Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3664
Hei. Så vidt jeg har forstått det, er:
-ateist: person som ikke tror på gud
-teist: person som tror på gud
-agnostiker: person som ikke vet om gud finnes
-gnostiker: person som mener h*n vet at gud finnes

Hva kaller man da en person som mener at gud ikke finnes?
Siden man som ateist eller teist ikke vet om gud finnes, vill man ikke automatisk bli en agnostiker da, siden man mener man ikke vet?
Sist endret av Alsklaftsk123; 12. august 2013 kl. 01:16.
Ateist - tror ikke på gud fordi en "vet" at det ikke er noe gud.
Vel, spørst hva du legger i ordet "vet", men ingen kan noensinne påstå at de vet enten det eller andre.
Men på samme måte kan du si at en kristen ikke vet at gud finnes, men han vil nok påstå det. Samtidig kan du derfor også si at en ateist "vet" at gud ikke finnes.
Det er det de tror på. En ateist benekter gud, en teist tror på gud.

Det er agnostiker som er litt mer komplisert, det er mer en filosofisk retning i at vi mennesker vet ingenting om "det større", og mange agnostikere mener at verden i dag er skapt av "noe", men de vet ikke om det er naturen, en gud, fysiske lover, w/e. De er mer åpne, og sier at de vil tro på hva enn som er bevist, samtidig som de vet at mennesket har begrenset forståelse av mye.
Sitat av Znusken Vis innlegg
Vel, spørst hva du legger i ordet "vet", men ingen kan noensinne påstå at de vet enten det eller andre.
Men på samme måte kan du si at en kristen ikke vet at gud finnes, men han vil nok påstå det. Samtidig kan du derfor også si at en ateist "vet" at gud ikke finnes.
Det er det de tror på. En ateist benekter gud, en teist tror på gud.

Det er agnostiker som er litt mer komplisert, det er mer en filosofisk retning i at vi mennesker vet ingenting om "det større", og mange agnostikere mener at verden i dag er skapt av "noe", men de vet ikke om det er naturen, en gud, fysiske lover, w/e. De er mer åpne, og sier at de vil tro på hva enn som er bevist, samtidig som de vet at mennesket har begrenset forståelse av mye.
Vis hele sitatet...
Men hva er da forsjellen mellom en gnostiker og en teist?
hva kaller man de som tror på det som kan bli bevist?
Sitat av Alsklaftsk123 Vis innlegg
Men hva er da forsjellen mellom en gnostiker og en teist?
Vis hele sitatet...
En agnostiker benekter ikke at det finnes en Gud, det gjør en ateist.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Ignorant

(hilsen ateist og fan av den vitenskapelige metode)
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Det finnes faktisk en betegnelse på dette, og det er "sterk ateisme".
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det finnes faktisk en betegnelse på dette, og det er "sterk ateisme".
Vis hele sitatet...
Richard Dawkins nevnte vel dette i The God Delusion hvis ikke jeg husker helt feil? Det var vel #10 på skalaen over hvor ateistisk man var og, Dawkins selv kategoriserte vel seg selv som 9-9,5.

Edit: klikket på lenken
Sist endret av ViceR; 12. august 2013 kl. 02:39.
Sitat av Arkanor Vis innlegg
En agnostiker benekter ikke at det finnes en Gud, det gjør en ateist.
Vis hele sitatet...
Nja...

En ateist benekter det vel ikke, men legger bevisbyrden for eksistensen av en gud over på den som tror....

En ateist forholder seg til den kunnskapen som vitenskap kan sannsynliggjøre eller bevise.


Ja, enig med siste taler, jeg beskriver en "svak ateisme"..
Sist endret av Princeultra; 12. august 2013 kl. 02:41. Grunn: Glemte et poeng
Sitat av Alsklaftsk123 Vis innlegg
hva kaller man en person som "vet " at det ikke er noe gud?
Vis hele sitatet...
Ateist kan fint brukes om en som "vet" at gud ikke finnes.
Fra wikipedia: Begrepet ateisme spenner fra å ikke tro på en eller flere guder til å ta aktiv avstand fra enhver form på tro på det guddommelige.
Fra Store Norske leksikon: I sin radikale form innebærer ateisme en benektelse av Guds eksistens,

Og jeg skulle ønske at de det gjelder sluttet å likestille det å tro med og ikke tro, for det er to rake motsetninger. Kort fortalt, når man tror på gud, så gjør man det på tross av manglende bevis, når man ikke tror på gud, så er det på grunn av manglende bevis.


Sitat av Alsklaftsk123 Vis innlegg
Men hva er da forsjellen mellom en gnostiker og en teist?
Vis hele sitatet...
Begge tror på gud, men på litt forskjellige måter.

