Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3041
Til min forskrekkelse leste jeg om meg selv i avisen idag. Jeg ble i vinter tatt på gardermoen med noen valium, sovemedisin, egne medisiner og 6 ampuller med anabole steroider etter en tur til hellas. Ble dømt til 20 dager betinget fengsel og 6000 kr i bot. Jeg er fra en liten bygd, og lokalavisen har trykt en artikkel hvor mange detaljer om meg er oppgitt. Dette har ført til at alle har skjønt hvem det var i bygda som var blitt tatt og mange har tatt kontakt med meg. Har avisen virkelig lov å trykke slikt?
Kan jeg gå til sak mot avisen? Det var et lukket rettsmøte og jeg var ikke interessert i at dette skulle komme ut.
Hva kan jeg gjøre?
Du kan rapportere dem til PFU.
Sist endret av Lunicks; 4. desember 2008 kl. 00:50.
det samme har hendt med meg mange ganger faktisk!
jeg har fårr meg att avisen har lov og trykke det man vill så lenge det ikke er navn og bilde innblandet.

slik jeg har forstått det er det politiet som leverer informasjon til avisene om hva som har skjett i forskjellige saker.avisen bare trykker det.så ta det opp med politet du
Rapporter det til ..Men jeg tror de har lov til det så sant dem ikke nevnet ord. men synd det sportet fort opp til deg.

Men jeg tror nok avisen har sitt på sitt tørre uansett.

Det er slikt at journalister ringer politiet, og spør om det har skjedd noe, så det er jo evnt kanskje politiet som har informert media om dette her
Politilogger er vel offentlig hvis jeg ikke tar helt feil?
men i ett lite sammfunn vet alle hvem det er!
jævli irriterende nårr folk står på "landhandelen" med lokalen i henda og skuer stygt på deg nårr du går forbi.
Sitat av 7kr8 Vis innlegg
en gang jeg satt hos politiet, kort tid etter og blitt stoppet for kjøring i påvirket tillstand, så jeg faktisk att purkefan som huket meg satt og skrev en mail till "vestlandsnytt" (lokalavisen) om akkurat hva som hadde forekommet.
dagen etter var d på trykk i avisen!

lurer på om politiet får betalt for denne informasjonen jeg!
Vis hele sitatet...

Det er en politilogg, som er nokså standar for politistasjonen å sende til lokalaviser/tv stasjoner!
Det kan være ulovlig til og med uten navn hvis du kommer fra et lite sted og det vil være lett å kjenne deg igjen på det de skriver.
Sist endret av Krister; 4. desember 2008 kl. 15:56.
Sitat av Krister Vis innlegg
Det kan være ulovlig til og med uten navn hvis du kommer fra et lite sted og det vil være lett å kjenne deg igjen på det de skriver.
Vis hele sitatet...
men hvem kan man melde det til?
vist det er politiet selv som har pumpet ut opplysninger er det vell ingen vits å gå til dem!
Nei, PFU er jo nevnt her. Hvis de blir felt i PFU vil du jo ikke få noen annen erstatning enn en unnskyldning og at avisa må skrive i avisa at de har blitt dømt.
haha.ja da blir jo saken sikkert nevnt enda en gang i avisen da!
mann kann ikke vinne lissom!
Joa, hvis man allerede mener at man har tapt, så Du har ikke noe å tape på å gå til PFU hvertfall. Men tror det er lurt å være ekstremt saklig når (hvis) du kontakter dem.
Rettsdokumenter som aviser/andre firmaer (f.eks. oversettere) og politilogger er offentlige dokumenter og er ikke sensurert i det hele tatt. Alle navn står der, men avisen har ikke lov til å trykke navnet.
Jeg skal i retten neste uke.. kan jeg si til politiet eller noe, at jeg ikke vil ha det i avisen??
Du kan be om å få rettssaken ført for lukkede dører (hvis det er rettssak det er snakk om) men jeg tipper nok at du ikke har god nok grunn for det. Men det vil vel ikke dukke opp noen journalister i en såpass liten sak?
Avisene har ikke lov å trykke personlig identifiserbar informasjon, eller? Jeg mener å ha lest det en gang, men jeg er ikke sikker på at dette regner som personlig identifiserbar informasjon. Indirekte tror jeg det er det.

