Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3175
Heisann, lurer på om naboen har opium i hagen. Den ligner på denne
http://www.usefilm.com/images/4/5/9/2/4592/1175691-medium.jpg
men har litt "hår" på seg osv.

er det opium?
Tror ikke det er opium. Da jeg gikk i barnehagen brukte jeg å ta masse sånne "uåpna" kuler og gjette fargen.
opium kan bare ekstraheres fra noen få arter av planten. Bestemoren min har hagen stappfull av opiumslignende planter
Det er mest sannsynlig en helt ordinær valmue elns, har slike i hagen selv.
Sist endret av sh33p; 10. juni 2009 kl. 21:07.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Ja, naboen din har en valmue.
Trådstarter
5 0
kan den røykes?! XD
Sitat av shalala Vis innlegg
kan den røykes?! XD
Vis hele sitatet...
Såklart! men regner ikke med at du blir ruset av det.
Selvfølgelig kan den røykes. Spørsmålet er om du får en rus av det... Som nevnt over her er de aller fleste valmuer helt harmløse uten noen form for rus...
Digital nomade
trippy's Avatar
Opium utvinnes ved at man tar dype snitt i en opiumsvalmue, etter en stund kommer det saft ut av disse sprekkene, så samler man opp den klissete saften som viser seg til slutt å være råopium
Det kan godt hende at det er en opiumsvalmue, men sjansen for at det ikke er det er jo ganske mye større. Det er mange som har opiumsvalmuer i hagen sin uten å vite om det selv, men de aller fleste har gjerne en annen, ikke-psykoaktiv art.
Trådstarter
5 0
hva gjør man så med den saften?,,, :P
Digital nomade
trippy's Avatar
Saften tørker og du kan røyke den, men det er ikke saft, mer som en klebrig masse.
Har opium på rommet mitt jeg.

https://imma.gr/10479
Så den eneste måten å finne ut om man faktisk har opiumsplanter i hagen er å prøve å røyke frøene? Jeg har også slike valmue-planter i hagen, er det noen annen måte man kan finne ut om disse er av type opium?
Digital nomade
trippy's Avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Koeh-102.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Slaapbol_R0017601.JPG Valmue med snitt der man kan se saften renne ut

Kanskje dette hjelper litt

ps: Slik som jeg har skjønt det er det ingen psykoaktive stoffer i frøene, se om din valmue ligner på den ovenfor
Sist endret av trippy; 10. juni 2009 kl. 21:25.
Trådstarter
5 0
jeg stakk ut å henta en "ball" fra planten. når jeg kappet den av stilken kom det masse brun/gul/hvit gørr ut, er det dette jeg skal samle opp?
Trådstarter
5 0
nei den ligner ikke den er ikke glatt men har "hår"
Tradisjonelt tappes opiumen fra planten mens den fremdeles vokser. Etter at kronbladene har falt av, men frøkapselen fremdeles er grønn og umoden, skjæres noen små snitt i kapselen med den spesiell kniv. Fra snittene renner det ut en hvit melkesaft. Det stivner utenpå kapselen og blir brun og gummiaktig. Dagen etter skjæres det forsiktig vekk. Dette er råopium.
Hver kapsel kan snittes og "melkes" opptil fem ganger. Det er viktig å fjerne opiumen før det blir alt for stivt.

Den gummiaktige råopiumen inneholder de stoffene som brukes i legemiddelindustrien. De har fellesnavnet alkaloider, og det finnes et femtitall av dem. De kan utfelles ved hjelp av syrer med forskjellige pH-verdier.

De viktigste alkaloidene er morfin, som utgjør 10-20 prosent av råopiumen, kodein, som utgjør 0.8-2.5%, noskapin, som utgjør 4-8%, papaverin med én prosent og tebain, som bare finnes i små mengder i opiumvalmuen, men som til gjengjeld er hovedsubstansen i en annen type, staudevalmuen. Tebain kan omdannes til kodein ad kjemisk vei.

Fra morfin kan man også blant annet fremstille det halvsyntetiske stoffet etorfin, som er 10 000 ganger sterkere enn morfin, og enormt giftig. Det brukes til å drepe store dyr, eller bedøve dem, for eksempel til forskningsformål. Et milligram etorfin kan bedøve en elefant.

Selv om snitting av frøkapselen er den opprinnelige måten å utvinne opium på, brukes det i mindre grad idag. Blant annet fordi det er veldig tidskrevende.
En mer effektiv måte er å høste hele stilken, slik at man får valmuehalm. Når frøkapselen er moden, skjæres stilken over, ca 10cm nede på stilken. Halmen behandles i store fabrikker, det alkaloidene trekkes ut.
Sjansen for at det er opiumvalmue er minimal, arten trives best i varme strøk og jeg ville ikke røyka noe du ikke vet hva er. Kan være jævlig farlig.
Slenger på en liten morsom fact:

Morfinets vanedannende virkning var noe av bakgrunnen for utviklingen av heroin.
Da det ble skapt for første gang, trodde man at heroin ga mindre risiko for avhengighet. Det ble blant annet markedsført som det beste middelet til å berolige barn.
Om den ser sånn ut er jeg temmelig sikker på at det er en sibirvalmue. Meget vanlig i hager, og en av få valmuearter som virkelig trives her oppe i nord. Ingen rus å hente der. Men de er jo pene å se på