Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2246
En talsmann for en gruppe politimenn i Skottland foreslår å legalisere all narkotika fra gruppe A til C. Hva syns dere om dette, og hadde dette vært et alternativ også i Norge?

Her kan du lese mer:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/04/14/463617.html
Er usikkert på hvordan det er som alternativ i Norge, men det jeg vet er at det ikke vil skje her på maaaaaaaaaaaaaaaaaange år. Men i Skottland har jeg faktisk tro på at det ville gjort seg bra.
Hmm jeg er delvis enig. Det er helt klart at dagens lovverk ikke fungerer, det er flere ulemper enn fordeler ved dette systemet. En legalisering, hvor det offentlige selger med konkurransedyktige priser vil i stor grad stoppe ulovlig salg av narkotika, men det har jo også sine ulemper. Mange narkotiske stoffer er direkte farlige, så skal dette bli lovlig må det også bli langt bedre informasjon om disse stoffene. For eksempel et kurs eller lignende man må igjennom for å få tillatelse til å kjøpe disse stoffene lovlig, og også gjøre det vanskelig for folk å gjøre impulskjøp (man drar for å kjøpe hasj og kommer igjen med LSD)

Jeg er i utgangspunktet for legalisering av "letter" narkotiske stoffer, som hasj, men stoffer som heroin bør ikke gjøres allment tilgjengelige, siden dette er stoffer som er sterkt avhengighetsskapende og ødelegger livene til en stor del av de som prøver.
Sitat av duxo
Er usikkert på hvordan det er som alternativ i Norge, men det jeg vet er at det ikke vil skje her på maaaaaaaaaaaaaaaaaange år. Men i Skottland har jeg faktisk tro på at det ville gjort seg bra.
Vis hele sitatet...
Kan du begrunne hvorfor du tror det lettere gjør seg i Skottland enn i Norge?
hmm fordi norge periodevis er styrt av kristenfundamentalister? Fordi skotsk politi ønsker en legalisering mens norsk politi bruker tiden sin på å ta folk som røyker seg en bønne?
Ja er vel enig! De kommer aldri til å få fjernet narkotika uansett! De kan jo bare gi opp. Like greit å legalisere det så blir det litt mer kontroll å!

Tobb: Vel, er vel ikke så mange fundamentalister som styrer Norge nå men!
ikke akkurat nå, nei, men det har jeg jo aldri hevdet...
Sist endret av Tobb; 14. april 2006 kl. 20:13.
Hvis det hadde blitt lovlig så hadde stoffet blitt produsert på skikkelige labber, som igjen vil gjøre det litt tryggere å ta stoff.

Men å legalisere alt hadde ikke funket.
Dette hadde kanskje vært et alternativ for de narkomane på plata osv, slik at de kunne fått tak i stoffet sitt for faste priser og under kontrolerte omstendigheter. Man hadde sikker fått ned noe kriminalitet osv.
Men for folk som ruser seg i helgene, eller folk som er nysgjerrige, ville legalisering vært farlig. Ekke alle ungdommer som kjenner folk som kan skaffe ting til de.
Men igjen, så er hasj noe helt annet en herion f.eks.
Og hvis de skal få til et slikt system er jeg jævla spent på hvordan de evnt skal gjøre det.
Man skulle ha hatt sertifikater! Med forskjellige klasser.. Jeg sku gjort det bra på kokain-"oppkjøringa" haha
Hm, lurer på hvordan praksiseksamen på syrelappen hadde utartet seg.
Ekte, god informasjon ville gjort seg. I motsetning til den latterlige opplæringen unge får i dag. Husker godt ANT(Alkohol - Narkotika - Tobakk) på ungdomsskolen. Det var ingen som ble noe klokere på hva narkotika egentlig var for noe, og det at det er noe ukjent og også ulovlig, gjør mange unge hoder nysgjerrige.
Gikk inn her nå for å poste akkurat den samme linken, og det jeg skulle skrive var noe av det samme..
"Hva er sjangsene for at dette vil ha positiv virkning? Og vis det har det, er dette noe som kan skje om 10 år i Norge?"

