Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 3742
Lurer på om det er noen her som har har prøvd hasj, og som har etter det gått over til tyngre stoffer, som kan fortelle meg dette: Er det lett at man begynner å prøve/bruke tygngre stoffer som Extacy, Speed, Amf ol...?
Jeg har aldri prøvd hasj, fordi jeg er redd for akkurat dette...
Noen som kan svare meg på dette?
Si du hadde prøvd hasj en gang da så er det jo ditt valg om du vil teste tyngre stoffer Ecstasy, Speed ol. Men mange mener det at hasj er på en måte "nøkkelen"/"ledetråden" til tyngre stoffer. Men min mening er at man må bestemme selv. Har røyka hasj fast i 3 år. Kanskje ikke så lenge men har fått flere spørsmål om å prøve og har jo svart ja noen av gangene men di siste 2 årene har det bare vært hasj kun fordi jeg har bestemt meg for å bare bruke det. Så er ikke noe å være redd for vis du kun er bestemt.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Nei det kommer helt ann på person. Om du legger ALT under narkotika å tror du bryter en mental GRENSE når du prøver hasj. Så har du muligens lettere for å prøve noe annet!. Men dette er 100% opp til personen og personligheten hans.

Vet om utrolig mange som har prøvd kun hasj og aldri prøvd noe annet. Og vet også om ett fåtall med personer som har prøvd andre ting etter de prøvd hasj. Som regel så virker det som de fleste begynner forsiktig å prøve seg på hasj når de for første gang skal prøve noe.

Mulighetene for att du kan klare å få tak i noe annet når du først har fått tak i hasj er også noe å tenke på men det betyr ikke att du må prøve eller må kjøpe.

Men det er absolutt ikke noe fasitt svar på dette. Det er opp til deg, du bestemmer hva du vil gjøre.
Dersom du er veldig stressa for det, ikke er 15 og ikke har store problemer med å la være å drikke Cola til frokost vil jeg påstå at dette kommer til å gå helt fint. Om du finner på å kaste i deg knips en helg om et år har du nok uansett et helt annet syn på det hele, men det er fortsatt ditt eget valg - hasjen gjør ikke at du føler at du trenger noe annet på noen måte...
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
"Trappetrinnsteorien" er jo et populært argument mot å begynne å røyke hasj. Det er imidlertid ingen ting som tyder på at denne faktisk stemmer; bakgrunnen for teorien er vel at så godt som alle som bruker tyngre narkotiske stoffer har startet med hasj. Dette er imidlertd helt feil bruk av statistikk; av den samme statistikken som viser at de fleste stoffmisbrukere starter med hasj, kan man lese at så godt som alle disse har startet med alkohol en gang i tida, uten at det brukes som et argument for å ikke drikke alkohol. Å trekke en paralell mellom hasj og tyngre narkotiske stoffer er omtrent like søkt som å trekke en sammenheng mellom smånasking i en butikk og væpnet bankran. Man vil sannsynligvis se at de fleste bankranere har startet med smånasking, uten at det betyr at de fleste smånaskere seniere går over til å rane banker.
Jeg begynte med hasj en gang i tida. Nå er jeg sprøytenarkoman. [Lang fortelling, kort]
Det som gjerne skjer når man starter med hasj er at man skjønner at propagandaen man har blitt foret med hele veien ikke er særlig representativ. Før trodde jeg nesten all ecstasy kunne drepe deg på første pille (takket være rusmiddelopplysningen jeg fikk i 9. klasse), men etter hvert gikk det opp for meg at enormt mange av vennene mine har/er lykkelige brukere av ecstasy. Det skulle bittelitt research til, og så endte jeg med å teste selv.
Døde jeg? Nei. Har jeg fått skader? Nei. Har jeg hatt det helt enormt utrolig bra? Ja. Kommer jeg til å fortsette å ta det hver helg/hver dag? Nei. Nøkkelen er vel å reflektere over hva man driver med underveis. Jeg har jo innsett at folk har endt med å misbruke ecstasy også, og derfor unngår jeg å gå i samme fella ved å slutte før det tipper.

Det eneste som gjør hasj til et gateway drug som sådan er jo at man stort sett finner ut en hel rekke sannheter om andre stoffer i samme slengen (siden de man røyker med ofte har prøvd mye annet og). Sammenliknet med alkohol er jo mange av disse "hardere" stoffene omtrent brus og godteri i forhold

Min teori, anyway.
Jeg vil si at du nok har hørt for mye, eller rettere sagt tenkt for mye på det du har hørt. Kanskje er det bra det, og kanskje er det ikke....F. eks. om du prøver hasj og tenker på alt det du har hørt så kan man jo få noia av mindre. men om du slipper andres tanker... På den annen side kan det vise seg at alt det du har hørt ikke stemmer. At du f.eks liker hasjrusen og holder deg til den `resten av livet`, liksom.
Du stiller et litt snodig spørsmål foressten, for det du sier er; ta vare på meg, for jeg vet ikke helt hva jeg bør tenke og hva jeg bør gjøre, liksom! Men på den annen side: det er naturlig å være usikker! Men litt Schizofrent er det, på en måte!
Mitt faderlige råd er: behold din undren og din usikkerhet, og gå den smale sti hva rus angår, så slipper du å eventuellt møte dine egne, og kanskje også andres spøkelser.

Om dette var ment som et allment og generellt spørsmål, så er jo det en litt større vitenskap, en vitenskap som mest ligger inni hodet ditt! Men generellt vil jeg si; har man brutt en barriere, så kan man lett(ere) bryte flere...
Ha det godt!
Du er sånnsett "trygg" fra andre stoffer om du kun holder deg til hasj, men det kan virke "lettere" å teste ut andre stoffer da en har krysset en viss grense når en først tar til seg cannabis.
Hovedsaken som fører til at folk begynner med sterkere stoffer etter hasj, og grunnen dennne "myten" om at cannabis er et "gate-way-drug" er miljøet en ofte må inn i for å skaffe seg cannabis. En kan lett bli fristet til å prøve andre stoffer da dette kan lett være en verdagslig sak i et "narkomant" miljø hvor cannabis sirkulerer.

Dersom en har venner som kun holder seg til cannabis, og en ellers er "skjermet" for press ang andre stoffer så vil jeg si en er rimelig "trygg" i den forstand.
----

Så, lag deg et løfte om å KUN holde deg til cannabis, evt kun ting som naturen tilbyr, og HOLD DET.
Skaff deg venner som ikke tukler med andre ting, og OM de tukler med andre ting, ungå å være med dem når de tukler med det.
Alle jeg kjenner som har prøvd hasj, har også prøvde andre rusmidler. Alle sier i starten at de "bare skal prøve hasj", men ender som regel opp med å prøve andre ting å, etter hvert siden de merka at hasj var digg, og ikke spesielt farlig, så kan de jo bare "prøve" en annen ting å. Selv om jeg egentlig er "imot" den der teorien om at hasj fører til sterkere stoffer, så er det litt snodig at alle jeg kjenner har prøvd andre ting/holder på med andre ting. Hva du ender opp med å gjøre er opp til deg, men regn med at du iallefall ikke kommer til å bare røyke 1gang. ^^
Som Alphanio sier, det finnes ingen reell grense, bortsett fra de du har bygget opp selv med hjelp fra staten, UMN, skole og foreldre.
Alle stoffer har sine spesielle egenskaper når det kommer til effekt, skadevirkninger, avhengighetspotensiale osv.
Jeg tror det viktigste for en som ønsker å prøve et ulovlig stoff for første gang er å finne ut av en del ting.

