Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 7037
Heisann, bare lurte på noe :P La oss si at man er blitt skutt i magen/låret/ryggen og er fremdeles ved bevissthet, hva er smartest å gjøre for å prøve å overleve? Hvis man har noen venner som er blitt skutt?

Kommer jo an på hva slags typen gun, men det er jo svært sjelden man får vite
Presse mot såret! Stoppe blødninger!
Er vel å få tatt ut kula og fått stoppet blødningen.
holde såret høyt og dekke til såret med noe.
Evt frakte vedkommende fort som helvette til et sykehus hvor man kan få profesjonell hjelp?
Mener da at man ikke burde ta ut kula... ? Noen flere som mener det? Skal ikke ta ut sånne gjenstander selv så vidt jeg vet(eks. kniv)
Spørs jo hvor den sitter, sitter den i bein kan det være vanskelig, men de kan jo stoppe blodtilførselen hvis jeg ikke tar feil?
Mener det er pga av at du åpner såret for større blødninger etc... Mulig jeg tar feil, men vet at man ikke skal ta ut kniv i allefall. Overlates til profesjonelle
La kula være. Som Boble sier fører det å fjerne kula bare til større blødninger, noe man ikke ønsker. La kula være til man kommer på sykehus og fjernes av leger som har peiling.

Ellers er som nevnt kompress på såret viktig. I militæret lærte vi at det er en fordel å ha minst én i laget som snuser, fordi snusboksen er ypperlig som kompress. Et par runder rundt med bandasje, så snusboks, og så godt med bandasje igjen.
Det er mange myter ute og går, og ikke minst; varrierende føringer fra helsevesenet. De lærdes strides. F.eks før var det slik at dersom man ankom en motorsykkelulykke, skulle man la hjelmen til motorsyklisten være på. Nå er det slik at man skal ta den av.

Det samme gjelder egentlig HLR. Det kommer nye ting og føringer hele tiden.

I noen situasjoner, der ikke indre vitale organer er berørt, kan man ta ut kniven. Men igjen, for å vite om den berører vitale organer, må man ta xray.

I noen situasjoner, kan det være til større skade å ha den der.

Din oppgave blir jo å stoppe blødninger! Og se til at hjerte og lunge fungerer.

Det er et vanskelig spørmål, og jeg tror ikke du vil finne noe særlig godt svar på dette forumet.
Sist endret av reklame; 23. oktober 2008 kl. 20:22.
Sitat av Ambrosio
Ellers er som nevnt kompress på såret viktig. I militæret lærte vi at det er en fordel å ha minst én i laget som snuser, fordi snusboksen er ypperlig som kompress.
Vis hele sitatet...
Poenget er bare å få noe som er hardt som du kan presse inn mot såret. F.eks. en klokke (så lenge det er litt størrelse). Så det meste funker
Sist endret av Butchern; 23. oktober 2008 kl. 20:25.
Som Butcher sier: Trenger ikke være snusboks Kunne godt ha vært en stein(som det finnes mange av!), en klokke osv.
Sitat av Butcher'n
Poenget er bare å få noe som er hardt som du kan presse inn mot såret. F.eks. en klokke (så lenge det er litt størrelse). Så det meste funker
Vis hele sitatet...
No shit, Sherlock?
Snusboksen var da et eksempel på noe hardt og forholdsvis flatt, som verken drar med seg mye skitt og møkk (les: stein) inn i et åpent sår eller som har en verdi på 2000 kroner (les: klokke).
Sist endret av Ambrosio; 23. oktober 2008 kl. 21:02.
Haha beklager da. Det var bare fremstilt som at man hadde lettere tilgang på en snusboks enn en stein

Du legger jo ikke gjenstanden rett innpå. Først kompressor-tingen å snurre noen runder og så legge inn hva det måtte være, for så å snurre mer.
Sist endret av Butchern; 23. oktober 2008 kl. 21:06. Grunn: Damn
Etter utallige timer på America's Armys "medical school", har jeg tatt til meg at fremmedlegemer for all del ikke skal fjernes. Dette gjelder dog i strid, og med mindre man er involvert i et gjengopprør e.l, så gjør man fornuft av å høre på andres råd først
Jeg vil nå påstå (og husk at dette ikke er legeråd *kremt*) at man aldri skal dra ut fremmedlegemer. Hva om dette ligger tett inntil en arterie for eksempel, og når man drar det ut så kutter man over arterien? Husk også at man ikke skal bruke noe som leder kulde til kompresset.

