Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 7453
Apples iPhone har ikke støtte for MMS, den tar ikke perfekte bilder, har ikke tastatur og kan ikke kjøpes uten abonnement. Derfor er iPhone søppel. Hva får folk til å mene sånt?

Såvidt jeg vet skal du lete lenge etter en mobiltelefon spekket med så mye nyskapende teknologi og innovativitet som iPhone. Alt fra multitouch, musikkspiller, iTunes, nettleser, GPS, coverflow, osv. er hva du finner i iPhone. Andre mobiltelefoner har gigantiske tastatur med knapper så små at de knapt kan brukes og er priset langt over iPhone, og ikke minst en prislapp langt over hva en iPhone koster, sett bort fra abonnementet du dessverre(?) er nødt til å binde deg til. Jeg tror du skal lete lenge etter en mer genial måte å navigere deg gjennom nettsider som det du finner i Safari på iPhone. Opera har noe lignende til mobiltelefoner, men ikke integrert på samme måte som du oppnår i iPhone ved at produsenten av programvare og selve telefonen er den samme.

MMS er ikke utbredt i USA, landet der iPhone er blitt lansert. Apple leverer sannsynligvis iPhone uten støtte for MMS i første omgang grunnet lansering i USA. Hva som vil skje av endringer av spesifikasjon når iPhone lanseres på verdensbasis kan man bare spekulere i hittil. Jeg tror ikke Apple er så lite gjennomtenkte som folk skal ha det til når mangelen for MMS kritiseres. Apple har gjort det før, og de gjør det sannsynligvis igjen. iPod var heller ikke fullspekket av all tilgjengelig teknologi da den ble lansert. Du kan ikke engang se hvilket filformat sangene dine er i eller slette dem via enheten alene. Er iPod et dårlig produkt av den grunn? Nei - hvis vi skal basere oss på salgstall. Jeg tror ikke Apple kommer til å lansere iPhone på det europeiske markedet uten støtte for MMS, men hvis de likevel skulle gjøre dette vil jeg tro det begrunnes med en løsning som vil være bedre og mer moderne enn MMS. Hvem bryr seg egentlig om MMS når man kan sende e-post via mobiltelefonen? Jeg tror ikke MMS har noen fremtid å snakke om. Kritiserer du iPhones manglende MMS-støtte, burde du først undersøke markedet den er rettet mot.

Det har vært kritisert at delene denne telefonen er bygd opp av ikke står i stil med utsalgsprisen. Jeg husker ikke nøyaktig hva alle delene ble taksert til, men antar det var rundt en tusenlapp. Det er klart du kunne kjøpt alle delene løst og prøvd å sette de sammen til noe fornuftig og se hva du hadde fått til uten noen form for bruksanvisning, da design ikke er tatt med i prisen for delene. Selvfølgelig vil du ikke klare å gjøre dette til noe særlig funksjonelt uten tusenvis av timer med utvikling av programvare og finne ut hvordan du skal sette sammen delene for å få dette til å fungere. Du kan ikke basere utsalgsprisen på et produkt ut i fra hva den enkelte del koster. I tillegg kommer markedsføring, design, utvikling av programvare og en rekke andre kostnader. Når disse i tillegg taes med synes jeg egentlig iPhone er ganske rimelig.

iPhone kjører OS X. Her er det klart at Apple helt klart har en fordel i forhold til andre mobilprodusenter ved at de allerede har et operativsystem de kan tilpasse og få til å fungere i en mobiltelefon. Men alle Mac-hatere vil naturligvis hate iPhone også, fordi de ikke liker Apples desktop-operativsystem (mange har aldri tatt i en Mac heller). Det er klart det er en fordel at iPhone kjører OS X, det er stabilt som bare det og har rikelig med funksjoner som kan videreutvikles til bruk i iPhone. I min et år gamle Sony Ericsson-telefon er alle detaljer små og ting er pirkete å navigere i. Det minner om noe helt utdatert i forhold til navigeringen i iPhone.

Du kan ikke lage egne programmer til iPhone. Det er feil. Du kan lage programmer basert på XHTML/CSS/Javascript som kan kjøres i Safari. Etter hva jeg kan se byr dette på mer enn nok muligheter for en utvikler som er interessert i å lage noe til iPhone. Det er selvfølgelig et sikkerhetsaspekt i dette også, å gi utviklere/brukere tilgang til alt mulig vil jo også øke sjansene betraktelig for ondsinnet programvare. Fortell meg hva du ikke finner i iPhone fra før og som du i tillegg ikke kan utvikle i Javascript.

Jeg tror jeg stopper her, men hele poenget mitt er at telefonen er hensiktsmessig full av finesser og inneholder det de fleste har bruk for i markedet den er tilpasset for. Hvilke endringer som vil skje når iPhone lanseres i resten av verden vet vi ikke ennå, men tviler sterkt på at Apple vil lansere noe med åpenbare mangler når den skal lanseres for det globale marked. De er tross alt ikke så korttenkte. Dette er ikke ment som en fan-post, men som en ytring av mine meninger med konkrete fakta tatt i betraktning. Den som slakter iPhone ser åpenbart telefonen fra et isolert ståsted og ser ikke det helhetsmessige telefonen gir der den er lansert og de behov man har.

