Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1374
Har ikke mye peil på data så jeg lurte på om det er noen som kan forklare forskjellen på 32 og 64 bit..??
64 bit støtter blandt annet over 4 GB RAM.
Trådstarter
17 3
skal oppdater fra vista til w7 og har lest at det svarer seg og og bruke 64 bit, kan jeg gjøre dt og i så fall, hvordan??
Du kan gjøre det hvis du har en prosessor som støtter 64 bit OS. Hvis du skal oppgradere må du enten kjøpe eller laste ned windows 7 64 bit og legge det inn på maskinen din.
Bruk google og søk på engelsk til slike småting. upgrading from vista 32 to windows 7 64 er en grei søkestreng og den gir noen foruminnlegg som sier at nei du må ta backup av filene du trenger og installere windows 7 64 bit fra grunnen av.
Sist endret av centric; 20. november 2009 kl. 15:21. Grunn: Grammatikk
Trådstarter
17 3
Hva betyr OS?
Vist jeg oppdater til 64b, hva er fordelen, jobber maskinen raskere eller hva..
Sitat av DOPY Vis innlegg
Hva betyr OS?
Vist jeg oppdater til 64b, hva er fordelen, jobber maskinen raskere eller hva..
Vis hele sitatet...
http://tinyurl.com/yzjvsoj

http://tinyurl.com/lnxd7a
OS = opprativsystem. Fordelen er at du oppererer med 64bit i hver klokkesyklus isteden for 32bit. Det gir en marginal ytelseøkning, men ikke noe å juble over.

Men som sagt, 64bit windows har støtte for mer enn ca 3.2gb ram som er grensen i 32-bit windows.
Hmm. Anbefaler deg å kjøpe/leie en grunnleggende bok om databehandling i stedet for å spørre rundt, iallefall frem til du har et minimum av kunnskap. Wikipedia kan også være et alternativ: http://no.wikipedia.org/wiki/Operativsystem
Trådstarter
17 3
Har søkt på google og ja det er mye info der, men som jeg skrev har jeg ikke så mye peil på data og det jeg finner er for det meste "gresk" for meg. Derfor spurte jeg her i håp om at noen kunne gi meg et lettfattlig svar uten og komme med den teite frasen: "har du hørt om google"
Stopp en hal! Poenget er at "har du hørt om google" ikke er en teit frase. Søk for eksempel etter 64 bit eller 32 bit og du får opp Denne, Denne og andre. Er ikke dette lettfattelige artikler så vet ikke jeg. Du må ta litt initiativ til å lære selv, hvis ikke vil du bli minnet om google gangganggang.
Sist endret av centric; 20. november 2009 kl. 15:35. Grunn: Linkfiks
RAM får dataen til å være raskere, 32-bit Operativsystem støtter kun 4 Gibabyte RAM (om jeg husker rett), 64-bits Operativsystem støtter mer enn 4 Gigabyte RAM, så i lengden lønner det vel seg å kjøpe 64-bits operativsystem?
Sist endret av Deadlock Radium; 20. november 2009 kl. 15:46.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
RAM får dataen til å være raskere, 32-bit Operativsystem støtter kun 4 Gibabyte RAM (om jeg husker rett), 64-bits Operativsystem støtter mer enn 4 Gigabyte RAM, så i lengden lønner det vel seg å kjøpe 64-bits operativsystem?
Vis hele sitatet...
Det blir raskere ettersom man slipper å swappe til disk så ofte. Man kan adressere flere minneområder med 64 bits.
32.bits OS gir 3,5GB til bruk.
Sist endret av prenix; 20. november 2009 kl. 15:57.
Hvis vi først skal snakke basic, så kan du tenke deg en butikk. Butikken har et lager, og en disk som det står produkter på.

Hvis du nå kan tenke deg disken, som RAMen, og lageret til butikken som harddisken, så skjønner du nok hvor jeg vil med dette.

Det tar mye lengre tid å kjøpe en ting fra lageret, for da må han som står bak kassa gå til lageret og hente det produktet du skal ha. Hvis det allerede står på disken, så får du kjøpt det der og da.
Sist endret av MikeHunt; 20. november 2009 kl. 16:23.
64bit har støtte over 4Gigabyte, men trenger minst 2Gigabyte for å kjøre fint(Det er det jeg har hørt vertfall). men 3Gigabyte på en 64bit er raskere en 3Gigabyte på en 32bit.
Sitat av burningcloud Vis innlegg
64bit har støtte over 4Gigabyte, men trenger minst 2Gigabyte for å kjøre fint(Det er det jeg har hørt vertfall). men 3Gigabyte på en 64bit er raskere en 3Gigabyte på en 32bit.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, prosessene kan fort kreve mer minne for å kjøre native i 64bits versjoner, derfor lønner det seg skjeldent å gå for 64bit dersom man ikke har over 4GB minne.

