Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 11296
Hei.

Jeg trenger noen råd her. Har opp igjennom årene samlet meg opp endel "tullegjeld", kredittkort etc. Jeg lot være å åpne posten en stund for å si det sånn.

Etter å ha regnet litt på det så dreier det seg vel om ca. 400.000,- totalt.

Nå er jeg i den posisjonen at det snart dumper inn litt i overkant av en million på kontoen min, pga. arv. Så det vil ikke være noe problem å betjene gjelden. Men jeg kunne godt tenke meg å gjøre det billigst mulig. Har kvittet meg med en del gjeld som er foreldet (over 3 år, så lenge det ikke er til en finansinstitusjon da er det 10 år). Det gikk veldig lett, sendte bare mail om at dette kravet var foreldet, og fikk tilbakemelding om at det var strøket.

Men det jeg lurte på er om noen har kjennskap til hvor langt inkassoselskapene er villig til å strekke seg når det dreier seg om gammel gjeld (5-8 år) Hvor mye er de villig til å gå ned på kravet? Kan man ringe å si at "Hvis jeg betaler hovedstolen i morgen, kan vi si oss ferdig med denne saken da?" Eller har de noen prosentsatser? Er vel sikkert forskjellige rutiner rundt omkring også. Bortsett fra Satans Innkrevningssentral, der forventer jeg å måtte betale hver krone.

Er det noen som har erfaring fra noe lignende som kunne gitt meg noen råd?
Ikke i helt samme situasjon som deg, men jeg har også en del gjeld til diverse inkasso selskaper som jeg aldri har betalt.
Ved et par anledninger har jeg faktisk fått brev om at jeg kan slippe alt pålegget på gjelden og heller bare betale det opprinnelige beløpet mitt, men dum som jeg er så betalte jeg ikke fordet.
Har ei veninne som har opplevd det samme, men hun var i hvertfall smart nok til å betale, og hun sparte noen tusen på det for å si det sånn.

Kontakt de du skylder å hør om det er mulig å gjøre det på denne måten. Bare si du har mulighet til å betale det opprinnelige beløpet der og da. Værste som kan skje er jo at de sier nei.
Du kan jo begynne med å se et par episoder av luksusfellen og ta inn noen tips derfra: http://www.tv3.no/luksusfellen

Det eneste som faller meg inn akkurat nå, er å snakke med de du skylder penger for å finne et budsjett hvor du nedbetaler det du klarer hver måned og hvor du bruker mindre enn du gjør nå.

En av de tingene som alltid blir tatt med i episodene av luksusfellen, er oversikten over hvor mye gjeld du opparbeider deg hver måned + andre utgifter.

Målet er å få denne oversikten til å komme i minimum 0 kroner hver måned.



Hva er inntekten din per måned nå?

Hva er det minimale av utgifter til mat/husleie/strøm osv. du har nå?
Sist endret av Turbolego; 22. februar 2014 kl. 00:00.
du ringer rundt til kreditorene og sier at du har litt kr.. og pruter ned på gjelda.. ikke fortell at du har en million
Trådstarter
Du kan jo begynne med å se et par episoder av luksusfellen og ta inn noen tips derfra: http://www.tv3.no/luksusfellen

Det eneste som faller meg inn akkurat nå, er å snakke med de du skylder penger for å finne et budsjett hvor du nedbetaler det du klarer hver måned og hvor du bruker mindre enn du gjør nå.

En av de tingene som alltid blir tatt med i episodene av luksusfellen, er oversikten over hvor mye gjeld du opparbeider deg hver måned + andre utgifter.

Målet er å få denne oversikten til å komme i minimum 0 kroner hver måned.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke sette opp rare budsjettet hvis det står 1.200.000,- på konto og det er 400.000 i gjeld. Målet er å komme billgst fra det. Ikke stille opp som apekatt på TV
Sitat av ialvik Vis innlegg
Trenger ikke sette opp rare budsjettet hvis det står 1.200.000,- på konto og det er 400.000 i gjeld. Målet er å komme billgst fra det. Ikke stille opp som apekatt på TV
Vis hele sitatet...
Apekatt? Du er i akkurat samme situasjon som dem, flaks for deg at du hadde hell i uhell aa fikk 1.2mil.
Trådstarter
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Apekatt? Du er i akkurat samme situasjon som dem, flaks for deg at du hadde hell i uhell aa fikk 1.2mil.
Vis hele sitatet...
Nå var det myntet på dem som stiller opp i realityprogramm i det hele tatt.
Poenget var vel at du kanskje hadde vært like desperat apekatt om du ikke hadde arvet en liten million. Må si det er ganske morsomt i seg selv at du nå plutselig skal spare et par tusenlapper og fremstå økonomisk smart, når du tydeligvis ikke har nok økonomisk styring til å unngå 400k i gjeld uten sikkerhet..
Sist endret av bashfoo; 22. februar 2014 kl. 00:45.
Du bør ta tak i gjelden raskt, skjønner kreditorene at du har 1,2 mill på konto så vil de nok ha alle renter og salær de har krav på. (Har jobbet i inkassoselskap som hadde en egen avdeling for å overvåke om skyldnere plutselig fikk noe av verdi / høyere inntekt e.l.. Kanskje ser de gjennom registrerte dødsfall for å finne om arvinger har gjeld hos dem....)
Sitat av ialvik Vis innlegg
Trenger ikke sette opp rare budsjettet hvis det står 1.200.000,- på konto og det er 400.000 i gjeld. Målet er å komme billgst fra det. Ikke stille opp som apekatt på TV
Vis hele sitatet...
Pass på hvordan du ordlegger deg her - husk at her får du gode og ærlige råd, ingen grunn til å prøve å virke tøff/frekk. Vær ærlig og grei mot folk på forumet, og de vil med stor sannsynlighet gi deg meget gode råd tilbake.