Min neste telefon er en iPhone. Slakt meg for det.
Okei.. Helt tydelig at du er på apple-korstog nå om dagen. Vet ikke hva jeg skal si.. Har du rett og slett samlet alt som taler i iPhones favør, og postet det her i håp om ENDA en diskusjon rundt en alt for mye omtalt "mobiltelefon"?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Huh? Musikkspiller? Min k700i, som er 2-3 år gammel *minst* kan spille musikk.

Min k700i har også nettleser, og java. Kamera har den også. Kva faen er så innovativt med iTunes? Det er middelmådig programvare for håndtering av musikk, og middelmådig butikkløsning (DRM).

Andre telefoner har jo GPS i dag.

Så samtlige argument du bruker for iphone kan like godt brukast mot den, ettersom det ikkje er noko apple har funne opp akkurat.

Fanboys...
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av Octavarium
Apples iPhone har ikke støtte for MMS, den tar ikke perfekte bilder, har ikke tastatur og kan ikke kjøpes uten abonnement.
Vis hele sitatet...
Nettopp derfor er det patetisk. Den mangler alt en telefon skal ha, for god brukervennlighet. Det tar vel ikke lang tid før den trykkbare skjermen stopper og funke, når man har sent et par tusen sms. Pluss at det kan umulig være behagelig å skrive på den.

Og hvem faen kjøper en mobil for å bruke den som en Mp3 spiller? Jeg vet om mange Sony Ericsson mobiler som kombinerer alt man trenger.

Og nei, jeg er ingen Sony Ericsson fan. Jeg har selv en nokia, og er storfornøyd.

Sitat av Octavarium
Derfor er iPhone søppel.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt


Men til bunn og grunn; iPhone er spppel.

Eneste produktet de har lagd som jeg liker, er iTunes. Men så har de jo så klart Mac, som ble en stor suksess. Men iPhone er ikke det.
Sist endret av Kekurikekaka; 19. august 2007 kl. 00:10.
I mine øyne har iPhone enkelte mangler; MMS, 3G og mulighet til å installere tredjepartsprogramvare på maskinen.

Det som derimot er så genialt med iPhone er at det de har er så bra.

iPhone har:
- Den beste mp3-spilleren i en mobiltelefon noen sinne
- Beste nettleseren
- Beste voicemail
- Beste touchscreen
- et veldig bra design (smakssak)


Poenget er; mobiltelefonens enkeltfunksjoner er kanskje de aller beste i sin klasse. Det gjenstår selvsagt litt, den er ikke perfekt, men hvem har sagt at Apple ikke kommer til å slippe nye mobiltelefoner?
Kan du dokumentere dette oleandreas?
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av oleandreas
iPhone har:
- Den beste mp3-spilleren i en mobiltelefon noen sinne
- Beste nettleseren
- Beste voicemail
- Beste touchscreen
- et veldig bra design (smakssak)
Vis hele sitatet...
Etter som hva jeg har fått med meg, så er det det eneste produktet på markedet med den type tutch til mobil, som man ikke må bruke penn på.
Beste nettleseren? Ta en spørreundersøkelse. Firefox vinner garantert.
Designet er pent, men for stor skjerm og for lite tastatur (det er jo helt borte).
Liker iPhone veldig godt selv, og grunnen til dette er at de har gjort alt så bra og pent å bruke. Men en ting; iPhone har ikke GPS! Den har google maps, men IKKE GPS.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
  • Touch-interface har mange telefoner, så det er knapt ei nyhet.
  • MMS! Den har jo ikkje MMS! MMS er jo rein software-ting, og går over GPRS. Det krever ikkje ekstra hardware, og burde altså vere null problem!
  • 3G!!!! GSM-nettet er 20 år gammalt, og ber preg av det. EDGE er en hack for å få høgare hastighet uten å legge om netttype, men det kan ikkje konkurere med 3G. På en multimediemobil burde 3G vere eit minimumskrav
  • Applikasjoner. Det er rimelig store begrensinger i kva du faktisk kan lage av programvare i javascript. Dessuten finst det rimelig lite på markedet. Det finst derimot tonn på tonn av J2ME-programvare, som folk kunne dradd nytte av. J2me har heller ikkje vore eit stort sikkerhetsproblem på andre mobiler.
  • Apple har insistert på å låse telefonen så grundig som mulig. Det fører til at en ikkje kan bytte sim. På ei enhet til 500$!
  • Å hevde at iPhone kjører osx er for det første 100% irrelevant, og dessuten en tanke misvisande.
PureOwnage: Etter min mening så suger firefox kraftig, ihvertfall til mac. Kanskje derfor det ikke er på iPhone.
Smarting du vidarlo men villa ikke kjøpt iphone nei ser altfor tungvindt ut etter mine øyner..
Ok. En proff Nokia koster altfor mye og er fullstappa med funksjoner, programmer og dill og dall, men greia er at man skal klare å bruke kalkulatoren uten å pugge håndboka. Hva hjelper det å ha tjue programmer på telefonen når du ikke gidder å bruke mer enn to av dem? iPhone er laget slik at alt skal kunne brukes enkelt. Og den ikke har alle finesser på plass, men det gjør den ikke til en dårlig mobil av den grunn. Nå er jo dette den første. Tror vi kommer til å se mye bra på mobilfronten fra Apple i fremtiden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hverdagsninja
PureOwnage: Etter min mening så suger firefox kraftig, ihvertfall til mac. Kanskje derfor det ikke er på iPhone.
Vis hele sitatet...
Kanskje derfor det hadde vore kjekt å kunne kjøre dei programma ein ville, slik at en kunne fått valfriheta mellom safari, firefox eller opera? Det at det blir slik debatt om kva nettlesar som er best tyder vel på at OP sitt argument med at JS er ok for alt blir verdiløst...
Jeg gleder meg til iPhone lanseres på denne siden av dammen, så får vi slutt på alle spekulasjonene om hva som kanskje kommer på den europeiske versjonen.

