Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2231
Er virkelig den Norske skolegangen så dårlig?

Jeg skal selv opp i 10. trinn nå, noe som jeg gruer meg litt til.
Jeg gruer med selv veldig mye, sannsynligvis mest fordi det er nå karrakterene mine skal settes, det er nå jeg setter målestokken på hvordan resten av livet mitt skal ende opp.
Gode karrakterer=lys framtid, dårlige karrakterer=ikke så lys framtid.
Uansett, jeg har mange ganger sett i diverse medier at den norske skolegangen er dårlig.
Er den virkelig det? Ifølge en internasjonal test viser det seg at norske barn er ekstremt urolige bråker og gjør hverandre ukonsentrerte. Dette kan jeg si med delvis enig i, jeg har selv opplevd at en god del skoletimer har flydd vekk med prat og tull Likevell kan jeg ikke se at dette er
u-normalt i andre land, ta feks USA hvor skolegangen skal være nokså dårlig i følge det jeg har hørt. Jeg føler selv ikke at den norske skolen er så dårlig, jeg kan liksom si til meg selv når jeg kommer hjem at jeg faktisk har lært noe. Men et veldig viktig ellement for at folk skal gjøre det bra på skolen er motivasjon. Noen gir bare rett og slett blanke uten å tenke på hva de egentlig gjør.


Jeg tror at en av grunnene til lave testresultater i den norske skolen kan ha noe med at det finnes lærerer som rett og slett gir blanke f@en i elevene sine, de gidder ikke motivere dem, de gir ikke noe postiv tilbakemelding, det kan føles som om de bare tenker på seg selv og er i en egen liten verden(noe som jeg også kan gjøre en god del gangner)
Jeg kan selv se at de lærerene som er positve og bryr seg om elevene sine, at jeg faktisk gjør det utmerlet bra i de fagene. Mens i den andre lærerens fag går det rett og slett rævva for å si mildt sagt.

Konklusjon:
Det jeg tror er at hvis vi selv(elever) har den motivasjonen som trengs, og en læreer som engasjerer seg ville den norske skolegangen vært mye bedre.

kommenter..
Sist endret av julegave; 18. august 2007 kl. 04:21.
Selv om du har dårlige karakter kan du fortsatt nå langt i livet.. Hva som skjer med deg er vel bare ren flaks!(hvem skole du havner på, hvem som tar deg inn i jobb intervuer, osv.). Men går som regel bra om du er engansjert.
Du sier noe der ja.. Alt kunne vært bedre, (men vis dette er noe du klager på), så syns jeg du skal ta deg en tur til afrika, der har dem to valg, løpe mye og deretter vinne OL, eller selge dop.. Vi i Norge har litt mer alternativer enn det.. Vær glad du lever Ikke tenk så fært på fremtiden. I den alderen du er i og mye lengre frem skal du bare ha det gøy og kose deg
Sitat av RosaKarpe
Selv om du har dårlige karakter kan du fortsatt nå langt i livet.. Hva som skjer med deg er vel bare ren flaks!(hvem skole du havner på, hvem som tar deg inn i jobb intervuer, osv.). Men går som regel bra om du er engansjert.
Du sier noe der ja.. Alt kunne vært bedre, (men vis dette er noe du klager på), så syns jeg du skal ta deg en tur til afrika, der har dem to valg, løpe mye og deretter vinne OL, eller selge dop.. Vi i Norge har litt mer alternativer enn det.. Vær glad du lever Ikke tenk så fært på fremtiden. I den alderen du er i og mye lengre frem skal du bare ha det gøy og kose deg
Vis hele sitatet...
fikk snitt 3.1 i 10.
kom inn på 3. valget TIP av elektro og media som var 1. og 2.

så tenkte jeg nå. får prøve og søke på nytt.