Noen spørsmå log tankter å ta opp med deg selv:
- Hvorfor vil du prøve?
- Hvorfor vil du prøve? Vær helt ærlig med deg selv.
- Hvorfor vil du prøve? - Tenk gjennom alle mulige motiver.
- Tenk gjennom livssituasjonen din - deprimert? Ensom? Skolelei/-vansker? Familieproblemer?
- Tenk over ditt forhold til alkohol - pleier du å ta den helt ut når du drikker? Vanskelig for å stoppe før det er tomt eller renner over? Drikker du av andre grunner enn for å ha det moro? Vær ærlig med deg selv.
- Har du lett for å gi f i alt noen ganger - skole, familie, venner, ting som du vet egentlig burde være viktige? Kanskje til fordel for ting som kan sammenlignes med rus, f.eks. dataspill eller annen underholdning?

Hvis du finner ut at du har trekk som kan tyde på at du har lett for å falle inn i et misbruksmønster, så er det lurt å vente til du har en stabil og god livssituasjon. Ut ifra profilen din er du rundt 22år, så dette er ikke nødvendigvis noe problem, men det vet du best selv.
Ellers er det bare å ønske deg lykke til, vær forsiktig

PS. At noen under 20 skal gå gjennom lista over og ta den alvorlig, er en utopisk tanke. Men det slår iallfall referanser til antidoppropagandasider.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Du har fått gode og informative tilbake meldinger.
Istedet for å fortelle hva jeg tror og ikke tror - vil jeg fortelle hvordan jeg har opplevd "rus verdenen".

Jeg vil begynne med å si at jeg har ADHD, noe som gjør at jeg/kroppen min er på evig jakt etter spenning. Tidligere fant jeg spenningen igjenom 'extremsport' og har vært innom de fleste idrettsgrener som finnes. Da jeg ble noen år eldre og mine foreldre skilte seg begynte jeg å røyke tobakk.
Ettersom søket etter spenning ligger latent i kroppen var det å røyke veldig spennende fordi dette var i mot min far og min mors regler.
Senere fant jeg det også spennende å opperere på kant med loven. Da tenker jeg ikke på innbrudd og slike ting, men mest på rus. Hærverk er vel noe de fleste kanskje en eller annen gang har vært borti, men generelt sett handlet det om rus.

*1997:
Prøvde å røyke hasj. Funket ikke - prøvde igjen - funket heller ikke . Så jeg begav meg heller ut i alkoholens elvebredder.

*1998:
Prøvde hasj igjen. Det fungerte ikke da heller, så det gikk lang tid mellom hver gang - før det pluttselig en gang etter ca. 10 ganger sa *bang*.
Jeg skjønte fort at dette var noe jeg kunne leve med. At all antirus propagandaen som var pjåtet inn gjenom foreldre, lærere og politi ikke stemte overens med mine erfaringer.
Det skullle bli med helge-røyking, men i et rusmiljø er det alltid nye venner å få, så helge-røyking ble til - røyker når jeg vil - røyking.
Etter en stund røykte jeg så og si daglig og mine gamle venner skle sakte men sikkert bort.

*1999:
Røyker gjevnlig og har ikke problemer med å -kun- forholde meg til hasj. Jeg hører folk nevner fleinsopp og jeg blir nyskjerrig, men også litt skremt. Speed og piller er også nevnt, men jeg rister på hodet og holder meg til hasj..
Sommer kommer, jeg bytter ut sigaretten med joint'en og røyker -HVER- dag. Var på sommer ferie i Arendal og en bekjent kom med et ark LSD. Mirakulix het frimerkene og sant skal sies, jeg viste veldig lite om det.
Alle jeg var med spiste, jeg spiste tilslutt et halvt frimerke for så å smile i 7 timer i strekk.
Høsten kom, fleinsoppen var ikke lengre noe jeg bekymret meg for.
Det ble mye prøving og feiling, men fleinsopp fant vi nå tilslutt. Ble både velykket og mislykkede turer. Terskelen for å prøve andre ting var da blitt mindre.
Så en høst dag skulle jeg ordne hasj.. Det var umulig å oppdrive men den lokale hasj dealeren hadde piller i stedet. Det var fredag og jeg var veldig lysten på hasj.
Jeg fikk beskjed om at det fungerte i samme baner, speiselt om jeg skaffet meg noe alkohol ved siden av.
Jeg endte opp med å kjøpe 5 stk. Sobril 25mg og hadde pluttselig fest hjemme hos min mor - uten at jeg husker en jackshit. ^^
Jeg solgte litt hasj til kamerater, men røykingen ble en for stor del, så overskuddet gikk i røyk - samt også det som skulle selges.
Mine foreldre fant tilslutt ut av dette og betalte meg ut, til gjengjeld skulle jeg ta urinprøver for dem.
Jeg flyttet også til min far en periode, for å komme meg bort fra rus-kamerater.

*2000:
Holdt meg rein i 8 måneder. Det var absolutt ingen problem, foruten om da jeg måtte sitte å vitne til kamerater røykte. Det førte til et høyt alkohol forbruk hos meg, mens de andre røykte hasj.
Jeg flyttet tilbake til gamle trakter. Mine gamle kamerater hadde da brutt flere terskler og var begynt å ruse seg på Ecstasy og piller.
Jeg syntes dette var ille og likte ikke å være med dem. Men så igjen - hvem skulle jeg være med?
Det gikk ikke mer en 3 uker med observering før jeg 'tok til mot' og spiste min første ecstasy.
Dette stred selfølgelig imot alle mine prinsipper, men det var spennende - ulovlig og gøy.
Jeg prøvde noen ganger - men holdt meg til det. Igjen oppdaget jeg hvor feilaktig informasjon politet - lærere og foreldre hadde gitt meg(oss). Jeg tok fremdeles frivillige urinprøver for mine foreldre.

*2001:
Ecstasy invasjon i byen. Alle spiste Ecstasy - alle speedet - alle spiste Rohypnoler. Jeg var lett påvirkelig og hadde ingen moralske sperrer da det gjaldt rus. Jeg pjåtet i meg så og si alt, til alle døgnets tider. Jeg festet hver dag, så sant det var fest. Om det ikke var fest laget jeg en fest. Gjerne bare meg og en annen på rommet hans, full i Ecstasy og techno musikk.
Det svidde godt i lommeboken, så jeg måtte ty til andre midler for å få tak i hasj og ecstasy.
Ettersom innbrudd o.l ikke er noe jeg har har likt, var det å selge narkotika ganske naturlig.
Jeg solgte Ecstasy, Rohypnol , Hasj, Amfetamin og LSD. Amfetamin var aldri et stoff jeg likte - ettersom jeg bare blir rolig av det..
Man skulle tro jeg hadde god profitt av dette, men rusforbruket økte sammen med mengden dop jeg tok inn for salg.
I løpet av dette året klarte jeg å spise på meg et skikkelig problem. Jeg spiste ecstasy hver dag. Flere ganger daglig. Jeg spiste ecstasy for å føle meg normal.
Samtidig som politet var begeistret for meg og endte opp med x antall forenklede forelegg og noen turer på glattcellen.
Jeg klarte også å sette meg selv i gjeld på 24 600 kr.

*2002:
En voksen mann på 34 år med 18 års kampsport erfaring hadde jeg da klart å få på nakken. Dette var personen jeg skylde penger for dop og han hadde rykte på seg for ikke å vise nåde.
(Fyren sitter forøvrig inne for drap og konemishandling nå)
Jeg ble busta ganske skikkelig og havnet i varetekt i 1 og et halvt døgn. Etter at jeg kom hjem var det ikke vits å skjule noe mer. Jeg la kortene på bordet igjen - og mine foreldre betalte meg ut av gjelden.
Jeg lovet å holde meg streit, noe som ikke var så enkelt som jeg hadde trodd.
Jeg klarte det en stund. Men så igjen - venner i miljøet er vanskelig å si nei til. Så det ble endel frem og tilbake. Utpå og streit igjen - ut på og streit igjen.
Jeg fant ut, sammen med en miljøarbeider på skolen at jeg måtte bort fra byen.
Politiet "plaget" meg da så mye at jeg ikke kunne gå noe som helst sted uten å bli grise sjekket.
Jeg reiste i militæret!.