Jeb: haha.. ser dette for meg.. 16 åring som sier til sin mor: "Mamma! jeg trenger en 1000 lapp til kokain opplæringa!".
Eller en mor som sier til sin kjære sønn på 10: "Vis du aldri stjeler noe skal jeg betale for cannabis, kokain og LSD oppkjøringa di!" haha!
Sist endret av Tr1pp3r; 15. april 2006 kl. 00:43.
Legalisering er vel å gå litt langt, men avkriminalisering på Hasj i norge er helt klart nødvendig.
Hahah er det ikke litt desperat å legalisere Narkotika fra Hasj til Heroin bare for å få tatt flere
narkomisbrukere:P
Viktig å merke seg at dette bare er et forslag fra ei gruppe, og det kommer ikke til å skje. Det er nok minst like mye motstand mot full legalisering i Storbritannia som i Norge. Og det har lite å gjøre med "kristenfundamentalister" (vi skal prise oss lykkelige hvis Norges "fundamentalister" er KrF, for de er ikke særlig fundamentalistiske i det hele tatt...), det har mer å gjøre med den generelle politiske atmosfæren. Det er ikke et eneste parti på Stortinget som vil vurdere legalisering.
Sitat av Jumbo
Man hadde sikker fått ned noe kriminalitet osv.
Vis hele sitatet...
Det tror ikke jeg. Om det er lovlig eller ikke så må de tunge rusmisbrukerene få finansiert narkotikaen sin og ofte så er dette via tyveri og andre måter.
Veien fra legalisering til å dele ut heroin til de som trenger det er ikke lang...
Ikke legaliser narkotika!
.
I de store byene idag sulter kokainister dagelig ihjel.
De brukker sine siste penger til å stille kokainhungeren.
Jeg er sikker på at alle ser problemet.
Annen narkotika er også sterkt vanedannende, som igjen koster staten, for ikke å si verdenssamfunnet, milliarder årlig.
Mennesker som røyker og bruker narkotika, er svake mennesker.
De hadde et valg. Der valgte de galt. De klarte ikke å stå imot presset.
Problemet er jo at noen må ta ansvar for deres dumme handlinger.
Når du begynner et misbruk, så er det ikke bare deg selv du ødelegger, men for mange andre.
Du påvirker miljøet ditt negativt, tar opp sykehusplasser etc. etc.
Skal vi da heller la misbrukerne dø?
Eller skal vi bruke utallige skattemiliarder på disse egoistene?
Jeg synes derfor at slike samfunnsskadelige stoffer som narkotika burde forbys.
På den måten sparer vi de som er svakere.

Mange her gir inntrykk av at misbruk er et voksent valg. Det er det ikke.
95 % av alle rusmisbrukere begynte som tenåringer. Det er en periode hvor man er lett påvirkelig og usikker.
Jeg synes ikke at vi skal begrense frihet, men hvis friheten til slike mennesker skal ødelegge, ikke bare for dem, men også for oss andre, så er det ikke frihet. Det er i det lange løp det å begrense frihet. Penger brukt til å behandle avhengige for deres <<frihet>>, kunne brukes til andre formål. På den måten binder du utallige utgifter til deg selv, til samfunnet, til staten og nærmiljøet når du begynner et misbruk av f. eks røyk.

Ting som er så samfunnskadelige burde vel forbys?
Eller skal vi sette denne falske <<FRIHETEN>> først.
Skal vi da la psykopater og kriminelle vandre i gatene, fordi det å passe på dem ville være å begrense deres frihet?
PÅ samme måte er det med røyken.
FORBY RUSMIDLER!
(Eventuelt kunne vi sette alle rusmisbrukerne på Jan Mayen )
Sist endret av smartgutt; 15. april 2006 kl. 17:03.
Sitat av smartgutt
FORBY RØYK OG NARKOTIKA!
Vis hele sitatet...
Men alkohol, som indirekte eller direkte er skyld i 25% av alle sykehusinleggelsene i Norge, er helt greit?
Beklager, nå er det i orden
Hvorfor er det så mange som går rundt og tror at et forbud innebærer at ingen bruker rusmidler? Det eneste en oppnår med forbud er å sende ut et signal til brukere av rusmidler om at de er mindreverdige mennesker og kriminelle. Dessuten fører det til at organiserte kriminelle tar over produksjon og distribusjon, som igjen gir oss mer helsefarlige produkter. smartgutt: det er så mange gapende hull i argumentasjonen din at jeg ikke veit hvor jeg skal begynne. Jeg kan iallfall si dette:

