salmonella i råvarene, bidra til unødvendig sosial dumping i andre land for noe vi kunne hatt som en anstendig næring her om det ikke var for at kapitalistene fikk monopol på markedet, mye værre dyrehelse og dyrevern, miljøforurensing i forbindelse med unødvendig import, og tusenvis av norske arbeidsplasser går tapt. I tillegg vil bøndene bli tvunget til å selge gårdbruk og eiendom fordi de ikke lenger får råd til å drifte det, og siden ingen andre heller får råd til å drifte blir fler og fler private gårdstomter solgt til utbyggere med ræva full av penger som tjener penger på å enten modernisere driften eller bygge til noe helt annet. Norge mister gårdbrukene og på sikt fører det til at vi også mister norsk kulturarv og mattradisjonene våres.

I Norge har vi tre matvarekjeder. Det er Rema, Coop og Norgesgruppen. Coop står både som matvarekjede og grossist og for å ta ett eksempel vil de sentralisere produksjonen av poteter og utvide sentrallageret sitt på Østlandet. Det vil føre til at jordbruksbønder som ikke tilhører Østlandet mister markedstilgangen og må slutte med produksjon.

Kjedemakten overstyrer landbrukspolitikken mer og mer, noe som ikke er overraskende med Høyre i regjering, det er starten på en trend vi ser i USA hvor kjedene får all makt og bonden blir den svakeste part.
Dette går igjen ut over oss som forbrukere fordi færre bønder med større produksjon gjør oss mer sårbare for plantesykdommer og dyresykdommer som er vanskelig å kontrollere. I tillegg er det jo fryktelig dumt for klimaet med færre gårder og mer sentralisering når det betyr at mat må transporteres fra andre deler av landet til sentrallageret for å pakkes for så å sendes tilbake til andre kanten av landet igjen, for de bøndene som i det hele tatt har råd til å transportere varene så langt. Det går ikke bare utover potetproduksjon, men korn, ull, egg, kjøtt og melk. Sauebonder har tom konto og må legge ned om ikke bondeopprøret fører frem. Et annet eksempel jeg kjenner til privat er en gård som ble lagt ned for få uker siden fordi bonden ikke fikk mere lån, her var taket til underetasjen i fjøset råttent så dyra kunne falle ned gjennom gulvet når som helst. Bonden hadde allerede renovert andre bygg og hadde for høy gjeld til å få mer i lån. Det er enorme utgifter å være bonde og drive gårdsbruk! Så man må forstå at når det påstås at bønder tjener over 600 tusen året så er det ikke trekt fra alle utgiftene til dyr og bruk de må betale fra egen lomme. Det faktiske gjennomsnittlige lønnsoverskuddet til bøndene er lavere enn en vanlig gjennomsnittlønn.

Alt næringsliv krever avkastning, mens bøndene må bruke arv og egenkapital for at gården skal gå rundt som de ikke får avkastning på med samme vilkår som andre næringer. Ingen av dyra de kjøper, åkerne og det vi kan takke for produksjonen regnes av staten som noe med verdi (som man dermed får avkastning på), det er kun det ferdige produktet som har verdi. I andre næringer har både bygninger, utstyr og alt som brukes i produksjonen verdi med avkastning.
Bøndene spytter inn egenkapital i millionklassen - som de ikke får avkastning på - for at det kan frembringes en lønn som er under minstelønn. De putter inn den ekstra innsatsen vi ønsker fra de med egne penger for å gi dyr og grønnsaker et bedre liv så vi kan få gode varer. De ofrer seg og lever på luselønn mens det er butikk kjedene og de største bedriftene som tjener på bøndene og forbrukerne.

Norsk førsteklasses mat destrueres eller blir liggende på lager fordi kjedene heller kjøper importmat fordi det gir de høyere profitt. Rike blir rikere og arbeidsfolk blir fattigere. Samtidig kaster matvarekjedene både kjøtt og grønnsaker, og hos Bama kastes løk og gulrot i tonnevis fordi de ikke har riktig størrelse eller fasong. Dette er råvarer som er minst like gode som andre på markedet, som ville gitt mer penger til bonden og lavere pris for forbrukeren.