*2003:
Militæret var redningen for meg. Av en eller annen grunn så stortrivdes jeg. (ikke helt typisk meg) Klarte meg bra, men på en av permene røykte jeg selfølgelig hasj. Jeg ble tatt da jeg kom opp igjen og måtte gå med på en kontrakt med Narko-Nord, narko politet i militæret.
Var på perm igjen, drakk meg full og dreit meg ut igjen. Tok urinprøve og røk selfølgelig igjen. Da hadde jeg tjeneste gjort i 8 måneder. Etter mye om og men ble jeg sendt hjem fra militæret.
Heldigvis hadde jeg gjort et bra inntrykk på Lt. som jeg jobbet med, så jeg fikk fullført tjeneste bevis og tilbud om å flytte opp i kjellerleiligheten hans (hehe. Ettersom dette var i Harstad takket jeg fint og høffelig nei, men jeg skulle komme å besøke han. (noe som aldri skjedde, men dog).
Jeg reiste hjem, flyttet bort fra byen og opp til en liten bygd hvor jeg fikk meg arbeid.
Det gikk bra en god stund. Jeg ble selfølgelig kjent med "feile" folka der oppe også, men klarte å si NEI i nesten 5 månder. Så sto jeg uten jobb, kjedet meg og endte opp med å spise litt ecstasy og ta amfetamin igjen. Til og med amfetamin som jeg ikke likte.
Heldigvis etter kort tid traff jeg damen som jeg er sammen med nå.
Hun har aldri nektet meg noen ting, men etter fornuften å dømme var det ikke helt idielt å ruse seg mens hun var rusfri..

Vi er fremdeles sammen og har bodd sammen i 3 1/2 år. Jeg røyker fremdeles hasj (noe jeg så og si har gjort hele tiden siden 1998), men de andre stoffene er jeg gitt meg med.
Hasj er akseptert av damen min, men hun røyker ikke selv.

Dette er et langt stykke å lese, men et veldig kort utdrag av livet mitt. I løpet av disse årene har jeg vært med på noen sinnsyke episoder, der våpen, vold og dop har vært en stor del av hverdagen.
Jeg sier absolutt ikke at alle havner opp i slike bekvemmeligheter som jeg gjorde. Men jeg synest det er greit for deg å vite åssen det kan gå.
Opp igjenom har jeg sett kompiser som det har gått MYE værre med. Alle begynte med hasj, men hvorvidt dette er et stoff som fører videre til andre ting er opp til hver inviduelle sjel å bedømme.
Jeg mener dette er miljø betinget. Vennekretsen har sinnsykt mye å si. Det er lett å bare følge strømmen og gjør man det er sjansen stor for å bli fucked.

Jeg mener at det fint går ann å ha et sunt/fornuftig rus-forbruk, men dette er nesten noe man må kjenne på selv.
Er du en person som gjør som de andre, ville jeg vært ytterst forsiktig.
Om du er en person som klarer å se konsikvensene av hva du gjør,skal det heller ikke by på så altfor store problemer. Men vær heletiden OBS på hva du driver på med.

Hvem er det du lurer? Dine foreldre, eller deg selv?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Litt statistikk: Omtrent 13 prosent av ungdom mellom 15 og 20 år i Norge sier de har prøvd cannabis en eller annen gang, litt over 6 prosent sier de har brukt det de siste seks månedene. Til sammenligning er det bare 3 prosent som noensinne har prøvd amfetamin, som er det nest vanligste ulovlige rusmiddelet i denne aldersgruppen, mens godt under 1 prosent sier de har prøvd heroin en eller annen gang. Det er med andre ord fullt mulig å røyke hasj uten å ende opp som sprøytenarkoman. Kilde: SIRUS' ungdomsundersøkelse 2006.
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Vel, først må jeg jo si takk for alle de kjappe svarene
Kan jo også si at jeg er 16 år, og ikke 22 som det sto i profilen min, har forandret det nå



Sitat av bread
Som Alphanio sier, det finnes ingen reell grense, bortsett fra de du har bygget opp selv med hjelp fra staten, UMN, skole og foreldre.
Alle stoffer har sine spesielle egenskaper når det kommer til effekt, skadevirkninger, avhengighetspotensiale osv.
Jeg tror det viktigste for en som ønsker å prøve et ulovlig stoff for første gang er å finne ut av en del ting.

Noen spørsmå log tankter å ta opp med deg selv:
- Hvorfor vil du prøve?
- Hvorfor vil du prøve? Vær helt ærlig med deg selv.
- Hvorfor vil du prøve? - Tenk gjennom alle mulige motiver.
- Tenk gjennom livssituasjonen din - deprimert? Ensom? Skolelei/-vansker? Familieproblemer?
- Tenk over ditt forhold til alkohol - pleier du å ta den helt ut når du drikker? Vanskelig for å stoppe før det er tomt eller renner over? Drikker du av andre grunner enn for å ha det moro? Vær ærlig med deg selv.
- Har du lett for å gi f i alt noen ganger - skole, familie, venner, ting som du vet egentlig burde være viktige? Kanskje til fordel for ting som kan sammenlignes med rus, f.eks. dataspill eller annen underholdning?

Hvis du finner ut at du har trekk som kan tyde på at du har lett for å falle inn i et misbruksmønster, så er det lurt å vente til du har en stabil og god livssituasjon. Ut ifra profilen din er du rundt 22år, så dette er ikke nødvendigvis noe problem, men det vet du best selv.
Ellers er det bare å ønske deg lykke til, vær forsiktig

PS. At noen under 20 skal gå gjennom lista over og ta den alvorlig, er en utopisk tanke. Men det slår iallfall referanser til antidoppropagandasider.
Vis hele sitatet...

Du sier hvorfor jeg vil prøve, og det er på grunn av at jeg ofte er ganske deprimert, og liker alkohol Men jeg vet ikke, det er jo ikke det at det er noe problem å få tak i det her jeg bor, tvert imot, men politiet er også veldig oppmerktsom og har OFTE "rassia" hos de jeg kjenner til som pleier å kjøpe i større mengder.
Jeg bor også hjemme hos foreldrene mine, og det er jo også et problem.. Men den største grunnen til at jeg vil prøve, er vel den normale trangen til å "eksprimentere" som de fleste tenåringer har, tror jeg

Sitat av speq
Du har fått gode og informative tilbake meldinger.
Istedet for å fortelle hva jeg tror og ikke tror - vil jeg fortelle hvordan jeg har opplevd "rus verdenen".

Jeg vil begynne med å si at jeg har ADHD, noe som gjør at jeg/kroppen min er på evig jakt etter spenning. Tidligere fant jeg spenningen igjenom 'extremsport' og har vært innom de fleste idrettsgrener som finnes. Da jeg ble noen år eldre og mine foreldre skilte seg begynte jeg å røyke tobakk.
Ettersom søket etter spenning ligger latent i kroppen var det å røyke veldig spennende fordi dette var i mot min far og min mors regler.
Senere fant jeg det også spennende å opperere på kant med loven. Da tenker jeg ikke på innbrudd og slike ting, men mest på rus. Hærverk er vel noe de fleste kanskje en eller annen gang har vært borti, men generelt sett handlet det om rus.

*1997:
Prøvde å røyke hasj. Funket ikke - prøvde igjen - funket heller ikke . Så jeg begav meg heller ut i alkoholens elvebredder.

*1998:
Prøvde hasj igjen. Det fungerte ikke da heller, så det gikk lang tid mellom hver gang - før det pluttselig en gang etter ca. 10 ganger sa *bang*.
Jeg skjønte fort at dette var noe jeg kunne leve med. At all antirus propagandaen som var pjåtet inn gjenom foreldre, lærere og politi ikke stemte overens med mine erfaringer.
Det skullle bli med helge-røyking, men i et rusmiljø er det alltid nye venner å få, så helge-røyking ble til - røyker når jeg vil - røyking.
Etter en stund røykte jeg så og si daglig og mine gamle venner skle sakte men sikkert bort.

