Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3483
Hei, har lenge hatt lyst til å lære meg piano, da på egen hånd og ikke via instruktør. Har ingen ambisjoner om å bli proff, men syns det er morsomt så tenkte gi det et ærlig forsøk.

Noen self-taught her som vil peke meg i korrekt retning?
Har forsøkt litt youtube, men vanskelig å vite hvor jeg skal begynne.

Testet også yousician som var moro, men kun gratisversjonen foreløpig.

Antar det er smart å lære seg og lese noter?
Sikkert et tips du synes er dritkjedelig, men det er viktig så.

Lære noter
Skalaer
Musikkteori
Akkorder/treklanger og se på hvorfor og hvordan akkordene er bygd opp. Feks (1 + 3 + 5), så er du inne på neste steg.
Intervaller
Øve opp din indre musiker, lytt til musikk. Ikke bare sluk tekst, rytme, trommer eller gitarsolo som bakgrunnsstøy. Men ta deg tid til å lytte, være nysgjerrig og forsøke å forstå hva som skjer musikalsk i musikken du hører på . Forsøk å legg merke til akkordskifte. Når endres lyden? Lytt etter de forskjellige "rytmene", hva skjer på trommene? Er det noe spesielt på feks 1 og 3 i takten, eller 2 og 4? Ofte er det forskjellige ting som skjer, lytt på skarptromma, hihat og cymbaler. Hvor lander bassen? Og hva skjer med feks gitar eller andre instrumenter?

Ta deg en tur på biblioteket og lån bøker, forklar hva du skal igang med og be om noe som er på ditt nivå idag, slik at du får en innføring som er forståelig. Se videoer på youtube og sjekk lokalt om du kan ta timer noen plasser. Om jeg var deg ville jeg uten tvil prioritert å få tatt timer. Om du ikke har råd til å ha noe fast feks betale for et halvår i slengen på kommunalt tilbud så er det garantert noen private som gir timer. Fordelen med å starte rett på med timer, er at du slipper å få unoter og dårlige vaner inn. For alt du skaper av dårlige vaner er noe du må avlære deg senere, det blir dobbelt opp med jobb. Trenger kanskje ikke ta så mange timer. 2 timer per måned? Eller 1 i uka?
Det kommer ann på bruksnivået ditt. Noter, skalaer og musikkteori er mer dersom du skal spille etter noter, eller komponere etter gehør hvor du skriver ned noter. Mange av de beste musikerne(mulig de aller fleste innen den breie sjangeren rock) kan ikke noter eller har brydd seg så mye om det teorietiske. Men teknikk er viktig slik at du manøvrerer fingrene dine på en måte som er anatomisk bra for kroppen, og samtidig utnytter potensialet. SÅ sett av en halvtime hver dag se youtube videoer og repeter den samme kjedelige videoen til den sitter. Deretter hopper du over til neste. Som med tegning, så blir man bra på å kopiere og gradvis tegner man med fri hand. Da kommer komposisjonene naturlig.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Sikkert et tips du synes er dritkjedelig, men det er viktig så.

Lære noter
Skalaer
Musikkteori
Akkorder/treklanger og se på hvorfor og hvordan akkordene er bygd opp. Feks (1 + 3 + 5), så er du inne på neste steg.
Intervaller
Øve opp din indre musiker, lytt til musikk. Ikke bare sluk tekst, rytme, trommer eller gitarsolo som bakgrunnsstøy. Men ta deg tid til å lytte, være nysgjerrig og forsøke å forstå hva som skjer musikalsk i musikken du hører på . Forsøk å legg merke til akkordskifte. Når endres lyden? Lytt etter de forskjellige "rytmene", hva skjer på trommene? Er det noe spesielt på feks 1 og 3 i takten, eller 2 og 4? Ofte er det forskjellige ting som skjer, lytt på skarptromma, hihat og cymbaler. Hvor lander bassen? Og hva skjer med feks gitar eller andre instrumenter?