søkte 1. elektro (vg1) 2. automatisker (vg2) 3. IKT (vg2).
blir IKT på meg til mandag med andre ord
Hadde ikke så bra karakterer jeg heller. Endte opp som snekker, storfornøyd med det
Men det er sant som Rosa sier. Karakterer har ikke så mye å si, hvertfall ikke de fra ungdomsskolen.
All den skremselspropagandaen dem kjører i grunnskula ang. karakterer og VGS er 90% bullshit! Hadde ikke så jævla bra karakterer der jeg heller (ca 3.3 i snitt og en 2er i matte) og jeg søkte kunn på GK Elektro, ikke no anna, og kom inn uten stress, så du skal ikke bekymre deg for mye

Og no skal jeg begynne på VKII Serviceelektronikk på mandagen, selv om jeg hadde ræva karakterer på VGS og
Sist endret av Sangheili; 18. august 2007 kl. 06:06. Grunn: *Tillegg*
Jeg synes den norske skolegangen er helt grei, eneste negative er at lærerne er "gud", det får foreldre og lærere deg gjerne til å tro og er bra mange som tror det.
De tror at om en lærer sier at hun skal ransake deg så MÅ du si ja, ellers "kommer man i fengsel"
Men det har jo ikke så mye med skolegangen å gjøre akkurat, jeg er lat så jeg får dårlige karakterer men om jeg synes at noe fag eller noe i et fag er moro så får jeg toppkarakterer cirka hele tida^^
Jeg var veldig fornøyd med skolegangen, til jeg begynte på vgs. På barne, og ungdomskolen, hadde jeg gode lærere, som virkelig brydde seg. Man ble også svært godt kjent med dem. Jeg hadde det veldig godt.

Vgs ble nedtur. Plutselig så var vi så mange. Læreren var bare en person som kom inn, gikk gjennom planen, og gikk igjen. Ingen brydde seg om man var borte noen timer. Men hey, det er en del av prosessen, ikke sant. Å bli voksen, mer ansvar. Men fy faen som jeg savner lærere som motiverer!

Noe jeg syns er negativt, er at jeg ble fortalt oppigjennom hele skolegangen at uten skolegang så var man ikke dritt. Man måtte gå skole, ellers så havna man på gata. De fleste av mine venner og venniner, har sluttet etter ungdomskolen, og greier seg veldig bra.
Sist endret av Viivii; 18. august 2007 kl. 08:52.
Sitat av julegave
Er virkelig den Norske skolegangen så dårlig?
Jeg skal selv opp i 10. trinn nå, noe som jeg gruer meg litt til.
Jeg gruer med selv veldig mye, sannsynligvis mest fordi det er nå karrakterene mine skal settes, det er nå jeg setter målestokken på hvordan resten av livet mitt skal ende opp.
Gode karrakterer=lys framtid, dårlige karrakterer=ikke så lys framtid.
Uansett, jeg har mange ganger sett i diverse medier at den norske skolegangen er dårlig.
Er den virkelig det? Ifølge en internasjonal test viser det seg at norske barn er ekstremt urolige bråker og gjør hverandre ukonsentrerte. Dette kan jeg si med delvis enig i, jeg har selv opplevd at en god del skoletimer har flydd vekk med prat og tull Likevell
Vis hele sitatet...
Det er vel en myte som går rundt i grunnskolen. Det kommer litt an på hva du har lyst å gjøre med livet. Lys framtid? Hva er det? For noen er det jo å være snekker eller bilmekaniker. For å bli det trenger du stort sett bare å fullføre grunnskolen :P (No offence til de som er utdannet det. Er selv mekaniker inntil videre)

Hvis du mener lys framtid er å bli akademiker, er det jo fremdeles håp. Gå linjen du kommer inn på, den som virker mest interesant. Glem allmennfag. Ta heller allmennpåbygg. Da får du lært et annet fag, sammtidig som du oppnår det samme som allmenn.