*1999:
Røyker gjevnlig og har ikke problemer med å -kun- forholde meg til hasj. Jeg hører folk nevner fleinsopp og jeg blir nyskjerrig, men også litt skremt. Speed og piller er også nevnt, men jeg rister på hodet og holder meg til hasj..
Sommer kommer, jeg bytter ut sigaretten med joint'en og røyker -HVER- dag. Var på sommer ferie i Arendal og en bekjent kom med et ark LSD. Mirakulix het frimerkene og sant skal sies, jeg viste veldig lite om det.
Alle jeg var med spiste, jeg spiste tilslutt et halvt frimerke for så å smile i 7 timer i strekk.
Høsten kom, fleinsoppen var ikke lengre noe jeg bekymret meg for.
Det ble mye prøving og feiling, men fleinsopp fant vi nå tilslutt. Ble både velykket og mislykkede turer. Terskelen for å prøve andre ting var da blitt mindre.
Så en høst dag skulle jeg ordne hasj.. Det var umulig å oppdrive men den lokale hasj dealeren hadde piller i stedet. Det var fredag og jeg var veldig lysten på hasj.
Jeg fikk beskjed om at det fungerte i samme baner, speiselt om jeg skaffet meg noe alkohol ved siden av.
Jeg endte opp med å kjøpe 5 stk. Sobril 25mg og hadde pluttselig fest hjemme hos min mor - uten at jeg husker en jackshit. ^^
Jeg solgte litt hasj til kamerater, men røykingen ble en for stor del, så overskuddet gikk i røyk - samt også det som skulle selges.
Mine foreldre fant tilslutt ut av dette og betalte meg ut, til gjengjeld skulle jeg ta urinprøver for dem.
Jeg flyttet også til min far en periode, for å komme meg bort fra rus-kamerater.

*2000:
Holdt meg rein i 8 måneder. Det var absolutt ingen problem, foruten om da jeg måtte sitte å vitne til kamerater røykte. Det førte til et høyt alkohol forbruk hos meg, mens de andre røykte hasj.
Jeg flyttet tilbake til gamle trakter. Mine gamle kamerater hadde da brutt flere terskler og var begynt å ruse seg på Ecstasy og piller.
Jeg syntes dette var ille og likte ikke å være med dem. Men så igjen - hvem skulle jeg være med?
Det gikk ikke mer en 3 uker med observering før jeg 'tok til mot' og spiste min første ecstasy.
Dette stred selfølgelig imot alle mine prinsipper, men det var spennende - ulovlig og gøy.
Jeg prøvde noen ganger - men holdt meg til det. Igjen oppdaget jeg hvor feilaktig informasjon politet - lærere og foreldre hadde gitt meg(oss). Jeg tok fremdeles frivillige urinprøver for mine foreldre.

*2001:
Ecstasy invasjon i byen. Alle spiste Ecstasy - alle speedet - alle spiste Rohypnoler. Jeg var lett påvirkelig og hadde ingen moralske sperrer da det gjaldt rus. Jeg pjåtet i meg så og si alt, til alle døgnets tider. Jeg festet hver dag, så sant det var fest. Om det ikke var fest laget jeg en fest. Gjerne bare meg og en annen på rommet hans, full i Ecstasy og techno musikk.
Det svidde godt i lommeboken, så jeg måtte ty til andre midler for å få tak i hasj og ecstasy.
Ettersom innbrudd o.l ikke er noe jeg har har likt, var det å selge narkotika ganske naturlig.
Jeg solgte Ecstasy, Rohypnol , Hasj, Amfetamin og LSD. Amfetamin var aldri et stoff jeg likte - ettersom jeg bare blir rolig av det..
Man skulle tro jeg hadde god profitt av dette, men rusforbruket økte sammen med mengden dop jeg tok inn for salg.
I løpet av dette året klarte jeg å spise på meg et skikkelig problem. Jeg spiste ecstasy hver dag. Flere ganger daglig. Jeg spiste ecstasy for å føle meg normal.
Samtidig som politet var begeistret for meg og endte opp med x antall forenklede forelegg og noen turer på glattcellen.
Jeg klarte også å sette meg selv i gjeld på 24 600 kr.

*2002:
En voksen mann på 34 år med 18 års kampsport erfaring hadde jeg da klart å få på nakken. Dette var personen jeg skylde penger for dop og han hadde rykte på seg for ikke å vise nåde.
(Fyren sitter forøvrig inne for drap og konemishandling nå)
Jeg ble busta ganske skikkelig og havnet i varetekt i 1 og et halvt døgn. Etter at jeg kom hjem var det ikke vits å skjule noe mer. Jeg la kortene på bordet igjen - og mine foreldre betalte meg ut av gjelden.
Jeg lovet å holde meg streit, noe som ikke var så enkelt som jeg hadde trodd.
Jeg klarte det en stund. Men så igjen - venner i miljøet er vanskelig å si nei til. Så det ble endel frem og tilbake. Utpå og streit igjen - ut på og streit igjen.
Jeg fant ut, sammen med en miljøarbeider på skolen at jeg måtte bort fra byen.
Politiet "plaget" meg da så mye at jeg ikke kunne gå noe som helst sted uten å bli grise sjekket.
Jeg reiste i militæret!.

*2003:
Militæret var redningen for meg. Av en eller annen grunn så stortrivdes jeg. (ikke helt typisk meg) Klarte meg bra, men på en av permene røykte jeg selfølgelig hasj. Jeg ble tatt da jeg kom opp igjen og måtte gå med på en kontrakt med Narko-Nord, narko politet i militæret.
Var på perm igjen, drakk meg full og dreit meg ut igjen. Tok urinprøve og røk selfølgelig igjen. Da hadde jeg tjeneste gjort i 8 måneder. Etter mye om og men ble jeg sendt hjem fra militæret.
Heldigvis hadde jeg gjort et bra inntrykk på Lt. som jeg jobbet med, så jeg fikk fullført tjeneste bevis og tilbud om å flytte opp i kjellerleiligheten hans (hehe. Ettersom dette var i Harstad takket jeg fint og høffelig nei, men jeg skulle komme å besøke han. (noe som aldri skjedde, men dog).
Jeg reiste hjem, flyttet bort fra byen og opp til en liten bygd hvor jeg fikk meg arbeid.
Det gikk bra en god stund. Jeg ble selfølgelig kjent med "feile" folka der oppe også, men klarte å si NEI i nesten 5 månder. Så sto jeg uten jobb, kjedet meg og endte opp med å spise litt ecstasy og ta amfetamin igjen. Til og med amfetamin som jeg ikke likte.
Heldigvis etter kort tid traff jeg damen som jeg er sammen med nå.
Hun har aldri nektet meg noen ting, men etter fornuften å dømme var det ikke helt idielt å ruse seg mens hun var rusfri..

Vi er fremdeles sammen og har bodd sammen i 3 1/2 år. Jeg røyker fremdeles hasj (noe jeg så og si har gjort hele tiden siden 1998), men de andre stoffene er jeg gitt meg med.
Hasj er akseptert av damen min, men hun røyker ikke selv.

Dette er et langt stykke å lese, men et veldig kort utdrag av livet mitt. I løpet av disse årene har jeg vært med på noen sinnsyke episoder, der våpen, vold og dop har vært en stor del av hverdagen.
Jeg sier absolutt ikke at alle havner opp i slike bekvemmeligheter som jeg gjorde. Men jeg synest det er greit for deg å vite åssen det kan gå.
Opp igjenom har jeg sett kompiser som det har gått MYE værre med. Alle begynte med hasj, men hvorvidt dette er et stoff som fører videre til andre ting er opp til hver inviduelle sjel å bedømme.
Jeg mener dette er miljø betinget. Vennekretsen har sinnsykt mye å si. Det er lett å bare følge strømmen og gjør man det er sjansen stor for å bli fucked.