Ta deg en tur på biblioteket og lån bøker, forklar hva du skal igang med og be om noe som er på ditt nivå idag, slik at du får en innføring som er forståelig. Se videoer på youtube og sjekk lokalt om du kan ta timer noen plasser. Om jeg var deg ville jeg uten tvil prioritert å få tatt timer. Om du ikke har råd til å ha noe fast feks betale for et halvår i slengen på kommunalt tilbud så er det garantert noen private som gir timer. Fordelen med å starte rett på med timer, er at du slipper å få unoter og dårlige vaner inn. For alt du skaper av dårlige vaner er noe du må avlære deg senere, det blir dobbelt opp med jobb. Trenger kanskje ikke ta så mange timer. 2 timer per måned? Eller 1 i uka?
Vis hele sitatet...
Ja. Absolutt. Det er viktig å få et minimum grunnlag av musikkteori.
Hvis du ikke spiller noen instrument fra før ville jeg, som abc anbefaler, ta timer.
"Fordelen med å starte rett på med timer, er at du slipper å få unoter og dårlige vaner inn. For alt du skaper av dårlige vaner er noe du må avlære deg senere, det blir dobbelt opp med jobb. "
Sant.
Man trenger egentlig ikke ta timer veldig lenge før man begynner å "få til ting". Da blir det virkelig givende å spille.
Sist endret av Arex_x; 18. oktober 2020 kl. 18:11.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Det kommer ann på bruksnivået ditt. Noter, skalaer og musikkteori er mer dersom du skal spille etter noter, eller komponere etter gehør hvor du skriver ned noter. Mange av de beste musikerne(mulig de aller fleste innen den breie sjangeren rock) kan ikke noter eller har brydd seg så mye om det teorietiske. Men teknikk er viktig slik at du manøvrerer fingrene dine på en måte som er anatomisk bra for kroppen, og samtidig utnytter potensialet. SÅ sett av en halvtime hver dag se youtube videoer og repeter den samme kjedelige videoen til den sitter. Deretter hopper du over til neste. Som med tegning, så blir man bra på å kopiere og gradvis tegner man med fri hand. Da kommer komposisjonene naturlig.
Vis hele sitatet...
Veldig uenig. Skaladrill er både en måte å trene finmotorikken, altså den mekaniske bevegelsen fingrene skal utføre, det driller inn fingerplassering, og hamrer alt dette inn i muskelminnet, samt at du samtidig automatisk får inn litt om intervaller, og det er jo veldig greit å kunne noen basic skalaer om en feks frem i tid ønsker å jamme med andre. Når noen roper ut til han på tangenter at han skal ta en solo, så vet han jo tonearten de spiller i og kan improvisere utifra en eller flere skalaer. Impro er jo ikke å spille en skala "frem og tilbake" men velge ut noter feks ut i fra viktighet. Slå an en bestemt note som matcher underliggende akkord. Det er vanskelig for de fleste om ikke umulig å klare å skape et musikalsk uttrykk uten å kunne noe teori, fordi vi ikke ble født med absolutt gehør eller som supermusikalske. Vi må trene og øve oss opp. Unntak finnes, men om ts var unntaket så hadde han vel alt knekt koden? Og i det minste ta et innføringskurs eller noen få timer vil ts få så masse igjen for i årene som kommer.

Dette med at gode musikere flest ikke kan teori er mest en urban myth. De fleste er nok ikke klassisk skolert innen musikk, men de kan nok teori til at de vet hva de skal gjøre. Det er ikke mange blandt oss som er født med et enormt musikalsk talent. Men de fleste av oss kan bli rett gode musikere om vi bare har disiplin og vilje til å øve målbevist.

Når folk flest har lagt videregående skole og kanskje studier bak seg så ramler de fleste inn i en hverdag som består av stress og den kjipe tidsknipa. Det er pendling, rushtrafikk eller forsinkede tog. Det er familie, venner og andre forpliktelser som stjeler tid. Hvorfor ikke da bruke tiden med et instrument best mulig, slik at veien frem til der en kan spille sanger og starter å beherske instrumentet blir kortest mulig?