Airways
Breathing
Circulation

Føringer på HLR er nå 30-2. Altså 30 kompresjoner og 2 innblåsinger. Dette fordi blodet er mettet med oksygen, og det er viktig å få dette distribuert. Men så er ikke jeg kvalifisert helsepersonell heller da.

Når det gjelder skuddskader ville jeg "behandlet" med trykk på skaden. Stopp blødingen. Ring etter hjelp. Vil påstå at det er svæært lite man kan gjøre med skaden selv. Annet enn å forebygge.
militært stridskurs i førstehjelp fra intops filtrert gjennom hodet mitt: (utdrag)

såret skal stappes bandasje neddi. (alt ettersom hvor du er truffe. stappper ikke en sekk med gassbind inn i magen feks..

så skal det holdes trykk mot det. bruker du torneke eller hva fan det heter så skal du slippe opp hvert 5-10 min å la det "blø" et par min før du struper all blodtilførsel igjen.
DEtte for at vevet ikke skal dø nedenfor sår stedet.

Står det fremmedlegemer ut eller delvis ut av stikk/skudd stedet så skal du bygge en "kringle" av bandsje rundt så ikke objektet flytter seg eller detter ut- samme gjelder tarmer osv. de skal ikke inn igjen. de skal bygges bandasje rundt/over som skal være fuktig.

Ellers er det å holde plassen høyt. kan være vanskelig alt ettersom hvor du er truffet.
Få vedkommende til lege fort som fan.

Blør fyrn som fan så skal du ikke gi han vann. dette for at du fortynner blodet og personen blør enda kraftigere.

Ellers gjelder det å holde person ved bevisthet. snakke med vedkommende. spørre personen om ting, berolige osv.


Du kjører selvfølgelig "normalt" sett hele regla med ABCDE osv. Men dette var et utdrag.
Sist endret av Psych|Com; 23. oktober 2008 kl. 21:19.
førstehjelp ved skuddskade er stapping av sår og badasjering hvis det ikke er i overkroppen, er det i overkroppen bandasjeres det tett nok slik at blødning stopper og pasient får puste.
Sitat av kriss
førstehjelp ved skuddskade er stapping av sår og badasjering hvis det ikke er i overkroppen, er det i overkroppen bandasjeres det tett nok slik at blødning stopper og pasient får puste.
Vis hele sitatet...
Men husk å bløt kluten/bandasje/whatever før du stapper det inn i såret. Piss på den om du må!
Sitat av Ambrosio
No shit, Sherlock?
Snusboksen var da et eksempel på noe hardt og forholdsvis flatt, som verken drar med seg mye skitt og møkk (les: stein) inn i et åpent sår eller som har en verdi på 2000 kroner (les: klokke).
Vis hele sitatet...
Du synes det er greit at kompisen din dør eller deg selv, men klokka kan du ikke bruke fordi den koster 2000, hvor mye er et menneske verdt da?
Sitat av Coccomeister
Du synes det er greit at kompisen din dør eller deg selv, men klokka kan du ikke bruke fordi den koster 2000, hvor mye er et menneske verdt da?
Vis hele sitatet...
Tja, har man en snusboks er jo det enda bedre. Pluss at som noen nevnte tidligere er det best med objekter som IKKE fører kulde. Og en metall klokke er i motsetning til snusboksen veldig flink til det.

Pluss at en snusboks er lett og har nok større sannsynlighet til å holde seg på plass enn en stein. Men det finnes jo sikkert mange andre ting som kan brukes. Som mobiltelefon etc. som kan være grei å skru av først, så slipper "pasienten" vibrering over skuddet ved inkommende meldinger! Men som sagt, masse man sikkert finner å kan bruke, men kanskje ta snusboks som utgangspunkt å finne noe lignende, det kommer jo også litt ann på størrelsen på såret.
Sitat av Coccomeister
Du synes det er greit at kompisen din dør eller deg selv, men klokka kan du ikke bruke fordi den koster 2000, hvor mye er et menneske verdt da?
Vis hele sitatet...
Fyren sier bare at snusboksen fungerer ypperlig. Drit i å henge deg opp i detaljer, mann..
De fleste som har vært i forsvaret vet sånn ca. hva man skal gjøre når baisen treffer vifta, men det er ypperst sjelden folk blir skutt her i Norge. HLR er mye viktigere.
Sitat av Prophet.
Fyren sier bare at snusboksen fungerer ypperlig. Drit i å henge deg opp i detaljer, mann..
Vis hele sitatet...
En liten detalj til Jeg er ikke mann Ikke sist jeg sjekket hvertfall.
Presse inn 45 enkeltmannspakker i såret, for å stoppe blødningen.
Jeg lastete ned en e-bok som heter Gunshot "Wounds - Practical Aspects Of Firearms Ballistics & Forensic Techniques".
der lærer du om behandling av skuddsår og slikt.

