Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  207 17148
Sitat av Angelina Vis innlegg
Og når ble det umulig å ha en tro uten å praktisere den gjennom moskeer, egentlig? Hvorfor må man på død og liv praktisere dette i et ikke-muslimsk land, fremfor et muslimsk et?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man ikke gjøre det, så lenge det ikke plager noen? Det er en menneskerett å få utøve sin religion, uavhengig av landegrenser. Dessuten er det en god del mennesker som kommer hit som ikke har valgt det selv. Hørt om flyktninger?

Religion handler mye om felleskap. Når du er i et fremmed land er det godt å ha et møtested med folk du har noe til felles med.

Sitat av Angelina Vis innlegg
Nå er ikke kristne og muslimer verdens beste venner, akkurat, hvilket lett forklarer én vanskelighet med å "praktisere side om side".
Vis hele sitatet...
Har du vært i Oslo? Er både kirker og moskeer på Tøyen.
Sist endret av NiteOwl; 20. mai 2010 kl. 23:16.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Angelina Vis innlegg
Du får vær så god ta i bruk nøyaktig de definisjonen du selv føler for - enn hvor feil det blir. Du kan ikke på grunnlag at at noen forsvarer et lands verdier, kategorisere vedkommende som tilnærmet nazist. Det er dessuten noe jeg ikke finner akseptabelt, heller - ettersom det er så langt fra realiteten som overhodet mulig.
Vis hele sitatet...
Jeg sier jo at jeg ikke tar stilling til hvem du er og hva du stemmer, men argumentene du kommer med i denne spesifikke diskusjonen er ikke stuerent hos noen, ikke engang FRP. Kan du vise til et eneste parti eller en organisasjon som mener at det er landsforræderi å konvertere til Islam? Som du jo faktisk argumenterer for og tydeligvis mener.

Sitat av Angelina Vis innlegg
Spar meg for dette, er du litt grei. Du vet da vel like godt som meg at dette forumet ikke kan tale for en hel befolkning.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker ikke på dette forumet, jeg tenker på befolkning som helhet. Hvem er det som mener at muslimer har er en livsfarlig "ideologi" og forsøker å ta over ett hvert land de kommer til? Hvem er disse menneskene og hvor finner jeg dem? Hadde du hatt ryggdekning for at "mange mener det samme som meg" så hadde vi vel sett det i samfunnet ellers også?

Sitat av Angelina Vis innlegg
Du kan med det samme gi opp å trekke inn mine politiske tilhørigheter, når du selv sier dette er irrelevant. Hvilket det også ér - da EN enkelt mening umulig kan representere min politiske retning. Jeg kjenner mange APere som er svært kritisk til innvandringen og "snik-islamiseringen", men etter dine tankebaner er vel det motstridende, hm? Hvorfor deler Tore W. Tvedt og Kristin Halvorsen samme syn på Midtøsten, til tross for politisk tilhørighet på tvers av hverandre?
Vis hele sitatet...
Jeg har heller ikke prøvd å sette deg i bås politisk. Du satt deg fint i den selv og det eneste jeg påpekte var at måten du argumentere på og meningene du presenterer har ikke tilhørighet i Norge, som du hevder å forsvare. Du kan mene hva du vil om andre saker, men nå er det engang greit å holde seg til tema og hva du faktisk selv argumenterer for. Jeg har, som du selv sier ingen grunn til å tro at du er ascist/nazist/whatever, rent bortsett fra argumentene dine i denne og lignende tråder. Det er kanskje ikke nok til å sette deg i bås som person, men det er mer enn nok til å sette deg i bås som forumbruker utifra hva du faktisk diskuterer.
Så hvis du føler deg truffet så vet du hvertfall at min oppfatting av deg bare er basert på dette lille forumet.
Sitat av Angelina Vis innlegg
Visst har du det. Du trekker gjentatte ganger inn insinuasjoner om hvor min tilhørighet kan plasseres, ut i fra dette enkelttilfellet. Slikt er ikke bare irrelevant, det er også helt unødvendig.
Vis hele sitatet...
Se svar over. Det er langt fra irrelevant at du argumentere på vegne av alle, når du i realiteten argumentere for en marginal gruppe i samfunnet.

Sitat av Angelina Vis innlegg
Har overhodet ikke sagt meg uenig i dette utsagnet du her kommer med. For første gang kan vi tydeligvis si oss enig om nóe.
Vis hele sitatet...
Fint, for jeg har heller aldri sagt at du er fascist/nazist/whatever, men argumentene dine peker i den retning.
Nå er ikke kristne og muslimer verdens beste venner, akkurat, hvilket lett forklarer én vanskelighet med å "praktisere side om side".
Vis hele sitatet...
Er det ikke mulig å endre dette? Jeg tror i hvertfall ikke den saken blir bedre om man driver å skiller folk fra hverandre. Om folk må leve sammen, så lærer de å godta hverandre. - og sammen med den vestlige kulturen tror jeg det blir et stadig mindre problem å leve sammen på tvers av religioner da kulturene vil smelte sammen.

Du sier og "kan de ikke bare reise til et annet land om de tror noe annet". Tror du virkelig verden er så enkel at man bare kan velge å flytte og bo i et annet land fordi man tror noe annet. Hva med alle muslimene som egentlig ville bo hjemme men måtte flytte pga krig, eller de norske som konverterer til islam - skal de bare gi opp familie og venner og reise til et annet land fordi di ønsker å praktisere religionen sin?

Jeg føler argumentene dine faller på sin egen urimelighet. Når en stadig større andel av befolkningen er muslimer, så må vi kunne tilpasse oss disse. Å drive å ghettofisere muslimene styrker ikke akkurat integreringen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Kan du vise til et eneste parti eller en organisasjon som mener at det er landsforræderi å konvertere til Islam?
Vis hele sitatet...
Hvorfor i alle dager skal jeg vise til noe parti? Så vidt meg bekjent er det fullt mulig å ha personlige synspunkt uten at dette må være festet til en allmenn politisk ideologi. Jeg har aldri påstått at noe av dette er synonymt med [sett inn parti her] sine meninger.

Hvem er det som mener at muslimer har er en livsfarlig "ideologi" og forsøker å ta over ett hvert land de kommer til? Hvem er disse menneskene og hvor finner jeg dem? Hadde du hatt ryggdekning for at "mange mener det samme som meg" så hadde vi vel sett det i samfunnet ellers også?
Vis hele sitatet...
Mennesker. Hvem disse menneskene er, har jeg ikke satt meg inn i, likesom jeg ikke har satt meg inn i hvem Jens Stoltenberg er som person utover sine politiske meninger som han representerer gjennom Arbeiderpartiet. Ser du bildet? Dette kan være alle typer folk. Hvorfor det muligens er begrenset hvor mange av disse som kommer til syne i offentlige sammenhenger, har vel med frykt for reaksjoner å gjøre. Grunner kan dog være like mange som det er religioner i verden.

Det er kanskje ikke nok til å sette deg i bås som person, men det er mer enn nok til å sette deg i bås som forumbruker utifra hva du faktisk diskuterer. Så hvis du føler deg truffet så vet du hvertfall at min oppfatting av deg bare er basert på dette lille forumet.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig vet jeg det - men nå er jeg imidlertid vant med at enkelttilfeller (her enkeltråder) ikke kan snakke for en hel "forumbruker", slik du sier. Det finnes drøssevis av tema som engasjerer meg, men langt fra alle av disse er å oppdrive på dette forumet.

Nå synes jeg hvert fall ikke du skal trekke inn andre og irrelevante tråder - for blant de få trådene jeg har engasjert meg i, er et fåtall av disse politisk. Faktisk bare et par.
Sist endret av Angelina; 20. mai 2010 kl. 23:58.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Angelina Vis innlegg
Hvorfor i alle dager skal jeg vise til noe parti? Så vidt meg bekjent er det fullt mulig å ha personlige synspunkt uten at dette må være festet til en allmenn politisk ideologi. Jeg har aldri påstått at noe av dette er synonymt med [sett inn parti her] sine meninger.