Når iPhone kommer hit tar jeg det for gitt at den har mms og håper den har 3G. Hvorfor? Fordi i USA er mms svært lite utbredt. Faktisk er det mange som aldri har sendt en eneste tekstmelding (helt sant!).

Samtidig forstår jeg mye av slaktingen. Selv ble jeg skuffet når den ble lansert. Alle de mulighetene Apple hadde, den hypen som hadde bygget seg opp, også kommer de med iPhone? Hadde den enda hatt 20Gb flashminne, GPS, overlegent batteri, 3G, MMS og et bra kamera hadde de tatt verdensmarkedet med storm!
Sist endret av froskenfredrik; 19. august 2007 kl. 00:44.
Vidarlo: Jeg prøvde absolutt ikke å starte en debatt om hvem nettleser som var best, men jeg regner med at de fleste som eier en mac også har opplevd at firefox er en smule vanskelig å håndtere på mac.
Selvfølgelig burde man ha et valg, men jeg regner med at grunnen til at apple valgte akkurat safari var fordi safari er lagd for mac, akkurat som at Internett explorer er lagd for windows.
Jeg blir ikke mindre overbevist om at jeg tar feil eller ikke av punktlister. Jeg har sett iPhone i bruk. Dette er min meningsytring.

For å sammenfatte mitt poeng: iPhone inneholder masse nytt i tillegg til mer brukervennlige løsninger på eldre teknologi. Å hevde at telefonen er dårlig blir bare latterlig - finn en telefon med like mange gode tekniske løsninger kombinert med godt brukergrensesnitt til ca samme pris.

Klart andre telefoner har touch-screen, men det fungerer på en helt annen måte. Det nytter ikke å argumentere med at noe har de samme spesifikasjonene, når de er gjennomført på et helt annet nivå. Klart en 3 år gammel Sony Ericsson kan spille musikk, men den er grusomt klønete i bruk.
Glem nå ikke at dette er første gang apple prøver seg på mobiltelefoner.
Jeg hadde aldri kjøpt en iPhone i dag, men jeg gleder meg til å se når den får utviklet seg slik iPod har gjort fra 1. til 5. generasjon.
Det er nok debatter som denne som gjorde at maddox skrev denne: :P
http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=iphone

Må egentlig si meg enig med maddox jeg.
Iphone er ikke nyskapende, teknologien er bare penere pakket inn en vanlig.


Angående MMS debatten, så er det nok ikke USA som er grunnen, men Japan.
Japanere foretrekker Epost fremfor MMS, og siden det Japanske markedet er så utrolig mye større en det i USA, så er nok Japanerne hovedgrunnen.

Men spørsmålet er vel heller, hvorfor? Hvis man ikke liker å sende MMS, så er det vel bare å la vær? Dårlig av Apple å fjerne mulighetene for MMS helt, spør du meg.
grudgE: Og Maddox har så uendelig rett
En ting som ble glemt her er design. Nokia E70 er en av de styggeste, mest upraktiske og klumpete telefonene jeg har prøvd noen sinne!
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Så lenge du har en mobiltelefon som kan sende sms, ringe med og gjerne kunne ta ett snapshot i ny og ne så skjønner jeg ikke vitsten med alt det andre.

GPS = Kart
iTunes = Musikk
Multitoutch = Hva skal man med det?.

All den teknologien som er trykka inn i den plastikkuben der har veldig lett for og gå i stykker.

Lenge leve nokia 3310.
Sitat av krompraft
Ok. En proff Nokia koster altfor mye og er fullstappa med funksjoner, programmer og dill og dall, men greia er at man skal klare å bruke kalkulatoren uten å pugge håndboka.
Vis hele sitatet...
sier vell mer om deg, en hverken nokia eller iphone...

Sitat av krompraft
Hva hjelper det å ha tjue programmer på telefonen når du ikke gidder å bruke mer enn to av dem? iPhone er laget slik at alt skal kunne brukes enkelt. Og den ikke har alle finesser på plass, men det gjør den ikke til en dårlig mobil av den grunn. Nå er jo dette den første. Tror vi kommer til å se mye bra på mobilfronten fra Apple i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Elsker at dere glorifiserer en telefon som dere ikke har testa.
dere sier jo indirekte at, "greit den har ingenting... men vi applefanatikere er ganske så enkle, så vi trenger ikke mer"

Hadde en nokia eller ericsson telefon kommet til den prisen med så mange mangler, hadde dere grilla den, men så lenge applelogoen er på plass så er alt fint.

Sitat av Octavarium
iPod var heller ikke fullspekket av all tilgjengelig teknologi da den ble lansert. Du kan ikke engang se hvilket filformat sangene dine er i eller slette dem via enheten alene. Er iPod et dårlig produkt av den grunn? Nei -
Vis hele sitatet...
Vista var jo heller ikke fullspekket av all tilgjengelig teknologi da det ble lansert.
Du kunne ikke en gang kjøre de vanligste programmer. Er vista et dårlig produkt av den grunn? Nei -
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Forresten, de som ikke vet forskjellen på en iPhone og en Datamaskin ifra apple. Lukk browseren deres.

