Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 8748
Hei jeg har søkt en ny jobb, og fått den!


Men så ringer min gammle sjef meg, og spør om jeg har brukt han som referanse uten hans samtykke...? så svarte jeg : ja .

Så nå lager han skikkelig oppstyr pga det, og vil snakke med min nye sjef, men jeg er redd for at han muligens prøver å sabotere meg, siden jeg sluttet på jobben etter å ha kranglet med sjefen, så jeg sitter igjen med følelsen av at han prøver å ødelegge for meg...

Noen som kan disse reglene, og om jeg har gjort noe feil?
Det eneste jeg skrev på referansen var : navnet og tlf nr hans, noe man finner på gulesider.no....
Du er 19 år og gamle sjefen din vil sabotere for deg fordi du ikke brukte han sin referanse?
Han har apslutt INGENTING med om du tar deg ny jobb eller ikke, om han prøver å sabotere for deg kan du anmelde han.
Sitat av Apu Vis innlegg
Du er 19 år og gamle sjefen din vil sabotere for deg fordi du ikke brukte han sin referanse?
Han har apslutt INGENTING med om du tar deg ny jobb eller ikke, om han prøver å sabotere for deg kan du anmelde han.
Vis hele sitatet...
Hvis man setter opp noen som en referanseperson er jo litt av vitsen at man skulle kunne kontakte denne personen for å spørre om hvordan arbeidstakeren jobber.

Sitat av appel Vis innlegg
Du kan få opptil 30 dager betinget fengsel
Vis hele sitatet...
Alltid greit med referanser i stedet for å komme med utsagt ut fra det blå.
Sist endret av RipZ; 12. januar 2009 kl. 19:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av appel Vis innlegg
Du kan få opptil 30 dager betinget fengsel
Vis hele sitatet...
Kilder på denne påstanden? Høres totalt..... LATTERLIG ut.
Men i utgangspunktet burde du undersøkt med sjefen din om det var greit at du puttet han som referanse. Jeg puttet sjefen min som referanse når jeg søkte ny jobb, uten hennes samtykke. Men fortalte hun i ettertid, da min potensielle nye arbeidsgiver ville kontakte hun. Hun sa at hun kunne fint snakke med min potensielle nye arbeidsgiver å gi referanser. 2 dager senere var jobben min. Er ikke alle som er like heldige å ha slike arbeidsgivere ser jeg.
Sist endret av Spelly; 12. januar 2009 kl. 19:35.
Jeg ville også blitt en smule provosert om en jeg hadde hatt en tvist med plutselig skulle bruke meg som referanse. Syntes det virker litt kontra konstruktivt å sette opp noen man har et dårlig forhold til som referanse... Det du kan kreve av din gamle sjef er en arbeidsattest. Den bekrefter hva du har jobbet som og at du faktisk har jobbet der i det aktuelle tidspuktet.
Det som er er at jeg brukte navnet hans i referanse området uten hans samtykke, jeg sa til han: sorry jeg visste ikke at det var straffbart jeg er 18 år, og kan ikke all verden om dette.
Så en unnskyldning bør jo være nok. Det skader ikke han på noe måte, og han nye sjefen ringte aldri min forrigje arbeidsgiver, jobben er jo min, men jeg vil liksom ikke at han gammle sjefen skal ringe og prøve å sabotere meg.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Du skulle selvfølgelig ha spurt om tillatelse før du førte opp den gamle sjefen din som referanse. Her må du bare legge deg flat og beklage. Forhåpentligvis var du bare uvitende og ikke uhøflig med vilje, men nå vet du i hvertfall hvordan slikt foregår.

Generelt: Selv om en sjef har sagt han/hun godt kan stille som referanse for deg når du slutter, er det høflig å si ifra når du skal søke på jobb neste gang også. Da er han/hun forberedt på at noen snart kan ringe og får tenkt litt på hva han/hun skal si.

Hvordan man kan forvente en god referanse av noen man ikke engang er høflig mot gir ingen mening for meg. Du har absolutt ikke krav på noen god referanse. Det er en tjeneste sjefen gjør for deg som du burde takke for.

(I en attest, som er noe annet, skal det ikke stå noe negativt, men det behøver ikke å stå noe positivt heller.)
Sitat av appel Vis innlegg
Jeg bare tulla med karen! Jeg kan sette opp Bill Gates som referanse på en kiwi jobb, det har ingenting å si.
Vis hele sitatet...
Ingenting å si? Arbeidsgivere sjekker som oftest opp referanser. Sist gang jeg søkte og fikk jobb ble alle mine referanser oppringt av de jeg søkte jobb hos. Jeg vil mene at referanser er noe av det viktigste du putter på en søknad...
Skjønner hva du mener fabianca, men kan den gamle sjefen min nekte meg en attest fra han, med mindre han får snakke med min nye sjef?

