Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 836
hei
har fått høre at nye E95 drivstoffet ødelegger eldre motorer som 98 model toyota corolla.

Og skal(må) derfor heretter kun benytte 98 oktan.

Finnes alkohol i E95 som kommer ødelegge den motoren er forklaringen.


Stemmer det? ( det finnes heller ikke 98 oktan lenger på alle stasjoner.)

benyttet før altid vanlig blyfri 95-men står nå E95 på alle disse og disse unnvikes.
Kjører diesel så dette var nytt for meg men ser ut til å stemme ja.

https://www.naf.no/bilhold/kostnader/bensintype-E10
Ifølge https://www.drivkraftnorge.no/e10/ og sjekkliste for E10 , link url
Står det toyota laget fra 1998 er godkjent for E10

"E10 petrol is cleared for use in all Toyota European petrol models made from
January 1998, excluding:
• Avensis 2.0 litre with engine 1AZ-FSE made between July 2000 and
October 2008
• Avensis 2.4 litre with engine 2AZ-FSE made between June 2003 and
October 2008"
Det står i manualen hvor mye etanol bilen tåler. Som han over skriver tåler din fint E10 som de fleste bilene.
E10 er noe forbanna møk på alle eldre motorer.
Sist endret av ID-Brikke; 27. desember 2023 kl. 14:00.
Lite tillegg: Hold E10 unna snøfresere og andre småmotorer! E10 trekker visst til seg mer fukt slik at maskiner som kun brukes sporadisk vil bli ett sant H@#$#@ å få start på. Kjøp akylatbensin til de
Det største problemet med småmotorer er at man ikke stenger bensinkranen etter bruk. Da vil kondens renne ned til forgasseren som er laveste punkt i systemet.
Ok-prøver å holde meg til 98 oktan da. Men kan altså benytte E10 om jeg må.

(Er ikke leveranseplikt lenger på 98-oktan så jeg så den kanskje sakte forsvinner)

Arvet en briggs stratton gressklipper fra 80-tallet. Gikk fint på gammel blyfri 95 men har nå gått over till 98 oktan på den å. Ikke testet E 10 på den ennå.
men kanskje må noen gang.