Sitat av julegave
Jeg tror at en av grunnene til lave testresultater i den norske skolen kan ha noe med at det finnes lærerer som rett og slett gir blanke f@en i elevene sine, de gidder ikke motivere dem, de gir ikke noe postiv tilbakemelding, det kan føles som om de bare tenker på seg selv og er i en egen liten verden(noe som jeg også kan gjøre en god del gangner)
Jeg kan selv se at de lærerene som er positve og bryr seg om elevene sine, at jeg faktisk gjør det utmerlet bra i de fagene. Mens i den andre lærerens fag går det rett og slett rævva for å si mildt sagt.
Vis hele sitatet...
Er det så rart at lærerene ikke gjør en god jobb, men heller gir blanke f@en som du selv sier? Når elevene ikke har noe respekt. Når de må rope ut i klassen tre ganger i timen for å få litt arbeidsro? De må bli motivert for å motivere. Måten lærerne blir motivert er å bli respektert av elevene sine, samt å se at elevene oppnår resultater og se at dem vokser.


Sitat av RosaKarpe
Selv om du har dårlige karakter kan du fortsatt nå langt i livet.. Hva som skjer med deg er vel bare ren flaks!(hvem skole du havner på, hvem som tar deg inn i jobb intervuer, osv.). Men går som regel bra om du er engansjert.
Vis hele sitatet...
Ren flaks? Hvordan kan du påstå at det er ren flaks? De som jobber hardt på grunnskolen, kommer inn på det dem vil på videregående. De som jobber hardt på videregående, får enten den læreplassen de vil, eller kommer inn på den akademiske rettningen de vil. Når jeg sier hard hjelper det ikke å jobbe hardt uten å få resultater såklart. Jeg snakker om å bli blandt de beste i klassen. Det kan nevnes at det somsagt ikke bare går på karakterer for å få en god jobb, der må man ha litt kontakter, litt taktikk, litt sosialeantenner etc. Men jeg vil likevel påstå at det har lite med flaks/uflks å gjøre. Det hjelper å være engasjert, det er sant. Men ikke engasjemang alene. Men må igjen oppnå resultater.
Sist endret av Dinithion; 18. august 2007 kl. 10:59.
Sitat av julegave
Jeg skal selv opp i 10. trinn nå, noe som jeg gruer meg litt til.
Jeg gruer med selv veldig mye, sannsynligvis mest fordi det er nå karrakterene mine skal settes, det er nå jeg setter målestokken på hvordan resten av livet mitt skal ende opp.
Gode karrakterer=lys framtid, dårlige karrakterer=ikke så lys framtid.
Vis hele sitatet...
Karakterene du får i siste termin i 10ende bestemmer jo hva du kommer inn på i videregående. Men uansett hvilken retning du havner på, kan du etter 3 år ha generell studiekompetanse (om du tar almenn påbyggning på de linjene som krever det).

Fraveret og de karakterene du går ut fra videregående med har derimot mye å si. Det er de som bestemmer om du får lærlingplass/kommer inn på ønsket studielinjen på høyskole.

Konklusjon: 10ende-karakterer har ikke mye å si. Videregående-karakterer gjør.

Sitat av julegave
Uansett, jeg har mange ganger sett i diverse medier at den norske skolegangen er dårlig.
Er den virkelig det? Ifølge en internasjonal test viser det seg at norske barn er ekstremt urolige bråker og gjør hverandre ukonsentrerte.
Vis hele sitatet...
Jeg tror grunnen til at norske elever er urolige og ukonsentrerte er at vi er så bortskjemte og får det som vi vil hjemme og ellers, og "tolererer" ikke å måtte sitte i ro, være stille og lese stoff som virker uinteressant.
Kan tenke meg at skoleelever i u-land er mye flinkere å følge med og ivrige til å lære enn oss.

At noen lærere er dårlige og noen gode er som overalt ellers i samfunnet. Noen er gode i hva de driver med, andre har stort forbedringspotensial. Men skjønner lærerne som etter noen år er lei av å ikke få ro i klassen og resultater av elevene.

Konklusjon: Skolen setter ikke bremser på læringa, elevene gjør.
Sist endret av Emptyy; 18. august 2007 kl. 11:53. Grunn: typo
Lurer på hvilke lærere dere har hatt på VGS.
Mine har nå alltid brydd seg om meg, gitt meg tips, gjort avtaler med meg for å få bedre karakter osv. Ikke en ut og inn lærer som en av dere beskriver det.

