Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1641
Hei kjære med freaks lurte på om dere vet om noen bra sc2 tacs , spiller mest som Terran og Protos, men har enda ikke funnet en bra taktikk. Lurer på om noen av dere kan lære meg en. Spiller for det meste 2v2 med en venn eller så blir det 1v1 når jeg er hjemme.

Takker for alle tips.
http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Terran_Strategy
http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Protoss_Strategy

Det aller viktigste er ikke taktikkene, men å ha en god økonomi og alltid bruke opp ressursene du har.
Sist endret av Goophy; 2. juni 2011 kl. 12:42.
kan dessverre ikke noen tacts, men å se på live streams kan ofte hjelpe, se hvordan folk gjør det, og lingnende
Team Liquid
Der har jeg nok sett mine timer med Live streams
GL;HF
Rule 1 - Ha en plan, og prøv å hold deg til den.
rule 2 - SCOUT
rule 2,5 - MÅ du bytte taktikk etter hva du har observert?
rule 3 - win or loose.

Edit: 1 tactic funker ikke nødvendigvis like bra mot alt og alle.
Sist endret av random42099; 2. juni 2011 kl. 12:52.
Alt avhenger av hva motstanderen gjør derfor burde du scoute han hele tiden og se hva som skjer, hvis han f.eks expander kan du droppe 8 marines med en medivac på workerne hans og stimme dem. I PvP går jeg ofte 4 gate og masse stalkers eller i PvT får jeg ut colossi tidlig og angriper. En annen morsom taktikk du kan prøve som terran er 6 rack hvor du rett og slett bygger 6 barracks på rundt 20 supply og pumper ut masse marines mot han.
Sist endret av iMoan; 2. juni 2011 kl. 12:55.
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
I 2v2 er det vel egentlig ingen taktikker som er satt i stein, men i 1v1 er det en del kjente builds du burde bruke for å åpne runden med alltid (med mindre du går for noe crazy cheese eller noe)

BAsic protoss opening vil som regel være slik i en 1v1:
9 pylon
12/13 gateway
14 assimilator
15 pylon
15-17 cybercore

Etter dette har du valget mellom å legge til flere gateways og en sen gass og gå for den beryktede 4 gaten (husk proxy pylon). Eller eventuelt legge til 2 flere gatawys og en robotics. Dette blir kalt 3 gate robo. Du kan så og si gå alt herfra som f.eks DT rush, 3 gate expand osv.
Sist endret av LesPaul; 2. juni 2011 kl. 13:06.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
immortal-zealot, uslåelig i silver og nedover.
Starcraft forklart:
Først å fremst må du danne deg en strategi, du vet kansje ikke forskjellen på strategi eller taktikk så jeg forklarer det kort her:

En strategi er en plan hvordan du vil vinne kampen, i sc2 kan dette være en macro, cheese, harrassing eller micro.
En taktikkb er en plan du har på kort sikt, f.eks du skal bruke dropships eller banshee i mineral linen til motstanderen samtidig som du attacker.

Så, nå som vi er enige om at det du trenger er en strategi vil jeg gi deg noen builds / strategier du kan øve på. Men husk, det er ingen fasit i startcraft, (hvilket gjør det så fantastisk)

Som terran:
Banshee rush. Blokker rampen din, skaff gass og factory så fort så som mulig, banshee er meget effektivt i de lave rankene.

Reaper harras. gå, supply depot, racks, gas, skaff en marine å ha på rampen, lag derettet tech lab og en reaper. denne vil scoute og kunne ødelegge miningen til motstanderen.

4 racks marines. Dette er en enkel måte å rushe på, lage fire racks, drop gassen å rush så fort racksa er oppe.

sånn der har du litt å øve på, men husk at du alltid må scoute å se hva motstanderen gjør. for å bli god må du spille mye, å se igjennom replays, slik at du ser hva motstanderen gjør. Sc2 er like mye mindgames, som det micro og macro

lykke til
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Ampier Vis innlegg
Starcraft forklart:
Først å fremst må du danne deg en strategi, du vet kansje ikke forskjellen på strategi eller taktikk så jeg forklarer det kort her:

En strategi er en plan hvordan du vil vinne kampen, i sc2 kan dette være en macro, cheese, harrassing eller micro.
En taktikkb er en plan du har på kort sikt, f.eks du skal bruke dropships eller banshee i mineral linen til motstanderen samtidig som du attacker.

