Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1484
Når man går på nav og får støtte, fins det da et system som gjør at nav får vite om en bedrift har tatt i bruk mitt person nummer for å betale skatt for meg som arbeidsgiver?
Regner med det. Arbeidsgiver henter skattekortet ditt fra altinn og jeg tipper nav har innsyn hos altinn.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
du ber om å bli tatt om du jobber mens du er syk, NAV vil ikke se dette med en gang, men etter 1-3 år får NAV kontroll all info. Sånn de tar trygdesnyltere. Mitt råd, dette er som å pisse i buksa for å holde deg varm. Dont do it
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
du ber om å bli tatt om du jobber mens du er syk, NAV vil ikke se dette med en gang, men etter 1-3 år får NAV kontroll all info. Sånn de tar trygdesnyltere. Mitt råd, dette er som å pisse i buksa for å holde deg varm. Dont do it
Vis hele sitatet...
Kan du forklare nærmere?

Hvilken info er det dem får etter 1-3 år? Hvordan tar de folk på den måten? Hvilke situasjoner gjelder det i, og hvordan unngå?
Arbeidsgiver er pliktig til å sende inn alt til aa-registeret. Så nav har tilgang på alt av din inntekt og skatt. Ikke ta sjansen. Finnes muligheter, men det spørs hvor rund i kantene din arbeidsgiver er.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
"Kan du forklare nærmere? "

Grunne er at NAV henter inn skatten i ettertid, der de avslører trygdejuks. så spørs det på når NAV kontroll jobber derfor kan det ta tid. du har sikkert sett i media der de tar folk etter noen år for trydejuks der de har jobbet mens de mottar penger fra NAV i en eller annen form
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan du forklare nærmere?

Hvilken info er det dem får etter 1-3 år? Hvordan tar de folk på den måten? Hvilke situasjoner gjelder det i, og hvordan unngå?
Vis hele sitatet...
Uten at jeg vet sikkert hvordan nav har løst det vet jeg om et par personer som ble tatt for trygdejuks. De jobbet uten at de hadde gitt beskjed til nav. Det jeg har hørt er at nav har tilgang til AA register og kan vaske de mot naveres personnummer. Blir det match går det til kontroll. Disse to skal i retten så de er ikke dømt ennå men folk sier de blir dømt for de gjorde det bevist. Så da antar jeg at nav kan se dette nesten fortløpende. Om du dukker opp i AA registeret må du regne med spørsmål du bør kunne svare på.
NAV skal jo også ha skattekortet ditt.
Hva om man jobber i utlandet ? Mens man får aap?
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg legger ikke frem noe dokumentasjon. Men jeg ble funnet skyldig i og få dagpenger hver 14dag samtidig som jeg jobbet i 2021/22. Fikk da brev i April/Mai 23 om at jeg var funnet skyldig i og bedra Nav cirka 90 000kr.. Fikk brev allerede Januar 23 om at Nav skulle ta en omregning siden beløpet nærmet seg fengsel for min del. ( Første beløpet jeg 'skyldte' var 114 000, men takk ... så kom de frem til overkant av 90 000) IKKE verdt og gjøre det der, tatt blir du uansett!!!
Sitat av TristSomFaen Vis innlegg
Hva om man jobber i utlandet ? Mens man får aap?
Vis hele sitatet...
Du skal vel være i Norge og være tilgjengelig på dagen hvis de vil ha deg på jobbtrening.

Er du på ferie, må du faktisk melde ifra slik at AAP stoppes i ferien din.

Var iallefall slik for ca 10 år siden når jeg gikk på AAP. Jeg fikk bare en SMS om å møte på arbeidstrening dagen etter.

Og hvordan blir det med skatt? Skatter du til Norge, vil jo NAV oppdage det. For å skatte til utlandet må du vel være statsborger av det landet? Da ryker jo AAP automatisk. Det er et solid vepsebol du har beveget deg inn i.

GOOD LUCK!

Og her litt moral: Kan du jobbe i utlandet, kan du også jobbe i Norge. Og kan du jobbe har du ikke behov for AAP.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vennligst ikke driv med trygdesvindel, det bare forpester noe som egentlig skal være en fin ordning for vanskeligstilte og gjør at alt blir mye strengere for folk som allerede sliter med å stå opp om morgenen.
They will get you. Når det kommer til penger og NAV så kan du omtrent garantere at de finner det ut. De fleste av oss tror på velferdsstaten og betaler skatt fordi vi tror på å hjelpe de som trenger det.

Ikke føkk med det
Jobber du som chatoperatør, mon tro? Jeg har også den samme jobben isåfall. Hvis du ikke vet hva jeg mener, så bare glem dette, jeg kommer ikke til å utdype mer.

De sjekker ikke skattekortet ditt, du er selv ansvarlig for å melde inn inntekten til skatteetaten isåfall. Og så må du huske å legge inn minst et par arbeidstimer i meldekortet ditt. AAP vil da falle bort for de timene. Om de spør, så var du frilans konsulent. Det gjorde jeg. Jeg tjente ikke nok til at det var behov for å melde inn inntekten til skatteetaten, jeg har alltid satt forventet inntekt til 100.000,- mer enn hva jeg i virkeligheten forventet.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg kjenner et par som svindlet NAV. Ubetinget fengsel for den ene, og samfunnsstraff for den andre. Må også betale tilbake feil utbetalt beløp med renter.

Jeg ønsker alle som svindler velferdsordninger store problemer. I tillegg til egen kontroll, får NAV mye anonyme tips. Sjansen for å bli tatt er stor. NAV har også mye samarbeid med Toll, Arbeidstilsynet, Skatteetaten og andre relevante etater. Strategien er å stadig øke innsatsen mot svindel av velferdsordninger.