Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2699
"En Cipramil (SSRI) samt vitaminer & antioxydanter ble tatt etter turen for å beskytte hjernen. " var det noen som skrev i en tripprapport.

Derfor lurer jeg på.. Hva kan man spise for å beskytte hjernen? Og hvordan funker det..?

På forhånd takk
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Hva med å IKKE spise x? :P

Hvorvidt det "beskytter" hjernen skal være usagt, men jeg ville nå våge å påstå i svært liten grad...

Hvis du skal spise noe for å beskytte hjernen måtte det vel være ting som forhindret høyt blodtrykk, ikke innholdt gift og le godt og lenge.
tror nok bare det er psykisk...
SSRI'er kan vel kanskje hjelpe litt mot den værste nedturen, med tanke på at det "sparer" på det lille du har igjen av Setonin i hjernen din etter turen. Om det beskytter hjernen på noen måte tviler jeg på, men man slipper vel kanskje å føle seg så jævelig deppa etterpå.
Antioksydanter etter en tur kan kanskje også være lurt, om jeg ikke husker feil spekuleres det i at MDMA-bruk kan føre til at endel frie radikaler slippes løs i hjernen og skader nervetrådene, så antioksydanter kan muligens hjelpe litt, det skader da hvertfall ikke å ta det.

Og til dere som skal prøve å være så jævelig smarte her ved å si at den beste måten å beskytte hjernen på er å la være å ta extacy: Han spurte faktisk ikke om det, han spurte om antioksydanter og SSRI'er hadde noen beskyttende effekt på hjernen, og om det fantes andre måter å beskytte seg på etter turen. Med all narko-propagandaen vi har i Norge er han sansyneligvis fult klar over at det smelter hjernen hans og at han mest sansyneligvis havner på plata med sprøyta i armen om han tar X.
man kan vite mye om konsekvenser og prate om det, men tror de fleste ikke bryr seg, det er i hverfall min erfaring fra venner som putter i seg div ting...
Sist endret av hairball; 23. januar 2006 kl. 10:49.
Jeg har skrevet et innlegg her som kan gi svar på noen spørsmål:

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=59945

Det handler opprinnelig om noia og kosttilskudd, men du kan med hell ta noen av disse for å dempe negative effekter av X. Antioksidanter høres ut som en god idé, men jeg anbefaler ikke SSRI. Har personlig gått på slike for fem-seks år siden, og vet at det tar opptil et par uker før medikamentet begynner å fungere skikkelig. Så en stripe med Zoloft vil sannsynligvis ikke ha noen umiddelbar virkning. Men pass på å drikke store mengder vann, idiotisk store. Og dobbel dose b-vitaminer, spesielt B12.
Sitat av ThisMeansWar
Men pass på å drikke store mengder vann, idiotisk store. .
Vis hele sitatet...
Man må passe på å drikke mye vann, men vær obs! En del som går på ecstacy får faktisk vannforgiftning, og noen går i vei pga dette. En halv liter- en liter i timen er nokk.

-normal
Turere man på knips er det så vidt jeg har hørt lurt på passe på at man ikke tørker ut, men være forsiktig med å få i seg alt for mye vann. For store mengder vann er rett og slett farlig i den tilstanden kroppen er i.
Xtc... Dumbest drug known to man!

Yiiihaaa, 2 timers intens lykkefølelse er verdt følelsesmessig ubalanse resten av livet!

Har en kompis som sier han hadde KRAFTIG nedtur i 5 år etter xtc bruk, og han sliter fortsatt med det
Sitat av Justin Sane
Yiiihaaa, 2 timers intens lykkefølelse er verdt følelsesmessig ubalanse resten av livet!
Vis hele sitatet...
Nei. Lykkefølelsen varer lenger og det er ikke vanlig å få kroniske
emosjonelle problemer etter å ha brukt MDMA en gang.

Som Lee sier, så er antioksydantene ment for å beskytte mot frie radikaler.
Magnesium skal minske "jaw clench".
Jeb
Trådstarter
Hehe jeg elsker jo at kjeven rister :P

Man må jo avgjøre selv om man takler å spise knips.. Jeg foreksempel har ikke hatt noen kraftige nedturer.. Bare man holder seg sammen med gode venner, så går det vanligvis bra
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Justin Sane Vis innlegg
Xtc... Dumbest drug known to man!

Yiiihaaa, 2 timers intens lykkefølelse er verdt følelsesmessig ubalanse resten av livet!

Har en kompis som sier han hadde KRAFTIG nedtur i 5 år etter xtc bruk, og han sliter fortsatt med det
Vis hele sitatet...
Samma her! Men nå smiler livet igjen takket være cipralex og en dyktig psykolog. Trist det som skjedde med kompisen din, men det som går ned pleier også som regel å stige opp..
Sitat av Justin Sane Vis innlegg
Xtc... Dumbest drug known to man!