Meg f.eks, har forumet hjulpet ved flere anledninger.

(..) Men altså jeg skjønner godt hva du mener med 'apekatt'.
Sist endret av aeon_illuminate; 22. februar 2014 kl. 03:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av dggr Vis innlegg
Du bør ta tak i gjelden raskt, skjønner kreditorene at du har 1,2 mill på konto så vil de nok ha alle renter og salær de har krav på. (Har jobbet i inkassoselskap som hadde en egen avdeling for å overvåke om skyldnere plutselig fikk noe av verdi / høyere inntekt e.l.. Kanskje ser de gjennom registrerte dødsfall for å finne om arvinger har gjeld hos dem....)
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Ser den.
Nå står pengene fortsatt i boet etter min mormor. Så dette er litt mer i planleggingsfasen. Et inkassoselskap har jo ikke innsyn på kontoen min, og de vil vel bare se forrige års ligning uansett?

Hvor mye var dere villige til å gå ned på kravene i det selvskapet du jobbet i?

Og til alle jeg fornærmet med å bruke ordet apekatt, så er det jo det man strengt tatt blir når man skal stå på TV til hele norges forlystelse. Uansett om jeg hadde arvet eller ikke hadde Luksusfellen på TV3 hadde vært uaktuelt. Da hadde det heller blitt 5 år med gjeldssanering.
Kan opplyse deg om at hvis noen av kravene går til namsmann fra inkassoselskapet så har Namsmannen tilgang på dine bankkontoer. Det samme har Statens Innkrevingssentral da de har såkalt særnamsmann.
Sitat av ialvik Vis innlegg
Takk for svar!

Ser den.
Nå står pengene fortsatt i boet etter min mormor. Så dette er litt mer i planleggingsfasen. Et inkassoselskap har jo ikke innsyn på kontoen min, og de vil vel bare se forrige års ligning uansett?

Hvor mye var dere villige til å gå ned på kravene i det selvskapet du jobbet i?

Og til alle jeg fornærmet med å bruke ordet apekatt, så er det jo det man strengt tatt blir når man skal stå på TV til hele norges forlystelse. Uansett om jeg hadde arvet eller ikke hadde Luksusfellen på TV3 hadde vært uaktuelt. Da hadde det heller blitt 5 år med gjeldssanering.
Vis hele sitatet...
skyndt deg å ring rundt.. en kompis hadde ett krav på 50k han betalte 10k ... så du kan spare mye på å forhandle litt..
Sitat av ialvik Vis innlegg
Uansett om jeg hadde arvet eller ikke hadde Luksusfellen på TV3 hadde vært uaktuelt.
Vis hele sitatet...
Jeg foreslo ikke at du skulle melde deg på luksusfellen, men at du kunne ta noen tips fra ekspertene i episodene av luksusfellen.

Hvordan ekspertene på luksusfellen forhandler seg til nedbetalinger på vegne av "apekattene" er det som er interessant.

De samme teknikkene kan du bruke.
Seriøst. Hvis man må se på Luksusfellen for å vite hvordan man skal håndtere økonomien sin så burde man ikke engang få lov å ha penger. Det eneste man lærer på luksusfellen er hvordan å sette opp et budsjett, noe alle lærte når de gikk på barne/ungdomsskolen. Dette er basics.

Å rydde opp i økonomien din klarer du fint uten luksusfellen.
Nå bør det nevnes at man med god økonomi aldri vil lære en del av det som kommer frem på luksusfellen. Jeg har aldri hatt problemer med økonomi, så jeg hadde f.eks. ikke peiling på at betalingsanmerkninger forsvinner så fort kravet er betalt. At det påløper purregebyr og ekstra kostnader ved å ikke betale i tid vet nok alle, men det er tydeligvis en del myter der ute som luksusfellen tar opp som vi med god økonomi aldri hadde kommet borti uten tv-programmet.

