Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 770
Hei Freaks.

Jeg fikk ett lite hørselstap i høyfrekvent hørselen for ett par måneder siden. Nå har det gått såppas lang tid at jeg tviler på at den kommer tilbake.

Siden dette skjedde på kun ett øre. Hører jeg nå høyfrekvent lyd i musikk kun på venstre side. Noe som er litt småirriterende. Hi-hat og andre veldig høye toner høres kun i venstre øre. Noe som får det til å høres litt "skeivt" ut.

Jeg har ikke mistet alt hørselen i høyfrekventen. Så er det noen som vet om ett program for windows hvor man kan justere høyfrekventen forskjellig på venstre og høyre side? De programmene jeg har funnet hittil gjør det kun på begge sider samtidig. Skulle gjerne ha boosta diskaten litt i høyre øre.
Jeg har dessverre ikke noe tips til programvare, som kan hjelpe deg.
Men jeg har et tips. Når du nå begynner å balansere lyden, ikke skru opp lydnivået på det øret du har hørselstap. For dette gjør bare, at du midter det resterende fortere. Vel og merke hvis det nærmer seg hørselskadelig nivå.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg har dessverre ikke noe tips til programvare, som kan hjelpe deg.
Men jeg har et tips. Når du nå begynner å balansere lyden, ikke skru opp lydnivået på det øret du har hørselstap. For dette gjør bare, at du midter det resterende fortere. Vel og merke hvis det nærmer seg hørselskadelig nivå.
Vis hele sitatet...

Det er sant. Jeg fikk ett 70db hørselstap fra 7khz og oppover. Hører ingenting etter 12000 hertz. Hvis jeg skrur opp 70db, og jeg spiller 30db. Så er det plutselig oppe på 100db vel? Vet at den db skalaen er progressiv, så vet ikke om det går an å regne slik?
Desibel skalaen (dB) er logaritmisk. Og hvis jeg ikke husker feil, så er lyden fordoblet for hvert; 6 trinn for dB-A og 5 trinn for dB-B.

Så 86 dB-A er dobbelt så høyt som 80 dB-A. Men jeg pleier å tegne med dB-B, da dette er greiere tall!

Så på dB-B skalaen er 100 dB 26 ganger høyere enn 70 dB-B, altså 64 ganger høyere!

Ellers er det mye å lære om lyd på Campanella acoustics.