Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1225
Staten krever 10 millioner fra Nynorsken for litt mange "uaktive" medlemmer i lista. Nynorskungdommen feirer i disse tider seier over nynorsk versjon av Windows og Office.

Hva driver folk til galskapen? 10 millioner er ganske mye penger. I kronestykker ville det blitt massive 43,5 tonn med mynt eller en 17 kilometer høy stabel og husk det er vi skattebetalere som har spandert
Hva kan man si.. Dette er jo ikke et nytt fenomen:P Det er jo mange som har gjort dette. Jeg mener å huske at statskirken har vært veldig effektivepå det området.

Hva som driver folk til galskapen? Egoisme, litt egoisme, pluss litt egoisme.
Opprinneligrablet ned av Sméagol
og husk det er vi skattebetalere som har spandert
Vis hele sitatet...
Glemmer du at det finnes skattebetalere som snakker NYNORSK? De betaler helt sikkert for at vi skal snakke eller skrive bokmål.

mm
Du har sikkert ikke kreft, men du betaler for kreftpasienters behandling. Hvis du vil, så kan du late som om pengene dine bare går til dine behov og flytte til USA. Jeg har nynorsk i blodet (skjønt, jeg avskyr å snakke/skrive det) og mener at nynorskbrukere skal likestilles med bokmålsbrukere. Om vi skal ha sidemål på skolen mener jeg er en litt annen diskusjon.
Sier bare en ting... Kunne spasert naken fra lindesnes til nordkapp, om det var det som skulle til for at politikerne hadde fjernet nynorsken! Noe så unyttig!
Hvis vi skal gå inn på nynorsk opplæring i det norske skolesystemet, er dette noe som absolutt burde vært frivillig. Det samme gjelder også for dem som har nynorsk som hovedmål - for dem burde bokmål vært satt opp som valgfritt sidemål.

Den vaneligste begrunnelsen som kommer da man spør "hvorfor må vi lære nynorsk på skolen?" er at man skal kunne svare på et evt. brev e.l., på samme "språk" som det ble skrevet på til deg. Hvorfor det?
jeg syns nynorsk kan dra vekk, det er meningsløst og ha det obligatorisk på skolen.. Det kunne heller vært valgfag

har nynorsk tentamen på skolen i dag, gadd ikke dra på skolen
Nynorsk er utrolig enkelt.
Brukte en halvtime på å lese litt i ordboka kvelden før eksamen,fikk 5.

Har ikke helt gjort opp ei mening om det burde være obligatorisk.
Et argument som "hvis du skal søke på en jobb i en kommune hvor nynorsk er standard,så burde du kunne det" er jo i grunnen tåpelig. Vi prøver jo ikke å skrive dansk når vi chatter med en danske,og vi forstår hverandre,akkurat som vi forstår nynorsk og bokmål,men ikke nødvendigvis er noen kløppere til å skrive det.
Nynorsk er ikke så altfor ille, jeg kan leve med å ha det på skolen, selv om jeg sliter litt med det noen ganger. (da tenker jeg på ord som er umulig å tenke seg til, f.eks førebuingar.)

Opprinnelig postet av Magne Larsen
jeg syns nynorsk kan dra vekk, det er meningsløst og ha det obligatorisk på skolen.. Det kunne heller vært valgfag

har nynorsk tentamen på skolen i dag, gadd ikke dra på skolen
Vis hele sitatet...
Årets luring.

edit: en av grunnene til at du bør kunne nynorsk om du jobber offentlig, er at om du får et brev på nynorsk, er du pliktet til å svare på nynorsk.
Synes man kunne valgt hvilket morsmål (norsk, nynorsk) man ville bruke i skolen.
Etter min mening så har det norske folk valgt hvilket skriftspråk det vil ha. Det er nå ca 200 år siden nynorsk og bokmål ble laget, og den dag i dag er det bare 10% som har nynorsk som hovedmål. Det norske folk har talt: Vi har valgt bokmål.
10% er jo opp mot en halv million mennesker, vi snakker om å diskriminere mange slags grupper på bare en brøkdel av dette, mens di som velger å skrive nynorsk kan dra til h***?