Mennesker. Hvem disse menneskene er, har jeg ikke satt meg inn i, likesom jeg ikke har satt meg inn i hvem Jens Stoltenberg er som person utover sine politiske meninger som han representerer gjennom Arbeiderpartiet. Ser du bildet? Dette kan være alle typer folk. Hvorfor det muligens er begrenset hvor mange av disse som kommer til syne i offentlige sammenhenger, har vel med frykt for reaksjoner å gjøre. Grunner kan dog være like mange som det er religioner i verden.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor i alle dager går du ut og argumenterer for at det finne massevis av folk som mener det samme som deg når du ikke vet om det gjør det? Du går kanskje utifra det, men på bakgrunn av hva?
Jeg sier at disse massene rett og slett ikke finnes, det her er noe du finner på eller ønsker er sant og noe du kan hevde fordi du er anonym på nettet.
Det er en kjent herskerteknikk å hevde man har folk i ryggen, men du klarer altså ikke vise til noen. Ikke en eneste person. Jeg krever ikke navn eller annen form for identifisering, men jeg krever at du viser meg hva disse folkene evt. skulle stemt eller hvilke organisasjoner de er medlem av. Hvis det er så mange som du påstår så er det helt umulig at ingen av dem tar aktivt del i samfunnet.
Sitat av Angelina Vis innlegg
Selvfølgelig vet jeg det - men nå er jeg imidlertid vant med at enkelttilfeller (her enkeltråder) ikke kan snakke for en hel "forumbruker", slik du sier. Det finnes drøssevis av tema som engasjerer meg, men langt fra alle av disse er å oppdrive på dette forumet.
Vis hele sitatet...
Javel, hva du er vant til eller ikke skal ikke jeg legge meg opp i, men når du er ny på ett forum, som du er, så må man regne med at det man faktisk poster er med på å forme andre brukeres oppfatting av deg. Dummere er ikke du heller.
Sitat av Angelina Vis innlegg
Nå synes jeg hvert fall ikke du skal trekke inn andre og irrelevante tråder - for blant de få trådene jeg har engasjert meg i, er et fåtall av disse politisk. Faktisk bare et par.
Vis hele sitatet...
Jeg trekker ikke inn andre og irrelevante tråder, for av de trådene jeg har lest av deg så handler samtlige om politikk. Det er derfor de ligger under "Samfunn, etikk og politikk" kategorien. Hva du mener om andre ting det er egentlig ikke så farlig, det er derfor jeg ikke poster i de trådene...



Det finnes haugevis av tall på det stikk motsatte av det du hevder. Det finnes ikke masse folk som mener det samme som deg og det kan forsvares med haugevis av tall og eksempler fra dagliglivet, debatter og studier, for å nevne noe.

Eller for å si det på en annen måte: Jeg skulle likt å sett en eneste en stille seg bak påstander som "konvertering til Islam er landsforræderi" og "Alle muslimer er ute etter å overta den vestlige verden." Jeg vet de finnes, men de er svært svært få.
Det jeg også vet finnes er enorme reklamekampanjer, satsninger mot barn og ungdom og generelt press fra samfunnet ellers mot de som mener det samme som deg i slike spørsmål. Derfor er du og dine så få, og derfor tar du så feil når du hevder dere er mange.
Sist endret av Mith; 21. mai 2010 kl. 00:26.
Skal vi som mennesker kunne leve sammen i en stadig mer globalisert verden så er vi nødt til å respektere at vi er annerledes. Vi har forskjellige kulturer, praksiser, institusjoner, religioner, familiestrukturer også videre, vi er nødt til å respektere det, særlig når vi flytter så mye på oss som vi gjør. Om noen har en familiestruktur hvor onkel har samme funksjon som far hos oss, eller synes det er viktig å skjule håret med et skaut så er det OK. Vi må akseptere det selv om vi har andre tradisjoner og strukturer. Og det gjelder begge(alle) veier. Vi må akseptere og respektere hverandre, hvis ikke vil vi få store problemer i tiden fremover. Om mennesker som ikke er kristne ikke får praktisert sin religion her i landet så vil det være ekstremt destruktivt. De som undertrykkes vil miste tilhørighet til nasjonen, de vil rettmessig føle seg undertrykt og de kan i enkelte tilfeller isolere seg fordi de ikke føler seg inkludert. Marginalisering av minoriteter er en farlig vei å gå, det kan veldig fort skape horder av sinte unge menn.

Dette betyr selvsagt ikke at vi ikke kan bedrive kulturkritikk. undertrykkende strukturer skal alltid kritiseres, men det må gjøres med respekt og uten ønske om å gjøre alle lik. Strukturer, institusjoner og kultur som fungerer etter (den positive) intensjonen må ikke fjernes bare fordi vi selv gjør ting på en annen måte.

Se forøvrig segmentet med Kwame Anthony Appiah i Examined Life (anbefaler forsåvidt hele filmen, men det hører til i en annen tråd), han forklarer hva jeg prøver å si bedre enn meg.
http://www.youtube.com/watch?v=jUfRDnLdiJw
Sitat av Mith Vis innlegg
Men hvorfor i alle dager går du ut og argumenterer for at det finne massevis av folk som mener det samme som deg når du ikke vet om det gjør det?
Vis hele sitatet...
Men herregud, da - er man nødt å regne slikt ut fra et etablert parti? Nei, selvfølgelig er man ikke det. For alt du vet, kan jeg ha en omgangskrets stor nok til å registrere meget mange meninger - hvor X deler samme synspunkt som meg. For alt du vet kan jeg ha foretatt en privat undersøkelse som har ført statistikk på det. Jeg antar ikke, jeg vet at det er en god del som deler mitt synspunkt på dette.

noe du kan hevde fordi du er anonym på nettet.
Vis hele sitatet...
Jaha? Så i det man hevder det på Facebook under fullt navn, hva skjer da, egentlig? Denne påstanden din er kun idioti.

Jeg krever ikke navn eller annen form for identifisering, men jeg krever at du viser meg hva disse folkene evt. skulle stemt eller hvilke organisasjoner de er medlem av.
Vis hele sitatet...
Idiotisk påstand. Du kunne nok gjerne ha ønsket at jeg bedrev hersketeknikker her, men det er dog ikke tilfellet. Hva sier det deg om du får en rekke navn? Absolutt ingenting. Hva sier det deg om jeg oppsummerer hvilke politiske parti de jeg personlig kjenner, stemmer, med samme synspunkt som meg i dette tilfellet? Ingenting, for du har jo selv sagt at politisk tilhørig er irrelevant. Så hvor vil du, egentlig?

Blant personer jeg selv enten har snakket med eller kjenner, finner man ungdom og voksne som stemmer AP, som stemmer SV, som stemmer FRP, som stemmer RV... det er disse jeg kommer på i farten. Det forteller imidlertid lite. De kan stemme på sine utvalgte parti grunnet enkeltsaker, eller grunnet at mesteparten av politikken tiltrekker dem. Eller fordi de ikke eier snev av politisk innsikt. Det er dog ikke slik at man er nødt å holde seg til en høyreside for å kunne ha en ENKELTMENING lik den her omtalte.

Et konkret eksempel er den (så vel fortjent) beryktede Tore W. Tvedt, som enhver ville satt på høyresiden umiddelbart. Hvorfor er han da så enig med Kristin Halvorsen angående hennes syn på Midtøsten? Er det ikke ironisk at en som han deler samme politiske syk som sosialisten Halvorsen, etter dine tankebaner?

Hvis det er så mange som du påstår så er det helt umulig at ingen av dem tar aktivt del i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Ethvert menneske som ikke er isolert, tar aktivt del i samfunnet. Jeg har dog vanskelig for å tro at du skal ha en komplett oversikt over hele Norges befolkning. Kanskje du har en viss oversikt over stedet du tilhører, men landet er langstrakt.

Dessuten skjønner jeg ikke hvordan du kan si "så mange som du påstår", ettersom jeg aldri har gitt et konkret tall. Det blir for dumt av deg.

når du er ny på ett forum, som du er, så må man regne med at det man faktisk poster er med på å forme andre brukeres oppfatting av deg. Dummere er ikke du heller.
Vis hele sitatet...
Personlig mener jeg ikke det er riktig å dømme utifra enkeltposter, da deltagelse på slike forum som her kun speiler en minimal del av et individ. Selvsagt avhenger det av antall poster og hvilket rykte man har opparbeidet seg, men som du selv sier, er jeg ny her. Hva gjelder denne debatten, hadde jeg da ingen intensjon om at den skulle ta slik over. Jeg føler jeg for det meste kun har gjentatt meg selv.

