Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2279
Hei!

Har en pc og noe radioutstyr (lav effekt) stående på en fjelltopp. Her opplever vi ofte en del strømbrudd, de fleste korte. Skal derfor kjøpe en ups. Ser på denne:

https://www.komplett.no/bluewalker-p...-1200va/800573

Den er billig, men har også mer kapasitet enn f. eks en apc ups i samme prisklasse. Er det noen som har erfaring med denne upsen, eller andre av samme merke? Er den brukbar?

Slår den seg på av seg selv når strømmen har vært borte så lenge etter at den har gått tom? Kan så klart ikke kjøre opp dit hver gang strømmen har vært borte. Hvor lenge kan jeg regne med at batteriene kan stå uten å bli utslitt?

Ønsker ellers andre erfaringer med denne upsen. Dette er er hobbyprosjekt så vil legge minst mulig penger i det.
Har selv storebroren til den du linker til og er greit fornøyd med den.
Den du linker til har to batterier på 12V 7Ah som da gir deg en relativt kort backup-tid på 220V, avhengig selvsagt av effektforbruket ditt.
Denne UPS'en er nok hovedsaklig ment til å redde deg over korte utkoblinger på maks et par minutter..
Batteriene har en normal levetid på 4 til 5 år og kan kjøpes på for eksempel Biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/El...er-2000018765/ Koster kr 189,- pr stk ser jeg.
UPS'en slår seg av selv for å skåne batteriene som IKKE tåler full utladning veldig bra!
Sist endret av woff; 13. april 2015 kl. 18:52.
Bluewalker er et billigmerke med blant annet en dårlig softwareklient hvis du trenger den. APC er derimot etc velkjent kvalitetsmerke. Kjøper du APC kjøper du kvalitet, jeg kjøpte en Bluewalker selv og hadde valgt et mer kjent merke om jeg hadde kjøpt på nytt i dag.
Sitat av woff Vis innlegg
Har selv storebroren til den du linker til og er greit fornøyd med den.
Den du linker til har to batterier på 12V 7Ah som da gir deg en relativt kort backup-tid på 220V, avhengig selvsagt av effektforbruket ditt.
Denne UPS'en er nok hovedsaklig ment til å redde deg over korte utkoblinger på maks et par minutter..
Batteriene har en normal levetid på 4 til 5 år og kan kjøpes på for eksempel Biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/El...er-2000018765/ Koster kr 189,- pr stk ser jeg.
UPS'en slår seg av selv for å skåne batteriene som IKKE tåler full utladning veldig bra!
Vis hele sitatet...
Takker for konstruktivt svar! Kapasiteten er ikke noe problem, regnet ut at den holder ca. 20 minutter med det utstyret jeg bruker. Så bruker på langt nær den effekten den egentlig klarer.

Men du svarte ikke på om den slår seg på selv igjen etter et strømbrudd. Vært greit å vite siden det er noe av det viktigeste.

Sitat av Ueland Vis innlegg
Bluewalker er et billigmerke med blant annet en dårlig softwareklient hvis du trenger den. APC er derimot etc velkjent kvalitetsmerke. Kjøper du APC kjøper du kvalitet, jeg kjøpte en Bluewalker selv og hadde valgt et mer kjent merke om jeg hadde kjøpt på nytt i dag.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte er softwaren dårlig? Eneste den trenger å gjøre er jo å slå av maskinen når UPSen blir tom. Har du erfaring med det?
Sist endret av Stesolidhode; 13. april 2015 kl. 19:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hehe! Hvis du hadde lest HELE svaret mitt så hadde du funnet ut hva du spurte om..
Softwaren som UPS'en kjører kan du laste ned og jeg fatter ikke at det er noe å utsette på den. Jeg har selv brukt programmet endel år (10?) og det gjør alt du trenger.
Programmet og bruksanvisning kan du hente her: http://www.power-software-download.com/viewpower.html
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ueland Vis innlegg
Bluewalker er et billigmerke med blant annet en dårlig softwareklient hvis du trenger den. APC er derimot etc velkjent kvalitetsmerke. Kjøper du APC kjøper du kvalitet, jeg kjøpte en Bluewalker selv og hadde valgt et mer kjent merke om jeg hadde kjøpt på nytt i dag.
Vis hele sitatet...
Er ikkje veldig fan av billige UPSer generelt; dei er mykje plastdeksler og blå LEDs, og lite kvalitet...

Mi med billige APCer er at det er rallemikk til en billig penge. Server-UPSer til ein del tusenlapper meir har eg derimot grei erfaring med både APC, GE og eit par andre.

Så min konklusjon har vore at consumer-UPSer suger eselballe, og at samtlige levrandører leverer fornuftige UPSer om du betaler for det. Så skal det jo sjølvsagt seiast at eg ikkje har sampla heile markedet, men baserer meg på eit lite utval
Sist endret av vidarlo; 13. april 2015 kl. 19:50.
Jeg skulle til å skrive noe om loggen:

Loggen kan settes til å logge hvert 30 sekund og du får da loggført dato, tid, innspenning, innfrekvens, utspenning, utfrekvens, strømstyrke, belastningsnivå, batterispenning og UPStempratur i tillegg til eventuelle alarmer, både egendefinerte og obligatoriske..