Jeg er imot obligatorisk nynorsk, men de som bruker dette burde ha den retten, hvis vi drar dette litt langt blir det som å snakke til franskmenn på engelsk, di fatter for det meste hva du sier, men blir fornærmet unansett..

Personlig har jeg løst problemet ved å både være medlem av Noregs mållag samt stå på Høyres "Nei til Nynorsk" liste
Jeg er med alle de som vil ha det som valgfag.
Det ble gjennomført en slik petition første skoledag, men jeg vet ikke hvordan det gikk. Vi burde la utdanningspolitikere gå gjennom skolen en gang. De ville nok ha endret mening kjapt.
Opprinnelig postet av Sméagol
Staten krever 10 millioner fra Nynorsken for litt mange "uaktive" medlemmer i lista. Nynorskungdommen feirer i disse tider seier over nynorsk versjon av Windows og Office.

Hva driver folk til galskapen? 10 millioner er ganske mye penger. I kronestykker ville det blitt massive 43,5 tonn med mynt eller en 17 kilometer høy stabel og husk det er vi skattebetalere som har spandert
Vis hele sitatet...
Noen som ikke har hørt om Locale, da eller?!?
En burde velge. Hvis kineserene skulle lære forenklet kinesisk, standard kinesisk og mandarin skulle de bli skrullete i hodet. Nå vet ikke jeg eller klarer tolke forskjellen på disse, men vet det er godt over 200 tegn mot våre 29 obligatoriske.

Vi får jo velge om vi skal ha kristendom eller livssyn fortsatt tror jeg? En tvinger jo ikke folk til å lære om Frelseren Jesus når de ikke vil.

At Microsoft gadd skrive om til Nynorsk er bortkastet. Folk kjøper det likevel. Nå kan vi syte å klage så alt til Apple og Linux kommer på nynorsk og. Samiske versjoner hadde vært god idé.

Åtvaring!
Ein kritisk feil har oppstådd og systemet vil avsluttast.

Kva vil du gjera?

[Avbryta] [Fortsetja] [OK]
Vis hele sitatet...
Diskopprydding
Førebuar diskopprydding... vennligst vent ein augonblikk...
[Kjøyr!]
Vis hele sitatet...
Sist endret av Sméagol; 28. november 2003 kl. 14:17.
For min del synes jeg både bokmål og nynorsk høres usannsynlig teit ut når det brukes på datamaskiner.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Uhm, skal dere lese lengre (og eventuelt noe eldre) tekster på nynorsk (eller jævla mange dialekter) så er det en fordel å kunne dette. Er som dere sikkert har skjønt (siden så jævla mange sliter med dette) ikke noe man lærer uten å faktisk undervises i dette.

Brev ol er jo også greit, man skriver ikke et svar på bokmål når brevet står på engelsk? Akkurat det samme gjelder for nynorsk/bokmål, og selv om vi som skriver nynorsk har det jævla mye lettere siden utrolig mye er på bokmål og ikke nynorsk så syns jeg ikke at det er grunnlag for å fjerne sidemål fra grunnskolen.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jeg tror at folk flest ikke ville hatt problemer med å lære nynorsk dersom de hadde hatt en positiv innstilling til det. Folk flest lærer seg engelsk, og mange lærer seg tysk eller fransk også. Og da burde ikke nynorsk være noe problem. Det er tross alt det samme språket vi snakker til vanlig, om enn med litt andre stavemåter enn vi er vant med fra bokmål. Grunnen til at folk ikke greier å lære det er ikke at det er vanskelig, men at de er så forbanna negativt innstilt til det.

Er ellers enig med Tias.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av aybara
Jeg tror at folk flest ikke ville hatt problemer med å lære nynorsk dersom de hadde hatt en positiv innstilling til det. Folk flest lærer seg engelsk, og mange lærer seg tysk eller fransk også. Og da burde ikke nynorsk være noe problem. Det er tross alt det samme språket vi snakker til vanlig, om enn med litt andre stavemåter enn vi er vant med fra bokmål. Grunnen til at folk ikke greier å lære det er ikke at det er vanskelig, men at de er så forbanna negativt innstilt til det.