Jeg trekker ikke inn andre og irrelevante tråder, for av de trådene jeg har lest av deg så handler samtlige om politikk. Det er derfor de ligger under "Samfunn, etikk og politikk" kategorien. Hva du mener om andre ting det er egentlig ikke så farlig, det er derfor jeg ikke poster i de trådene...
Vis hele sitatet...
Så du har hatt såpass lite å gjøre at du har giddet å gjennomsjekke alle postene mine? Da ser du vel også at jeg har større perspektiv enn kun det politiske, selv om det er flest oppfølgninger i den kategorien. Disse er dog kun fordelt på TO tema, grunnen til at jeg tydeligvis står som mest aktiv her, er jo selvsagt fordi enkelte utsagn har blitt gjenstand for utvidet debattering. Synes rett og slett du trekker altfor raske slutninger når du presterer å gjøre en slik "research" som du presenterer her, bare for å kunne koke sammen et inntrykk av en totalt ukjent og slik ubetydelig meddebattant. Det ser jeg ærlig talt ikke poenget med.

Eller for å si det på en annen måte: Jeg skulle likt å sett en eneste en stille seg bak påstander som "konvertering til Islam er landsforræderi" og "Alle muslimer er ute etter å overta den vestlige verden." Jeg vet de finnes, men de er svært svært få.
Vis hele sitatet...
Nå ser det jo ut til at du har falt for én setning som du har plukket ut som en gjenganger, nettopp den om landsforræderi. Jeg utdypte dog i hvilket henseende dette var - altså ikke i samme betydning som hva Vikun Quisling gjorde gjeldende. Det eneste jeg la under det begrepet, var "å svike sitt eget land", nettopp fordi en slik handling er repsektløs overfor landets egne verdier. Alt ligger til rette for en slik praktisering i eksempelvis Tyrkia, og hvorfor da forflytte alt til "feil sted"?

Og angående setningen din "alle muslimer er ute etter å overta den vestlige verden" - så er dette aldri noe jeg har uttalt. I det hele tatt. Befinner meg ikke på det stadiet hvor heftige konspirasjonsteorier alà "muslimer har en hemmelig agenda" regjerer. Derimot har jeg sagt at innflytelsen deres er økt, hvilket er hva jeg stiller meg kritisk til.
Sist endret av Angelina; 21. mai 2010 kl. 01:00.
Sitat av Angelina Vis innlegg
Og angående setningen din "alle muslimer er ute etter å overta den vestlige verden" - så er dette aldri noe jeg har uttalt. I det hele tatt. Befinner meg ikke på det stadiet hvor heftige konspirasjonsteorier alà "muslimer har en hemmelig agenda" regjerer. Derimot har jeg sagt at innflytelsen deres er økt, hvilket er hva jeg stiller meg kritisk til.
Vis hele sitatet...
Du har stilt deg kritisk til muslimers religionsfrihet og ytringsfrihet.
Det er slik du tolker det, ikke slik mine synspunkt faktisk er. Å ville bevare landets egne verdier ved å unngå bygging av moskeer og den typen praktisering, er ikke synonymt med å nekte noen ytringsfrihet.

Når du først snakker om ytringsfrihet, kan du jo like gjerne ta med deg det faktum at flagg- og ambassadebrenningen vi var offer var, pr. definisjon var innskrenking av nordmenns ytringsfrihet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Angelina Vis innlegg
Når du først snakker om ytringsfrihet, kan du jo like gjerne ta med deg det faktum at flagg- og ambassadebrenningen vi var offer var, pr. definisjon var innskrenking av nordmenns ytringsfrihet.
Vis hele sitatet...
Flaggbrenning innskrenking av ytringsfriheta? Tvert imot, det var jo veldig åpenbart at flaggbrenninga var ei politisk ytring. Sett deg inn i kva ytringsfridom er. Det er ikkje frihet til å ytre seg uten reaksjoner. Det er frihet til å ytre seg uten at staten sensurerer deg.

Om vi ikkje får reaksjoner er gjerne ytringsfridomen rimelig bortkasta?


Forøvrig så er eg spent på når du svarer på dei konkrete spørsmåla eg, og andre har gitt...
Måten de nekter oss bruk av ytringsfrihet i form av å eksempelvis tegne profeten deres, ER innskrenking av ytringsfrihet.

Ellers har jeg allerede flere ganger fortalt både deg og de du sikter til, at mine svar er lagt frem for lengst. Mer tid på gjentagelse, prioriterer jeg rett og slett ikke.

Sitat av slashdot Vis innlegg
FSett deg inn i kva ytringsfridom er.
Vis hele sitatet...
Slike uttalelser kan du spare deg for. Ytringsfrihet omfatter mye, og er den frihet man har som sikrer en rett til å uttale det en måtte mene uten å bli straffet for dette. I enkelte land finnes ikke dette privilegeumet, dessverre.
Du sier eller gjør noe som mange tar personlig, da vil en del personer reagere. Men det at de reagerer fjerner ikke din ytringsfrihet. Ytringsfriheten handler ikke om at du kan si hva du vil uten at andre folk reagerer - som nevnt tidliggere handler det om at du ikke skal kunne bli statlig forfulgt pga din ytring. Brenning av flagg og protester er ikke å bli statlig forfulgt.

Edit: Videre ser jeg at du leser gjennom tråden og ignorerer 90% av kritikken du får mot ditt synspunkt, og velger kun å kommentere de samme tingene, med de samme svarene om og om igjen. Du har fått mange gode spørsmål gjennom denne tråden, og jeg vil som slashdot be deg svare på disse om du ønsker å forsvare ditt syn.
Sist endret av etse; 21. mai 2010 kl. 16:32.
Sitat av Angelina Vis innlegg
Det er slik du tolker det, ikke slik mine synspunkt faktisk er. Å ville bevare landets egne verdier ved å unngå bygging av moskeer og den typen praktisering, er ikke synonymt med å nekte noen ytringsfrihet.

Når du først snakker om ytringsfrihet, kan du jo like gjerne ta med deg det faktum at flagg- og ambassadebrenningen vi var offer var, pr. definisjon var innskrenking av nordmenns ytringsfrihet.
Vis hele sitatet...
Å nekte en religiøs minoritet å praktisere sin religion er en kraftig innskrenking av religionsfriheten.

Og at du "stiller deg kritisk til" at muslimer får "mer innflytelse" og ønsker å gjøre noe med det er å ønske å begrense muslimers ytringsfrihet, rett til å organisere seg og politiske rettigheter.
Sist endret av commie; 21. mai 2010 kl. 16:46.
Nå har det aldri vært snakk om å nekte noen som helst noen ting. Tror du kanskje jeg er en selvutnevnt statsminister? Det jeg har presisert, er hvordan jeg personlig mener tilstandene her burde ha vært fra begynnelsen av. Har aldri sagt noe som helst om at de nåværende moskeer skal elimineres innen de neste ti år, for å fjerne troen fra dette landet. Derimot hva jeg personlig mener BURDE vært faktum, og dette har aldri manglet begrunnelse, heller. Hva angår muslimers rettigheter, kan dette uansett leves fullt ut i retningens tilhørende områder, likt kristendommen her til lands. Derfor ser jeg bare ikke hvorfor man absolutt må forflytte dette til stadig nye steder.

