Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3228
Hei

Jeg har lyst til å jobbe med noe som har med PR og gjøre (kommunikasjonsrådgiver), derfor tenker jeg enten å ta bachelor hos Volda eller BI. Hva anbefaler dere som har noen erfaringer med disse skolene?

Problemet er at jeg vet ganske lite om jobber som man kan få. Hva slags jobber kan man generelt få vis man studerer PR. Når jeg tenker PR, tenker jeg på en person som hjelper bedrifter med å få god PR, og kanskje kjente personer med å få god PR ?

Er dette alt? Hvordan er sjansene for å få seg jobb innenfor PR yrket? Er lønna generelt god?


Takker for svar
Sist endret av Shappert; 12. mai 2011 kl. 19:31.
BI lett. Dyktige forelesere og flott skole med mange fasiliteter og muligheter. Godt utstyrte auditorium med gode stoler (ihvertfall sammenlignet med mye annet).

Det er også ikke så sinnsykt mye oppgaver og innleveringer på BI, og eksamensformen begynner å gå mer over til hjemmeeksamen og case nå. (Noe som er bra, siden vanlig eksamensform suger - hvor man hardpugger i en uke, setter seg i en stol i 5t og skriver ned alt man husker, og man får karakter utifra det.) Her er case mye mer representativ og man lærer faktisk noe når man må anvende teorien i praksis.

Så jeg ville ha valgt BI, uten tvil. Nå er jeg jo også student der selv, så er jo litt inhabil.

Ang jobbmuligheter i fremtiden er jeg ikke helt sikker ang PR. Ifl. undersøkelser får 96% av alle avgangselever ved BI jobb samme år, og dette er vel forhåpentligvis regnet ut ifra gjennomsnittet over alle linjene.

Ber deg tenke litt ang linjevalg, hvor kanskje Bachelor/Master i Markedsføring er mer generelt og dekker flere områder. Der får du ihvertfall jobb, om du er usikker.

Dessuten er linjene veldig like. Førsteåret er omtrent 6/8 fag lik for alle studenter. Mange like fag oppover i årene også, men blir jo selvsagt mer spesialisert. Det jeg mener med dette, er at om du føler at PR er feil for deg etter et år, er det ikke lang vei fra å hoppe mellom PR og en annen linje.

Ellers har BI også en egen linje som heter Bachelor/Master i Markedskommunikasjon. Har hatt faget markedskommunikasjon, og syntes dette var utrolig spennende! Her lærer man MASSE nyttig om atferd og kommunikasjon både i business og ikke-business sammenheng.

Lykke til ihvertfall, bare spør om det er noe mer!
Trådstarter
Tusen takk for utfyllende svar

Det jeg er usikker på er om jeg har muligheten til å utdanne innefor PR, hovedsaklig kommunikasjonsrådgiver vis jeg velger heller å gå markedsføring/markedkommunikasjon istendefor å gå PR og kommunikasjonsledelse, vet du noe om dette?
Sist endret av Shappert; 12. mai 2011 kl. 21:28.
Er ikke sikker på det, desverre. Det står ikke noe om det på BIs nettsider? Mener det skal stå litt om hva slags yrke du kan få etter endt utdanning.

Ellers vil min logiske sans mene at du kan være kommunikasjonsrådgiver når du har tatt markedskommunikasjon. Send en mail til BI om du ikke finner svar på de, de svarer fort og er behjelpelige med det meste.
Trådstarter
Tusen takk for all hjelp! *kvalitetspoeng*
Bare hyggelig vet du! Håper du finner ut av det!
Jeg ville ikke forkastet Volda helt, det er absolutt en veldig god skole med et veldig godt land rundt omkring i landet. Og du har også ett av landets beste studentmiljø der, samt at bokostnadene faktisk er overkommelige.

Forskjellen på BI og Volda blir nok fokuset på utdanning og hvilket nettverk du bygger. Kort sagt så kan man vel si at foreleserne på BI kommer fra en business bakgrunn og har et organisasjonsintert perspektiv, de du studerer med, altså nettverket du bygger, kommer til å være folk som jobber i større kommersielle organisasjoner i framtiden. I Volda så er mange av foreleserne gamle journalister og mediefolk, slik at du får et mer eksternt perspektiv. Volda utdanner også journalister til de største mediekanalene våre på løpende bånd, så nettverket du får bygget det her kommer til å bestå av folk som jobber i media.

Så kort oppsumert så vil jeg si at en utdannelse på BI vil gjøre det lettere for deg å få en jobb i første omgang, mens en utdanning fra Volda vil gjøre deg bedre rustet til å faktisk gjøre jobben.
Hva med og se på skoler i utlandet? Selv har jeg en søster som studerte Public Relations i Melbourne og allerede før hun var ferdig fikk hun veldig attraktive jobbtilbud.

Selv gikk jeg internasjonal markedsføring på BI, og jobber nå som prosjektleder i ett reklame/eventbyrå så dette er jo også en mulighet, er nok ikke helt det samme men har mange fellestrekk med PR stillinger.