Jeg mener at det fint går ann å ha et sunt/fornuftig rus-forbruk, men dette er nesten noe man må kjenne på selv.
Er du en person som gjør som de andre, ville jeg vært ytterst forsiktig.
Om du er en person som klarer å se konsikvensene av hva du gjør,skal det heller ikke by på så altfor store problemer. Men vær heletiden OBS på hva du driver på med.

Hvem er det du lurer? Dine foreldre, eller deg selv?
Vis hele sitatet...

Ikke for å være frekk eller noe, men det er ikke akkurat slike opplevelser jeg vil oppleve, men en av grunnene til at jeg vil prøve å røyke hasj, er det at tilværelsen for tiden er fryktelig fjedelig, og jeg vil ha mer "action" i hverdagen, hvis du skjønner.. Mener ikke da at jeg vil røyke hver dag, men av og til, hvis jeg liker det, HVIS jeg i det heletatt kommer til å prøve det:P
Høres kanskje litt klisjé ut, men hvis du vil røyke for å ha mer action i verden, er det et klart tegn på at du kanskje burde la være. Rekreasjonell bruk av rusmidler skal i mine meninger brukes til å supplere en god tilværelse, ikke gjøre en dårlig tilværelse bedre (faen så vanskelig det var å ordlegge seg da).

Hvis du begynner å røyke for å få mer action er det nok stor sjanse for at du begynner å røyke oftere og oftere fordi du kjeder deg uten rusen. Tror heller ikke du kommer til å få så mye action ut av hasjen, snarer eufori og slapphet :P
Det er ikke helt riktig, Slakteren. Enkelte rusmidler kan rydde opp ganske kraftig i hodet ditt om du er i en følelsesmessig jævlig situasjon. Man må bare sørge for at man ikke har det som eneste løsning på alle problemene sine.

wargriff: Tror du bør kutte ned sitatene litt :P
Jeg vil ikke tro at hasj er noe bra supplement hvis du har det kjedelig. Jeg har vært i en periode der jeg har ruset meg for å ha det gøy (siden hverdagen min har vært stressende og tildels kjedelig en stund), og det har bare vært en løsning som fungerer på meget kort sikt. Har du det kjedelig, stikk ut og klatre, vandre langt ut i skogen, stikk og bad eller lær deg å programmere.
Enig med Slaktern.
Du nevner depresjon, eller kjedsomhet. Kan godt gå for det samme her, siden kjedsomhet og nedstemthet gjerne henger sammen. Hva som kommer først er irrelevant for oss, men ta oss alvorlig når vi sier at du ikke ønsker å være avhengig av kunstig stimuli for å ha det moro.
Erfaring er noe man bør få selv, men det er nok ikke dumt å lytte til råd fra de som allerede har sin egen, på godt og ondt.
Ut fra det du har skrevet vil jeg råde deg til å oppsøke andre former for fritidsaktiviteter og sosiale treff.
Så får du heller komme tilbake til dette om et par år

Uansett hva det blir til, oppsøk iallfall sider som erowid.com og norcan.org før du prøver noe nytt, så du vet hva du går til. Har møtt 20-åringer med mange år som pilleknaskere og mange kg oppi nesa som forbauser meg med sin uvitenhet om stoffene de har brukt og stoffene de ikke tør å røre. Det går i en merkelig blanding av statlig propaganda, myter og speedpsykose-teorier. Utrolig hva som går som "almen kjente fakta" i enkelte miljøer.
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nichotin
Har du det kjedelig, stikk ut og klatre, vandre langt ut i skogen, stikk og bad eller lær deg å programmere.
Vis hele sitatet...
Angående akkurat det, vet du et sted man kan lære seg å programere? :P
Hasj forsterker følelsene og sansene.
Om du røyker når du har det jævlig får du det bare verre.
Dette er bare min mening da så klart.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Nichotin
Det er ikke helt riktig, Slakteren. Enkelte rusmidler kan rydde opp ganske kraftig i hodet ditt om du er i en følelsesmessig jævlig situasjon. Man må bare sørge for at man ikke har det som eneste løsning på alle problemene sine.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder vel hovedsaklig psykedelika? Jeg har ivertfall ikke hørt om noen som fikk en åndelig opplysning e.l. på f.eks kokain.

Rett meg om jeg tar feil, og legg gjerne noen eksempler/bevis med.

Nå oppfordrer ikke jeg til bruk av psykedelika, det kan jo gå den andre veien óg, spesiellt om man er deprimmert.
Sist endret av Dodecha; 25. oktober 2006 kl. 16:17.
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av Patkomplat
Hasj forsterker følelsene og sansene.
Om du røyker når du har det jævlig får du det bare verre.
Dette er bare min mening da så klart.
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke hørt om før
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av wargriff
Ikke for å være frekk eller noe, men det er ikke akkurat slike opplevelser jeg vil oppleve, men en av grunnene til at jeg vil prøve å røyke hasj, er det at tilværelsen for tiden er fryktelig fjedelig, og jeg vil ha mer "action" i hverdagen, hvis du skjønner.. Mener ikke da at jeg vil røyke hver dag, men av og til, hvis jeg liker det, HVIS jeg i det heletatt kommer til å prøve det:P
Vis hele sitatet...
Du er på ingen måte frekk når du sier at du ikke ønsker å oppleve slike situasjoner.
For det første er dette ikke en a4 beskrivelse av en 'standard hasjrøyker', men min erfaring med rus generelt.
Svaret mitt var på ingen måte ment som et fasit svar på hva som vil skje om du prøver hasj. Alle rus brukere/misbrukere har sine egne erfaringer, der noen klarer seg helt fint og der andre klarer seg dårligere.
Jeg er da et eksempel på det siste, dog jeg aldri har prøvd nåler og shit som det.

Jeg klarer meg helt fint nå, der jeg ikke bruker noe annet en hasj.
Jeg spiste min siste Ecstasy i 2004 og den siste streken jeg tok med amfetamin kan jeg ikke huske engang. Så forsåvidt - ja - til ditt spm. Det er mulig å fungere i det vanlige liv, selv om man røyker hasj. Selv om jeg på ingen måte vil anbefalle det.
Resultatet av langvarig hasjrøyking -KAN- være deprisjoner, angst og paranoia - i tilegg til nedsatt appetitt og tretthet. Jeg vet at du snakker om å prøve det, men jeg synest det er rett og rimelig at du er klar over begge sider av 'saken'.
Det finnes alltid en bakside av medaljen.

Jeg må også nevne at fordi om jeg og endel av mine kamerater kjørte det kjøret som vi gjorde - hadde/har jeg fremdeles (faktisk flertall) kamerater som ikke har prøvd noe annet en hasj.
De har gjerne testet fleinsopp èn gang eller to, men holder seg til det som vokser og gror i naturen.
Alikevel har de vært med meg/oss på det værste kjøret, sett på at vi pjåtet i oss alt mulig, men alikevel ikke spurt om å få prøve.
Når de evt. fikk spørsmål om de ville teste, var svaret konsikvent nei.
Noe det står veldig stor respekt av.

Problemet med hasj er at man etter en stund gjerne tar litt lett på det. Man oppnår gjerne ikke den samme rusen lenger og må røyke mer for å bli slik du engang ble.
Trikset er da selfølgelig å røyke --sjeldent--. Da mister du heller ikke den gleden og kosen det faktisk kan være med å røyke.

Tilslutt må jeg bare påpeke at "argumentene" dine for å røyke hasj var heller dårligere.
Action kan du få i form av MANGE andre ting enn Hasj.
Jeg forstår din nyskjerrighet og trang til å utforske nye ting - men jeg vil da råde deg til å finne deg en mer action fyllt hobby.