At folk kunne samle seg opp så enorme summer usikret lån og likevel unngå offentlig gjeldsordning/konkurs er vel enda en ting som fortsetter å sjokkere meg hver gang samboeren skal se luksusfellen..
Sist endret av bashfoo; 22. februar 2014 kl. 20:24.
Synes det var mye flaming i tråden. Slik jeg forstår det så spør OP rett og slett hvordan han kan betale så lite tilbake av gjelden som mulig. Helst ved hjelp av noen smarte forhandlingstriks. Jeg får ikke inntrykk av at OP er blind for at han vært økonomisk uansvarlig og er i en heldig situasjon nå. Men jeg har forståelse for at man ønsker å betale så lite som mulig tilbake i form av renter og andre ekstrakostnader på opprinnelig beløp.

Jeg vil tro det finnes spesialister som driver med dette. Kansje det kan være smart å koste litt penger på en som kan dette?
Gjeld blir vel ikke slettet før etter 10 år? Mulig jeg er helt på bærtur.
Tror forresten ikke det er noen måter å betale mindre i renter og gebyrer. Det eneste du kan gjøre er å betale gjelden så snart du har penger på konto. Hver dag som går så vil gjelden øke med tanke på renter.
Trådstarter
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Gjeld blir vel ikke slettet før etter 10 år? Mulig jeg er helt på bærtur.
Tror forresten ikke det er noen måter å betale mindre i renter og gebyrer. Det eneste du kan gjøre er å betale gjelden så snart du har penger på konto. Hver dag som går så vil gjelden øke med tanke på renter.
Vis hele sitatet...
Fra finansinstutusjoner blir det slettet etter 10 år, andre plasser 3 år hvis de ikke har gått til rettslig inndrivelse. Da blir 10 år der også.

Hos meg står ingen penger på min konto enda. Det står på kontoen til min mormors dødsbo. Men jeg kommer til å kaste meg rundt å forhandle så fort det står på min konto. Takker for alle tips. Har fått beskjed om å holde seg unna advokater for å gjøre dette for deg. Mange sitter visst igjen med en større regning da.
Hvis man får noen kroner i arv fra noen som har dødd, krever ikke staten at man betaler litt i skatter og avgifter for denne arven??

I så fall forsvinner det vel ikke så rent lite av pengesummen direkte til statskassen ?
Trådstarter
Sitat av Fishface Vis innlegg
Hvis man får noen kroner i arv fra noen som har dødd, krever ikke staten at man betaler litt i skatter og avgifter for denne arven??

I så fall forsvinner det vel ikke så rent lite av pengesummen direkte til statskassen ?
Vis hele sitatet...
Arveavgift slår ikke inn før 600.000,- etter det er 8% opp til et visst beløp og 15 eller 16% etter det.

Siden dette er er et uskiftet bo fra min morfar og mormor, så kan jeg arve 600.000 fra dem hver uten arveavgift.
har ikke arveavgiften blitt fjernet da?
Siden ingen andre kommenterte det: Kondulerer!
Blir gjeld slettet om den er over tre år?!
Sitat av missjones Vis innlegg
Blir gjeld slettet om den er over tre år?!
Vis hele sitatet...
Ikke hvis gjelda er rettskraftig. Dvs. i de fleste tilfeller vært i forliksrådet.
▼ ... over et år senere ... ▼
Fikk et krav på 44.000 til 15.000. Jeg sa at, dere får 15.000 her og nå ellers går jeg til gjeldsanering og da får dere ingenting pga lav inntekt.. Done.
Sist endret av gugge; 17. november 2016 kl. 13:19.
Sitat av gugge Vis innlegg
Fikk et krav på 44.000 til 15.000. Jeg sa at, dere får 15.000 her og nå ellers går jeg til gjeldsanering og da får dere ingenting pga lav inntekt.. Done.
Vis hele sitatet...
La oss si at man har løpende trekk fra namsmannen men at rentene utgjør mer enn trekket slik at gjelden stiger og stiger for hvem måned; Hva vil være den beste løsningen? Er det å "true" med gjeldsordning noe som ofte vil få innkasso-selskapene med på en avtale om å betale kun hovedstol f.eks? Og vil slike avtaler kun gjelde hvis man betaler hele summen umiddelbart eller har noen noen erfaringer med at de går med på å betale i avdrag?

Og la oss si at man jobber 100% stilling og starter å studere 75% på høyskole, vil man da kunne få studielån og evt kunne bruke det til å betale ned gjeld?