Tror det sier seg selv at det er stor forskjell på lærere.
Sitat av Dinithion
... De som jobber hardt på grunnskolen, kommer inn på det dem vil på videregående. De som jobber hardt på videregående, får enten den læreplassen de vil, eller kommer inn på den akademiske rettningen de vil. ...
Vis hele sitatet...
Det med at de som har de beste karakterene kommer inn på den læreplassen de vil er som regel bullshit, både når jeg gikk VK1 Elektro og VK1 El.Mek ville arbeidsgiverne ha noen med gjennomsnittlige karrakterer og så lite udokumentert fravær som mulig, god orden og oppførsel samt god gymkarakter
Ikke alltid like bra å være bokgutten med 6er i alle fag om du skal jobbe med henda vettu... Kjenner mange 6er folk som er totalt ubrukelige i praktisk arbeid
Sist endret av Popp; 18. august 2007 kl. 14:21.
Sitat av Popp
Det med at de som har de beste karakterene kommer inn på den læreplassen de vil er som regel bullshit, både når jeg gikk VK1 Elektro og VK1 El.Mek ville arbeidsgiverne ha noen med gjennomsnittlige karrakterer og så lite udokumentert fravær som mulig, god orden og oppførsel samt god gymkarakter
Ikke alltid like bra å være bokgutten med 6er i alle fag om du skal jobbe med henda vettu... Kjenner mange 6er folk som er totalt ubrukelige i praktisk arbeid
Vis hele sitatet...
Det kan være litt forskjellig alt etter hvilken utdanning man tar. Jeg gikk VK2, der fikk vi ikke påført fravær på vitnemål. Dermed var det en ganske stor sammenheng med hvem som fikk læreplass og karakterer. Men igjen, har man kontakter så for man også jobb
Sitat av Dinithion
Det kan være litt forskjellig alt etter hvilken utdanning man tar. Jeg gikk VK2, der fikk vi ikke påført fravær på vitnemål. Dermed var det en ganske stor sammenheng med hvem som fikk læreplass og karakterer. Men igjen, har man kontakter så for man også jobb
Vis hele sitatet...
Glemte å nevne det igrunn, VK2 som jeg tenkte å gå nå hadde dem kun fravær, karakterene bestod av Bestått og Ikke bestått.
Men i 80% av tilfellene får man jobb pga folk man kjenner
Sitat av Popp
Kjenner mange 6er folk som er totalt ubrukelige i praktisk arbeid
Vis hele sitatet...
Ja, men så vidt jeg husker, så fikk man også karakterer basert på praktisk arbeid.

Sitat av Popp
Glemte å nevne det igrunn, VK2 som jeg tenkte å gå nå hadde dem kun fravær, karakterene bestod av Bestått og Ikke bestått.
Men i 80% av tilfellene får man jobb pga folk man kjenner
Vis hele sitatet...
Hvis man tar med alle som får jobb pga. utplassering, så kan jeg være enig i at man kommer opp i 80%. Da snakker jeg rett fra vidergående that is. Senere i yrkeslivet aner jeg ikke.

Men for å få jobb etter utplassering, så må man jo gjøre et godt inntrykk. Det gjør man jo ved å være flink. For å være flink praktisk, må man jobbe hardt på skolen i de praktiske fagene (Noen er nok flinke før de begynner, pga av interesse).

Poenget mitt er egentlig at jeg ikke tror det går så mye på flaks/uflaks som nevnt tidligere i tråden. Jeg mener ihvertfall at hardt arbeid er veien å gå.
Flaks/uflaks har nok ingenting med saken å gjøre nei, den som vil ha jobb, får som regel jobb..
Sitat av julegave
Er virkelig den Norske skolegangen så dårlig?
Jeg gruer med selv veldig mye, sannsynligvis mest fordi det er nå karrakterene mine skal settes, det er nå jeg setter målestokken på hvordan resten av livet mitt skal ende opp.
Gode karrakterer=lys framtid, dårlige karrakterer=ikke så lys framtid.
Vis hele sitatet...
Dette er jo helt feil! Jeg gikk ut av u.skolen med et snitt på 2.5! Likevel kom jeg meg inn på gymnaset. Og jeg surfet ganske lenge der også! Tok meg sammen siste året på gymnaset og høsten i militæret etterpå tok jeg om igjen matte og naturfag som et resultat av at jeg surfet 1 året på gymnaset! Jeg hadde etter det over 5.1 i snitt og kom innpå de fleste studier jeg ville!