Teisme:
Sitat av StoreNorske leksikon
Teismen lærer at Gud ikke bare har skapt verden, men at han opprettholder og styrer den ved at han har grepet inn i verden etter skapelsen (ifølge kristendommen ved Jesus og åpenbaringen) og fremdeles kan gripe inn i verden (motsatt: deisme).
Vis hele sitatet...
Gnostisisme:
Sitat av Store Norske leksikon
Gnostisismen var en del av det svært sammensatte hellenistiske kulturelle og religiøse miljø, og det har eksistert flere ulike gnostiske retninger. Mens mange gnostiske tekster viser klar kristen tilknytning, gjelder dette ikke for alle. (klikk deg inn på linken for å lese mer)
Vis hele sitatet...
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Det finnes ingen som 'vet' at Gud ikke finnes, akkurat slik som at det ikke finnes folk som 'vet' at Gud finnes.

Men det finnes folk som har en form for respekt for den vitenskapelige metode, noe som fører til at disse menneskene ikke er overbevist av påstanden om at det finnes en Gud. Du har også prinsipper som Occam's Razor som også ikke akkurat taler den overkompliserte, stadig-må-adaptere-til-sin-fundamentalistiske-hypotese-hypotesen om at det finnes en Gud. Dette fører til at folk, som kanskje ikke vektlegger så mye i sitt ordvalg, sier at de "vet" at det ikke finnes en Gud.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Irriterende bedreviter.

Husk dette, alle felles ateister: hvis dere går og preker ateisme, og mobber troende, ja, da er dere minst like irriterende som enhver prekenene og moraliserende troende.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Sitat av Olympic Vis innlegg
Irriterende bedreviter.

Husk dette, alle felles ateister: hvis dere går og preker ateisme, og mobber troende, ja, da er dere minst like irriterende som enhver prekenene og moraliserende troende.
Vis hele sitatet...
can't deny the truth
Sitat av Olympic Vis innlegg
Irriterende bedreviter.

Husk dette, alle felles ateister: hvis dere går og preker ateisme, og mobber troende, ja, da er dere minst like irriterende som enhver prekenene og moraliserende troende.
Vis hele sitatet...
Eneste forskjellen er at det er verre å tvangslære barna til å tro på noe magisk, enn å få dem til å tenke logisk.
Helt enig at folk som trykker troen sin på andre er de verste som finnes, og det gjelder begge veier.
Bare låner tråden raskt: Hva heter de som Ikke tror på det beviste? De som tror de lever i en anen manns drøm? Mener å ha hørt det en plass men finner det ikke igjen.
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
Bare låner tråden raskt: Hva heter de som Ikke tror på det beviste? De som tror de lever i en anen manns drøm? Mener å ha hørt det en plass men finner det ikke igjen.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva du mener her, men det er noe som heter solipsisme. Som Descartes så treffende konluderte - "jeg tenker, altså er jeg" - så kan du være sikker på 'du' (hva enn du måtte være) i en eller annen form eksisterer. Men resten av universet kan du ikke være sikker på. Detter er utgangspunktet for solipsisme. Da kan du stole på alt vi vet om matematikk og logikk, men ingenting annet, og for alt du vet kan resten av universet bare være en drøm.

Jeg mener forøvrig at ateisme er et veldig dårlig ord. Jeg foretrekker 'ikketroende', der er det ingen tvil: det er ikke plass til tro noe sted i min virkelighetsoppfatning. Skulle jeg få håndfaste beviser på guddommelig eksistens ville jeg selvsagt akseptere disse, men det ville da ikke være et spørsmål om tro.
Skjønner at de forskjellig betegnelsene er litt forvirrende. Avhengig av hvem du spør kan du få forskjellige definisjoner. Mine definisjoner er som følger:

Ateist - En person som ikke tar stilling til spørsmålet om gud finnes eller ikke, krever bevis for å eventuelt tro, avviser kravet om at han må bevise en negativ (at han må bevis at gud ikke finnes).

Teist - En person som ikke bare mener at gud finnes, men at han også har innsikt i denne gudens natur, og hvilke oppfatninger guden har.

Deist - En person som mener gud finnes, men at vi ikke kan vite noe om denne gudens natur

Agnostiker - En person som mener at vi ikke kan vite om gud finnes eller ikke.

Gnostiker - Gnostisisme er en form for religion, så en gnostiker er en troende person.

Mange av disse betegnelsene har flere variasjoner, som f.eks. sterk og svak ateisme. Du finner mer informasjon om det på wikipedia.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av belisarius Vis innlegg
Ateist - En person som ikke tar stilling til spørsmålet om gud finnes eller ikke, krever bevis for å eventuelt tro, avviser kravet om at han må bevise en negativ (at han må bevis at gud ikke finnes).
.
Vis hele sitatet...
Det er de troende som har påstanden uten bevis, og som er satt i tvil, så de er de som bevise at Gud finnes, ikke omvendt.