Gode gitarister feks, de er ikke blitt gode helt tilfeldig. De har øvd, de har drillet på skalaer, lyttet til intervaller, sugd til seg i det minste basic musikkteori og de har hatt en plan med øvingsrutinene. Folk kan gå et halv liv på gymmen uten å komme i spesielt god form, bli veldig sterk eller sykle farlig langt eller fort. Om de ikke legger litt hjerte og sjel i prosjektet så kommer de ikke videre. En enkel plan, kanskje noen timer med PT eller å lese seg opp på kosthold ville gitt helt andre resultater.
Sist endret av _abc_; 18. oktober 2020 kl. 21:24.
Gå i en musikk/note-butikk og få tak i begynnerhefter for piano-lære. Selv om de er beregnet for bruk med lærer, er de fleste så bra skrevet at du kan gjøre det selv hvis du har gehør. Jeg regner med at du har tilgang til et piano?
_ABC er spot on her! Selv jeg som har absolutt gehør hadde vært helt fortapt uten grunnleggende musikkteorikunnskaper. Hvorfor? Fordi jeg hadde masse greier inni hodet jeg visste hva var og som jeg intuitivt forsto, men som jeg ikke kunne forklare på en forståelig måte før jeg lærte enkle konsepter som dur og moll, tonearter i 10-årsalderen og tok det videre derfra. Musikkteori hjelper deg også med å formidle hva du liker med musikk, hvordan du vil at ting skal høres ut hvis du jammer med andre og generelt setter ting i system, all den tid musikk er ganske sammenlignbart med matematikk.
Ta feks kvintsirkelen, den er veldig kjekt å memorere. Om en skal spille en låt som står skrevet ned i feil toneart i forhold til stemmeleiet, så vet en direkt hvordan man transponerer låten til en toneart som passer bedre. "Kjedelig teori" kanskje men det betaler seg.
Sist endret av _abc_; 18. oktober 2020 kl. 21:30.
Som det nevnes her så spørs det mye på hva du egentlig vil med det. Vil du kunne spille "hva som helst" bør du begynne med en god lærebok og lære deg noter og skalaer, men om du bare har lyst til å klimpre litt og spille enkle sanger uten hele melodier er akkorder/besifring en god plass å begynne. Selv spiller jeg gitar, og når jeg skulle lære meg å bruke et piano var det kun for å kunne spille sanger etter akkorder, for å kunne ta det litt morro med det.

Jeg lærte meg hvor de forskjellige notene var på pianoet, og hvordan akkorder fungerer, og med litt øving kan jeg spille de fleste sanger etter samme akkordoppsettet som på sanger for gitar. Men melodier og improvisering kan jeg mye mindre av, og noter kan jeg absolutt ikke. Kort fortalt kan du alltids spille enkel backing i bandet om du kan akkorder, men kommer aldri til å bli noe som er verdt å høre på i seg selv.

Alt det sagt, når du først har lært deg å spille så kommer du aldri til å kjede deg igjen, så kjør på!
Skjønner at det er en lærer man bør ha, men ha i bakhodet at jeg kun gjør dette på hobbybasis.
Selvsagt, blir jeg glad i det skal jeg vurdere en lærer, men nå i startfasen ønsker jeg bare komme igang.

Yousician var en veldig bra app forøvrig, testet trialen. Dog mistenker jeg man ikke lærer stort av det, grunnet det hele blir mer som et spill enn å faktisk lære instrument.

Hentet derfor ned boken Alfred's Basic Adult All-in-One Course, Book 1, da den i flere settinger var anbefalt som inngangsbok.
_abc_ nevner mange gode poenger. Har selv spilt på hobby-basis i 15 år+, startet på kulturskolen, og gikk deretter videre med musikklinja på VGS. Jeg er selv veldig klassisk orientert i det jeg spiller, så kan dessverre ikke si så mye om innfallsvinkelen til jazz og andre sjangre.

Først og fremst er det noter, og det å forstå notesystemet noe som bør vektlegges i starten, samt fokus på skalaer i de ulike toneartene (Å kunne lese G-nøkkel og F-nøkkel er viktig fra starten.) Dette har som nevnt med finmotorikk å gjøre. Vær særlig bevisst på fingersetting i noter (Fingersettingen er ikke noe som er spikret i stein, og som man står fritt i å endre ved eget behov, men i 99% av tilfellene er den så korrekt som den kan bli).

For å trene finmotorikk og fingerferdigheter er særlig Hanon's håndøvelser noe jeg har dratt stor nytte av som oppvarmingsøvelser. (C.L. Hanon, The Virtuoso Pianist, skal finnes gratis på nett). Finnes forøvrig en drøss med ulike etyder og håndtreninger, men Hanon er et fint sted å starte dersom man ikke har spilt tidligere.

I tillegg til at man så klart må starte på et grunnleggende nivå, er det å sette seg noen mål veldig viktig. Et godt (og overkommelig mål) kan være å kunne spille Für Elise (del 1 vel og merke) innen en bestemt tid, f.eks. om seks måneder.

Dette er vel det jeg kommer på i farten, det viktigste er uansett å ha det gøy og ikke bite over for mye. Lykke til!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg anbefaler å holde seg unna apper som «Flowkey» da du veldig fort glemmer det du har lært. Av denne grunnen så lærte jeg meg noter, det tar ikke så lang tid å lære seg ett piece heller og da er det mye enklere å finne ut hvor man var.