Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1446
Hallo.

Fant denne tråden, men fikk ikke det svaret jeg ville ha...

Har litt lyst til å lage til noen katoder som blinker i takt med musikken jeg spiller.
Hvordan skal jeg koble opp dette?

Sånn jeg har forstått det:
"Bassledning"->inverter->katodelys.

Virker da eks. katodene fra netshop til dette formålet?

Takker for svar!
FlipWare

EDIT: Glemte å si at det skal brukes på anlegget på rommet...
Sist endret av FlipWare; 29. oktober 2010 kl. 15:36.
Ja, de funker fint, har 4 blå katoder med 2 inverte og en "lydstyringsdritt boks " Liksom, den er helt sjukt følsom , selv på minste mikrofon gain så lyser det som pokker når man har rikelig mengde med lyd i rommet. Men det funker
Maskin
FlipWare's Avatar
Trådstarter
Takker for svar
Men hvordan skal de kobles? skal ikke ha de i et pc kabinett, men i høytaler kassa...

Hvis jeg skal lage til noe skikkelig jalla, så kjøper jeg den mikrofonsaken og kobler opp mellom en PSU... Må da bare kortslutte PSU
▼ ... noen måneder senere ... ▼
er det noen her som vet hva en katode er enkelt og greit sånn som sender ut elektroner eks: brukt i kristian birkeland sin nordlys maskin ( terrella)

første gang jeg skriver et innlegg så åssen kan jeg se om noen har svart eller ei ???
Et lite spørsmål, er det normalt å si katode istedenfor diode når man er inne på dette temaet?
Sitat av Talabo Vis innlegg
Et lite spørsmål, er det normalt å si katode istedenfor diode når man er inne på dette temaet?
Vis hele sitatet...
vet ikke forskjellden men detter er hvertfall en enkel forklaring på hva diode er lurer jo selv på hva en katodeer hehe

http://www.parabel.no/fysikk1/halvledere/diode-01.htm
Sitat av pakv Vis innlegg
vet ikke forskjellden men detter er hvertfall en enkel forklaring på hva diode er lurer jo selv på hva en katodeer hehe

http://www.parabel.no/fysikk1/halvledere/diode-01.htm
Vis hele sitatet...
Vet godt hva en diode er. Ordet kommer fra elektronisk komponent som jeg har mye om fra utdanninga i data og elektronikk. Men å bruke ordet katode vil jo si at du bare nevner navnet på "inngangen" til dioden, altså katoden (positiv).
Sitat av Talabo Vis innlegg
Vet godt hva en diode er. Ordet kommer fra elektronisk komponent som jeg har mye om fra utdanninga i data og elektronikk. Men å bruke ordet katode vil jo si at du bare nevner navnet på "inngangen" til dioden, altså katoden (positiv).
Vis hele sitatet...
kunne du gitt meg da et godt svar på hva en katode er for noe som ble brukt i birkeland sin terrella for å skape kunstig nordlys
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Sitat av pakv Vis innlegg
kunne du gitt meg da et godt svar på hva en katode er for noe som ble brukt i birkeland sin terrella for å skape kunstig nordlys
Vis hele sitatet...
Katodestrålerør
▼ ... noen uker senere ... ▼
Maskin
FlipWare's Avatar
Trådstarter
Når jeg sier katode, mener jeg kald-katode.
Er litt enklere å skrive.