Jeg hater iPhone. Men jeg sitter og hamrer ivei på en macbook for det.

En iPhone er en telefon og en MacBook er en datamaskin.
Uten egentlig å tilføre diskusjonen så mye legger jeg ved en blog fra PC World:

1: Som sagt, manglende 3G/HSDPA.

2: Propritetær lydutgang som krever en klumpete overgang for å bruke egne hodetelefoner.
3: Mangler Bluetooth A2DP for trådløs overføring av lyd til supporterte hodetelefoner og annet A2DP-kompatibelt utstyr.

4: Ingen MMS… De glemte visst av at det er noe som heter MMS. Ok, så sender jeg ikke MMS hver uke, men ærlig talt. Man må da kunne ta det for gitt at man har mulighet til å knipse et bilde og sende det avgårde med en hilsen til en annen mobilbruker.
5: Minneutvidelser umulig. De fleste smarttelefoner og avanserte musikkmobiler i dag har plass til ekstra minnekort, typisk MicroSD. Selv om iPhone leveres med 4 eller 8 GB minne, får man aldri for mye lagringskapasitet. Det går ikke sååå mange filmer på 8 GB.

6: Du kan ikke bruke mp3-filene dine som ringetoner (!!). Men du kan ved hjelp av iTunes konvertere 30 sekunder av musikk du har kjøpt i iTunes Music Store til ringetoner. Men dette må du betale en dollar ekstra for - per ringetone…
7: Ingen mobil integrasjon mot iTunes Music Store. Dette er egentlig ganske pussig. Jeg hadde trodd dette var litt av grunnen til at Apple lanserte en musikkmobil. Det kommer nok en eller annen gang.

8: Ikke utskiftbart batteri. I motsetning til de fleste andre mobiltelefoner, må en iPhone inn på verksted når batteriet er slitt ut.
9: Ingen ekstraprogramvare. I motsetning til Series 60, Windows Mobile og UIQ kan ikke tredjepartsutviklere lage spennende applikasjoner til iPhone, kun widgets, små websentriske programmer.

10: Ingen spill. En så stor og flott skjerm skriker etter kule spill.
11: Ingen direktemeldinger. Windows Mobile-mobiler har MSN Messenger innebygd. Også for andre smarttelefoner finnes det muligheter.

12: Kameraet kan ikke ta opp video. Det er noen år siden jeg hadde en mobil med et kamera som ikke kunne ta opp video…
13: Ingen søkefunksjon som søker gjennom alle data på telefonen.

14: Ingen mulighet til å klippe ut, kopiere og lime inn tekst. Det er jeg temmelig vant med å bruke på min HTC-mobil, og for en som er vant med det blir det i allefall kjipt å måtte klare seg uten.
15: Ingen støtte for Xvid, DivX og andre populære ikke-iTunes-kompatible filformater. Du kan nok klare å konvertere filmene og tv-seriene dine før du laster dem over i telefonen, enn det er tungvint.


Kilde: http://blogg.idg.no/pcworld-redaktor...er-med-iphone/

Nå må jeg ærlig innrømme at enkelte av disse punktene er for meg totalt uten betydning, men enkelte ting stikker seg ut som direkte latterlige mangler; deriblant det faktum at du ikke kan ha MP3 som ringetone, ikke kan du skifte batteri og har en klumpete lydutgang. Ikke mye å rope hurra for spørr du meg. Nå skal det sies at telefonen er lekker, skjermen ser helt fantastisk ut, men det hjelper jo ikke dersom bruken er så begrenset at man ikke kan bruke den til det man ønsker ...
Jeg har en følelse av at iPhone kommer til å selge pga design, som de fleste andre produkter de har.
Jeg må si meg enig i tittelen på denne tråden at fullstendig slakt av iphone er rimelig patetisk. Dog, uforbeholdne hyllester fra en samlet europeisk sekt med fanatikere iført apple t-skjorter, epletatoveringer på kroppen og Think Different-posters på veggene er minst like patetisk.

Man må se iPhone i forhold til markedet den er lansert i: USA. Amerikansk mobilmarked ligner ikke på det europeiske i det hele tatt.

- mms er ikke brukt i USA. I tillegg er det relativt ræva teknologi med en hel haug problemer knyttet til forskjellige håndsett, begrensninger i størrelse på meldinger som gjør at man ikke kan sende høyoppløste bilder, større videoklipp etc. Kort sagt er mms en ræva form for epost som fortsatt er overtaksert hos de fleste operatører. Jeg tror funksjonen kommer til å være inkludert i en europeisk modell men kommer ikke til å grine om den mangler da jeg heller håper mobilprodusenter vil forsøke å få folk til å benytte epost i større grad (dog, dette vil kreve endringer i priser for datatrafikk, situasjonen i dag er uholdbar).

- 3G. Lite utbygd i USA (og i mange land i Europa). Samtidig suger 3G mer batteri enn ei middels hore i Skippergata. Jeg syns kombinasjonen wlan/edge er fullt ut brukbar. Om de inkluderer 3G i en europeisk modell så håper jeg de gjør det skikkelig og slenger med hsdpa så man faktisk får hastigheter å skryte av.

