Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 660
* sjangerbeskrivelse kan være feil!

I det siste har jeg ramlet innom en sjanger som viser seg å stadig overraske. I denne tråden starter jeg med å presentere 2 band, med henholdsvis 3 og 2 medlemmer. Du skal få lese mer tekst, men først, en video:
The Glitch Mob - Beyond Monday

Dette er en såkalt eksperimentell audiovisuell kunstinstallasjon, et samarbeid mellom det første bandet jeg skal snakke om, The Glitch Mob, og Bemo (karen som produserte Big Boi - Shutterbug-videoen, samt reklamer for Pepsi og Fanta ++). Med store prosjektorer og høyttalere blir gatene i Los Angeles til lærett og scene. Men du har vel sett videoen alt så jeg hopper videre;

Du skjønte det kanskje, men artist 1 er –
The Glitch Mob
Mitt nye yndlingsband!
De startet som en liveact i LA, og vokste videre derifra. Det finnes en flott artikkel i Electronic Musician om man vil ha mer litteratur om de. Uansett ble det fler og fler konserter, og poff så kom den første skiva deres i dette år, nemlig Drink The Sea (spotify)
http://knobtweakers.net/wp-content/uploads/2010/04/glitch-mob-cover.jpg

Dette er vakker, stemingsfull instrumentalmusikk produsert og mikset med enorm finesse (spør du meg i alle fall). Alt er gjennomtenkt, alt stemmer, og det er musikk med bra trøkk i. Må rett og slett sjekkes ut.

Og så, i går faktisk, kom Drink The Sea Part 2: The Mixtape. Denne mixtapen representerer hiphop-delen av bandet bedre, som så vidt jeg har lest meg frem til er mye tydeligere når de er live, og ikke på CD. Du finner denne for kr. Gratis på hjemmesiden deres, her, og om du vil ha en smakebit på youtube, der de sampler La Roux - Bulletproof. Sjekk her. VERY HOT! Miksteipen er spekket med kjente stemmer som Jay-Z og Lil'Wayne (og ja det funker!)

Artist nr. 2 –
Pretty Lights
er fra Colorado, og kjører en ganske annen stil, men samtidig med flere fellestrekk. Det ligger masse snadder på hjemmesiden prettylightsmusic.com, og alt er gratis. Allikevel slenger jeg inn en låt fra hver av de to siste EP-ene, som jeg liker ekstra godt:
Pretty Lights - Still Rockin fra EP'en Making Up A Changing Mind
og
Pretty Lights - Hot Like Dimes fra EP'en Spilling Over Every Side
http://i1.ambrybox.com/280710/1280333026813.jpeg

Ligger noe eldre på nettsiden som og er verdt å sjekke ut, men dette skal ha gitt deg et greit overblikk over musikken og hva det er snakk om.

Jeg håper noen andre har hørt på noe lignende, og samtidig håper jeg på å introdusere flere til denne musikkstilen. Om noen har bedre sjangerbeskrivelser er det og bare å komme med de, og sist men ikke minst, post mer musikk her!

Enjoy!
Sist endret av ulldott; 20. august 2010 kl. 20:03.