Et par eksempler kan jo være:

*Snowboard
*Skateboard
*Paintball
*Airsoft
*RC Bil, Fly, Helikopter eller båt
*Downhill sykling

Det er bare fantasien (og lommeboken) som setter grenser.
Personlig driver jeg med alt som jeg har foreslått. Men hver har sin smak
Jeg har merket at jeg muligens har blitt mer deprimert av hasjforbruket mitt, enn jeg var fra før. Men samtidig har jeg også hatt det utrolig gøy! Merkelig det, men sånn er det hvertfall for meg. Særlig det at situasjonen der og da bestemmer hvordan jeg blir etter at jeg har røyka. Hvis jeg er med kompiser kan jeg ha det kjempe fett, mens hvis jeg er alene og har en elendig dag og tenker på deprimerende ting kan det gå heller dårlig.

Hvis du for eksempel da har et problem med det å være deprimert er det kanskje ikke det smarteste, det kan bli sånn at du begynner å røyke bare for å føle deg bra. Og det er skikkelig kjipt når du kommer til det stadiet, da kan det også bli sånn at du føler du må ha det for å sove godt osv. Og da sitter du litt mer i det.

Håper du tar det med ro hvertfall!

@ speq:

Veldig bra post, og det du sier er utrolig sant. Jeg har kompiser som bare spiser brownies en gang i blant, og de klarer seg helt fint med det. Og vi har det supert de kveldene vi bare chiller og spiller Poker. Som du sier er det to sider av denne saken, og begge er like viktige!
Sist endret av Baard2k; 25. oktober 2006 kl. 18:00.
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av speq
Tilslutt må jeg bare påpeke at "argumentene" dine for å røyke hasj var heller dårligere.
Action kan du få i form av MANGE andre ting enn Hasj.
Jeg forstår din nyskjerrighet og trang til å utforske nye ting - men jeg vil da råde deg til å finne deg en mer action fyllt hobby.

Et par eksempler kan jo være:

*Snowboard
*Skateboard
*Paintball
*Airsoft
*RC Bil, Fly, Helikopter eller båt
*Downhill sykling

Det er bare fantasien (og lommeboken) som setter grenser.
Personlig driver jeg med alt som jeg har foreslått. Men hver har sin smak
Vis hele sitatet...
Kan jo nevnes at jeg driver med snowboard, som desverre er begrenset til vinteren, og om sommeren driver jeg litt med paintball, men blir ikke mye, da jeg ikke har egen paintball markør... Som du sier, lommeboken setter grenser

Men hvis jeg spør deg direkte, vil du fraråde meg å prøve å røyke hasj?
Jeg vil ikke fraråde deg å prøve det, men heller ikke oppfordre deg til det hvis du ikke føler deg klar for det. Les og lær om hasj, og også om andre vanlige rusmidler (www.erowid.org), vær klar over hva farene kan være.

Og her kan du kanskje lære noe nyttig:

En av hovedfarene med hasj er at de offisielle farene, de man lærer om på ungdomskolen som oftest er feil. Dette vil de fleste finne ut etter kort tids bruk. (Jeg døde ikke, jeg begynte ikke med heroin, jeg er ikke psykotisk enda). Dette kan igjen føre til en holdning hvor hasj blir helt ufarlig, hvor man kan røyke så mye man vil, fordi det ikke er skadelig. Dette er dessverre feil. Hasj kan være skadelig ved at man ikke klarer å kontrollere forbruket, noe som kan føre til sene kvelder (hvis man fortsatt bor hjemme og må skjule sitt bruk), dette fører igjen til mindre energi og fokus på ting som skole eller jobb. En annen ting som kan skje er at du mister motivasjonen din, og det blir vanskelig å sette konkrete mål og jobbe mot dem. Alt blir bra når man røyker (noe som har både positive og negative sider).

Disse farene gjelder hovedsaklig for hverdagsrøykere, dette skjer ikke ved første gangs bruk, men grunnen til at jeg sier det ligger i at det som sagt er en enkelt oppnåelig rus, noe som gjør at misbruk kan bli vanskelig å unngå.

Legger til slutt ved en link til en svært god artikkel om akkurat dette.
http://www.vedvannkanten.com/Razzia/Nybegynner.html

For mer info om hasj er denne grei å lese: http://www.erowid.org/plants/cannabi...bis_faq1.shtml
Sitat av Dodecha
Dette gjelder vel hovedsaklig psykedelika? Jeg har ivertfall ikke hørt om noen som fikk en åndelig opplysning e.l. på f.eks kokain.
Vis hele sitatet...
Jeg vil vel tro det hovedsakelig gjelder psykedelika, ja, men jeg brukte begrepet "rusmidler" for å dekke det som måtte finnes av medisiner o.l. også (de kan vel med rett kalles rusmidler?).


wargriff: Du kan ta en titt på materialet den ene foreleseren vår har skrevet om Java. Last ned Eclipse, og lek i vei: http://www.iu.hio.no/~kjetilg/Underv...001/uvplan.htm (Kapitlene er i lista nedover på siden.)
Sist endret av Nichotin; 25. oktober 2006 kl. 20:47.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Medisiner rydder ikke opp i noe som helst. Benzodiasepiner, forskjellige former for lykkepiller og lignende, alt sammen hjelper kanskje på der og da, men de er ikke akkurat kjent for å frembringe et nytt syn på livet.

speq: Veldig imponert over innleggene dine, ikke bry deg om at de blir lange, de setter virkelig ting i perspektiv.

Jeg personlig har prøvd en del stoffer etter at jeg røykte hasj for første gang. Noen av de har jeg brukt flere ganger, noen av de har jeg bare testet én gang. Noen av de gav meg noe positivt, andre ser jeg på som dårlige tidsfordriv og søppel. Noen av de angrer jeg kanskje på, men det å faktisk vite hva alt oppstyret handler om, ha sitt eget syn på stoffet, veier i de fleste tilfeller opp for det for min del. Jeg har aldri endt opp med å missbruke et stoff, jeg har aldri endt opp med å bruke et stoff "for mye", mine preferanser har aldri gått ut over mitt daglige liv (annet enn at folk begynte å spre rykter i bygda jeg kom fra - men det er strengt tatt ikke rusmidlene sin skyld), og jeg med det i tanke så kan jeg ikke si at jeg akkurat angrer på at jeg røykte hasj for første gang.

Når sant skal sies så var heller ikke cannabis mitt første møte med ulovlige substanser, jeg prøvde LSA lenge før jeg røykte hasj. Har siden drevet en del med andre entheogener, og jeg kan med hånden på hjerte si at grunnen til at jeg prøvde ut disse har ikke noe med hasj å gjøre - det er i alle fall sikkert.

Så, hvorvidt du vil prøve "cannabis" er helt og holdent opp til deg selv. Personlig ville jeg ha ventet til jeg ble litt eldre hvis jeg fikk valget, og tror jeg vil anbefale deg å gjøre det samme. Ungdomsårene er turbulente, og sømmer seg egentlig ikke for rusmidler. De rundt deg vet sansynligvis ikke nok om cannabis og lignende - du vil antakeligvis oppleve en god del mer konfrontasjoner og få et annet forhold til en hel del personer hvis det kommer ut at du har erfaring med eller røyker hasj. Anbefaler deg å vente til du er myndig, og se det ann om du enda er interessert i urten. Det er alt for lett å drømme seg bort i mystikken og "myten rundt" stoffet når du er i din alder.