Siden min gamle sjef ringte meg nå og sa: hei jeg fikk vite av de ansatte her, at du har fått en ny jobb er dette sant?

ja, svarte jeg.

Brukte du meg som referanse da?

Ja svarte jeg

så sa han: nei det er feil du får ikke lov til å bruke det uten mitt samtykke

Så svarte jeg: sorry jeg visste det ikke, beklager for det. har min nye sjef ringt deg da?

Så svarte han: nei det har han ikke.... MEN jeg vil snakke med din nye sjef om du BARE skrev navnet mitt og nr mitt eller om du faket en egen attest også...


Egen attest ??? jeg har ikke skrevet en egen attest nå finner du på???

Så sier han: hvis ikke du gir meg nr til din nye sjef, slik at jeg får vite det 100% så får du ingen attest fra meg...


hav skal jeg gjøre da???
Ok...

Man kan selvfølgelig SKRIVE hva man vil under "referanser"; Det er ikke ulovlig å føre opp tull her. Personen vil jo uansett kunne ringe opp referansene og høre om du har vært en flink arbeidstaker eller ikke.

Men: Det er vanlig kutyme å informere alle personer som står oppført under "referanser" - og spørre om de kan fortelle noe positivt om deg. Eller så risikerer du jo at de sier at "Nei, denne personen er helt ubrukelig - og jeg går ikke god for ham" (Les: "Er ikke hans referanse")

Arbeidsattest derimot - det kan du kreve av alle du har hatt et legitimt arbeidsforhold med; og det er din tidligere arbeidsgiver pliktig å gi deg. Denne arbeidsattesten trenger ikke å si NOE om hvor flink du er - den skal bare bekrefte at du har jobbet i stilling X fra xx.xx til xx.xx. Men som regel, hvis du er flink, så står det også at "Geir er en kjekk og grei gutt som vi har vært veldig fornøyd med", osv...

Så jeg vil si at du har brutt en høflighetsgreie og oppført deg ganske uklokt - men ikke gjort noe ulovlig.
så jeg trenger ikke å gi nr til den nye sjefen min til den gamle sjefen min??
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
så jeg trenger ikke å gi nr til den nye sjefen min til den gamle sjefen min??
Vis hele sitatet...
Nei, men du kan som Stormen skrev, kreve en attest av han, hvis du føler noe behov for det. Vil generelt ikke anbefale å føre opp en sjef du har noe uoppgjort med som referanse. En voksen person burde selvfølgelig ikke slenge dritt om sine tidligere ansatte, men det finnes nå så mange rare sjefer (og ansatte).
så sant så sant nei men jeg tror han sjefen er ganske sur, siden han presser alle sine ansatte til mange ting, som han ikke har lov til, og han ansetter kun folk rundt 16 17 år så de vet jo vanligvis ikke hva de skal gjøre. Han har hatt mange problemer med foreldrene som faktisk vet hva som foregår, og når jeg skiller meg ut og står opp mot han og sier nei til visse ting han krevde jeg skulle gjøre nå under oppsigelsestiden. Jeg sa til han: så lenge det ikke står i kontrakten min, og vi ikke har en avtale om det så skjer det ikke, da kokte han over, men jeg har retten på min side. =)
Får jeg spørre om noe?

Hvorfor oppga du en tulling av en sjef, som du sist kranglet med når du forlot den forrige stillingen din, som referanse?
Veit du hva, jeg sitter her nå og spør meg selv om akkurat det samme!!!!!! Dumme dumme meg!

Men jeg har ihvertfall lært av de 2 feilene jeg har gjort: aldri oppgi referanser uten å ha spurt først, og aldri sett opp en som missliker deg som referanse !!
Hehe, godt det. Men som stormen påpeker; du har rett til kreve en arbeidsattest fra din tidligere arbeidsgiver. Selvom han antakelig ikke vil si noe om at du er en snill gutt, så har du hvertfall på papiret at du har vært i arbeid såså lenge, og f.eks hatt lite sykefravær, om han er OK nok til å føre opp det. Det er denne attesten han lurte på om du hadde forfalsket, og som jeg (og stormen) tror du blander med referanse.
Hils den gamle sjefen din og si at han har å skrive attesten din, ellers melder du han til arbeidstilsynet e.l. Attesten bør du skaffe deg, samme hva.

