Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1801
hørte på radio at brannmesteren i nord gikk inn for forbud mot rakettoppskyting fra private og mener dette bør overlates til kommunen der du bor. en skikkelig folkefest med julegløgg og inngangsgebyr hadde hvert'no ?? det er snart forbudt alt.
Mener du dette seriøst eller har du fått litt for mye julegløgg innabords? Klarte ikke få ut noe sammenheng av den posten der.
mistanke om at han mente noe om at det skulle totalforbyes fyrverkeri for allmenheten.
Det med julegløgg og inngangspenger var vel at man måtte betale for å se på/stå nærme og at man kunne drikke seg sikkerlig full uten at d skader noen.
Sånn jeg tolka posten vaffal
blir vel til at folk mekker istand sin egen gløgg/booze og ser fyrverkeri fra hvor som helst annen plass da evt., for inngangsgebyr for finansiering av fyrverkeri blir hvertfall mislykket. skulle mene at det også er et rimelig mislykket forsøk å ulovligjøre fyrverkeri for privat bruk, da det mer eller mindre er en tradisjon.
Sist endret av oink; 30. desember 2003 kl. 07:54.
Ja, en skikkelig drittsekk som mener dette der. Står på forsida til VG.no

Han truer med bøter på opptil 10.000 kroner og erstatningskrav for usømelig oppfyring og...
Better than thou.
Hvor mange ulykker er det ikke hver jævla nyttårsaften som inkluderer folk som har drukket alkohol, og som så skal skyte opp raketter? I sentrum er det, såvidt jeg vet, ikke lov til å skytte opp raketter selv. Alle samler seg dermed nede på Aker Brygge ved tolv-tiden for å se på de sinnsyke greiene til Oslo kommune. Tror det blir mye morsommmere, og politiet gir faen i om man drikker offentlig da eller ei.
Med dagens kommune økonomi blir det ordføreren med et stjerneskudd på taket til rådhuset kl 24 hvis de skal stå for kalaset.,.,,.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=207690
Der er linken.

Det her er jo bare helt på trynet. Blir nok jævlig fett på nyttårsaften hvis dette slår gjennom. Kun fordi EN stakkars jævel og litt småplukk ellers blir grinete av å få mer arbeid
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Jeg tror at et kommunalt fyrverkeri uansett er en god ide. Det er greit nok å sende opp et par raketter selv, men samtidig er det litt poengløst - fyrverkeri klasse IV - og da spesielt luftbomber og annet spesiallaget fyrverkeri - er uendelig mye penere å se på. Dessuten er det vel greit at brannvesenet og forbrenningsklinikken får litt mindre arbeid?
halve poenget er vel å sprenge ting til helvete på egen hånd? :/
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Vel, kanskje fra et fjortis-point-of-view. Ikke ta feil, jeg er glad i å sprenge ting, og hadde blitt litt lei meg om det kom en lov som forbød det. Samtidig er hovedproblemet at det er så UTROLIG mange idioter der ute i verden.

I forfjor så jeg 5-6 unge tenåringer som hadde en konkurranse: Hvem som kunne skyte en rakett inn i et åpent loftsvindu hos naboen min. Jeg grisebanka en av dem, og resten løp sin vei. Når slike ting skjer - og jeg tviler ikke at det skjer forholdsvis ofte - så forstår jeg at det er en god ide med et forbud.

Når "the real world"'s svar på scriptkiddies får tak i fyrverkeri, så har jeg bare lyst til å bli voldelig.
Dette småfyrverkeriet de har er ikke så farlig heller. Mangel på brannslukkere som fungerer i hjemmet er en årsak. Tør vedde på at bare 1 av 10.000 gidder snu apparatet hver måned. Men jeg vet i allefall at brannmannskapet i Trondheim duger ettersom vi fikk se en demo i militæret.
Amen SharQ.

Selv er jeg (selvfølgelig) imot et forbut mot sivilt fyrverkeri, men jeg synes et skikkelig show i kommunalt eller privat regi.
Slike show er bare SÅ JÆVLA mye bedre enn den dritten folk flest sender opp.
Jeg, med brød i hodet, syntes det er veldig bra at slike tiltak tas, jeg har aldri vært så opphengt i å stå halve natta og prøve å få flest mulige fingre sprengt av.

Så hvis noen skulle føle for å gjøre salg av fyrverkeri forbudt, og latt myndighetene ta seg av det på nyttårsaften, hadde ikke jeg blitt skuffet. På nyttårsaften skal man ha det morro med venner, gjerne inne, ikke løpe rundt som en 12 åring og kose seg med fyrverkeri for 2000 kroner.

Men det er jo bare mitt synspunkt på saken, og jeg vet at iallefall en kommer til å bli sur nå, fordi jeg har en mening, så det er bare gøy.

- Brødhodet.
Better than thou.
Så du mener folk bare har å skylde på seg selv om en drita nabounge setter huset deres i brann?

Hvor dum er du egentlig?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av Sméagol
Dette småfyrverkeriet de har er ikke så farlig heller.
Vis hele sitatet...
Ikke farlig? Hvordan tror du alle brannene starter og avsprengte fingre skjer?