anyway; visst du tror u.skolen setter målestokken for hvordan resten av livet ditt skal være tar du HELT feil!
Sist endret av hyys; 18. august 2007 kl. 15:36.
farmin fikk 4.5 i snitt på ungdoms skolen og gidda ikke vidregåene, skaffa seg jobb som 16 åring nå har han tatt over firmaet og kjener 5 mil i året
Tror egentlig den norske skolen er for vennlig. Lærerne er kanskje litt for kompiss med elevene. Bråker elevene kan de ikke slå dem ned i stolen igjen. De kan egentlig ikke gjøre noe, for ungene har ikke respekt uansett.

Og om du får gode karakterer på den norske skolen er du fremdeles på bunnen. Flere ingeniørstudier i utlandet tilbyr norske studenter ekstra undervisning de 2 første årene, rett og slett fordi nivået på f.eks.realfag er mye høyere i de fleste land.
Mitt inntrykk er at i mange skoler så blir forblir de svake nettopp det, svake, mens de sterke blir dyttet i rumpa og hjulpet enda mer slik at de kan bli enda sterkere. Med de svake mener jeg de som kanskje sliter med noen fag, og ikke gjør det så veldig godt. Jeg har alltid vært en av de selv. Uansett utallige konferansetimer i ungdomsskolen og babbel og avtaler med foreldrene mine, så har jeg aldri fått noen oppfølging av noe slag. Det ble prøvd på flere ganger riktig nok, men det var aldri vi elevene som ikke fullførte.. Det var skolen.

Det er mange mindre skoler i landet, og jeg tror kanskje muligens at dette er ting som ofte inntreffer de litt mindre skolene. Vi var bare litt over 200 barn og ungdommer på vår skole, medregnet barneskolen. Ungdomsskolen hadde ingen A, b, c klasser o.l, for vi var ikke mange nok.

Jeg tror det er utrolig mye som kan bli bedre i dagens skolesystem eller hva man sier.. Men jeg klarer ikke sette fingeren på hva. Akkurat nå føles det litt ut som om skolen er et system for å plukke ut "gode og dårlige" samfunnsborgere da de "dårlige" gang på gang havner utenfor.. Men hva skal de gjøre da, hvis de ikke får det de trenger og blir lovet?
Sitat av Anniii
Mitt inntrykk er at i mange skoler så blir forblir de svake nettopp det, svake, mens de sterke blir dyttet i rumpa og hjulpet enda mer slik at de kan bli enda sterkere. Med de svake mener jeg de som kanskje sliter med noen fag, og ikke gjør det så veldig godt. Jeg har alltid vært en av de selv. Uansett utallige konferansetimer i ungdomsskolen og babbel og avtaler med foreldrene mine, så har jeg aldri fått noen oppfølging av noe slag. Det ble prøvd på flere ganger riktig nok, men det var aldri vi elevene som ikke fullførte.. Det var skolen.

Det er mange mindre skoler i landet, og jeg tror kanskje muligens at dette er ting som ofte inntreffer de litt mindre skolene. Vi var bare litt over 200 barn og ungdommer på vår skole, medregnet barneskolen. Ungdomsskolen hadde ingen A, b, c klasser o.l, for vi var ikke mange nok.