Men dette kommer absolutt ingen vei. Mine svar er allerede lagt frem. Dermed ser jeg rett og slett lite poeng i å bruke mer tid på dette, i en tråd som egentlig omhandler annet enn MIN personlige mening.
Sist endret av Angelina; 21. mai 2010 kl. 17:17.
De gjør bare rett i å forby dette, hvorfor sette det kvinnelige kjønn i en bås slik en hel religion gjør? Religion er opphavet til alt faenskapet i denne verden, true story bro
Jeg tror ikke det vil løse noen problemer som helst for "krenkede" kvinner ved at vi forbyr niqab og slikt heldekkende plagg. For det første, så har disse kvinnene dette bare på når de forlater hjemmet sitt, altså i offentlighet. Hvordan tror du denne kvinnen vil føle seg hvis det blir ulovlig for henne å gå ut av sitt eget hjem, bare fordi hun kler seg annerledes? Vi skal liksom gå fram som gode eksempler ved å forby plagget(Vi bryter forresten religionsfriheten), men vi forverrer bare situasjonen for kvinnen som nå havner i dilemma med religion og loven. Virker som om de fleste her begynner å vise tendenser til/har fordommer mot alle muslimer. Ikke dra alle over en kam.
Sitat av Angelina Vis innlegg
Nå har det aldri vært snakk om å nekte noen som helst noen ting. Tror du kanskje jeg er en selvutnevnt statsminister? Det jeg har presisert, er hvordan jeg personlig mener tilstandene her burde ha vært fra begynnelsen av. Har aldri sagt noe som helst om at de nåværende moskeer skal elimineres innen de neste ti år, for å fjerne troen fra dette landet. Derimot hva jeg personlig mener BURDE vært faktum, og dette har aldri manglet begrunnelse, heller. Hva angår muslimers rettigheter, kan dette uansett leves fullt ut i retningens tilhørende områder, likt kristendommen her til lands. Derfor ser jeg bare ikke hvorfor man absolutt må forflytte dette til stadig nye steder.

Men dette kommer absolutt ingen vei. Mine svar er allerede lagt frem. Dermed ser jeg rett og slett lite poeng i å bruke mer tid på dette, i en tråd som egentlig omhandler annet enn MIN personlige mening.
Vis hele sitatet...
Problemet er at religion er ikke den eneste grunnen til at du bor i landet. Slik du sier det, høres det ut som at hvis jeg skifter religion og ønsker å praktisere religionen min så vil du jeg skal flytte til et annet land. Gi opp jobb, skolegang, familie og venner.

Verden er ikke så enkel at man bare kan flytte fordi religionen eller kulturen i det andre landet passer deg bedre. Jeg er sikker på at det er mange muslimer som ønsker seg tilbake til hjemlandet sitt med pga f.eks. krig har de ikke muligheten til dette. De er flere grunner til at mennesket forflytter seg hele tiden, selv om du kanskje ikke ser dette behovet. Alle kulturer forflytter seg. Noen gjør det fordi de ønsker å oppleve nye steder mens andre gjør det fordi de må - og de fleste muslimer som kommer til oss kommer hit fordi de har store problemer i hjemlandet sitt.

Det er ingen her som heller har påstått at du prøver å endre Norge, vi kritiserer meningene dine - de du uttaler deg her på forumet, fordi vi er sterkt uenige. Du sier svarene dine er lagt frem, du har svart på 10% av kritikken, og lukker øynene for gode argumenter om hvorfor verden ikke fungerer slik du ønsker. Verden er ikke perfekt, og verden blir mer og mer globalisert - og skal verden slik den er i dag fungere må forskjellige kulturer respektere hverandre og lære seg å leve sammen. Det nytter ikke å bare stå å si "Vi er et kristent land, og det har vi alltid vært - og folk får praktisere andre religioner i et annet land". Selv om du sier du syns det er greit at folk tror på hva de vil, så virker det nesten som du mener de ikke får lov å gjøre det offentlig. Verden er i konstant forandring, og kulturen vår forandrer seg med den. Slik har det alltid vært, slik er det fortsatt og slik vil det alltid være.

Verden er dessverre ikke så enkel som du fremstiller den ut i fra hvordan du mener å løse "problemet".

Sitat av blueshift Vis innlegg
De gjør bare rett i å forby dette, hvorfor sette det kvinnelige kjønn i en bås slik en hel religion gjør? Religion er opphavet til alt faenskapet i denne verden, true story bro
Vis hele sitatet...
La oss si at dette plagget er nedverdigende og mange kvinner bruker det mot sin vilje. Blir det fortsatt ikke feil måte å løse problemet på å forby plagget? Hva slaks verden er det vi lever i når staten plutselig kan gå inn å bestemme hvilke klær som er lov og ikke lov. Jeg tror riktig løsning da hadde vært å ta knekken på holdningene, ikke plagget.
Sist endret av etse; 21. mai 2010 kl. 18:04.
Sitat av etse Vis innlegg
Slik du sier det, høres det ut som at hvis jeg skifter religion og ønsker å praktisere religionen min så vil du jeg skal flytte til et annet land.
Vis hele sitatet...
Ja, vel - da får du høre det du tydeligvis ønsker å høre. Det er dog ikke faktum.

Noen gjør det fordi de ønsker å oppleve nye steder mens andre gjør det fordi de må - og de fleste muslimer som kommer til oss kommer hit fordi de har store problemer i hjemlandet sitt.
Vis hele sitatet...
Du trenger absolutt ikke snakke til meg som til en tiåring. Selvfølgelig er jeg klar over innvandreres grunner til å fraflytte sitt hjemland. Men selv om mange av dem har gyldige grunner, er det også lykkejegere å finne. Hvilket man kan takke velferden for.

Du sier svarene dine er lagt frem, du har svart på 10% av kritikken, og lukker øynene for gode argumenter om hvorfor verden ikke fungerer slik du ønsker.
Vis hele sitatet...
Feil. Du kan vær så god lese det jeg faktisk besvarer, men GJENTAGELSE utover det som alt er foretatt, gidder jeg rett og slett ikke bruke tiden min på. Det er mitt valg hva jeg ønsker å utdype utover hva jeg alt har utdypet - og mtp at alt du nevner allerede er tilgjengelig, kan du egentlig bare gi opp disse påstandene her.


Verden er dessverre ikke så enkel som du fremstiller den ut i fra hvordan du mener å løse "problemet".
Vis hele sitatet...
Jeg har da virkelig ikke fremstilt verden som enkel på noen som helst måte. Likesom jeg ei heller har ytret noen løsning på noe problem. Det jeg faktisk sier, er hvordan jeg personlig mener tilstandene her BURDE ha vært. Så, slutt å dramatisere mine ord.
Sist endret av Angelina; 21. mai 2010 kl. 23:02.
Så du snakker ikke om policy altså? Du snakker om at muslimer (og alle andre religiøse som ikke er kristne?) helt frivillig burde gitt opp store deler av sin religionsfrihet og ytringsfrihet? Er det slik å forstå?
Sitat av AleXzorZ Vis innlegg
Er det ikke det motsatte?
De føler seg tvunget og plikta til å bruke de klærne pga tradisjon, og når det er lov å bruke det, så MÅ de bruke det pga den sterke plikta.
Men vet ikke hvor vidt det er en god løsning å forby det.
Vis hele sitatet...
ja er det virkelig noen som har påtrengende lyst til å gå meg masse svarte klær, som dekker heler kroppen, midt på sommeren?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av brann370 Vis innlegg
ja er det virkelig noen som har påtrengende lyst til å gå meg masse svarte klær, som dekker heler kroppen, midt på sommeren?
Vis hele sitatet...
Rart med det, folk frå midtausten har gjerne meir erfaring med bekledning i sterk varme enn nordmenn har. Og dei tyr jo til svarte, heildekkande kle for å holde seg kjølige. Så akkurat det trur eg neppe du skal finne på å tenke på å nytte som argument mot burka. Tvert imot.
Sitat av brann370 Vis innlegg
ja er det virkelig noen som har påtrengende lyst til å gå meg masse svarte klær, som dekker heler kroppen, midt på sommeren?
Vis hele sitatet...

http://www.straightdope.com/columns/...eep-you-cooler

I forhold til hvite klær så kan faktisk noen svarte plagg gi bedre kjøle-effekt Dette fordi svarte plagg ikke kun absorberer varmen fra sole, men også varmestråler fra kroppen. Og gtt at det er litt bevegelse i luften (er normalt litt vind) Så vil nettoeffekten være bedre kjøling med løse svarte klær Jeg har ingen sammenligning i forhold til å gå naken though ^^
Ser en del er for et forbud, uten å begrunne det skikkelig. La meg spørre dere:
1) Hva er det dere forventer av positive virkninger ved et forbud?
2) Tror dere virkelig at «problemet» kommer til å bli borte på grunn av et forbud?
3) Har dere tenkt over at et forbud tar bort nettopp _deres egen_ rett til å kle dere som dere vil? Hvordan skal vi som samfunn heve oss over undertrykkelse hvis vi selv lager lover om hva vi kan ha på oss?
Forbud? JA!

