Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1634
Hei, er det noen som får dette utskrevet på resept fra lege til bruk hjemme?

Får høre at dette kun brukes på sykehus.

Jeg har brukt disse på sykehus etter en operasjon.

Da dette ikke gjelder rus så la jeg innlegget her.
Jeg fikk oxynorm etter operasjon for noen år siden. Dette var en Nuss-operasjon pga pectus excavatum.

Måtte trappe ned endel på sykehuset før de ville slippe meg hjem med resept. Jeg gikk på oxy i ca 6mnd etter operasjonen, med kontinuerlig nedtrapping selvfølgelig
Har had oxynorm og oxycontin på resept i 8år så ja det går,starta me 35mg av hver men no har jeg trappa ned til kun 5mg av hver
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Takk for svar, da skal jeg kontakte privat lege hvis fastlegen begynner å krangle
Legen min sa at jeg fint kunne gå på det resten av livet,har tatt det så lenge å har ganske mye smerter så kjenner heldivis ikke rus lenger for det er noe dritt med mareritt og halliser som du ser å hører
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Da skjønner jeg ikke hvorfor de var så vrange på sykehuset i dag.

Opererte forrige mandag. Har sovet 1 natt på 10 dager. Ellers har det bare blitt små dupper. Hatt så vondt.

Skjønner ikke hvorfor man skal måtte ha det så vondt når det finnes medisiner som funker
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Da skjønner jeg ikke hvorfor de var så vrange på sykehuset i dag.

Opererte forrige mandag. Har sovet 1 natt på 10 dager. Ellers har det bare blitt små dupper. Hatt så vondt.

Skjønner ikke hvorfor man skal måtte ha det så vondt når det finnes medisiner som funker
Vis hele sitatet...
Det er GALT av leger å ikke foreskrive NØDVENDIG smertelindring. Problemet er at de ikke ønsker å ødelegge resten av livet ditt med avhengighet, noe du sikkert forstår.
Hva disse legene IKKE forstår er at du da kanskje heller kjøper stoffet 'på gata' og grunnet dette blir da ditt forbruk uten kontroll av lege!

Min fastlege gir meg i tillegg til 200mg Tramadol daglig, 20-40 mg Oxy i uka hvor jeg selv bestemmer inntaket etter smerter. Har ikke benyttet muligheten til opptrapping da dette tilfredstiller behovet mitt.
Fikk 400mg/dag første året etter en smell. Får 50mg/dag nå. Tror dessverre jeg må gå på oxy livet ut.
Kjipt stoff i lengda, men får meg opp av stolen.
På sykehuset fikk jeg 5mgx2 å gikk til fastlegen å sa det ikke tok smertan da fikk jeg 35mgx2 å 4ketrorax å det fikk jeg på 1år før jeg ble drittlei å trappa ned over flere månder så var ikke noe prob her iallefall
Merkelig svar fra sykehuset du fikk. Selv fikk jeg resept på 100 stk Oxynorm 10 mg ved utskrivelse grunnet kronisk sykdom.
Du må være litt tøff i møte med legen; forklar hvordan du opplever eget smertenivå og hva du selv mener du trenger for at smertene skal være håndterbare for deg. Søvn er vanvittig viktig for rekonvalesensen og er nok noe du kan bruke i argumentasjonen. Når jeg skriver tøff så mener jeg at du er direkte og at du forklarer hvordan du har det og hva du trenger uten å bli spydig, høyrøsta eller lignende. Det kommer du ingen vei med. Men ikke hold lua i hånda og bare ta til takke med hva de mener passer som smertelindring hvis du opplever at det ikke er tilstrekkelig.

Noen dager er også værre enn andre, det skal de ha forståelse for. Du kan også vise "godvilje" med å være litt ekstra tøff en dag, presse deg selv til å ta litt mindre dose eller ha lengre intervaller mellom dosering. Da har du mulighet til å si at "Jo, jeg har prøvd å strekke meg. Jeg har prøvd å bite tenna sammen og presse meg selv til å holde ut litt ekstra. Men det går ikke. Jeg takler ikke smertenivået, jeg holder ikke ut. Jeg ligger å vrir meg hele natten, sover ikke og gråter av og til i smerte. Jeg trenger en ny vurdering av dosen på smertelindring. Jeg klarer ikke dette mer.." Det funket for meg i hvertfall da jeg etterhvert fikk en mer restriktiv lege og en veldig uerfaren anestesisykepleier som også regnet feil ved overføring fra morfinpumpe til oxy.