Jeg tror det er utrolig mye som kan bli bedre i dagens skolesystem eller hva man sier.. Men jeg klarer ikke sette fingeren på hva. Akkurat nå føles det litt ut som om skolen er et system for å plukke ut "gode og dårlige" samfunnsborgere da de "dårlige" gang på gang havner utenfor.. Men hva skal de gjøre da, hvis de ikke får det de trenger og blir lovet?
Vis hele sitatet...
Det kan godt være ditt inntrykk, men det tror jeg er unntaket. Det er vel en av de tingene den norske skolen er god på; å få med de som er faglig svake. Men du kan nok ha rett i at det skjer mer på mindre steder. Du kan også ha vært uheldig.

Mitt inntrykk er stikk motsatt, dette går på bekostning av de gode; de blir late, for de trenger ikke å konsentrere seg så mye for å få til ting. Ikke får de ekstra utfordringer heller. Det er ikke akseptert at folk er forskjellige. At noen er "flinkere" enn andre. Ikke uten grunn de kaller den "enhetsskolen", alle skal være så like som mulig. Det har de fått til :]

I idrett derimot, er det akseptert å være god. Det er HER man får ekstra hjelp og ressurser.

Karakterer teller ingenting (satt litt på spissen, men nesten helt sant!). Fravær teller. Og som nevnt, kontakter og sosiale antenner.
kanskje det jeg sier her er dumt, eller ? (Almennfag)

Har hørt at karakterene du får på VGS ikke har så veldig mye med jobb i framtiden, det er klart en selvfølge om du har tenkt og bli noe innen data og ha 2 - 6 ère i fysikk og matte, men det er ikke det som teller mest.

Det som teller mest derimot er hva du får i orden og oppførsel.
En arbeidsgiver ansetter ikke en som har dritt orden, og kommer alltid for seint. Bare for og få trøbbel. med andre ord, er det mer viktig og få bra i orden og oppførsel, i andre rekke kan karakterene komme.

(En arbeidsgiver kan lære opp en person (lærling?) til og gjøre den jobben personen er ansatt til og gjøre, men han kan ikke lære han til og komme presis, eller få bedre orden)

Dette er noe jeg har hørt, kan noen bekrefte at dette stemmer ?
Sist endret av Spelly; 19. august 2007 kl. 00:57.
Den norske skolen er alt for "snill". Jeg mener man må innføre fysisk straff igjen. Der jeg går på skole brukes alt for mye av timene til å kjefte på elever som bråker. Siden det ikke er noe skikkelig form for straff, bryr ikke værstingene seg. Værstingene bryr seg heller ikke om karakterene, så det går ikke an å satse på det. Hadde vi fått inn fysisk straff, så hadde kanskje disse elvene også skjerpa seg litt.

Jeg vet lite om hvordan forholdene er på andre skoler, så dette gjelder kanskje bare den skolen jeg går på, eller så lukket som den klassen jeg går i.

Poenget er uansett at jeg har lyst til å lære noe, ikke bruke all tid på de elevene som uansett gir faen. Lærerene trua alltid med å hive oss ut på gangen, men gjorde det aldrig. Dette er noe de har lov til nå, men som de uheldigvis aldrig bruker. De elevene som ikke bryr seg kan man i det minste få ut av klasserommet. Her er da rektor veldig uenig, og sier at da lærer ikke disse elevene noe som helst. Der skjønner ikke jeg problemet, for de lærer da strengt tatt ikke noe uansett?

Hvis man ikke fjerner disse elevene fra klasserommet, så må man ty til fysisk straff. Jeg vet mange mener dette er feil, men det får så være.

10goto10: Er helt enig der.
Sist endret av sh33p; 19. august 2007 kl. 00:53.
sh33p: Og innføre fysisk straff er nok ingen god idè. Dette var innført i skoler for lenge siden, men ble avskaffet på 1930-tallet. Det strider også imot loven å fysisk straffe barn, om det er i hjem eller skole, og for å forandre på dette må vi forandre på loven. Jeg føler ditt sinne for de elever som ikke bryr seg om skolen i det hele tatt, og ødelegger undervisningen for andre, men tenk deg om: Fysisk straffe dem? Slå dem? Det vil bare få negative reaksjoner, og det er en løsning jeg er sterkt imot.