Men, som flere andre her har sagt - å føre han opp som referanse ville jeg derimot vært forsiktig med, der skriver man gjerne opp folk som vil si pene ting om deg. Han kan derimot selvsagt ikke nekte deg å sette han opp, selv om det er vanlig høflighet å spørre. I alle fall - hvis du har fått den nye jobben allerede, så vil jo ikke dette ha noe å si, spesielt ikke hvis du var ærlig og sa at dere hadde en uoverenstemmelse og at det var derfor du sluttet.
Sist endret av atomet; 12. januar 2009 kl. 20:08.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Vil tro din gamle sjef ikke gidder å være mer vemmelig nå, men husk at det sjelden lønner seg å snakke stygt om forrige arbeidsgiver eller kollegaer på din nye arbeidsplass. En uskyldig kommentar som "Åh, det er så digg å ikke ha en drittsekk som sjef lenger" kan faktisk misforståes. Bare vær glad du har fått en ny jobb, du. Lykke til!
okei takk for all hjelpen folkens !!!
Men - hvis de spør hvorfor du slutta, så vær ærlig, bare ikke utbroder. Fortell at dere hadde en krangel, men at du ikke vil snakke stygt om noen osv.

(det samme gjelder med hvorfor du satte han opp som referanse, vær ærlig! Si at du trodde man skulle gjøre det fordi du ikke har skrevet så mange søknader før, men at du har fått vite senere at dette absolutt ikke var så lurt mht krangelen osv)
yes jeg vet ! takk atomet!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
for det første: gratulerer med ny jobb.

for det andre: uten å ha lovdata inne i hodet, så kan jeg OVERHODET ikke tenke meg til at det er ulovlig på noen som HELST måte å oppgi referanser uten samtykke.

referanser er ikke forbeholdt GODE, og det at du skriver opp navnet på den gamle sjefen din betyr ikke at du mener "dette er en person som går god for meg, og mener jeg er flink".

referanser KAN brukes av din nye arbeidsgiver for å sjekke opp hvordan person du er, osv., men de er overhodet ikke pliktige til det og de utøves forskjellig praksis her, noen ringer bestandig, noen ringer aldri.

det at du har oppgitt han som referanse betyr ene og alene at du har jobbet under han tidligere, og at de kan ta kontakt med han om de ønsker å få vite mer om hvordan du var å jobbe sammens med.
nothing more nothing less.

det at din gamle arbeidsgiver blir irritert pga. dette, og lager mye oppstyr pga. dette, viser jo til at han er særdeles umoden i sin sjefsrolle, og dette vil nok og din nye arbeidsgiver forstå om de snakker med han.

ikke tenk på saken, du kommer ikke til å få fyken, du kommer ikke til å få problemer.

vær ærlig om de spør deg, gjerne snakk med den nye arbeidsgiveren din før han får kontakt med dem, slik at du "forbereder" dem.

det eneste du trenger å gjøre i dette tilfellet ellers, er å vise at du er flink å jobbe og kan stoles på, det er alt de krever fra deg.

lykke til
▼ ... flere år senere ... ▼
Frankrikes Solkonge
Gammel tråd, men jeg har et spørsmål relativt til referanser som jeg håper noen har svar på.

Sitter og fikser på CVn og har et par referanser. Nå er det slik at en av referansene mine var daglig leder, men firmaet gikk konkurs. En annen referanse har også tenkt til å gi seg ved nedleggelse om han ikke finner andre driftseiere.

Hva setter man opp på titler? "Tidligere daglig leder"? Holder det bare med navn, kanskje?

EDIT: Hvordan er det også med bedriftsnavn på konkursbo? Jeg pleier å legge til bedriftsnavnet, men vet ikke om jeg skal inkludere hvis bedriften ikke "eksisterer" mer.
Sist endret av BaDomTss; 2. februar 2014 kl. 18:47.
Jeg ville skrevet noe sånn som:
Per Hansen, tidligere daglig leder ved x
Telefon:
Epost:

Etc. Trenger ikke være mer komplisert enn det. At bedriften er konkurs har jo lite å si.
Du har ikke noe plikt på deg til å si noe som helst til din gamle sjef, så mitt råd er å bare ignorere ham og glemme hele saken.

Vet ikke om du har fått en attest fra ham, men uansett er det kanskje best å la saken ligge og glemme at du har jobbet der i det hele tatt.
Ett lite spm ang. referanser;
Jeg jobber med 6 andre, om jeg skal søke jobb en annen plass vil det være greit å føre opp alle 6 eller blir det for mye/holder det med 1?
Sitat av belisarius Vis innlegg
Du har ikke noe plikt på deg til å si noe som helst til din gamle sjef, så mitt råd er å bare ignorere ham og glemme hele saken.

Vet ikke om du har fått en attest fra ham, men uansett er det kanskje best å la saken ligge og glemme at du har jobbet der i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Ja, håper han har klart å glemme dette på 5 år.