Er det noen som er så naive at de tror disse muslimske damene liker å dekke seg til på dette viset? Selvfølgelig har de ikke noe valg. Men vi har et valg - vi kan si: i vårt land får dere ikke lov til å holde på med dette perverse tullet!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BelzeBob Vis innlegg
Forbud? JA!

Er det noen som er så naive at de tror disse muslimske damene liker å dekke seg til på dette viset? Selvfølgelig har de ikke noe valg. Men vi har et valg - vi kan si: i vårt land får dere ikke lov til å holde på med dette perverse tullet!
Vis hele sitatet...
Om det faktisk er tvang som ligg bak, så vil jo resultatet av et forbod truleg bli at dei blir tvinga til å ikkje gå ut døra. Er ikkje det verre enn at dei blir tvinga til å iføre seg eit spesielt klesplagg?

Og gitt at det ikkje er det en kaller tvang i tradisjonell forstand, men et valg folk foretar på grunn av kulturell bakgrunn, som dei opplever som frivillig så blir jo det å innføre statlig styring av kva kle ein skal gå i. Skal vi forby sagging også? Eg tipper det er akkurat like frivillig.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av BelzeBob Vis innlegg
Forbud? JA!

Er det noen som er så naive at de tror disse muslimske damene liker å dekke seg til på dette viset? Selvfølgelig har de ikke noe valg. Men vi har et valg - vi kan si: i vårt land får dere ikke lov til å holde på med dette perverse tullet!
Vis hele sitatet...
Hva med damer som går på åpen gate med noe som kan minne om et litt stort belte og topper som viser langt mer enn de dekker? De kan umulig like å vise seg frem på det viset, eller hva? Jeg driter i hva disse kvinnene sier selv, det må nok være tvang fra kultur og spesielt de perverse mennene sine og burde dermed forbys.


Eller skal vi la være å umyndiggjøre voksne mennesker?
Eventuelt kan man være åpne om at man slettes ikke ønsker forbud av omtanke for de "stakkars undertrykte" kvinnene, og heller si høyt at man misliker religiøs praksis.
Dette vil nok bli lov i alle disse landene i løpet av kortere tid igjen, om man skal tro hva statistikker sier om fødselsraten til muslimske kvinner i forhold til europeiske kvinner..
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Dette vil nok bli lov i alle disse landene i løpet av kortere tid igjen, om man skal tro hva statistikker sier om fødselsraten til muslimske kvinner i forhold til europeiske kvinner..
Vis hele sitatet...
Opplys oss, hva sier den?
Sitat av Nichotin Vis innlegg
3) Har dere tenkt over at et forbud tar bort nettopp _deres egen_ rett til å kle dere som dere vil?
Vis hele sitatet...
Forskjellen er jo at muslimer ikke går med heldekkende plagg fordi de finner dem attraktive slik norsk ungdom helst vil kle seg i trange jeans fordi det er "hett" - plaggene er religiøse, og de benyttes utelukkende pga dets religiøse budskap. Hadde de derimot hatt svært lyst til å gå med eksempelvis et hodeplagg fordi de enten fant det praktisk eller av andre årsaker ville benytte seg av det - hadde man brukt et ordinært skaut fremfor en svart, symbolsk hijab.

Sitat av commie Vis innlegg
x
Vis hele sitatet...
Hva hadde du egentlig forsvart islam med om du ikke hadde hatt religionsfriheten å gå etter? For det virker som du har ett eller annet prinsipp om å automatisk forsvare denne friheten. Sikkert fordi det gjør deg "moralsk". Men når du først er så opptatt av rettigheter, hvordan vil du forsvare det faktum at religionen bryter menneskerettigheter? Artiklene 1, 2, 4, 5, 7, 11, 12, 16a+b, 19, 30.
Sist endret av Angelina; 26. mai 2010 kl. 18:59.
Sitat av Angelina Vis innlegg
Forskjellen er jo at muslimer ikke går med heldekkende plagg fordi de finner dem attraktive slik norsk ungdom helst vil kle seg i trange jeans fordi det er "hett" - plaggene er religiøse, og de benyttes utelukkende pga dets religiøse budskap.
Vis hele sitatet...
Å gå med trange jeans fordi det er hett kan føre med seg en viss personlig verdi, det samme gjør faktisk det å gå med et religiøst plagg. Det er ikke slik at folk som går med religiøse og/eller symbolske plagg forsøker å forkynne religionen eller skikken sin til alle andre, de har det på seg fordi det muligens fører meg seg personlig verdi, eller simpelthen fordi det er en del av skikken deres (akkurat som det er en del av "skikken" i mange ungdomsmiljøer å gå med trange jeans o.l).

Vi kan ikke bare forby folk å kle seg med religiøse plagg, det blir for dumt. Hvilken hensikt skal det tjene bortsett fra å fôre din tilfredsstillelse?

Sitat av Angelina Vis innlegg
Hadde de derimot hatt svært lyst til å gå med eksempelvis et hodeplagg fordi de enten fant det praktisk eller av andre årsaker ville benytte seg av det - hadde man brukt et ordinært skaut fremfor en svart, symbolsk hijab.
Vis hele sitatet...
Hva vet du om det?
Sist endret av Sky; 26. mai 2010 kl. 19:47.
Sitat av Angelina Vis innlegg
Hva hadde du egentlig forsvart islam med om du ikke hadde hatt religionsfriheten å gå etter? For det virker som du har ett eller annet prinsipp om å automatisk forsvare denne friheten. Sikkert fordi det gjør deg "moralsk". Men når du først er så opptatt av rettigheter, hvordan vil du forsvare det faktum at religionen bryter menneskerettigheter? Artiklene 1, 2, 4, 5, 7, 11, 12, 16a+b, 19, 30.
Vis hele sitatet...
Den moralske retten til å tro på hva man vil og kardemommebyloven.

En religion per se kan ikke bryte menneskerettighetene, men du står fritt til å stevne Islam for retten for brudd på menneskerettighetene, men jeg tror ikke du kommer langt med det ...
Sitat av commie Vis innlegg
En religion per se kan ikke bryte menneskerettighetene, men du står fritt til å stevne Islam for retten for brudd på menneskerettighetene, men jeg tror ikke du kommer langt med det ...
Vis hele sitatet...
Fin måte å ignorere et lite pent faktum på, det skal du ha. Men du tar feil - for det religionen forskynner er hva en veldig stor andel av dens tilhengere akter å forholde seg til, hvilket vil si at det driver enkelte mennesker til brudd på menneskerettighetene. Ergo oppfordrer Islam til dette, og dens tilhengere bryter dem i religionens navn. I Koranens ærende. Er det sånn det skal være, synes du?
Om noen, det være seg institusjoner, enkeltindivider, stater, organisasjoner, bryter menneskerettighetene så skal selvsagt det slås ned på. Skjønner uansett ikke hva du vil frem til, alle religioner har aspekter ved seg som er menneskerettighetsstridige, det er ikke spesielt for Islam. Har du tenkt å føre trossamfunn for retten og bruke bibelen/koranen/thoraen som bevis for brudd på menneskerettighetene?
Sitat av commie Vis innlegg
Om noen, det være seg institusjoner, enkeltindivider, stater, organisasjoner, bryter menneskerettighetene så skal selvsagt det slås ned på. Skjønner uansett ikke hva du vil frem til, alle religioner har aspekter ved seg som er menneskerettighetsstridige, det er ikke spesielt for Islam. Har du tenkt å føre trossamfunn for retten og bruke bibelen/koranen/thoraen som bevis for brudd på menneskerettighetene?
Vis hele sitatet...
Noe må du roe litt ned på de voldsomme konspirasjonene dine her. Måten du smyger deg unna viktige påpekelser, kun for å hevde din egen sak, er bare tåpelig.

Det som er spesielt for islam, er det faktum at de går direkte imot menneskerettighetene. Ifølge Koranen er man ikke en muslim uten å ta dens innhold alvorlig - og støtter man Koranen og islam, kan man ikke støtte (flesteparten av) menneskerettighetene. Noe annet som gjør den spesiell, er at ifølge islamsk lov skal en muslim som går over til en annen religion, drepes. Om man således går imot sentrale deler av islams lære, kan man ikke beskytte seg under tittelen "muslim", for det tilsvarer uansett en dødsdom fordi det ansees som frafall. Religionsfrihet, sa du? Å konvertere vil imidlertid være vanskelig for en innen denne retningen, ettersom Koranens ord lyder "Jeg er pålagt av Allah å kjempe mot alle folk til de vitner at det finnes ingen gud uten Allah, og at Muhammed er hans budbringer(...)” (Bukhari Bind I, side 13)".