Lærere kan misbruke denne makten og påføre barn utrygghet i skolemiljøet. Om dette blir innført gjelder vel antagelig dette også barneskolen, hvor barna absolutt ikke er modne og gjerne tuller og bråker en del, og ikke helt forstår hva de driver med. Om de blir slått vil de kanskje tro at det er noe galt med dem selv.

Fysisk straffe elever blir sikkert også brukt dersom eleven ikke bråker i det hele tatt, men kanskje har glemt bøker, lekser, ikke jobber, og andre ting. Det kan utvikle seg til å bli brukt for hver anmerkning. Og hvordan tror du foreldre vil reagere når deres barn blir slått på skolen og kommer hjem med røde hender? Barn har ikke godt av fysisk straffing, de skal ha en trygg oppvekst som ikke innebærer vold hver gang de eventuelt gjør noe galt. Og jo galere tingen er, jo vondere straff. Er dette en måte å lære av sine feil på? Ærlig talt, på vanlige skoler kan elevene bli sendt opp til rektor, ut på gangen, få beskjed med hjem og få en stopper for det. Eventuelt så kan man skifte klasse, ta opp problemet med lærer eller rektor på skolen og se om man kommer fram til en løsning.

Fysisk straff i skolen kan føre til psykiske problemer senere, usikkerhet og mangt. Tenk over hva du foreslår her. Det var helt sikkert en grunn til at dette ble ulovlig gjort. Og slik burde det fortsette å være.

Edit: Ville du likt å bli slått hver gang du gjorde noe galt?
Sist endret av Sky; 19. august 2007 kl. 05:21.
.


Jeg tror at en av grunnene til lave testresultater i den norske skolen kan ha noe med at det finnes lærerer som rett og slett gir blanke f@en i elevene sine, de gidder ikke motivere dem, de gir ikke noe postiv tilbakemelding, det kan føles som om de bare tenker på seg selv og er i en egen liten verden(noe som jeg også kan gjøre en god del gangner)
Jeg kan selv se at de lærerene som er positve og bryr seg om elevene sine, at jeg faktisk gjør det utmerlet bra i de fagene. Mens i den andre lærerens fag går det rett og slett rævva for å si mildt sagt.

Konklusjon:
Det jeg tror er at hvis vi selv(elever) har den motivasjonen som trengs, og en læreer som engasjerer seg ville den norske skolegangen vært mye bedre.

kommenter..[/quote]

du har rett der lenge eleva holder kjeft så driter dem i hvem som jobber..
Sky: Derfor kan man ha regler på dette. Jeg syns ikke man skal ta i bruk fysisk straff før elevene når en hvis alder / klassetrinn. Hvis man har glemt bøker eller ikke gjort leksene, så ødelegger ikke dette for de andre i klassen, men helt og holdent for den elven som ikke har gjort dette eller glemt noe. Det jeg sier er at man må straffe elever som forstyrrer i timen. Man må selvfølgelig først prøva med tilsnakk, men hvis dette ikke går så syns jeg ja, at man må kunne straffe eleven fysisk.

Edit: Jeg vil ikke bli slått nei. Det er jo det som er pointe her. Man vil ikke bli slått, og for å unngå det så må man oppføre seg.
Sist endret av sh33p; 19. august 2007 kl. 16:21.
Sitat av Dj_Evelen
fikk snitt 3.1 i 10.
kom inn på 3. valget TIP av elektro og media som var 1. og 2.

så tenkte jeg nå. får prøve og søke på nytt.

søkte 1. elektro (vg1) 2. automatisker (vg2) 3. IKT (vg2).
blir IKT på meg til mandag med andre ord
Vis hele sitatet...
Jeg hadde også 3.1 i snitt, og jeg søkte elektro som 1.valg, media som 2.valg, og noe jeg ikke husker navnet på som 3.valg.
Uansett, jeg kom inn på 1.valget mitt, og jeg synes jeg gjorde det jævlig dårlig på ungdomsskolen. Hadde heldigvis god i orden og oppførsel, og det teller mye.
I min mening er det største problemet med det norske skolesystemet lærerne; De er eldre enn besteforeldrene til elevene, og de gir en god f@en i hva som skjer med elevene etter skolegangen.