Det verste ankepunktet for min del når det gjelder iPhone er mangelen på gode, offisielle verktøy for å lage tredjeparts programvare. Med et slikt grensesnitt og en herlig skjerm så skriker den jo bare etter å bli lekt med. Apple oppga som grunn til mangelen på sdk og api at de ikke ønsket horder av dårlige applikasjoner som ikke fungerte optimalt, fikk telefonen til å oppføre seg dårlig osv. Dette kunne man lett løst ved å ikke gjøre verktøyene tilgjengelig for alle, men f.eks publisert de gjennom ADC (apple developer connection) og hatt en egen webside for godkjente og gjennomtestede applikasjoner.
Sitat av vidarlo
  • Touch-interface har mange telefoner, så det er knapt ei nyhet.
  • MMS! Den har jo ikkje MMS! MMS er jo rein software-ting, og går over GPRS. Det krever ikkje ekstra hardware, og burde altså vere null problem!
  • 3G!!!! GSM-nettet er 20 år gammalt, og ber preg av det. EDGE er en hack for å få høgare hastighet uten å legge om netttype, men det kan ikkje konkurere med 3G. På en multimediemobil burde 3G vere eit minimumskrav
  • Applikasjoner. Det er rimelig store begrensinger i kva du faktisk kan lage av programvare i javascript. Dessuten finst det rimelig lite på markedet. Det finst derimot tonn på tonn av J2ME-programvare, som folk kunne dradd nytte av. J2me har heller ikkje vore eit stort sikkerhetsproblem på andre mobiler.
  • Apple har insistert på å låse telefonen så grundig som mulig. Det fører til at en ikkje kan bytte sim. På ei enhet til 500$!
  • Å hevde at iPhone kjører osx er for det første 100% irrelevant, og dessuten en tanke misvisande.
Vis hele sitatet...
Vidarlo;
touchmulighetene på iPhone er mye bedre enn på hvilkens som helst pda. Det er ingen av disse som muligjgjør bruken av f.eks 2 fingre, og de fleste av dem må man bruke penn på for å treffe riktig knapp.

Det slipper man med iPhone, jeg har ihvertfall ikke sett noe bedre touch enn det iPhone har.

Jeg er enig i at mangelen på MMS er skuffende, satser på at det kommer, det er jo en rein software greie.

Apples argument for å ikke tillate tredjeparts programvare var stabilitetsproblemer det ville medføre. Jeg ser den. På min nokia er det enkelte programmer som av og til tryner, nekter og avslutte, og sluker resurser. Da må jeg restarte telefonen. Jeg er forøvrig enig med deg i at det hadde vært kjekt å ha.

Jeg er nokså sikker på at 3g kommer i neste versjon av iPhone.

At simkortet er låst slik det er er vel nettopp fordi enheten er veldig dyr, men samtidig ikke beregnet for proffbrukere. På en eller annen måte må man altså tjene inn de pengene, noe man gjør med å låse mobilen helt, og tvinge på brukeren et dyrt abonnement. Regner med at det ikke blir like ikke i europa. Regner også med at prisen på denne, og eventuelle nye mobiler fra Apple, bare vil synke i pris.


iPhone kjører, så vidt jeg vet en nedstrippet versjon av OS X. Det intressante her er vel nettopp det at mobilen kjører et fullverdig OS, f.eks virker det som om OS X-versjonen på iPhone er mye mer lik OS X enn det Windows Mobile er på Windows (og da tenker jeg ikke på utseendet).

Min neste mobil blir forøvrig et eller annet fra nokia, akkurat nå går jeg å sikler på E90, men gidder ikke gå rundt med en murstein, får se hvor stor den er.
Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Hvorfor kjøpe seg en overdimensjonert og opphypet iPhone? Kjøpte meg istedet HTC Touch. Den kan det iPhone kan og mer. Du kan sette den opp slik at du kun bruker finger, men har stylus tilgjengelig om du skulle ønske det når du surfer nettsider etc. I motsetning til Apple lar HTC deg også kjøre tredjeparts programvare, noe som bl.a. lar dere Apple Fanboys kjøre simulert iPhone-OS på telefonen. Touch er dessuten _mindre_ og _billigere_ enn iPhonetullet. Jeg liker også tanken på at jeg kan være borte fra stikkontakt over lengre tid, da jeg enkelt kan bytte batteri selv. Burde ikke dette vært et minimumskrav på alle mobiltelefoner?
Sitat av Octavarium
Såvidt jeg vet skal du lete lenge etter en mobiltelefon spekket med så mye nyskapende teknologi og innovativitet som iPhone. Alt fra multitouch, musikkspiller, iTunes, nettleser, GPS, coverflow, osv. er hva du finner i iPhone.
Vis hele sitatet...
Skyt meg om jeg tar feil, men iPhone har da ikke GPS?
Har dere alle testet iPhone? Jeg har. Hadde ingenting verken for, eller imot den før jeg testet den, men jeg likte den veldig godt. Den var rask, enkelt grensesnitt og veldig gjennomført. Slakting av telefonen, uten å ha prøvd den blir for dumt, det samme med å rose den opp i skyene.
Nokia N95 eiger dere alle
eller min HTC P3300 Deluxe
Sitat av vidarlo