Kristne i land islam har erobret med makt, får ikke lov til verken å bygge nye kirker eller å pusse opp og vedlikeholde eksisterende. Men moskebygging her til lands, er helt rettferdig.
Sist endret av Angelina; 26. mai 2010 kl. 23:37.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Angelina Vis innlegg
Det som er spesielt for islam, er det faktum at de går direkte imot menneskerettighetene. Ifølge Koranen er man ikke en muslim uten å ta dens innhold alvorlig - og støtter man Koranen og islam, kan man ikke støtte (flesteparten av) menneskerettighetene.
Vis hele sitatet...
Kan nok seiast om kristendom også. T.d. steining er jo rimeleg populært i bibelen, og foreskreve for ei rekke brotsverk mot skrifta. Det er òg utstrakt diskriminering av kvinner.
Sitat av Angelina Vis innlegg
Noe annet som gjør den spesiell, er at ifølge islamsk lov skal en muslim som går over til en annen religion, drepes.
Vis hele sitatet...
*sukk* så du vil lese Koranen bokstaveleg, men du vil ikkje lese bibelen bokstaveleg? Snakk om doble standarder.
Sitat av Angelina Vis innlegg
Religionsfrihet, sa du? Å konvertere vil imidlertid være vanskelig for en innen denne retningen, ettersom Koranens ord lyder "Jeg er pålagt av Allah å kjempe mot alle folk til de vitner at det finnes ingen gud uten Allah, og at Muhammed er hans budbringer(...)” (Bukhari Bind I, side 13)".
Vis hele sitatet...
Kvifor vil du ha ein standard for kristne, og ein for muslimer? Det finst moderate og ekstremistiske i begge leirar. Kvifor antar du automatisk at alle muslimer er ekstreme?
Sitat av Angelina Vis innlegg
Kristne i land islam har erobret med makt, får ikke lov til verken å bygge nye kirker eller å pusse opp og vedlikeholde eksisterende. Men moskebygging her til lands, er helt rettferdig.
Vis hele sitatet...
Det er jo direkte feil. Sjå på kristendom i t.d. Libanon, Thailand, Egypt etc. Det er rimelig mange muslimske land med ein solid kristen minoritet. Grunnen er vel gjerne at det er så godt som samme religion.
Sitat av Angelina Vis innlegg
Noe må du roe litt ned på de voldsomme konspirasjonene dine her. Måten du smyger deg unna viktige påpekelser, kun for å hevde din egen sak, er bare tåpelig.

Det som er spesielt for islam, er det faktum at de går direkte imot menneskerettighetene. Ifølge Koranen er man ikke en muslim uten å ta dens innhold alvorlig - og støtter man Koranen og islam, kan man ikke støtte (flesteparten av) menneskerettighetene. Noe annet som gjør den spesiell, er at ifølge islamsk lov skal en muslim som går over til en annen religion, drepes. Om man således går imot sentrale deler av islams lære, kan man ikke beskytte seg under tittelen "muslim", for det tilsvarer uansett en dødsdom fordi det ansees som frafall. Religionsfrihet, sa du? Å konvertere vil imidlertid være vanskelig for en innen denne retningen, ettersom Koranens ord lyder "Jeg er pålagt av Allah å kjempe mot alle folk til de vitner at det finnes ingen gud uten Allah, og at Muhammed er hans budbringer(...)” (Bukhari Bind I, side 13)".

Kristne i land islam har erobret med makt, får ikke lov til verken å bygge nye kirker eller å pusse opp og vedlikeholde eksisterende. Men moskebygging her til lands, er helt rettferdig.
Vis hele sitatet...
Wow wow wow, se her ja. Påstand etter påstand!

Du vet, hvis du skal begynne å sitere skumle vers fra Quranen så kan jeg også starte med det.

Hva googla du? " Brutal quotes from the quran "

Hva får du hvis du googler "Brutal quotes from the bible"

Deuteronomy 7:1-2
When the Lord your God brings you into the land you are entering to possess and drives out before you many nations . . . then you must destroy them totally. Make no treaty with them, and show them no mercy.

Leviticus 20:9
If anyone curses his father or mother, he must be put to death.


Ser du, hvis man tar ting ut av sammenheng så blir de fucka! Bibelen og Quranen er bøker fra de gamle brutale tider. Det kommer helt ann på hvordan man tolker dette. Og jeg er ganske sikker på at de fleste muslimer IKKE dreper folk som konverterer.

Av den enkle grunn, de gir faen. Selvfølgelig så finnes det ekstremister overalt. Både i islam,kristendommen,jødedommen og buddismen! Så den teorien din om at ekstremisme er en muslimsk tradisjon, vel da bommer du grovt, pølsa!

Og hvis DU absolutt skal sammenligne hvilke religion som har forårsaket mest død og lidelser blant mennesker. Så tror jeg faktisk kristendommen topper.

Vi kan ta moderne konflikter da, og når jeg mener religion så tenker vi på statsreligioner til de landene som har startet konflikter.

- Korstogene 1100-1300 tallet
- Napoleonskrigen 1800-1815
- Første verdenskrig 1914-1918
- Andre verdenskrig 1940-1945

Helt ærlig så skylder jeg ikke på at dette har noe med religion å gjøre. Men med tanke på DIN teori, så er det kristendommen som har forårsaket flest drepte i moderne tid med tanke på statene går under kristendommen.


Liten slutt kommentar, det er kanskje ikke så lett å se dette fra bygda. Men har du faktisk erfaring med at kristne ikke får lov til å bygge kirker i muslimske land?

For du skjønner, jeg var i Pakistan i 2005. Og der så jeg faktisk 3 kirker i den byen jeg bor i (Gujrat). Knallhvite kirker med troende kristne.


Og ja, du vet. Liberale/moderate muslimer, vi finnes vi og. Men du mener nok da at jeg ikke er muslim da?
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Og hvis DU absolutt skal sammenligne hvilke religion som har forårsaket mest død og lidelser blant mennesker. Så tror jeg faktisk kristendommen topper.
Vis hele sitatet...
Tror jeg å, med tanke på at kristendommen har ca 0,5 millarder mere tilhengere, så det sier seg selv.

Og hvorfor du i det hele tatt skrev det der, er for meg provoserende. Du prøver å "gjemme" sannheten om at det står om døds straff i Quranen, og legger skyld på at kristendommen er så sykt mye værre, uten å hendvise til noe, bare løse påstander for å bevise dine ord.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Tror jeg å, med tanke på at kristendommen har ca 0,5 millarder mere tilhengere, så det sier seg selv.

Og hvorfor du i det hele tatt skrev det der, er for meg provoserende. Du prøver å "gjemme" sannheten om at det står om døds straff i Quranen, og legger skyld på at kristendommen er så sykt mye værre, uten å hendvise til noe, bare løse påstander for å bevise dine ord.
Vis hele sitatet...
Poenget er enkelt, både bibelen og Koranen ble skrevet i gamle brutale tider.
Du finner skumle og voldelige vers i begge bøkene. Om du vil tolke dem bokstavelig er ditt eget valg.

Angelina sier at det er spesielt for islam at hva som står i koranen går i mot menneskerettighetene, noe som gjelder for bibelen også.