Er ellers enig med Tias.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk veldig feil. Forsking har vist (gidder ikke å lete frem kilder), at det er vanskelig å lære forsjellen mellom to veldig like språk, fordi vi veldig sjelden ser forsjell og ikke vet hvilke ord som vi skal bruke, videre er det veldig vansklig med tanke på artikkler for de som har bokmål, de hører ikke forsjellen på ein eller ei bok, ettersom det ytterst få som bruker artikkelen ei i bokmål. Jeg vil våge å så at jeg kan skrive en like god oppgave på engelsk som jeg kan på nynorsk. Og jeg har hatt 9 år med nynorsk på grunnskole. Majoriteten av Norges befolkning benytter seg av bokmål som sitt primære skriftspråk, men jeg syntes fortsatt at vi skal støtte nynorsk så lenge det er et marked for det. En del av velferdsstaten består av goder som vi ikke alltid benytter oss av, men tilbudeter der dersom vi skulle ønske det.
10 mill for å ikke undertrykke språklige minoriteter er ingenting, når man bruker titalls milliarder på freagatter som ligger og rustner opp et eller annet sted på vestlandet...
Ministry of Love
sptz's Avatar
Opprinnelig postet av meitemark
Glemmer du at det finnes skattebetalere som snakker NYNORSK? De betaler helt sikkert for at vi skal snakke eller skrive bokmål.

mm
Vis hele sitatet...
ffs det er faktisk snakk om en organisasjon som har svindlet Norge for 10 millioner.. Tror nok det er likgyldig om man snakker nynorsk eller bokmål, jeg liker i værtfall ikke å bli svindlet.

tror folk litt lett får piggene ut når de ser det er Sméagol som kommer med et utspill.. (nå ja kanskje ikke så rart..)
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
De fleste er nok enige om at det er uakseptabelt å svindle for 10 mill, var jo tross alt noen fra målungdommen selv som rapporterte det.

Det som er blitt diskusjonen her er nok om den norske stat i hele tatt skal sponse målungdommen.
Når det gjelder dette, så må jeg si at det er mange pengesluk i Norge som jeg er langt mer imot enn Målungdommen. Målungdommen er jo mange steder svært flinke til å få engasjert ungdom, på ellers forholdsvis "døde" plasser.

For å si det til slutt, så er jeg imot obligatorisk nynorskundervisning, men det er vel ikke helt det som bør være temaet i denne tråden.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Merkes at du er født i 89-90 ja "damned banshee"... Med en slik holdning er du snart banned.
Opprinnelig postet av spetznaz
ffs det er faktisk snakk om en organisasjon som har svindlet Norge for 10 millioner.. Tror nok det er likgyldig om man snakker nynorsk eller bokmål, jeg liker i værtfall ikke å bli svindlet.

tror folk litt lett får piggene ut når de ser det er Sméagol som kommer med et utspill.. (nå ja kanskje ikke så rart..)
Vis hele sitatet...
Det var bare det utsagnet med "vi skattebetalerne" jeg reagerte på. Jeg reagerer alltid på det. Nynorsken gir jeg meg blanke faen i, det samme gjelder pengene. At det nå var Sméagol som skrev det, det er ikke så... err... viktig (pokker, det å skrive Sméagol får crewbrowseren til å reagere...rødt blinkene lys med "KILL KILL KILL" på )

mm
▼ ... over en uke senere ... ▼
Opprinnelig postet av tore-
Synes man kunne valgt hvilket morsmål (norsk, nynorsk) man ville bruke i skolen.
Vis hele sitatet...
Det heter nynorsk og bokmål! ikke norsk og nynorsk. Bokmål er ikke mere norsk en nynorsk..

Kremt , tog du an'?

Pødd!