Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1248
Anonym bruker
"Utstø Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Halla! Jeg mistet førerkortet pga. cannabis for en stund tilbake. Måtte bli med på stasjonen der jeg testet positivt på blodprøve. Ble tatt mens jeg kjørte hjem høy.

Det virker som det tar evigheter før noe skjer. Venter og venter. Lurer på om det er safe å ta seg en helg med litt røykings? Noen som vet om politiet/retten tar hårprøver av folk i slike saker? Leser at man kan finne spor etter cannabis i flere måneder etter bruk.

Jeg vet ennå ikke om jeg må levere noe prøver i hele tatt. Kanskje får jeg bot og mister lappen for en stund? Usikker på hvordan dette pleier å fungere. Er snakk om beslag på 6-12 måneder her. Kanskje 9 måneder sier advokaten jeg pratet med.
BRAND ∞ STRONG
Politiet er vel mest interesert i den prøven de tok da du kjørte og mistet lappen.
Hvorfor tenker du at de skal ta en ny test?
Anonym bruker
"Utstø Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Politiet er vel mest interesert i den prøven de tok da du kjørte og mistet lappen.
Hvorfor tenker du at de skal ta en ny test?
Vis hele sitatet...

Ja, okey. Den har jeg fått svar på, men har ikke fått fastsatt noe straff ennå.

Så det er ikke noe opplegg videre der man må levere prøver og shit for å få tilbake førerkortet?

Er det bot og gå tiden uten lappen, uten at det skjer noe mer?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så det er ikke noe opplegg videre der man må levere prøver og shit for å få tilbake førerkortet?
Vis hele sitatet...
Det kan jeg ikke svare på, men det er vel ikke urealistisk.

Hvor lenge hasj kan spores i bla. hår henger sammen med hvor lenge å mye du har røyket.
Jeg ble stoppa da jeg kjørte rusa på alkohol og piller. Jeg måtte ikke levere urinprøver ifølge politiet/dommen, men legen din kommer mest sannsynlig til å kreve det for at du skal få kjøre opp.
Anonym bruker
"Utstø Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg ble stoppa da jeg kjørte rusa på alkohol og piller. Jeg måtte ikke levere urinprøver ifølge politiet/dommen, men legen din kommer mest sannsynlig til å kreve det for at du skal få kjøre opp.
Vis hele sitatet...
Takk for info.

Fastlegen er ikke informert om hva som har skjedd. I følge advokat så blir fastlegen heller ikke informert. Er dette noe som er standard prosedyre?

Håper det blir 6-9 måneder, da slipper jeg kanskje å kjøre opp på nytt.
Tipper du iallfall mister det i 12 mnd, mest sannsynlig 2 år. Vet ikke hvordan det funker med om fastlege blir informert eller ikke men du trenger en helseattest for å kjøre opp pånytt og det er da lege krever rusprøver. Men vis han ikke vet du har mista det for ruskjøring så vet jeg ikke. Men tipper det finnes et system for det eller så er det jo bare å la vær å si til lege man har mista lapp for rus så slipper man styret med prøver.
Anonym bruker
"Utstø Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Tipper du iallfall mister det i 12 mnd, mest sannsynlig 2 år. Vet ikke hvordan det funker med om fastlege blir informert eller ikke men du trenger en helseattest for å kjøre opp pånytt og det er da lege krever rusprøver. Men vis han ikke vet du har mista det for ruskjøring så vet jeg ikke. Men tipper det finnes et system for det eller så er det jo bare å la vær å si til lege man har mista lapp for rus så slipper man styret med prøver.
Vis hele sitatet...
Hvorfor så lenge?

Dette blir litt vanskelig, man må nesten vite alle detaljene. Saken er ganske utenom det vanlige tror jeg. Kunne jeg forklart hele greia til noen på PM? Hvis noen gidder og har noen tanker om hva som kan skje. Tør ikke skrive alt her siden det fort kan gjenkjennes av noen som vet detaljene.
Om du kjørte rusa når du ble tatt så ryker fort førerkortet ei stund ja. Men hårprøver tar de ikke.
Anonym bruker
"Utstø Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Om du kjørte rusa når du ble tatt så ryker fort førerkortet ei stund ja. Men hårprøver tar de ikke.
Vis hele sitatet...
Okey, takk. Det er greit å vite. Håper de ikke tar det i hvert fall. Jeg har en sykdom som jeg tar medisiner for daglig, men synes de ikke funker så bra nå som de gjorde før. Cannabis har vært til stor hjelp men nå som jeg ikke kan bruke det blir ting vanskelige. Jeg trenger ikke cannabis hele tiden, men i visse perioder er det til stor hjelp. Lurte på om jeg trygt kunne ta litt fri.

Saken er ganske crazy. Deler gjerne på PM. Hvis dette går som jeg tror, så er det et mirakel.
New generation
colakork's Avatar
Kan ta opp til et år før du hører fra dem nå.

Du får en tlf fra en etterforsker som avhører deg på nytt, så vil du få tlf fra en dommer en uke eller 4 senere, hvor du igjen bekrefter hva som har hendt.

Også blir det rettsak etter en uke eller 5 hvor du bekrefter og kanskje igjen forteller hva som skjedde, så tar det en uke eller 2 så får du boten din og eventuell straff, mest sannsynlig prøvetid og garantert lapp beslaglagt 1år til 2år

Og nei du blir ikke tatt hårprøve av men det kan vær at en del av straffen er at du må stille på urinprøver.

Dette krever dem normalt når du søker om å ta lappen på ny
Sist endret av colakork; 6. mars 2021 kl. 09:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Send meg gjerne en PM om saken
Sitat av colakork Vis innlegg
Kan ta opp til et år før du hører fra dem nå.

Du får en tlf fra en etterforsker som avhører deg på nytt, så vil du få tlf fra en dommer en uke eller 4 senere, hvor du igjen bekrefter hva som har hendt.

Også blir det rettsak etter en uke eller 5 hvor du bekrefter og kanskje igjen forteller hva som skjedde, så tar det en uke eller 2 så får du boten din og eventuell straff, mest sannsynlig prøvetid og garantert lapp beslaglagt 1år til 2år

Og nei du blir ikke tatt hårprøve av men det kan vær at en del av straffen er at du må stille på urinprøver.

Dette krever dem normalt når du søker om å ta lappen på ny
Vis hele sitatet...
Hvem er det som krever urinprøver? Politi? Eller biltilsynet? Om legen ikke får beskjed så vet jo ikke han hvorfor han mista lappen og da kan man jo bare lyge. Politi er ikke alltid gjør det, ikke til meg og heller ikke til en kompis som var borti samme greia. Der var det lege som krevde.