Don't play the blame game, please.
Hvis det er en religion som følger en skrevet og godtatt hellig skrift så er det ikke rom for tolkning. Jeg mener hvis du kaller deg selv kristen, muslim, jøde egentlig samma faen. Hvis de ikke følger ordene til punkt og prikke så er de ikke ordentlige religiøse. Da er man rett og slett bare en tulling.
Da kan jo faen alle gjøre hva dem vil uansett for at de bare tolker det på den måten de ønsker og leve, eller for og være mere eksakt. Hvordan deres ledere vil at de skal leve.
Sitat av The Rebel Vis innlegg
Hvis det er en religion som følger en skrevet og godtatt hellig skrift så er det ikke rom for tolkning. Jeg mener hvis du kaller deg selv kristen, muslim, jøde egentlig samma faen. Hvis de ikke følger ordene til punkt og prikke så er de ikke ordentlige religiøse. Da er man rett og slett bare en tulling. Da kan jo faen alle gjøre hva dem vil uansett for at de bare tolker det på den måten de ønsker og leve, eller for og være mere eksakt. Hvordan deres ledere vil at de skal leve.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Koranen er "veilederen" til muslimer, der man er pålagt å følge dens ord for å være en tilhenger av Islam. Det hjelper ikke å konsekvent avvise alt det negative for å heller trekke frem det lille av positivteter den kan inneholde - skal det ene telle, så skal i hvert fall oppdringer om drap, tvangsislamisering av ikke-muslimer, kvinneundertrykkelse, forakt og terror telles. Det meste av Koranen er grotesk, uansett om enkelte velger å ta avstand fra deler av den. Men ved sistnevnte kvalifiserer ikke dette til "muslim" ifølge Muhammed selv.

I Koranen står det også.....

"Deres kvinner er en åker for dere, så gå til deres åker slik dere ønsker..." (2:223) - Fin unnskyldning for griske menn till å fritt kunne plukke blant de kvinnelige massene, en etter en!

"En rettskaffen kvinne er en kvinne som adlyder. Såsant hun ikke adlyder, skal hun gis en advarsel; og hjelper ikke dette, skal hun straffes med juling inntil hun bøyer seg" (4:38). - Prinsippet om at menn har rett til å bruke fysisk vold for å tvinge kvinner til lydighet, er med andre ord godkjent i Koranen.

Det legges restriksjoner på kvinners bekledning for å hindre at de skal friste menn (24:31 m.fl.) Koranen avviser også at kvinner og menn skal ha like rettigheter ved inngåelse og oppløsning av ekteskap. Dette bryter menneskerettighetenes artikkel 16.1.

Koranen godkjenner slaveri - selv om det anses for fromt å frikjøpe slaver (2:172), eller at de skal settes fri om det er "noe godt i dem" (24:33).

Muhammed inndeler menneskeheten i tre grupper:

- Gruppe 1. "De beste skapninger" (98:6), flere steder i Koranen også kalt de seirende og rettferdige, det vil si kun den minoritet av menneske**heten som tror på Muhammeds lære (49:15).
- Gruppe 2. "De verste skapninger" (98:5); flere steder i Koranen også kalt de ugudelige, løgnaktige og urett*ferdige, det vil idag si den overveldende majoritet av menneskeheten (minst 85 prosent) som er ugudelige, urettferdige og løgnaktige alene av den grunn at de har en annen religion eller et annet livssyn enn muslimene (disse 85 prosent av menneskeheten kalles "vantro").
- Gruppe 3. De aller verste, nemlig de muslimske hyklerne, det vil i realiteten si det overveldende flertallet av muslimene. De kaller seg muslimer, men viser i praksis, på mange måter, at de ikke er annet enn kvasi-muslimer, fordi de ikke følger Koranens bud. De vender Allahs formaninger ryggen (53:29-30) og gir seg "hen i fristelser" og lar sine "egne ønsker forføre seg" (57:13). "Allah vitner at hyklerne visselig er løgnere" (63:1). Derfor skal de havne på det islamske helvetes aller verste sted - "i Ildens dypeste grunn"(4:144).

Og som en aldri så liten påminnelse;
”Jeg er pålagt av Allah å kjempe mot alle folk til de vitner at det finnes ingen gud uten Allah, og at Muhammed er hans budbringer, og de etablerer bønn og betaler penger. Hvis de gjør det er deres liv og eiendom trygge for meg” (Bukhari Bind I, side 13).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Angelina Vis innlegg
Nettopp. Koranen er "veilederen" til muslimer, der man er pålagt å følge dens ord for å være en tilhenger av Islam. Det hjelper ikke å konsekvent avvise alt det negative for å heller trekke frem det lille av positivteter den kan inneholde - skal det ene telle, så skal i hvert fall oppdringer om drap, tvangsislamisering av ikke-muslimer, kvinneundertrykkelse, forakt og terror telles. Det meste av Koranen er grotesk, uansett om enkelte velger å ta avstand fra deler av den. Men ved sistnevnte kvalifiserer ikke dette til "muslim" ifølge Muhammed selv.
Vis hele sitatet...
Svært mykje av bibelen er rimelig grotesk, med sterke oppfordringer til drap for rimelig uskuldige forbrytelser. Er ikkje dei som hevder dei er kristne ordentlige kristne sidan dei ikkje føl bibelen til punkt og prikke?

Det finst sjølvsagt islamister som hevder at ein skal tolke ting bokstaveleg, men det finst jaggu faen kristne som hevder det samme. Så kvifor skal du bruke det spesifikt mot en religion?

Så kan du på enkelt vis forklare meg kvifor samtlige muslimer tar koranen bokstaveleg, mens samtlige kristne er gode personer som kun ser det gode i mennesket?
Det er lov å tenke litt selv før en må spørre om så åpenbare ting. Hva har du å henvise til av hendelser av negativ art gjort av kristne som oppfordring fra bibelen? Terror, selvmordsbombing (burde egentlig heller hett "massebombing") et cetera, eller mindre ting som eksorsisme? Det er intet sted det finnes flere terrorister enn blant islams tilhengerskare, og det er et leit, men sant faktum. Og de gjør det for å tjene religionen sin, Koranen og Muhammed, noe de ikke engang er redd for å innrømme.

At du kaller det "bokstavelig" og derav forkaster det, viser bare hvor utrolig lite du gidder å ta religionen på alvor. Enhver muslim som er underlagt Islam, er påkrevd å følge Muhammeds ord - som er å finne i Koranen. Selv om noen forkaster dem, vil ikke det gjelde alle. Om du faktisk forkaster alt det negative religionen står for kun fordi "det blir så bokstavelig!" så bevitner det kun én ting; nemlig at du ikke tar den på alvor. Derav faller du ut av posisjon til å forsvare den også. Du kan ikke kun prøve å lete med forstørrelsesglass etter det lille positive eller uskyldige den står for, kun for å kunne forkaste det gale. Sånn fungerer ikke religionen, og om du hadde vært muslim hadde det vært å vanære både Muhammed og Koranen. Derfor ER det mange muslimer som nettopp vanærer Koranen, eller hele religionen, fordi de velger å overse det de ikke tør å forbinde seg med. Hvilket er positivt for verden, men negativt for den som anser seg som troende - da det blir hyklersk å skulle filtrere anmodningene etter hva som passer ditt eget bilde best. En religion er nemlig en en hel masse, ikke separate elementer du kan plukke fra hverandre etter hva ditt eget hode måtte like. Da kunne man jo bare laget seg sin egen gren.

Så, hvorfor det er denne og ikke kristendommen som får en slik kritikk mot seg, er jo innlysende! Fordi det er den som er brutal og fiendtlig, på en svært direkte måte. Kristne er for det aller meste harmløse i forhold, og du kan gjerne få påvise tilfeller hvor kristne har utøvd vold og terror for å forsvare sin tro. Der deres gud lot sin sønn dø for menneskene, lar muslimenes gud mennesker dø for ham.
Kristne terrorister/"terrorister", som jeg kommer på på stående fot:
IRA
Herrens frigjøringshær
NLFT
Russian National Unity
Ku Klux Klan
Army of God
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Angelina, eg har ikkje meir å sei enn at du drar debatten ned til et latterlig lavmål når du generaliserer godt over en milliard mennesker ut fra handlingene til ekstremister.

At du i tillegg er så totalt blind for kristen voldsbruk gjer det direkte latterlig. Eg har ikkje til hensikt å debatere meir med deg, for du nekter fortsatt å svare på kvifor du generaliserer slik; du generaliserer, og forsvarer det med å generalisere.
Sitat av slashdot Vis innlegg
x
Vis hele sitatet...
Haha. Snakk bare ikke om lavmål når du bevisst går rundt her å tillegger meg meninger nøyaktig motsatt av hva jeg allerede ETTERTRYKKELIG har motsagt. Enten det skyldes en svikt i din oppfattelsesevne, eller du bare liker å komme med påstander som allerede er motbevist - idioti i praksis.