Et annet stort problem med den norske skolegangen (ihvertfall her jeg er fra) så blir de som er over gjennomsnittet ikke hjulpet. Det er 4 stk. i klassen min som har problemer med skolen, har dysleksi e.l. og de får som regel bra med hjelp. Men det er også enkelte som ikke har noe problem med skolen whatsoever, blant annet meg selv. Jeg har lært veldig få ting via skolen, fordi jeg alltid har lagt langt foran læreplanen på skolen, og jeg har heller ikke fått noe å gjøre på, og har selv måttet stå for å stimulere hjernen min, og jeg kjenner noen andre som har opplevd det samme.
Broren min var også veldig smart, og lå langt foran læreplanen til skolen lenge han også, og på grunn av at han ikke fikk noe å gjøre, gadd han ikke å jobbe, fordi han kunne det for lenge siden. Dette førte til at 2. året på videregående var det såvidt han klarte å få 2 i matte.

Problemet er lærerne.
Jeg går heller safe en ikke safe. Du får jo valget om å garantert å komme inn på skolen du vil inn på. hvis du ikke safer har du mye mindre sjanse å komme inn hvor du vil.
Sh33p, du glemmer et par viktige ting. Om man da skal følge ditt råd, å ikke bruke fysisk straff før elevene når en viss alder, kan dette være svært farlig for læreren. (ja, faktisk). Du glemmer det faktum at de fleste elever som misliker læreren sin meget sterkt nesten ville ha betalt noen for å få kjøre en knyttneve inn i fjeset på stakkaren, og ved å tillate læreren å slå, bygger dette opp under det.

Hadde en lærer slått meg, skulle han / hun faenmeg ha fått igjen som fortjent. Kan hende jeg høres ut som en tastatur-tøffing nå, men om noen slår meg eller venner og bekjente går jeg helt bananas.
Alt for mange Norske skoler har utdaterte skolebøker og lærere som baserer hele livet sitt på å snakke til tavla og krittet.
Eg går selv i 10klasse no og eg klarer meg heilt ok trur eg eg har lyst på eit snitt på 3,6++ etter tiende men der eg vill inn er det folk med 2 i snitt så kommer inn så der er eg ikkje so redd for
men eg har bare eit fokuserings problem eg prøver og følge med men alt som nesten alt som kommer inn går ut
Gode karrakter på Ungdomsskolen vil gi lys fremtid, og omvendt? Du må ikke glemme at VGS teller ganske så mye mer. Mange som har gitt blanke ****, og blitt sjefer osv. (men kanskje ikke så ofte?). Det er mange yrker som går ut på erfaring, derfor kan slikt skje. Men gjør du ditt beste, så har du ingenting du kan angre på

Norske elever har dårligere resultater enn andre elever i andre land? Trodde det var noe de sa bare for at vi skulle stå på jeg! Neida...
Men det er faktisk sant! Vi er dårligst når det gjelder konsentrasjon og vilje. Leste en gang at vi var dårligs i verden i matte!
Men hvordan har det seg at vi er best i verden på HDI? Altså hvodan folk har det. Økonomi, helse og tilværelse.
Er vi best fordi vi har olje? Neppe, ikke bare det.

Og over til norske lærere. Driter de i elevene? Kanskje noen, ja. Men de fleste er ute etter å få best mulig tilbud for hver enkelt elev til å lære. Det er erfart. Men har også erfart lærere som gir blanke **** i elever som ikke er "skolelys". Og lærerne kjører løpet ut uten å bry seg om de som kanskje trenger mer tid til læring og oppmuntring. Alle lærere skulle brydd seg like mye om hver enkelt elev. Så enkelt er det! Noen elever har behov for spesielle tiltak

Vi elever må da vise intresse, vilje og konsentrasjon for at lærerne skal oppfylle våre krav.
Det er min mening.

Edit: Skrivefeil.
Sist endret av esv; 28. august 2007 kl. 21:55.