Uansett hva du velger å gjøre; lykke til
Hei. Det er alkoholen som fører til tyngre stoffer.
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Takker alle for svar så langt, jeg skal "poste" senere hva jeg eventuelt bestemmer meg for
Sitat av Nichotin
Det er ikke helt riktig, Slakteren. Enkelte rusmidler kan rydde opp ganske kraftig i hodet ditt om du er i en følelsesmessig jævlig situasjon. Man må bare sørge for at man ikke har det som eneste løsning på alle problemene sine.
Vis hele sitatet...
Legg merke til at det står "rekreasjonell bruk". Det du snakker om er terapautisk bruk. Litt ustø på rettskrvningen i de ordene, men det får dere beklage.
folk kan si hva de vil, noen faller i de dype juv mens andre fungerer helt normalt i hvedagen. Selv har jeg røykt fast de siste årene, så kom dagen jeg prøvde LSD, tok det 2 ganger, helt fantastisk. Det er nå en stund siden. Så kom da jeg prøvde noe amfetamin opplegg, kjipe greier, 1 gang, aldri mer. Så kom tiden da jeg testa knips, 2 ganger, helt greit, ikke noe jeg vil putte i meg så veldig mange ganger, kun ved en god anledning, som f.eks en konsert eller lignende. så har det vært noe fleinsopp innom også, det en helt vill opplevelse .

Men alt i alt, man finner selv ut hva og hvilke rusmidler man vil prøve. Når man for første gang har fått funken på tjall, og kjenner den utrolig gode følelsen, får man den innsikten man trenger for å dra paraleller til at det man har fått servert i aviser og media generelt er dritt fra en skitten munn. Man innser også at andre rusmidler har blitt demonisert, men det er du som tar valget. Hva vil du?

Jeg røyker som sagt hver dag, er student ved et universitet og jobber deltid. Ting går utmerket, du blir hva du gjør det til. Vil du være en slask, så blir du en slask, vil du noe her i livet, så gi liv til ambisjonene dine, go for it :-)

men ut og hente et par kartonger med sigg, billig :P
Sitat av wargriff
Lurer på om det er noen her som har har prøvd hasj, og som har etter det gått over til tyngre stoffer, som kan fortelle meg dette: Er det lett at man begynner å prøve/bruke tygngre stoffer som Extacy, Speed, Amf ol...?
Jeg har aldri prøvd hasj, fordi jeg er redd for akkurat dette...
Noen som kan svare meg på dette?
Vis hele sitatet...
De aller, aller fleste som røyker hasj prøver ingen andre ulovlige rusmidler. Det er heller ingenting ved cannabis som gir deg lyst på andre stoffer. Så det er utelukkende et spørsmål om hva du vil sjøl.
Ja, men et argument jeg ikke har sett her er: Du får en "gi-faen" innstilling av å røyke hasj, samt man også ser på seg selv som en "narkoman" når du har røyket kronisk noen mnd. og plutselig en dag ikke får tak i... Etter et halvt års kronisk røyking, oppdager du at "det ikke er noen lek lenger" - og da er det VELDIG lett å bli fristet til å prøve sterkere stoffer.

Jeg ble spurt etter at jeg hadde røykt hasj i 2-3 måneder, om jeg hadde testet amfetamin og exstacy, og sa "nei" ... Fikk som svar at "Vel, om et halvt år har du gjort det." ... Stemte ALT FOR GODT. Man gir seg mer faen hvis man røyker hasj, og det er ikke til å unngå.. Det gjør noe med impulskontrollen (iallefall med meg, men dette kan selvfølgelig være individuelt.)

Sluttet å røyke hasj for 3 mnd siden, etter å ha holdt på (kronisk) i 7-8 år, hvorav 2-3 av dem røykte jeg ca. 5g om dagen (Ikke spør hvordan jeg fikk råd til det.. ordner seg alltid) - og nå føler jeg meg MYE mer oppegående, har fått bedre selvtillitt, mindre depresjoner og alt av angst har omtrent forsvunnet. Holder fremdeles på med det meste annet, men ... holder på å trappe ned der også, og har oppdaget at det faktisk er LETTERE uten hasjen, enn med den. Akkurat det undrer jeg meg på hvorfor, men... har sikkert litt med dobbelt så god selvtillitt å gjøre =)

Men uansett - Man får en gi-faen-innstilling når man røyker hasj, som kan få en til å gjøre/prøve ting man aldri ellers ville ha tenkt på.

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men ... ca halvparten av de jeg kjenner, hvis jeg skal prøve å sette en liten statistikk på det.
Er meget uenig i den "gi-faen" mentaliteten som blir nevnt. Studerer selv ved ingeniørutdannigen i oslo og kjenner flere som studerer høyere utdanning og røyker cannabisrelaterte stoffer på jevnlig basis ( kun maks en gang i uken vel og merke.). Tror dette har mye med miljøt man er involvert i. Dersom man gir faen i skolen, vil ikke hasj gi deg mere arbeidslyst for å si det sånn.

Men selv om jeg så på "gateway teorien" som oppspinn da jeg først prøvde hasj, så må jeg innrømme at jeg aldri hadde trodd jeg skulle prøve kokain og amf etc. ved en senere anledning, Men dette har nok mere med det faktum at jeg har oppdaget erowid.org, og fått mere opplysninger og sannheter enn hva "goverment propaganda" kunne tilby meg.

Beklager hvis innlegget mitt er fullt av skrivefeil og piss men jeg er ekstremt drita nå. En revisjon følger i løpet av fredagen.
Hasj er absolutt ikke et overgangsdop dersom du virkelig går inn for det. Selv har jeg røykt regelmessig i snart et år nå, og første gangen var vel for rundt 3 eller 4 år siden. Jeg begynte vel å røyke hasj når jeg gikk mye sammen med venner som var i det folk kaller "feil miljø", her gjorde de nesten alt utenom sprøyter. Og hver gang jeg var på fest med dem, var det alltid noen som sniffet eller tok knips. Jeg har blitt tilbudt "harde stoffer" utallige ganger, og så og si blitt presset ned i en line med amf. Men har sagt nei hver gang. Dette har ikke noe med hvordan folkene i det miljøet er. De fungerer helt normalt i hverdagen, jobber, går på skole og lever et normalt liv. Jeg liker meg godt blandt dem, og har det nesten aldri kjedelig når jeg går sammen med de. Men jeg har satt en grense på "naturlige stoffer" altså hasj og sopp. Har aldri prøvd sopp, og tror heller ikke jeg kommer til å gjøre det. Men om jeg tilfeldigvis hadde kommet over Magic Mushrooms, så skal jeg ikke se bort ifra at jeg hadde prøvd det ut. Fleinsopp kommer jeg til å holde meg unna, ettersom jeg har en bekjent som klarte å tippe helt på det etter en bad trip. Men det er en annen historie.

Det jeg prøver å si iallefall, er at så lenge du gjør det til en prinsippsak å aldri prøve noe annet enn hasj, uansett hvor presset du måtte være. Så kommer du heller ikke til å prøve andre stoffer.

Men som tias sier, jeg ville ventet med det til jeg var litt eldre, ettersom folk i din alder som regel har lite forståelse for dette stoffet, og det kan gjerne ende opp med noen uante og uønskede konflikter med dine nærmeste venner. Det kan også plutselig gå rykter rundt hele skolen o.l. I tillegg er det trolig lettere for en 16åring å begynne med hardere stoffer enn en som er i 20årene++, ettersom 15-16åringer som oftest har litt delte meninger om det meste, og ikke helt vet hvor de står i forhold til ting. Men dette varierer sterkt fra person til person.

Selv røykte jeg når jeg var 16-17 første gangen, og må innrømme at det var ekstremt fristende å prøve ut andre ting da. Men nå, bare noen få år etter, vet jeg helt 100% hvor jeg står i forhold til å prøve "sterke stoffer".

Tror som Speq sier, at det er heller miljøet som avgjør om du prøver hardere stoffer, enn hasj i seg selv.