De som lager fyrverkeri selv, og lager "kraftigere" ting, pleier som hovedregel i alle fall å oppføre seg nogenlunde brukbart. Sikkerhetsavstander og alt det der.

Det du kaller småfyrverkeri er nettopp grunnen til alle problemene.
Ber myndighetene vurdere rakett-forbud

Politioverbetjent Finn Abrahamsen ber myndighetene vurdere forbud mot salg av fyrverkeri.
Vis hele sitatet...
Nå synes jeg dere skaper storm i et vannglass. Det er snakk om å vurdere et slikt forbud, dvs. akkurat slikt som vi gjør nå!
Opprinnelig postet av Sméagol
Dette småfyrverkeriet de har er ikke så farlig heller. Mangel på brannslukkere som fungerer i hjemmet er en årsak. Tør vedde på at bare 1 av 10.000 gidder snu apparatet hver måned. Men jeg vet i allefall at brannmannskapet i Trondheim duger ettersom vi fikk se en demo i militæret.
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat de små som er problemet. De er usikre og ustabile siden kravene til disse billige små er mindre, og de er disse ungene får til og leke med av foreldre, det skal ikke så mye til for å starte en brann.
Og når det først tar fyr så er det skremmende hvor lite ett brannsluknings apparat hjelper, for de som i det heletatt har. Det er slik at folk kjøper ett når de bygger hus og det er det, de blir aldri snudd eller sjekket noe videre.
Sist endret av vipr; 30. desember 2003 kl. 14:19.
Det er egentlig like greit at kommunen fyrer opp skikkelig dyrt og fint fyrverkeri enn at alle skal waste masse spenn på et eget knippe med fiseraketter og annet styr. Selv opplever jeg å se på fra verandaen, ned på alle folkene som skyter opp masse sucky raketter som flyr hit og dit. Jeg vil heller at det settes opp et rakettshow i regi av kommunen, hvis de kan gjøre det bra nok. Støtt og stadig fyker det raketter vannrett over isen eller raketter som flyr opp mot blokka vår, så langt har vi unngått brann, men det har vært en del som har smelt i veggen rett ved oss.

Jeg synes også det er helt fett å kunne la andre ta seg av fyrverkeriet mens jeg konsumerer allslags drikke uten å være en trussel.

Smeagol: Branslukkingsaperater kan være vanskelige å bruke når du har blitt truffet av en rakett som farer inn gjennom vinduet. Jeg sier ikke at det skjer hele tiden, men dog. Andre ganger så setter raketten fyr på ting det er vanskelig å slukke, andre ganger er ikke folk hjemme når det skjer.
Muligens litt offtopic men hvordan er det med fyrverkeri hos dere som bor i Oslo og andre større byer på nyttårsaften? Er det organisert oppskyting av fyrverkeri? Tenker på dere som bor mer eller mindre i sentrum
bor i oslo, men var bare i sentrum nyttårsaften 99/2000, og da var det selvsagt ganske heavy greier. ellers er det lov å sende opp i frognerparken, hvor det er mange folk som sender opp.
2000-showet var rått, hvor mange tusen var det som var samlet på rådhusplassen?
Fikk desverre ikke med meg det som skjedde på scenen, men hadde orkesterplass for fyrverkeriet (satt bak scenen).
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Natt til 2000 var jeg i Trondheim, men jeg hørte at det var ganske bra i Oslo, selvom det var alt for mye folk der nede.
Var jo selvfølgelig noen idioter som tok med seg Thunder Kings/Airbombs som skulle være jævla tøffe og skøyt den inn et vindu, da.

Her hvor jeg bor (utenfor sentrum) kan folk skyte opp raketter fra de fleste steder. Hagen, gata, større plasser osv. Bor i et "halvveis-villastrøk"
Enig med morten jeg .... selv om det er greit å fyre opp et par..
2000-showet var rått, hvor mange tusen var det som var samlet på rådhusplassen?
Fikk desverre ikke med meg det som skjedde på scenen, men hadde orkesterplass for fyrverkeriet (satt bak scenen).
Vis hele sitatet...
Det var lamt, du gikk ikke glipp av noe. Faren min fikk beskjed om å pelle seg tilbake til gamlehjemmet av noen fulle fjortiser

Bor i et "halvveis-villastrøk"
Vis hele sitatet...
Tåsen-sub-urbs bor på kjelsås, same thing...
Greit å vite, var der kun for fyrverkeriets del uansett :-)
Vg sin dekning
Vi har nesten forbud mot alt mellom himmel og jord, men ikke salg av fyrverkeri. Er det riktig å ha det sånn?
Vis hele sitatet...
Er det riktig å ha forbud mot alt da? Er lettere å se den andre veien.

Syntes det er greit slik det er her i Bergen. Folk som vil sende opp får gå ned på en eller to brygger eller utenfor bompengeringen, mens alle andre kan se på det Herman Friele skal ha kjøpt inn (og det er stort og mye).