Ser at det i mellomtiden har kommet en kommentar og vil da gjerne få påpeke at det firmaet jeg jobbet for sist (Securitas / Stanley) benyttet denne UPS-leverandøren til sine overvåkningssystemer (ITV) som er solgt til veldig mange firmaer i landet.
Vi kjørte service på utstyret og jeg har virkelig sett hvor mye disse tåler! De må leve sitt eget liv nedstøvet på ett eller annet bakrom, men de leverer altså år etter år! Det var vel en hovedregel at UPS'en levde mens pc'ene måtte oppgraderes og repareres relativt ofte!
Så etter egne og på vegne av mange kunders uttalelser er dette et produkt som absolutt er verdt prisen! Selvsagt kan du få langt bedre OG dyrere UPS'er!
Sist endret av woff; 13. april 2015 kl. 20:00.
Sitat av woff Vis innlegg
Hehe! Hvis du hadde lest HELE svaret mitt så hadde du funnet ut hva du spurte om..
Vis hele sitatet...
Hvor nøyaktig skrev du om den slår seg på automatisk etter lengere strømbrudd? Har lest svaret flere ganger men står ikke noe om det.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Er ikkje veldig fan av billige UPSer generelt; dei er mykje plastdeksler og blå LEDs, og lite kvalitet...

Mi med billige APCer er at det er rallemikk til en billig penge. Server-UPSer til ein del tusenlapper meir har eg derimot grei erfaring med både APC, GE og eit par andre.

Så min konklusjon har vore at consumer-UPSer suger eselballe, og at samtlige levrandører leverer fornuftige UPSer om du betaler for det. Så skal det jo sjølvsagt seiast at eg ikkje har sampla heile markedet, men baserer meg på eit lite utval
Vis hele sitatet...
Hva er galt med plast og blå LEDs? Nøyaktig hva er av lav kvalitet? Har du selv erfaring, isåfall hva har gått galt med dem? Hører gjerne en bedre begrunnelse på hvorfor de "suger".
Sist endret av Stesolidhode; 13. april 2015 kl. 20:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Hva er galt med plast og blå LEDs? Nøyaktig hva er av lav kvalitet? Har du selv erfaring, isåfall hva har gått galt med dem? Hører gjerne en bedre begrunnelse på hvorfor de "suger".
Vis hele sitatet...
At det virker som dei fokuserer meir på det enn på det dei skal gjere

Dei har skitten strøm, relativ lav ytelse, lite batteri, relativt høg switchovertid og har sett ein del av dei utvikle jordfeil over tid.

Har sett pcer som tryner fordi UPSen switcher unødvendig mellom batteri og nett, og tilbake igjen. Det er haken med off-line UPSer, men det virker som dyrare UPSer er kjappare.

Så kjøp på nett, test UPSen, og returner den på angrefristen om den ikkje funker for det du skal bruke den til.
Siste linje i første innlegg:
Sitat av woff Vis innlegg
UPS'en slår seg av selv for å skåne batteriene som IKKE tåler full utladning veldig bra!
Vis hele sitatet...
Det vil si at for å beskytte batteriene mot full utladning benytter UPS'en muligheten til å slå seg av før batteriene blir ødelagt.

Som Slashdot sier bør du (hvis du stiller større krav) kanskje gå for en litt dyrere UPS som er on-line og som gir deg sinus ut. Denne du har valgt gir bare tilnærmet sinus og er off-line..
I tillegg gir en dyrere modell deg mulighet til å styre uttakene og eventuelt slå av unødvendig utstyr ved lengre utkoblinger, noe som kan være greit så lenge du ikke er tilstede...
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Etter at jeg oppdaget apcupsd sin mulighet for å vise status på flere upser i et oversiktlig bilde har jeg kun kjøpt APC til jobben.
På jobb har vi også et par fra eaton/schneider og har ikke hatt noe trøbbel med de.

Så vidt jeg vet skrur de fleste UPSer seg på av seg selv når strømmen kommer tilbake.
Har vært borti noen gamle MGE som sto lenge med defekt batteri og plutselig ikke ville gi strøm ut før jeg skrudde de av og på med knappen.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
På hvilken måte er softwaren dårlig? Eneste den trenger å gjøre er jo å slå av maskinen når UPSen blir tom. Har du erfaring med det?
Vis hele sitatet...
Jeg er "kravstor" og forventer at det skal fungere bra på Linux, noe det ikke gjør, softwaren hadde store problemer med å holde seg tilkoblet via USB, den må være tilkoblet for å kunne skru av utstyr. Etter en grei mengde hacking har jeg fått den stabil med Nut selv om usb-tilkoblingen resettes støtt og stadig. For alt jeg vet kan det godt være en mandagsmodell jeg har fått, eller at de sliter med Linux.
Sist endret av Ueland; 13. april 2015 kl. 22:15.
Sitat av woff Vis innlegg
Siste linje i første innlegg:


Det vil si at for å beskytte batteriene mot full utladning benytter UPS'en muligheten til å slå seg av før batteriene blir ødelagt.

Som Slashdot sier bør du (hvis du stiller større krav) kanskje gå for en litt dyrere UPS som er on-line og som gir deg sinus ut. Denne du har valgt gir bare tilnærmet sinus og er off-line..
I tillegg gir en dyrere modell deg mulighet til å styre uttakene og eventuelt slå av unødvendig utstyr ved lengre utkoblinger, noe som kan være greit så lenge du ikke er tilstede...
Vis hele sitatet...
Siste linje står det at den slår seg AV, ikke noe om den slår seg på igjen når strømmen kommer tilbake!