Som tidligere nevnt kan du ta opp dette med PFU. Personlig tror jeg ikke du kommer så langt på det. Tror du isteden skal prøve å få deg selv fremstilt som ganske uskyldig. Du kan vel si at du ikke visste de andre medisinene var ulovlige og du visste ikke at det var steroider du hadde?
Sitat av Mynotir Vis innlegg
Avisene har ikke lov å trykke personlig identifiserbar informasjon, eller? Jeg mener å ha lest det en gang, men jeg er ikke sikker på at dette regner som personlig identifiserbar informasjon. Indirekte tror jeg det er det.
Vis hele sitatet...
Det avhenger veldig av sakens karakter. For det første er det stor forskjell på å bli domfelt for å bli tatt med 10 gram hasj, og å bli domfelt for drap eller en pedofili. For det andre har "Hvermannsen" mye større rett til beskyttelse enn offentlige personer. Dersom snekker Ole Olsen blir tatt for villmannskjøring vil ikke navnet trykkes i media, men hvis ordfører eller politimester Ole Olsen gjør det samme vil saken straks være en annen. Dette fordi disse er offentlige personer.

I trådstarters tilfelle er det nok punkt 4.7 i Vær varsom-plakaten mest relevant:
4.7. Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med klanderverdige eller straffbare forhold. Vis særlig varsomhet ved omtale av saker på tidlig stadium av etterforskning, i saker som gjelder unge lovovertredere, og der identifiserende omtale kan føre til urimelig belastning for tredjeperson. Identifisering må begrunnes i et berettiget informasjonsbehov. Det kan eksempelvis være berettiget å identifisere ved overhengende fare for overgrep mot forsvarsløse personer, ved alvorlige og gjentatte kriminelle handlinger, når omtaltes identitet eller samfunnsrolle har klar relevans til de forhold som omtales, eller der identifisering hindrer at uskyldige blir utsatt for uberettiget mistanke.
Vis hele sitatet...
Dersom du føler dette som belastende ville jeg i dine sko tatt kontakt med en advokat, som vil kunne fortelle deg hva du bør gjøre videre. Pressen har rett til å utforme saker slik at det gjøres interessant for mottaker/leseren, men saken skal heller ikke utformes slik at personer som faller inn under for eksempel punkt 4.7 i Vær varsom-plakaten rammes.

En enda bedre sak ovenfor din lokalavis med tanke på å ta saken inn for PFU har du for så vidt dersom din nære familie beviselig lider og rammes av det faktum at du identifiseres gjennom tekst (og evt bilder) i lokalavisa.

For å svare på spørsmålet ditt angående søksmål. Kan man saksøke en avis? Ja, det kan man. Det er ikke lenge siden Øystein Stray Spetalen saksøkte Dagbladet, og vant. Han saksøkte avisa fordi han mente Dagbladet hadde blåst opp saken de skrev om til noe mer enn den egentlig var.

Jeg tror vel strengt tatt ikke du har en særlig god sak dersom du skulle komme til å gå til sivil sak mot lokalavisa, men en klage til PFU kan du jo alltids sende inn, selv om PFU ikke kan gjøre stort annet enn å beordre avisa til å trykke en beklagelse.
Hvis du lever i et ekstremt lite samfunn hvor kanskje en beskrivelse som "en 22 år gammel mann fra xxx" bare hadde passet til f.eks 3-4 personer tror jeg avisene er pålagt å gi en mer detaljert beskrivelse for å unngå at uskyldige personer blir antatt å være den domfelte.

Edit: Ser nå at dette står i siste delsetning i sitatet til Ambrosio.
Sist endret av steili; 7. desember 2008 kl. 16:17.