Så, nå som vi er enige om at det du trenger er en strategi vil jeg gi deg noen builds / strategier du kan øve på. Men husk, det er ingen fasit i startcraft, (hvilket gjør det så fantastisk)

Som terran:
Banshee rush. Blokker rampen din, skaff gass og factory så fort så som mulig, banshee er meget effektivt i de lave rankene.

Reaper harras. gå, supply depot, racks, gas, skaff en marine å ha på rampen, lag derettet tech lab og en reaper. denne vil scoute og kunne ødelegge miningen til motstanderen.

4 racks marines. Dette er en enkel måte å rushe på, lage fire racks, drop gassen å rush så fort racksa er oppe.

sånn der har du litt å øve på, men husk at du alltid må scoute å se hva motstanderen gjør. for å bli god må du spille mye, å se igjennom replays, slik at du ser hva motstanderen gjør. Sc2 er like mye mindgames, som det micro og macro

lykke til
Vis hele sitatet...
Må rette på deg, reapers er ikke spesielt bra til harass på zerg, protoss er det konge på siden de legger mest i byggninger men for zerg er drone-hatch det beste alternativet, da burde du gå for hellion istedet
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Sitat av sam500 Vis innlegg
Må rette på deg, reapers er ikke spesielt bra til harass på zerg, protoss er det konge på siden de legger mest i byggninger men for zerg er drone-hatch det beste alternativet, da burde du gå for hellion istedet
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=e88Ia...ure=feedu_more

QXC må rette på deg Men om vi skal være realistiske er hellion som regel det beste alternativet
Sitat av sam500 Vis innlegg
immortal-zealot, uslåelig i silver og nedover.
Vis hele sitatet...
Haha, hører jeg mutalisk?

Anyways, anbefaler deg å se på Day[9]'s newbie Tuesday videoer! De er veldig fine og han forklarer ting vendig foståelig. Du burde også se på mechanics videoene hans.

Ting jeg har prøvd å holde meg til:

* Bruk mineralsene dine hele tiden, du tjener ingenting på at de bare ligger der ubrukt.

* Scout, og utifra scoutinga vurderer du hva du burde gå for. For å kunne gjøre dette, må du vite hvilke units som countrer hverandre etc.

* Prøv å harasse.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Du finner nok ingen gode guider på norsk, men det finnes en del gode ressurser om du leter litt. Teamliquid.net har omtrent alt du trenger, dyktige folk og en egen wiki. Se på streams til gode folk som huk, tyler, incontrol osv. Se på vods fra GSL eller andre high-level turneringer. (MLG begynner klokken 23:00 i dag)

Se på Day9 dailies på day9tv.blip.tv, last ned replays på http://www.sc2replayed.com/ og studèr buildet til folk. Eneste måte å bli god på er å spille massemassemasse.
Noen som er med på 2v2/3v3/4v4?
Sitat av Goophy Vis innlegg
http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Terran_Strategy
http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Protoss_Strategy

Det aller viktigste er ikke taktikkene, men å ha en god økonomi og alltid bruke opp ressursene du har.
Vis hele sitatet...
Veldig enig i hva goophy sier.
Det er altfor mange som henger seg opp i "hvilken units skal jeg gå hvis han går X osv osv" når den egentlige grunnen til at du taper games er fordi du har 1-2000 minerals i banken hele tiden.

Hvis du absolut må ha en taktikk så lær deg 4gate, for protoss og 3rax for terran. Veldig standard taktikker som du fort kan google deg til og som funker mot alle matchups.

Anbefaller deg også å registrere deg på sc2.no du lærer ganske mye der og vi har et ganske aktivt forum.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Haha, hører jeg mutalisk?

Anyways, anbefaler deg å se på Day[9]'s newbie Tuesday videoer! De er veldig fine og han forklarer ting vendig foståelig. Du burde også se på mechanics videoene hans.

Ting jeg har prøvd å holde meg til:

* Bruk mineralsene dine hele tiden, du tjener ingenting på at de bare ligger der ubrukt.

* Scout, og utifra scoutinga vurderer du hva du burde gå for. For å kunne gjøre dette, må du vite hvilke units som countrer hverandre etc.

* Prøv å harasse.
Vis hele sitatet...
Haha, nei det gjør du ikke. For ingen i silver og nedover i 1v1 brukes nesten aldri mutas, ingen mutas i early-mid game mot meg på 47 games.

I tilegg rekker/klarer ikke de fleste i silver å få opp nødvendig tec på den tiden du angriper.