Sitat av smartgutt
Skal vi da la psykopater og kriminelle vandre i gatene, fordi det å passe på dem ville være å begrense deres frihet?
PÅ samme måte er det med røyken.
Vis hele sitatet...
Forskjellen mellom voldskriminalitet og ruskriminalitet er at "rusmisbrukere" ikke direkte skader noen andre enn seg sjøl med sin "kriminalitet". Det er nettopp forbudet som skaper de fleste negative konsekvensene.

Det at du vil forby alle rusmidler burde i seg sjøl være en klar indikasjon på at du ikke har den fjerneste anelse på hva du snakker om. Les litt amerikansk historie, nærmere bestemt perioden 1920-33, og kom så og fortell meg at dette er en god ide. Det er en grenseløst naiv tanke som virker 100% mot sin hensikt.
forever_k: Jeg kjenner endel folk som ikke bruker stoff pga det ulovelig
Sitat av Cybergasm
forever_k: Jeg kjenner endel folk som ikke bruker stoff pga det ulovelig
Vis hele sitatet...
Og jeg kjenner en haug med folk som ikke har noe problem med å bruke ulovlige rusmidler. Og jeg kjenner folk som ikke bruker lovlige rusmidler. Det er ikke poenget. Poenget er at bruk av rusmidler, både ulovlige og lovlige, eksisterer i alle samfunn, uavhengig av om det er forbudt eller ikke. USA har noen av de strengeste cannabislovene i den vestlige verden, og samtidig et av de høyeste forbrukene.
Men det høres jo ut som du mener at hvis alt blir legalisert så kommer ikke flere til å bruke det. Og når du nevner vold, så er det utrolig mange som utfører vold mens de er rusa eller pga narko gjeld.
Forever K: Du har rett i at de ikke vil utrydde rusmisbruk ved å forby det, men ved å legalisere det oppforderer du jo folk til å ruse seg. Rusmisbruk er skadelig, men siden det er lov kan det vel ikke være så farlig?
Ser du trenden?
Sitat av Cybergasm
Men det høres jo ut som du mener at hvis alt blir legalisert så kommer ikke flere til å bruke det. Og når du nevner vold, så er det utrolig mange som utfører vold mens de er rusa eller pga narko gjeld.
Vis hele sitatet...
Hvor har jeg sagt det? Voldsmenn bør straffes for voldshandlingene de utfører, ikke for stoffene de har i kroppen. Ellers ser jeg ikke helt hvor du vil med dette.

Sitat av smartgutt
Forever K: Du har rett i at de ikke vil utrydde rusmisbruk ved å forby det, men ved å legalisere det oppforderer du jo folk til å ruse seg. Rusmisbruk er skadelig, men siden det er lov kan det vel ikke være så farlig?
Ser du trenden?
Vis hele sitatet...
Nei, egentlig ikke. Legalisering av cannabis i Nederland har ikke hatt noen nevneverdig effekt på bruksfrekvensen der (bortsett fra at bruken har gått ned blant de under 18). Legalisering betyr ikke oppfordring til rusmisbruk. Mener du da også at staten oppfordrer til misbruk av alkohol eller tobakk? Fakta er at bruken av tobakk har gått skarpt ned de siste årene, pga. troverdig og ærlig informasjonsarbeid, og holdningsendringer i folket. Uten hjelp av noe forbud.
ja til legalisering av cannabis.. men da må vi få større skille mellom cannabis og andre stoffer, så ikke folk begyner med sterkere stoffer... for meg var cannabis en "inngangsbillet" til sterkere stoffer, men alle er jo ikke like dumme som meg da :P cannabis er helt greit, d er ikke farlig, å folk må få nyte livet :P