Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3191
Hei
Skal kjøpe første sykkel og hadde vært greit med input på hvilken sykkel jeg skal velge.
Sykkel skal brukes til trening, på asfalt og grusvei. (ikke ritt)
Budsjett 8000-11.000kr
Vekt fører: 120kg, på tur ned

Var innom min lokale sykkelbutikk for en stund siden, som er HardRocx forhandler, hvor jeg ble anbefalt HR Stone Machine 29R.

Ser nå at HR kjører jubileumstilbud på enkelte modeller, hvor HR Cambrium Sport 29R fanget interessen min.

Hva er forskjellen på disse 2, hvilken sykkel gir mest/best utstyr for pengene? Luft vs olje på demping? Må ha noe med kvalitet.

Takk for alle svar.
Anbefaler deg en titt på Boardshop.no.

Fjorårets modeller GT selges til redusert pris. Har selv en Zasker handlet for 4 år tilbake. Brukes daglig 5 mnd i året. Både skog og asfalt. Bruker 300 kr. på en enkel service hver år. Aldri hatt noen problemer med sykkelen utenom skifte av gummi til håndtak.

Størrelse på hjul (foretrekker 29" selv) og vekt er alfa omega for min egen del. Minst mulig vekt på sykkelen. Aner heller lite om de du linker til.
Sist endret av ImnotEmo.; 9. april 2017 kl. 21:56.
Luftdemping er vel det som gjelder har du råd til det.

De syklene du linker til ser jo ganske like ut men med forskjellige hjulsett. Med vekta di burde du prioritere sterke hjul foran alt annet.

Ellers er HR kjent for å ikke være noe rimelig, og de ligger litt etter med å ha tredelt klinge foran på sykler i den klassen. Det er bredden på utvekslingen som teller, altså bredden fra den minste til den største ikke antallet. Tredelt krankgir gir bare en masse overlappende gir. Selv kjører jeg 1x11 på endurodroget mitt og kommer aldri til å ha gir foran igjen men da er det viktig med riktig størrelse på klinga foran.

Legger du på budsjettet litt får du en sånn en artig lekesak. https://www.santacruzbicycles.com/en-US/chameleon
Priorer skikkelige hjul, er litt lavere enn deg i vekt men sleit veldig med eiker som røyk og felger som bøyde seg fram til jeg fikk noen skikkelige hjul.

Sjekk også at ting er stivt nok når du tråkker til. At ting gir litt etter kan være rimelig plagsomt.

Se etter fjordårsmodeller, 8-10k er ikke så mye å ha som budsjett så en må være litt om seg når en ser seg rundt etter en sykkel.
Skal den kun brukes på landevei ville jeg heller gått for en hybrid eller landeveissykkel. Stor forskjell på komfort opp mot en terrengsykkel.
Sist endret av ImnotEmo.; 9. april 2017 kl. 22:52.
Kjenner ikke så mye til de modellene du henviser til.
Men for å være helt ærlig hvis dette er en sykkel du skal ha i mange år.
Da ville jeg anbefale og legge til noen ekstra tusenlapper å heller kjøpe en Trek.
Trek Superfly (basic) versjonen med 29"er hjul.
29" er perfekt for de forholdene du beskriver, men for stisykling så synes jeg 26er det beste.
https://sykkelboden.no/trek/139925/t...-2017-roarange
Kjenner flere som har superfly både basic versjonen og de dyre versjonene.
De er meget fornøyde med sine kjøp.
Har ikke prøvd superfly selv, men har prøvd forgjengeren Paragon og superfly er enda bedre sies det.


Men som det blir sagt fra (ImnotEmo) her så kan du muligens tjene litt på å kjøpe modeler fra fjoråret.
Helt enig med Yalla at du bør prioritere sterke hjul, samt at HR er litt overpriset i forhold til hva du får.
TREK har mye bedre kvalitet enn HR.
Jeg jobber ikke innenfor varehandel, men har god erfaring med Trek/Gary Fischer og dårlig erfaring med HR.
Forskjellen på de to syklene er for det første rammen, Cambrium er mer ritt rettet ramme, dermed noe lettere.
Gaffelen (demperen) har låsemulighet på styret på Cambrium, og en bedre gaffel enn Stone Machine. For å låse/åpne demperen på Stone Machine på du fysisk vri om på demperen istede for bare en knapp på styret. Dette har lite å si om du bare sykler på asfalt og grus, men om du beveger deg over på stier er det greit med låsing på styret.
dekkene på Stone Machine er ganske elendige med Kenda, sammenlignet Schwalbe sine Thunderburt. Skal dog sies at Thunderburt dekka er kjent for å punktere veldig lett,men de triller vanvittig bra.
hjulsett: vet ingenting om de, men det er to forskjellige, mest sannsynlig er det på cambrium lettere, men tåler vekt dårligere kontra de som er på stone Machine. Dette kan bli et problem, ettersom om man er for tung så vil de bli ødelagt. Så anbefaler å forhøre seg med forhandleren om dette.
XT gir er et bra valg da de holder høy kvalitet, og skivebrems er et must. Eneste jeg tenker litt på er at det kunne vært artigere og lettere med et 1x11 system kontra 3x9. Det er lettere å vedlikeholde, mindre gale som kan skje og lavere vekt.

Personlig har jeg gode erfaringer med Hardrocx og syklet aktivt på det merket ifjor. De har også god garanti på rammene sine også om noe skulle skje. Det er også en fordel å handle med en lokal forhandler ettersom mange har gratis vedlikehold på sykkelen (betaler for deler ect). Om du ikke vil bli for tung for Cambrium ville jeg deffinitivt gått for den, ettersom det er er ekstremt god pris.

alternativ: https://www.canyon.com/no/mtb/grand-...al-sl-7-9.html (+moms)
Har ikke så mye og tilføye men Jeg kjøpte min HardRocx for 12-15 år siden, det eneste som har måtte byttes er dekk, Ellers har alt funka, ca 100kg fører og den har vært kjørt hardt. Den har demper forran.
Mest brukt til downhill. men også ca 1000 km asfalt.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Har ikke så mye og tilføye men Jeg kjøpte min HardRocx for 12-15 år siden, det eneste som har måtte byttes er dekk, Ellers har alt funka, ca 100kg fører og den har vært kjørt hardt. Den har demper forran.
Mest brukt til downhill. men også ca 1000 km asfalt.
Vis hele sitatet...
Du sier du har kjørt downhill med en hard rocx, men så vidt jeg vet produserer vell ikke hard rocx fulldempere med mer en 100mm vandring?
Sitat av Airbomb123 Vis innlegg
Du sier du har kjørt downhill med en hard rocx, men så vidt jeg vet produserer vell ikke hard rocx fulldempere med mer en 100mm vandring?
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev har jeg kun ca 15cm frontdemper.
men jeg er av eldre garde og liker ikke fulldemper. har crosser til slikt.
og er ike snakk om 40 meter hopp. max 20.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Som jeg skrev har jeg kun ca 15cm frontdemper.
men jeg er av eldre garde og liker ikke fulldemper. har crosser til slikt.
og er ike snakk om 40 meter hopp. max 20.
Vis hele sitatet...
Da skjønner jeg. Personlig synes jeg det er MYE bedre med fulldemper når man kjører utfor, men men, det er vell smak og behag