Yiiihaaa, 2 timers intens lykkefølelse er verdt følelsesmessig ubalanse resten av livet!

Har en kompis som sier han hadde KRAFTIG nedtur i 5 år etter xtc bruk, og han sliter fortsatt med det
Vis hele sitatet...

Relativt individuelt hvordan man reagerer på rusmidler,
har en kompis som ikke kan ta seg en pils uten å ta ti.

Dumbest drug er vel diskuterbart da det skade/avhengighetsmessig er veldig snilt.
Self kjedelig for kompisen din, men trur du ikke han ville fått en depresjon uavhengig av knipsbruken?
Sitat av Justin Sane Vis innlegg
Xtc... Dumbest drug known to man!

Yiiihaaa, 2 timers intens lykkefølelse er verdt følelsesmessig ubalanse resten av livet!

Har en kompis som sier han hadde KRAFTIG nedtur i 5 år etter xtc bruk, og han sliter fortsatt med det
Vis hele sitatet...
Dette er en sannhet med modifikasjoner. XTC kan være et dumt stoff å bruke av dumme ignorante mennesker som ikke leser seg opp på forhånd og går ut på byen. Det er også faren med at det kan være en rekke ukjente RC's med utallige bivirkninger om du ikke har en sikker kilde.

MDMA i sin reneste form har derimot også muligheten til å åpne en verden av kjærlighet(unnskyld hippe klisjeen) Når en gruppe oppegående smarte, snille, fine mennesker inntar dette sammen så kommer du inn i en sinnstilstand som er intet annet en ren lykke og kjærlighet. Du kan ligge i timesvis å høre på musikk, snakke om dype følelsesmessige ting som har ligget i bakhodet litt lenge.

Om kompisen din fikk en nedtur som varte i 5år så er han enten full av bullshit, predisponert for depresjon eller bare en idiot som hev nedpå en pille med ukjent innhold og stakk på byen. Jeg holder en knapp på nr.2.

*Edit, ser nå at innlegget jeg svarte på er intet mindre enn 6 år gammelt :/ Synes det var litt vel mange ignorante og uopplyste svar i denne tråden.
Sist endret av skytouch; 20. januar 2012 kl. 13:04.
Planet Funkotron
DildoJames's Avatar
Har tura(hardt) 6 helger på rad nå. Ja jeg har vært idiot.

Men har ikke fått noen ettervirkninger, sliten og umotivert 1-3dager etter turen og det er det... Men nå er det nyktring

Han tura i over 2 år nå.

Som skinnidji sier: Relativt individuelt hvordan man reagerer på rusmidler
"Det har ikke blitt påvist at MDMA er neurotoksisk på samme måte som for eksempel alkohol"

kilde: wikipedia
5-htp og L-dopa er det vel noen som spiser.
Dette er stoffer som kroppen bruker til å lage serotonin og dopamin, og om man har lave verdier av serotonin eller dopamin (noe som kan skje etter extasy bruk) kan slike produkter "booste" nivåene igjen.

Dette regnes som en "naturlig" måte å booste serotonin eller dopamin nivåene i kroppen.
Mener jeg har sett flere headshop reklamere for slike produkter som noe som er lurt å ta etter en exstasy tur.

Tror man skal være litt forsiktig med å ukritisk poppe i seg SSRI.
Sist endret av Bearass; 21. januar 2012 kl. 16:41.
Sitat av Jeb Vis innlegg
"En Cipramil (SSRI) samt vitaminer & antioxydanter ble tatt etter turen for å beskytte hjernen. " var det noen som skrev i en tripprapport.

Derfor lurer jeg på.. Hva kan man spise for å beskytte hjernen? Og hvordan funker det..?

På forhånd takk
Vis hele sitatet...
Nå har jeg bare skumlest gjennom svarene i tråden her, men har ikke sett noen som nevner preloading/postloading.
Jeg regner med det er dette du tenker på, selvom jeg er usikker på om dette faktisk vil "beskytte" hjernen din. Vet i hvertfall at det gjør en eventluell nedtur mye lettere å ha med å gjøre. Selv har jeg ikke mer en 3 erfaringer med MDMA, og har kun prøvd postloading en gang. Selv syntes jeg det funket, men jeg har heller ikke så mye å sammenligne med siden jeg ikke er så erfaren når det kommer til MDMA.

Les mer om pre/postloading her.
Sitat av mr-martinss Vis innlegg
"Det har ikke blitt påvist at MDMA er neurotoksisk på samme måte som for eksempel alkohol"

kilde: wikipedia
Vis hele sitatet...
Irrelevant btw
dophoder HB er best!
Godt med smør
http://dancesafe.org/drug-informatio...-neurotoxicity

Absolutt anbefalt lesning, en stund siden jeg leste igjennom. Men med mindre det er feil artikkel jeg har linket til (leggetid ingen korrektur lesing på meg :P) så tror jeg at jeg konkluderte med at MDMA er nevrotoksisk. Ved misbruk riktig nok.