Fanboys...
Vis hele sitatet...
enig med deg her... Er det noe som er uspiselig så er det fanboys, som ikke er villig til å ta et hint, om at det kanskje er noe bedre der ute enn det de forguder mest.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Husker i gode gamle dager jeg, når alt jeg kunne gjøre med den oversexa Motorola'en min var å ringe og sende meldinger! Og fytte rakker'n så god den mobilen var!
Den hadde batterilevetid på rundt ei uke og den konka aldri ut!
Nye mobiltelefoner er ikke telefoner lenger, for de blir jo uansett ikke brukt til det en telefon i utgangspunktet ble brukt til. De er bare stappfulle av en haug med funksjoner som de aller fleste ikke kommer til å røre i løpet av hele perioden de har mobilen.
Forsåvidt har alle mobilene jeg har hatt med kamera, fargeskjerm og masse fancy funksjoner tatt helt kveld og daua. Motorola'en min, som var den første mobilen jeg hadde, lever fortsatt! På tross av at den har blitt kasta veggimellom, drukna i sølepytter, åpna øl med og slått mot, og med, diverse harde gjenstander.
Fancy, nyskapende teknologi er bare ustabilt i mine øyne! :P
Jeg har en Nokia N80 som har vært i salg i over ett år. Den har omtrent alt som iPhone har (full HTML nettleser og WLAN) + alt iPhone IKKE har (ordentlig tastatur, mulighet for å installere programvare, c64-emulator, doom, radio, 3g, pdfleser, filmmulighet, full epostklient, mms, utskiftbare minnekort osv....)

Hvor ER denne nyvinningen alle skriker og skråler om?
Jeg har selv Sony Ericsson P1i, og den gjør vel alt som iPhone gjør bare enda bedre. Greit nok, den har ikke multitouch-skjerm, men den kan kjenne igjen håndskrift. Skjermen er også helt brukbar kun ved å bruke fingrene.

Den har Opera nettleser med full XHTML og JavaScript-støtte. Den har en fullblods mp3-spiller som uheldigvis trenger en overgang for å benytte seg av. Den har fullt qwerty-tastatur som går grisekjapt å skrive på etter en ukes tid.

Mobilen kjører Symbian UiQ 3.0, dvs. det eneste operativsystemet til mobiler som faktisk har støtte for skikkelig tredjeparts programvare. At OS X gjør iPhone til en bedre mobil må være et av tidenes latterligste utsagn.

Det er selvsagt inkludert GPS og full 802.11a/b/g WLAN-støtte i mobilen og den har en svimlende 10-timer taletid.

Som alle andre sier så ser jeg ikke helt den store nyvinningen. Greit nok, det er en kul telefon. Hvis den kommer til Norge så kommer jeg mest sannsynlig til å anskaffe meg den, men det er på annet grunnlag enn at den er nyvinnende.

(HTC Touch er forresten en telefon du kan operere uten bruk av stylus. Og den er mindre enn iPhone samtidig som den har akkurat de samme spesifikasjonene)
Sitat av Hverdagsninja
PureOwnage: Etter min mening så suger firefox kraftig, ihvertfall til mac. Kanskje derfor det ikke er på iPhone.
Vis hele sitatet...
Kanskje også pga at Apple lager sin egen nettleser, Safari, og ikke er helt dumme?

offtopic:
Deezire: Hvordan er P1i å bruke mot outlook osv?

Har lyst på en ny mob, evt en sånn via jobben, men den må fungere å synce med outlook!
Sist endret av flexd; 20. august 2007 kl. 11:19.
bare det at den skal koste det samme som en "topp" telefon fra f.eks nokia eller SE og at den i den prisen i tilegg binder seg til ett spesifikt abonemang er jo HELT på trynet imho.

Hvem faen betaler 3000 spenn for en telefon MED bindingstid?

(skyt meg om jeg tar feil)
!mats:

jeg er ingen fanboy. Jeg kommer ikke til å kjøpe iPhone selv med det første. Når prisene har falt og den kan brukes til alt en telefon burde kunne brukes til vil jeg vurdere det. Ville bare fortelle som mange har nevnt før meg at ikke alle funksjoner i en telefon benyttes hvis de ikke er laget slik at det går ann å bruke dem på en enkel måte. Hvis de er veldig kronglete brukes de ikke, enkelt og greit.

Jeg velger å tro, inntil det motsatte er bevist at alle programmer og applikasjoner er lette å manøvrere seg i, grunnet den store skjermen og at du bruker fingrene på iPhone.
jeg synes personlig at enkelte applikasjoner kan bli litt kronglete på en bitteliten skjerm og plastikkknapper under.

Din kommentar til mitt eksempel hvor jeg sa at du må lese bruksanvisningen for å bruke kalkulatoren håper jeg du forstår kun var et overdrevet virkemiddel, og selvfølgelig ikke noe jeg mente seriøst. Trodde du jeg mente det bokstavelig sier det endel om deg, men jeg velger å tro du uttalte deg slik fordi du fant en sjanse til å slakte en du var sikker på var en hardbarka Apple-fan eller som mange andre her elsker, å bare slenge ut dritt her bare for moro skyld.
Sist endret av krompraft; 20. august 2007 kl. 13:35.
Mobilen kjører Symbian UiQ 3.0, dvs. det eneste operativsystemet til mobiler som faktisk har støtte for skikkelig tredjeparts programvare. At OS X gjør iPhone til en bedre mobil må være et av tidenes latterligste utsagn.
Vis hele sitatet...
Winows mobile støtter også "skikkelig tredjeparts programvare" fyo.
iPhone er storartet, dersom du har så mye penger at du ikke vet hvor du skal gjøre av dem.
Tenk da! Får får en mobiltelefon, som til og med har thouchscreen :-O
Wow! Det har til og med en 8år gammel PDA jeg lånte for en tid tilbake...
Jeg tror til og med at den er mindre enn iPhone.
Annyway!