Når det gjelder "kristen vold", så kan du vær så god komme med konkrete eksempler. Dette er dog ikke noe jeg har fornektet, men det skjer så absolutt ikke i samme grad som i Islam. Du forsvarer en religion du søren ikke tar på alvor, engang - hvor seriøst kan det egentlig bli?

Hva gjelder at jeg "nekter å svare på spørsmål" fra deg, så har jeg intet å besvare. Det er fånyttes å si noe som helst til deg, ettersom du ikke er interessert overhodet. I tillegg har du jo konsekvent lagt deg opp i innlegg jeg har besvart fra andre, til andre, som åpenlyst ikke var til deg. Det blir rett og slett for mye stjeling av tid å skulle debattere mer med deg.
Sitat av Angelina Vis innlegg
Hva gjelder at jeg "nekter å svare på spørsmål" fra deg, så har jeg intet å besvare. Det er fånyttes å si noe som helst til deg, ettersom du ikke er interessert overhodet. I tillegg har du jo konsekvent lagt deg opp i innlegg jeg har besvart fra andre, til andre, som åpenlyst ikke var til deg. Det blir rett og slett for mye stjeling av tid å skulle debattere mer med deg.
Vis hele sitatet...
Right back at ya. Slik du debatterer minner veldig om en debattteknikk som ble brukt for noen årtusner siden. Hvor man går inn i en diskusjon for å inne diskusjonen, og lukker ørene for den andre personens argumenter. Hvor gyldige argumentene er, er også likegyldig så lenge man vinner diskusjonen. Dette er samme debatt-teknikk som sofistene brukte på sin tid.

Som Sokrates i sin tid sa, man skal gå inn i en diskusjon med åpent sinn. Ikke for å vinne diskusjonen, men for å tilegne seg kunskap.
Angelina.

Du har rett i at muslimer har et tettere forhold til Koranen, og at den ikke skal tolkes, men følges, siden det tross alt er Gud som har skrevet Koranen. Dette er hovedforskjellen mellom Bibelen og Koranen, siden Bibelen er skrevet av personer og ikke av Gud. Derimot er det ting man må prioritere ved Koranen, og her faller kvinneundertrykkelse og vold inn i bildet. Islam mange likheter med kristendommen når det kommer til de sentrale verdiene kristendommen har:
- Ikke lyve
- Ikke stjele
- Ikke begjære
- Hedre far og mor
- Ikke drepe

Det vil si at hvis man er ekstremist innenfor Islam, så følger man disse verdiene til punkt og prikke. En ekstremist er altså en som verken stjeler, lyver, dreper, skader eller ikke eier respekt for annet liv. En ekstremist innenfor Islam blir derfor kraftig feilbrukt, for det forbindes med en som dreper i Allahs navn. Dette er derimot en som velger å prioritere Koranens ord til det voldelige, noe som resulterer i at han ikke er ekstremist, men er dårlig muslim som ikke følger verdiene som Islam mener er viktig. Det fins mange muslimer som bastant fastslår at terrorister ikke er muslimer, siden en muslim ikke bryter med de viktige verdiene jeg har nevnt ovenfor.

Media har misbrukt utrykk som "muslimske fundementalister" og "muslimske ekstremister". Disse er ikke muslimer i følge majoriteten av Islam. En muslimsk ekstremist er derimot det perfekte mennesket; en kjærlig, sjenerøs, høflig og omsorgsfull person.

Edit: Jeg er på ingen måte muslim, men jeg forbanner de som misbruker ord som muslimsk ekstremist o.l. Islam er en religion med utrolig mange mennesker, og FrP sitt forslag om å forby et sentralt plagg på grunnlag av noens handlinger er forkastelig.
Sist endret av bendiks; 27. mai 2010 kl. 17:14.
Sitat av commie Vis innlegg
Kristne terrorister/"terrorister", som jeg kommer på på stående fot:
IRA
Herrens frigjøringshær
NLFT
Russian National Unity
Ku Klux Klan
Army of God
Vis hele sitatet...
Og samtlige av disse har bibelen som motivasjon og oppdragsgiver?
Sitat av Angelina Vis innlegg
Og samtlige av disse har bibelen som motivasjon og oppdragsgiver?
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at de fleste rettferdiggjør handlingene sine utifra bibelen, ja.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Du har rett i at muslimer har et tettere forhold til Koranen, og at den ikke skal tolkes, men følges, siden det tross alt er Gud som har skrevet Koranen. Dette er hovedforskjellen mellom Bibelen og Koranen, siden Bibelen er skrevet av personer og ikke av Gud.
Vis hele sitatet...
Riktig.

Det vil si at hvis man er ekstremist innenfor Islam, så følger man disse verdiene til punkt og prikke. En ekstremist er altså en som verken stjeler, lyver, dreper, skader eller ikke eier respekt for annet liv. En ekstremist innenfor Islam blir derfor kraftig feilbrukt, for det forbindes med en som dreper i Allahs navn. Dette er derimot en som velger å prioritere Koranens ord til det voldelige, noe som resulterer i at han ikke er ekstremist, men er dårlig muslim som ikke følger verdiene som Islam mener er viktig. Det fins mange muslimer som bastant fastslår at terrorister ikke er muslimer, siden en muslim ikke bryter med de viktige verdiene jeg har nevnt ovenfor.
Vis hele sitatet...
Ekstremister er ekstreme, det sier seg selv. De ekstreme vil derav være de som følger Koranens groveste anmodninger, som eksempelvis muslimske terrorister. Disse grove beskrivelsene og ordrene i Koranen verken kan eller skal tolkes - det er strake ord. Iom at de faktisk gjør det boken ber dem om, er det ifølge den disse som er de ekte muslimene, og ikke de som velger å filtrere ut innholdet etter hva som passer deres preferanser best.

Slik er Koranen et godt eksempel på dobbeltmoral - på den ene siden lovprises godhet, rettskaffenhet, barmhjertighet, gavmildhet, ikke-aggresjon og fredsarbeid m.m. - forutsatt at man er en muslimsk troende; mens det samtidig fremsettes en mengde aggressive trusler om straff med detaljbeskrivelser av tortur, utført med ekstrem sadisme rettet mot medmennesker alene av den grunn at de ikke har samme livssyn som muslimene. Ettersom boken ber om krigsføring mot annerledes troende, tortur, kvinneundertrykkelse, tvangsislamisering, slaveri og enda mer, vil det være de av dem som følger b. la dette som - ifølge Muhammed - ansees som ekte muslim. (Sitat) "Hvis noen avviser noe av islams lære eller fornærmer Muhammed eller Koranen vil han bli sett på som frafallen og må drepes."

Disse er ikke muslimer i følge majoriteten av Islam. En muslimsk ekstremist er derimot det perfekte mennesket; en kjærlig, sjenerøs, høflig og omsorgsfull person.
Vis hele sitatet...
Ifølge majoriteten av Islam som helst ikke vil assosiere seg med groteske anmodninger fra profeten selv (såkalte hyklere), eller ifølge Koranen, den hellige boken deres, som ber om det stikk motsatte? Koranen, og Muhammeds tre inndelinger av mennesket, sier nemlig det motsatte:

Gruppe 1. "De beste skapninger" (98:6), flere steder i Koranen også kalt de seirende og rettferdige, det vil si kun den minoritet av menneske**heten som tror på Muhammeds lære (49:15)
Gruppe 2. "De verste skapninger" (98:5); flere steder i Koranen også kalt de ugudelige, løgnaktige og urett*ferdige, det vil idag si den overveldende majoritet av menneskeheten (minst 85 prosent) som er ugudelige, urettferdige og løgnaktige alene av den grunn at de har en annen religion eller et annet livssyn enn muslimene (disse 85 prosent av menneskeheten kalles "vantro")
Gruppe 3. De aller verste, nemlig de muslimske hyklerne, det vil i realiteten si det overveldende flertallet av muslimene. De kaller seg muslimer, men viser i praksis, på mange måter, at de ikke er annet enn kvasi-muslimer, fordi de ikke følger Koranens bud. De vender Allahs formaninger ryggen (53:29-30) og gir seg "hen i fristelser" og lar sine "egne ønsker forføre seg" (57:13). "Allah vitner at hyklerne visselig er løgnere" (63:1). Derfor skal de havne på det islamske helvetes aller verste sted - "i Ildens dypeste grunn"(4:144).