Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5538
Hei.

Jeg jobber innen elektro.
I dag bruker vi varmekabler til å varme opp stålskinner slik at det som går på skinnen ikke fryser fast. Dette har vist seg å være svært lite effektivt i vårt bruksområde. Jeg har derfor lurt på om det kan være mulig å varme med induksjon i stedet.

Dette er store greier på flere hundre kilo som skal varmes så det er snakk om kansje 3000w som trengs pr skinne.

Er det noe som skulle tilsi at man ikke kan kjøpe et ferdig induksjons-sett på 3000w og erstatte kobberspolen med en lisolert leder som man surrer rundt skinnen i lengderetning?
Er det begrensninger på størrelsen på objektet som skal varmes med induksjon?
Dette er kanskje på kanten av det du spør om, men jeg håper informasjonen er til nytte allikevel.

I min barndom og ungdom så jobbet min far på et ganske stort mekanisk verksted. Min far hadde da i oppgave å slipe akslinger og herde akslinger og tannhjul. Denne herdemaskinen brukte da induksjon. Da ble det ytre stålet varmet opp, til det ble rødglødende og så kom det en dusj vann som bråkjølte det ned igjen. Med en slik herding, så blir det herdete stålet mye hardere. Du kan få det hardere enn en fil.
Nok om det.
Den induksjonsstrømmen gikk da igjennom en "spole", som var spesialtilpasset hver tann på tannhjulet, eller gikk rundt hele akslingen eller tannjhulet og herdet hele overflaten. Her var spolen bare på 1 "vikling", og det gikk ville strømmengder igjennom den. Så den spolen besto av kobberrør, som det gikk vann igjennom. Uten dette kjølevannet, så hadde viklingen smeltet sund.
Poenget er oppsumert, at hvis du skal kjøre "heavy duty" induksjon, så trenger du antageligvis kjøling i viklingen. Det går kanskje an å bruke frostvæske, men det kan også by på negative sider. Altså. jeg er ikke så sikker på, at det er så praktisk gjennomførbart.
Håper iallfall noe info her var nyttig.
Takk for tips.
Jeg har sett noen av disse induksjonspakkene kommer med vannkjøling ja. Det er snakk om lite spenning og veldig høy strøm.

I mitt tilfelle så skal ikke metallet varmes opp til det gløder, men bare nok til å holde plussgrader.

Det er ingen problem å bruke tykke kabler, eventuelt rør eller massive stålstenger som leder.

Så tenker jeg at denne spolen man lager blir flere meter lang, men bare 5 cm bred.

Er dette i det hele tatt mulig? Eller begrenses man av mengden stål som varmes opp på likt?
Jeg så i beskrivelsen av det ene settet (på dårlig engelsk) at strømtrekket ble høyere av å øke mengden metall som skal varmes opp. Eller har jeg misforstått?

All input er god input
Har du vurdert å sende strøm igjennom selve skinna?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det slår meg at induksjon vil ha dårlegare virkningsgrad og vere dyrare enn varmekabler. Varmekabler er billig, enkelt og robust. Induksjon krev kraftelektronikk og spole som omslutter det du vil varme.

Alternativt - er det å bruke skinna i seg sjølv som varmeelement vurdert? Og er plussgrader faktisk nødvendig, eller er det nok at du unngår kondensering på den?
Det er et must at skinna holdet plussgrader ja. Tenk på det som snø/is smelting.

Å sende strøm gjennom skinna for å varme selve skinna vil nok kreve 100 vis, eller 1000 vis av ampere. Altså en trafo på mange hundre kilo :/
Sitat av djsonofm Vis innlegg
Det er et must at skinna holdet plussgrader ja. Tenk på det som snø/is smelting.
Vis hele sitatet...
Hva er scenarioet her, hva er miljøet rundt som gjør at det er nødvendig med varme for å forhindre fastfrysing?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av djsonofm Vis innlegg
Å sende strøm gjennom skinna for å varme selve skinna vil nok kreve 100 vis, eller 1000 vis av ampere. Altså en trafo på mange hundre kilo :/
Vis hele sitatet...
Kvifor det?

Trafo som kan levere 3kW @ 15V bør klokke inn på under 20kg. Og trafoer er billige uansett.
Du må beise sjarken!
å bruke strøm rett gjennom for å varme opp er ingen problem, men hvor praktisk det er over tid er en annen ting.
I jobb har vi flere ganger brukt sveiseapparat til å varme opp store bjelker og rør, så det lar seg definitivt gjøre
Induksjon går jo også ut på å sende strøm igjennom skinna, forskjellen er at skinna i seg selv agerer sekundær i en trafo.
Trenger du å stadig varme hele skinna, eller kan du ha en mindre varmer som beveger seg over den?
Alternativt kan du jo faktisk skape varme bare ved å bevege en kraftig magnet langs den. Magnetiske bremser gjør om bevegelsesenergi til varme slik. Har du noen kW bevegelsesenergi å ofre fra det som går på skinnene, kan det være et alternativ.
Kraftigere varmekabler som isoleres slik at varmen går inn i skinna å ikke i lufta rundt er eneste løsning jeg ser, er slik vi frostsikrer rør
Sist endret av freebird; 9. desember 2019 kl. 23:48.
At induksjon gjør skinna til sekundær"viklingen" , og dermed vil bli det samme som å sende strøm gjennom den er et godt poeng ja ��

Når jeg sier skinne, så mener jeg en eller flere store H-bjelker etter hverandre. En H-bjelke vil jo i grunn bare være en enorm kjøleribbe i seg selv. Vi bruker nå fire varmekabler, to på hver side.

Stort tverrsnitt = lav volt, høy ampere = varme