Og ikke minst! Du kan _ringe_ med iPhone! :-O
wow!
Ingen andre telefoner til lavere priser kan det! xD

Men det er sikkert en veldig fin telefon, dersom du ønsker deg noe skikkelig stort som kan blinke og lyse (shiiinyyy!)
Men, du får jo tonnesvis med funksjoner som du sikkert ikke kommer til å bruke flere ganger enn den gangen du tester ut alle de fancy-pantsy funksjonene på pcen.
- Flotters :-P
Sitat av max-mekka
enig med deg her... Er det noe som er uspiselig så er det fanboys, som ikke er villig til å ta et hint, om at det kanskje er noe bedre der ute enn det de forguder mest.
Vis hele sitatet...
Jupp, fanboys er faktisk nesten like uspiselig som folk som skal slakte noe de aldri har prøvd engang

Tar du hintet?

Ja, iPhone har svakheter, men det er vel heller ikke uten grunn at det til f.ex. den HTC-greia alle i apple-hateboys-klubben snakker så varmt om, blir laget et eller annet som simulerer et iPhone-OS...? Perfekt er den langt i fra, men jeg syns absolutt den virker interessant, og det er det tydeligvis mange av konkurrentene (og ikke minst de som har kjøpt en av konkurrentenes telefoner) som har gjort, siden både designløsninger, os-løsninger og andre ting blir "lånt"...

Ikke utskiftbart minne? Nei, greit nok at det kunne vært praktisk, men ærlig talt - 8gb (og "selv" 4) holder ganske lenge, enten det er film, bilder eller musikk. Og en løsning for å se filmer utenom gjennom iTunes kommer nok. Hvor mange av dere er det som har større minnekort enn 4/8gb i telefonen deres, eller som pleier å ha med seg 8 (evt 4) 1gb-minnekort hver gang dere skal ut på tur?

Ikke kjøring av 3.part-programvare... Tja, både og. Jeg har hittil faktisk klart meg fint med det k610i'en min kom med jeg, det eneste jeg har lagt inn utenom er litt musikk, som jeg stort sett bruker til ringetone. Ser absolutt apples poeng med at det vil gjøre den mindre stabil, som det ble nevnt over her er det jo tydeligvis et problem for andre. Det med mp3-ringetoner tror jeg nok også vil bli endret etterhvert, det er tross alt igjen bare software vi snakker om.

MMS og litt annet sånt er jo software, så jeg har vanskelig for å tro at apple vil slippe den uten støtte for det i markeder der dette er mye brukt.

Hvem som betaler 3000 for en telefon med abo? Tja, tydeligvis noen: http://shop.tele2.no/index.php/Porta.../302/pid/61238
http://shop.tele2.no/index.php/Porta.../1520/action/1
http://shop.tele2.no/index.php/Porta.../1767/action/1 ... og det er sikkert ikke vanskelig å finne flere heller.

Klønete hodetelefonutgang. Absolutt et minus, men dessverre et den f.ex. deler med min k610i og mange andre.

Så... de to virkelige minusene jeg kan se, i forhold til konkurrentene:
de to innebygde løsningene de fleste (alle?) andre har gjort utskiftbare, nemlig batteri og simkort.

For min egen del så kommer jeg nok ikke til å kjøpe den med mindre de blir helt latterlig mye billigere. Det eneste jeg bruker på telefonen jeg har nå, er tross alt: adressebok, avtalebok/kalender, alarmer, sms/mms, kamera (litt... holder langt med 2mp til snapshots, skal jeg ta ordentlige bilder har jeg et ordentlig kamera som har mye bedre muligheter enn noen mobil på markedet) og kalkulator, også syncer jeg den med dataen over blåtann. Åja, også er jeg så gammeldags at jeg faktisk også ringer med den...
Sist endret av atomet; 20. august 2007 kl. 18:17.
Sitat av GothQueen
iPhone er storartet, dersom du har så mye penger at du ikke vet hvor du skal gjøre av dem.
Tenk da! Får får en mobiltelefon, som til og med har thouchscreen :-O
Wow! Det har til og med en 8år gammel PDA jeg lånte for en tid tilbake...
Jeg tror til og med at den er mindre enn iPhone.
Annyway!

Og ikke minst! Du kan _ringe_ med iPhone! :-O
wow!
Ingen andre telefoner til lavere priser kan det! xD

Men det er sikkert en veldig fin telefon, dersom du ønsker deg noe skikkelig stort som kan blinke og lyse (shiiinyyy!)
Men, du får jo tonnesvis med funksjoner som du sikkert ikke kommer til å bruke flere ganger enn den gangen du tester ut alle de fancy-pantsy funksjonene på pcen.
- Flotters :-P
Vis hele sitatet...
Virker ikke som at du faktisk har sett iPhone. Den er ikke stor, faktisk så virket den litt for liten for min del, men det er nok en tilvendingsak. I forhold til LG Prada så er den kun noen millimeter større. Ref: http://cache.gizmodo.com/assets/reso...5/IMG_9025.jpg

Mitt poeng er at det finnes fullgode alternativer på det europeiske markedet. Husk på at Amerikanerene og Japanerene har sine egne produsenter. GSM har forøvrig ikke vært det helt store i USA før nå nylig. Såklart, du får tak i Nokia, LG, SE og Samsung, men ikke i like stor skala som her.