Det er du som har vondt og det er bare du som kjenner på dine smerter. Da er det også viktig at du er tydelig og ærlig i din beskrivelse av disse. Alle responderer også forskjellig på ulike medikamenter. Så lenge nedtrapping er diskutert og planlagt med lege så er ikke bruk av oxy noe problem. Tar til følge av at du er ærlig med deg selv (og oss) om opplevd smertenivå og at dette ikke er et forsøk i å få ut mer smertestillende enn nødvendig. Tenker da f.eks på ønske om rus.

Så skal det sies at min erfaring med smertelindring når smertene når 8-10 på skalaen i nærmest kontinuerlig varighet igjennom døgnet; så er det ingen eller liten ruseffekt å kjenne. Man har et enormt behov for lindring og for meg så var det nesten som om kroppen, eller min underbevissthet, skjønte at pillene som jeg svelget ville lette på smertene. Det var den "rusen" jeg i å så fall opplevde. Å få nivået fra 10 til ihvertfall kanskje 6 var en glede i seg selv. Smertene var der uansett, men de var ikke altoppslukende. Og i små øyeblikk så var det mulig å bare være, glemme seg litt vekk og fokusere på noe annet enn det helvete som man gikk igjennom.

Lykke til TS!
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Morgul Vis innlegg
Du må være litt tøff i møte med legen; forklar hvordan du opplever eget smertenivå og hva du selv mener du trenger for at smertene skal være håndterbare for deg. Søvn er vanvittig viktig for rekonvalesensen og er nok noe du kan bruke i argumentasjonen. Når jeg skriver tøff så mener jeg at du er direkte og at du forklarer hvordan du har det og hva du trenger uten å bli spydig, høyrøsta eller lignende. Det kommer du ingen vei med. Men ikke hold lua i hånda og bare ta til takke med hva de mener passer som smertelindring hvis du opplever at det ikke er tilstrekkelig.

Noen dager er også værre enn andre, det skal de ha forståelse for. Du kan også vise "godvilje" med å være litt ekstra tøff en dag, presse deg selv til å ta litt mindre dose eller ha lengre intervaller mellom dosering. Da har du mulighet til å si at "Jo, jeg har prøvd å strekke meg. Jeg har prøvd å bite tenna sammen og presse meg selv til å holde ut litt ekstra. Men det går ikke. Jeg takler ikke smertenivået, jeg holder ikke ut. Jeg ligger å vrir meg hele natten, sover ikke og gråter av og til i smerte. Jeg trenger en ny vurdering av dosen på smertelindring. Jeg klarer ikke dette mer.." Det funket for meg i hvertfall da jeg etterhvert fikk en mer restriktiv lege og en veldig uerfaren anestesisykepleier som også regnet feil ved overføring fra morfinpumpe til oxy.

Det er du som har vondt og det er bare du som kjenner på dine smerter. Da er det også viktig at du er tydelig og ærlig i din beskrivelse av disse. Alle responderer også forskjellig på ulike medikamenter. Så lenge nedtrapping er diskutert og planlagt med lege så er ikke bruk av oxy noe problem. Tar til følge av at du er ærlig med deg selv (og oss) om opplevd smertenivå og at dette ikke er et forsøk i å få ut mer smertestillende enn nødvendig. Tenker da f.eks på ønske om rus.

Så skal det sies at min erfaring med smertelindring når smertene når 8-10 på skalaen i nærmest kontinuerlig varighet igjennom døgnet; så er det ingen eller liten ruseffekt å kjenne. Man har et enormt behov for lindring og for meg så var det nesten som om kroppen, eller min underbevissthet, skjønte at pillene som jeg svelget ville lette på smertene. Det var den "rusen" jeg i å så fall opplevde. Å få nivået fra 10 til ihvertfall kanskje 6 var en glede i seg selv. Smertene var der uansett, men de var ikke altoppslukende. Og i små øyeblikk så var det mulig å bare være, glemme seg litt vekk og fokusere på noe annet enn det helvete som man gikk igjennom.

Lykke til TS!
Vis hele sitatet...
Takk!

Jeg skal til legen nå senere i dag, så da håper jeg han forstår meg.

Det var godt å bytte ut sykehussenga med sin egen. Fikk 5,5 timer sammenhengende søvn

Men det er fortsatt slitsom med så mye smerter og hele kroppen blir så anspent.

Takk for gode svar og tips alle sammen!

Da fikk jeg heldigvis utskrevet en pakke 5mg 28 stk, det er en mager start
Sist endret av Taxidriver; 17. september 2020 kl. 16:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Er det noe som kan hjelpe mot kløe?
Allergitabletter kan hjelpe. Da det er histamin som forårsaker kløen.