Opprinnelig skrevet av Patkomplat
Hasj forsterker følelsene og sansene.
Om du røyker når du har det jævlig får du det bare verre.
Dette er bare min mening da så klart.
Vis hele sitatet...
Det er helt fulstendig feil etter min mening og erfaring iallefall.. Jeg har hatt dager som har vært helt forjævlige, og etter jeg har tatt meg en pipe eller jonas føler jeg meg som oftest jævlig bra. Har kanskje hendt noen få ganger at jeg har fått skikkelige downere når jeg har røykt. Uansett hvor jævlig jeg har hatt det.
Sist endret av Hindsight; 27. oktober 2006 kl. 05:06.
Det er så mange som maser om at hasj gjør ditt og datt, men har tydligvis ingen forståelse for at korrelasjon ikke er det samme som kasualitet. For å ta noen eksempler; det at man får dårlig selvtilitt, og blir deppa av hasj trenger nødvendigvis ikke være en bieffekt av selve hasjen.

Det er godt dokumentert at folk som selvmedisinerer seg selv på cannabis, ofte har andre underliggende årsaker til at man føler et behov for å ruse seg hele tiden. Det er altså ikke implisert at selve cannabisen er årsaken til diverse negative effekter, men det er veldig lett å attribuere det til den mest åpenlyse årsaken, uten å gå i dybden.

Sånn skapes det misfortsåelser, og det kan føre med seg kjipe konsekvenser da man ikke er bevisst på hva som faktisk er årsaken, og dermed ikke er i stand til å gå selve problemet i strupen. Med det sagt, så er det klart at cannabis kan gjøre vondt værre, da man feier problemene under teppet, men det bygger seg bare opp.

Det at man får bedre selvtilitt etter å ha sluttet å røyke, trenger ikke å være en så åpenlys årsak. Det å mestre situasjoner mater selvtilitten. Det kan altså være en årsak at mange begynner å gi faen, og dermed sitte å røyke seg fjern for å skjule de kjipe følelsene og dårlig selvtilitt. Ikke nødvendigvis vice versa.

Håper dere ikke tolker dette innlegget som et forsøk på å forhærliggjøre hasjen. Det kan godt være at hasjen er årsak til mye av dette, men jeg tviler egentlig på at det er så ille som mange tror. Det jeg vil fram til er at det er fryktelig viktig å være reflektert, og bevisst på seg selv, og prøve å gå ting i dybden. Med et intelligent forhold til rusmidler kan det være et nyttig supplement til hverdagen. Prøv imdlertidlig å finne selve kjernen i problemet, enn å dekke det over, eller feilattribuere.

Når det kommer til trappetrinnsteorien har den sannynligvis noe for seg. Ikke det at hasj i seg selv fører til bruk av andre rusmidler, men at miljøet rundt hasj gjør det. Det er nok ikke nok heller ikke helt urimelig å konkludere med at folk som er tilbøyelig for å prøve et ulovlig rusmiddel, er tilbøyelig for å prøve andre. Dette burde egentlig være innlysende, men mange ser tydligvis ikke den sammenhengen. Jeg har selv prøvd psykedelia etter å ha sverget til å holde seg til hasj, men skjønte etterhvert at informasjonen man får på skolen ikke holder mål. Det er viktig å gjøre valg basert på objektiv informasjon, og ikke hva miljøet påvirker deg til.
Sist endret av Bananeter; 27. oktober 2006 kl. 17:33.
speq: leste historien din og den var intressant. hvor gammel er du nå?
Etter å ha skrevet et forbanna langt og godt innlegg, som jeg klarte å loke bort, så gjør jeg dette kort (faen i helvete, satt i en hel time).

Jeg starta å røyke i sommeren til 1. klasse. Jeg ble da opplyst som flere her snakker om, og ble veldig intresert. Jeg var egentlig mot alt annet en hasj, men den grensen ble flyttet lengre bort, uten å ha prøvd noe annet. Prøvde nå for litt siden amf, og det skal jeg ikke gjøre igjen, skikkelig kjipt + at det er et drittstoff. Er nok svak, men har heldigvis ikke blitt fristet så mye. Har planer om å prøve sopp om ikke så lenge.

Har røyka nå i over 3 år, og syntes det fortsatt er en helt kul ting. Røyker fra 0-7 dager i uka, men som oftest en 4 ganger. Merker at jeg er sløv, slapp, uintressert og asosial, men mye av dette har jeg vært hele tiden. Med å være semistoner medkommer det et par ikke så hyggelige opplevelser. Kanskje man røyker for mye, drikker og røyker for mye eller blir lurt. Dette er litt kjipt men ikke så ille

Hva du vil gjøre er helt opp til deg, men tror du er bedre rustet til å ta valget etter å ha lest disse postene her. Jeg har selv lest her lenge uten å registrere meg, men her syntes jeg at jeg måtte svare. Mange gode svar her, og en av de bedre trådene i det siste, mangler bare noen uvitende idioter (men det ser ut til at dere har klart å opplyse et par av de, hurra). Det at du poster denne tråden her tyder nok på at du kommer til å prøve
kommer no helt ann på din psyke om du velger å prøve sterkere ting etterhvert. jeg har ikke gått over til sterkere stoffer enn thc, har heller ikke prøvd noe annet pga jeg er vel redd for at det er for fett min oppfattelse av hajsrus er blandet, du kan ha d utrolig artig sammen med venner når du har røyka. men når du sitter litt alene begynner vertfall jeg å tenke veldig kritiske tanker, noe som jeg egentlig føler bare er sunt for meg.
da jeg tenker tanker jeg aldri hadde kommet til å tenke noe serlig over nykter.
kan jo nevne at d ble mange helger med hajsrøyking etter den første gangen jeg testa det. noen få uker oftere når jeg hadde noe liggende, men hadde alltid kontroll og følte meg aldri "avhengig".
tar meg en spliff nå av og til når jeg drikker eller jeg bare skal slappe av med no kompiser, er ikke no oftere enn 1-2 ganger i mnd.
funker fett for meg
Sist endret av wack; 28. oktober 2006 kl. 14:35.
Not Penny's boat
argh's Avatar
Prøvde det første gang for tre år siden, har klart meg helt fint. Har bare gjort det i helgene evt. ferier. Det kan gå alt fra en uke til et par måneder mellom hver gang. Alt er opp til personen selv, selvkontroll kalles det.

Har enda ikke rørt annet en alkohol og hasj.
Sist endret av argh; 28. oktober 2006 kl. 15:20.
jeg tror de som havner på kjøret har et hvist "anlegg" for å havne på kjøret. jeg tar speed med alt fra 1-3 mnd mellomrom, alt ettersom. synes ikke det er noe gøy med mindre man gjør det skjeldent.. jeg røyker alt fra 3-7 ganger i uka. så hasj er ikke ensbetydende med heroin overdose - nei. men om du allerede har lave hemninger så er det mye lettere når du først er inne i "miljøet". desverre er det bare en måte å finne ut åssn person du er, å det er å prøve. noe som ikke akkurat er en trygg måte hvis det først går galt.

tilslutt vil jeg bare si at den beste forholdsregelen er at du har kompisser/venniner som passer på deg. har du det er det mye mindre sjangs for å havne på "kjøret"
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av murloc
jeg tror de som havner på kjøret har et hvist "anlegg" for å havne på kjøret. jeg tar speed med alt fra 1-3 mnd mellomrom, alt ettersom. synes ikke det er noe gøy med mindre man gjør det skjeldent.. jeg røyker alt fra 3-7 ganger i uka. så hasj er ikke ensbetydende med heroin overdose - nei. men om du allerede har lave hemninger så er det mye lettere når du først er inne i "miljøet". desverre er det bare en måte å finne ut åssn person du er, å det er å prøve. noe som ikke akkurat er en trygg måte hvis det først går galt.

tilslutt vil jeg bare si at den beste forholdsregelen er at du har kompisser/venniner som passer på deg. har du det er det mye mindre sjangs for å havne på "kjøret"
Vis hele sitatet...
Jeg har godt venner og venniner, måtte bare si det