Flexd: Har ikke testet den mot iSync eller Outlook. Men iSync og Exchange synkroniseringsprogramvare følger med i pakken. Du kan også sette opp intervall-nedlasning av email-headers og rss-feeds. Mobilen er <3
Sitat av Deezire
Virker ikke som at du faktisk har sett iPhone. Den er ikke stor, faktisk så virket den litt for liten for min del, men det er nok en tilvendingsak. I forhold til LG Prada så er den kun noen millimeter større. Ref: http://cache.gizmodo.com/assets/reso...5/IMG_9025.jpg
Vis hele sitatet...
Jeg syns den er stoooor!

Vanlige mennesker har uansett ikke bruk for alle de funksjonene i en telefon.
(viss man kan kalle det en telefon da!)
Kanskje buissnies mennesker! (med fare for å stave B-ordet feil)
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Det heter Business.

Og forresten, HTC touth og Sony Ericson P1 knuser iphone.
vær så snill å hør på meg nå... Dette har skjedd med både meg.. og alle andre!! De ser noe nytt som akkurat har kommet ut på markedet, det har vært reklamert for det lenge og ifølge det de synes høres det jo ut som vidunder greia! Men omtrent to uker senere er du drittlei av mangler og sånt... Du har begynt å bli vant med den akkurat som jeg min k700i... Så kommer noe nytt ut på markedet og det samme går om igjen... You see my point..?

No: ikke jeg heller...
Yes: bra!!

All in all, det der er egentlig ikke noe du noen gang får bruk for! det er bare en mobil! Det eneste du egentlig trenger den til er jo bare å ringe, sende sms/mms eller høre på musikk! og det kan de alle!!!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hmm, jeg må si meg litt uenig her Mr.Non-Sleep. Wifi er ubeskrivelig praktisk, og med aksesspunkter som popper opp overalt så får man en bruksfunksjonalitet som langt overstiger en vanlig telefon. Musikk kan jeg kanskje være enig med at er unødvendig, men muligheten til å kunne lese epost overalt f.eks. er fantastisk.

Men 3g og MMS hadde virkelig vært greit.. Jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe en telefon uten MMS-støtte, jeg tviler sterkt på at jeg får noen av mine venner eller bekjente til å begynne å skrive mail fremfor å sende MMS på fylla :-P. Applikasjoner for IM (MSN, Skype) burde også være mulig å få til.
Sitat av Mr.Non-Sleep
All in all, det der er egentlig ikke noe du noen gang får bruk for! det er bare en mobil! Det eneste du egentlig trenger den til er jo bare å ringe, sende sms/mms eller høre på musikk! og det kan de alle!!!
Vis hele sitatet...
Blir litt feil å sammenligne det profesjonelle markedet med det private. Sony Ericsson P1i, Nokia N95 og HTC er alle beregnet på det profesjonelle markdet. iPhone blir en mellomting mellom det. Man prøver også å samle så mange funksjoner som mulig i en enhet!

Problemet som mange mobilprodusenter totalt overser i dag er at batterilevetiden er alfa omega for om det blir en suksess på bedriftsmarkedet. Det er her Sony Ericsson scorer høyt mens HTC og Nokia snubler og faller hardt i grusen. Har ikke sett iPhone in action, men det ryktes at den har ganske decent batteritid.

Primært bruker jeg min telefon som musikkavspiller, nettleser, IM (IRC/MSN), ringe og sende sms. I den rekkefølgen.
Det må legges til at alle kommer til å gå lei av mobiler snart, men tanke på at markedet er godt over mettet. Sony sender jo ut ørten nye modeller i uka, med utrolig små forskjeller [kanskje utsendet avhenger litt].

Iphone derimot blir nok en sak de fleste mac eiere å mindre business magnater kommer til å eie..
har en HTC S710 på jobben, klarer meg fint uten touch Tastaturet er litt klønete og bruke for etter min mening er det litt for smått, og tastene i front er litt for lette og være borti. Min ellers vil jeg si at det er en rimelig god telefon. For og være 2MP kamera vil jeg si det tar bra bilder, men min SE K810i tar langt bedre bilder (dog den har 0,2 mer MP).

Jeg kommer nok aldri til og kjøpe meg en Iphone, hvertfall ikke med dagens status. Men det er jo også fordi jeg ikke har likt Apple, pga det rett og slett ikke faller under mine behov.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av comi
Det heter Business.

Og forresten, HTC touth og Sony Ericson P1 knuser iphone.
Vis hele sitatet...
Javisst, og jordbærsyltetøy knuser leverpostei.

Skjønner? Slutt å si hva som er best. Det hele er en personlig preferanse om hva folk selv vil ha og liker. Om Ola Nordmann like iPhone, mens Kari like HTC Touch, så kjøper Ola en iPhone og trives med det, mens Kari det samme med HTC touch. Ingen krangler, for hver av dem har telefoner de liker og trives med.

end of discussion.