I Brasil og Spania som kjedene importerer fra bruker de fortsatt store mengder antibiotika hos dyra, det fører dårligere folkehelse, mer antibiotika resistens i kroppene våre, noe som allerede har begynt å truet vårt levesett. Klimaet er på samme tid i fritt fall, med massedød av bier og andre insekter rundt om i verden og utarming av jorda. Det er for seint å vente til ressursene i Norge er slitt med å gi bøndene ordentlige levevilkår som gjør jorda verdt å dyrke. For oss som innbyggere er det at bønder får en inntekt å leve av vesentlig for oss som går å handler i butikken, vi vil ha økt selvforsyning, sunn og kortreist mat, bærekraftig og miljøvennlig matproduksjon, god dyrevelferd.

Bøndene jobber hele tiden for å styrke norsk matproduksjon og beredskap, men det hjelper lite når matvarekjedene kan kjøre sitt eget løp i motsatt retning uten noen politiske reguleringer og uten styrka arbeidsrettigheter for bøndene.

Jeg forstår at bøndene reagerer kraftig. De ber ikke om mye. De ber om minimum (tette lønnsgapet på 30.000 kr og samme lønnsøkning som andre norske arbeidere vil få de neste årene på 18.000) og vil på det fortsette å ofre seg for at norske borgere skal få norsk sunn bærekraftig mat. Til aksjonen i dag har mange kjørt i dagesvis helt fra Nord-Norge og jeg vil si man er bortskjemt om man ikke forstår viktigheten av å støtte bøndene men irriterer seg mer over at noen traktorer tuter og kjører i gata i Oslo enn over grunnen til at bondeopprøret er nødvendig. Selvom du handler enkelt i butikken betyr det ikke at folk ikke står på huet og ræva for deg for at du skal få tilgang til den maten. Husk det!
Sist endret av celtseus; 11. mai 2021 kl. 23:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Heia bøndene! Skippa en annen avtale for å heller stå å klappe for traktorrekka så kan alle som klager på tuting og sutring dra hjem å tømme alt av kjøtt-, korn-, grønnsaker og melkeprodukter for godt å se hvem som sutrer da!
Bønda er en del av arbdeidersklassen, rart at noen av.dere ser på dem som fienden.

Hvem er det som stikker av med pengesekken, tror du virkelig det er bonden? Det tror ikke jeg..

Ser noen her nevner dagligvare butikker, og det er vel noe der. Satan det koster i norske butikker. Har lært meg å handle diverse hos jalla butikkene.
Takker så meget for all informasjonen dere bringer til bordet.

Selv ser jeg jo at Dagligvare eierene plukker større deler av kaka, og det ser sant nok ut som noe skurrer i kjeden mellom nyhøstet/slaktet mat til et ferdig produkt i matvarehylla. Men, i dette er det jo en enorm mengde ressuser(mennesker, maskiner, bygg, utstyr og transport)som brukes for å komme til dette resultatet.

Når det gjelder aksjonene deres. Så er det vel ikke av værste karakter å kjøre traktorer i gata på rødlys.. har da sett demonstranter og aksjonister tråkke lang lengere over streken for mindre før.

Ville det hjulpet å gi bønner større frihet til å utvide? Fjerne bo og konsesjonsplikt? Fjerne melkekvoter? Er dette noe som kan lette inntektsmuligheter eller åpner det bare for at de største lettere blir større?

Matkvalitetskontrollens rolle, hvor står den i forhold til økonomiske lyter?
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Ville det hjulpet å gi bønner større frihet til å utvide? Fjerne bo og konsesjonsplikt? Fjerne melkekvoter? Er dette noe som kan lette inntektsmuligheter eller åpner det bare for at de største lettere blir større?
Vis hele sitatet...
Hjulpet i forhold til hva? Ulike partier har ulike mål for landbruket. Høyre vil gjøre det mer effektivt, de grønne vil gjøre det mer bærekraftig, for å ta to ytterpunkter. Før du diskuterer tiltak, må du bestemme deg for hva som er målet med tiltakene.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hjulpet i forhold til hva? Ulike partier har ulike mål for landbruket. Høyre vil gjøre det mer effektivt, de grønne vil gjøre det mer bærekraftig, for å ta to ytterpunkter. Før du diskuterer tiltak, må du bestemme deg for hva som er målet med tiltakene.
Vis hele sitatet...
Å sørge for at bønnene får det de ønsker ut av yrket sitt, hvorav det er lønn og sikkert en følelse av å ha en viktig og respektabel jobb.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Så hva skjedde her? Er opprøret over nå?
Ja det er sannelig et godt spm!

Blei bønnene stimulert? Eller bøyde de rygg å brumma hjem mens de mumler i barten og fortsetter surmulinga i det stille?
Det skal behandles og vedtas av Stortinget, så spørs det om Stortinget vil gi mer eller mindre enn det som regjeringa la opp til.