Sitat av prenix Vis innlegg
Det blir raskere ettersom man slipper å swappe til disk så ofte. Man kan adressere flere minneområder med 64 bits.
32.bits OS gir 3,5GB til bruk.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg forstår ikke hvor dere får disse fiktive 3.x tallene fra, OS'et handler 4GB totalt, men endel blir dog reservert for f.eks skjermkort, diskkontrollere, lydkort etc.

Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
RAM får dataen til å være raskere, 32-bit Operativsystem støtter kun 4 Gibabyte RAM (om jeg husker rett), 64-bits Operativsystem støtter mer enn 4 Gigabyte RAM, så i lengden lønner det vel seg å kjøpe 64-bits operativsystem?
Vis hele sitatet...
Såfremst du har mer enn 4GB minne (som de fleste burde ha idag).

Sitat av MikeHunt Vis innlegg
OS = opprativsystem. Fordelen er at du oppererer med 64bit i hver klokkesyklus isteden for 32bit. Det gir en marginal ytelseøkning, men ikke noe å juble over.

Men som sagt, 64bit windows har støtte for mer enn ca 3.2gb ram som er grensen i 32-bit windows.
Vis hele sitatet...
Se mitt svar over til prenix, og hvor kommer klokkesyklusen inn i bildet ? Bus'en er større ja.
kort og lettfattelig svar: har du 1 eller 2 GB med RAM på pcen (under 4), bruker du 32bit. har du 4 GB eller mer bruker du 64bit
Sist endret av VivaLatrina; 21. november 2009 kl. 22:32.
AtXbYeA, hvis vi går ut i fra at du CPUen oppererer med et 64bit, så behandler den 64bits "ord" isteden for et 32bits ord gjør den ikke?
Sist endret av MikeHunt; 21. november 2009 kl. 23:18.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
AtXbYeA, hvis vi går ut i fra at du CPUen oppererer med et 64bit, så behandler den 64bits "ord" isteden for et 32bits ord gjør den ikke?
Vis hele sitatet...
Ja, men bus'en er 64bits wide uansett om OS'et kjører i 32bit eller 64bits versjon.
Mange som nevner støtte for mer minne, og det stemmer. Men kom over en litt artig artikkel for en stund siden: http://www.geoffchappell.com/viewer....nse/memory.htm
Jeg lurte på om det går ann å oppgradere fra 32-bit til 64-bit, så jeg slipper å formatere enda en gang? Har installert windows 7 to ganger allerede på denne pc'n pluss på en annen pc. Så jeg blir litt lei av å laste inn programmer og sånt på nytt.
Sitat av rhcp-rocks Vis innlegg
Jeg lurte på om det går ann å oppgradere fra 32-bit til 64-bit, så jeg slipper å formatere enda en gang? Har installert windows 7 to ganger allerede på denne pc'n pluss på en annen pc. Så jeg blir litt lei av å laste inn programmer og sånt på nytt.
Vis hele sitatet...
Nei.

Archbytte krever reinstall.

Hvis du installerer oftere enn hvert 2-3år så gjør du noe feil.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvis du installerer oftere enn hvert 2-3år så gjør du noe feil.
Vis hele sitatet...
Det var vell derfor jeg reinstallerte det. Når jeg installerte det første gang (vanelig installasjon) så trodde jeg den skulle formatere pc'n også, men den bare installerte det, så jeg endte opp med å ha en harddisk på 10 GB, derfor installerte jeg det på nytt for å formatere det.

Er det å anbefale å installere 64-bit så jeg får brukt alle mine 4 gb RAM? Eller, selvfølgelig blir det bedre, men jeg vet bare ikke om jeg orker.
Sitat av rhcp-rocks Vis innlegg
Er det å anbefale å installere 64-bit så jeg får brukt alle mine 4 gb RAM? Eller, selvfølgelig blir det bedre, men jeg vet bare ikke om jeg orker.
Vis hele sitatet...
slik situasjonen din er nå: nei. det er ikke mye utbytte du får av det.

du kan heller formatere, og slenge inn 64bit neste gang du oppgraderer hardware, for eksempel hvis du setter inn mer RAM