Ken desverre ikke gi link pga. jeg ikke kan linke til pirated stuff.
Sorry dobbletposting, men skreiv litt feil.

*"Gunshot Wounds - Practical Aspects Of Firearms Ballistics & Forensic Techniques"
Sist endret av Falken; 24. oktober 2008 kl. 20:35.
Sitat av Coccomeister
Du synes det er greit at kompisen din dør eller deg selv, men klokka kan du ikke bruke fordi den koster 2000, hvor mye er et menneske verdt da?
Vis hele sitatet...
1999,-.... Nei men altså, en fin flate på objekte og du kan bruke en diamant for allt noen bryr seg..

Mange over har svart at man IKKE skal fjerne evt kniver, men viss da den kniven står sånn til at offeret ikke kan bevege seg uten at den er fjernet. Er det noen "trygg" måte og gjøre d på?
Sitat av inzane1891
1999,-.... Nei men altså, en fin flate på objekte og du kan bruke en diamant for allt noen bryr seg..

Mange over har svart at man IKKE skal fjerne evt kniver, men viss da den kniven står sånn til at offeret ikke kan bevege seg uten at den er fjernet. Er det noen "trygg" måte og gjøre d på?
Vis hele sitatet...
Å nappe den ut og umiddelbart stoppe blodet vil vel være den mest logiske metoden
Takktakk for svar alle sammen! Som de fleste sier er HLR mer aktuelt ja, men greit å vite

Bare fortsett å poste :P
Det kommer helt ann på hvor skuddskaden er, det er to prinnsipper som er helt avgjørende i forhold til å holde seg i livet, det er å kunne puste og ha tilstrekkelig sirkulajon. Det første du må gjøre er å sikre frie luftveier, hvis den skadde mister bevisthet så legg personen på ryggen å løft hanken oppover slik at munnen blir værende oppe eventuelt legg i sideleie med skadd side ned. Plasering av skuddskaden er avgjørende, hvis skade er i bein eller arm kan du stappe bandasje, t-skjorte osv i såret til det slutter å blø før du knyter hardt rundt. Er skudd skaden i bryst kan du legge noe over såret og prøve å stanse blødningene, viktig å ikke surre noe som helst rundt kroppen for da kan du hidre respirasjon. Samme prosedyre hvis skuddskaden er i magen, hvis det blir skapt en flenge og involler detter ut av såret så legg en fuktig pose osv over det, viktig å ikke prøve å dytte ting på plass igjen. Er skaden i hode så knyt et eller annet rundt hode som presser på skadeområde men sitter ellers ganske løst, det kan fort skapes et trykk i hodet så det er viktig å overvåke pupiller, hvis pupillene blir større er usymetriske eller lignede skyldes det ofte en trykkøkning i kraniet, hvis dette skjer så løsne litt på bandasjen og for Guds skyls få den skadde til sykehus. Snakk til det skadde å prøv å hold han ved bevisthet så lenge det er mulig og tilkall hjelp så fort som mulig. Det er et prinsipp som heter golden hour som betyr at hvis skaden behandles på sykehus innen en time er sjansen relativt stor for å overleve så rask tilkalling av profesjonell assistanse er veldig viktig.
Drit i om det kommer møkk i såret, har du ingenting annet tilgjengelig, så bruker du hendene dine, hva som helst. Møkk/infeksjoner kan sykehuset ta seg av senere. Pri 1 er å stoppe store blødninger, uansett (dvs bortsett fra å sikre skadested/fjerne folk fra umiddelbar fare osv).

Man kan dø av blodtap på 1-2-3, raskere enn det meste annet.

plast er forresten fint hvis det er i lungen, siden du da kan gjøre det litt tett, plasten enkeltmannspakka er pakket inn i er en veldig ålreit ting å bruke hvis man har noe sånt
Skal jo ikke stole alt for mye på kiosklitteratur, men jeg har forstått det sånn at 80% av de som blir skutt med pistol overlever? Og at sivile dreper flere kriminelle med håndvåpen enn politiet gjør, Amerika er et sykt sykt land... Men for all del, ikke fjern kula, hadde ikke Steve Erwin fjernet piggen i brystkassa hadde han nok overlevd.
Dersom du er så uheldig å bli skutt må du for all del ikke prøve å fjerne kula. Fjerner du kula så åpner du såret mer, og blødningen vil øke. Kula virker som enn propp i såret og hindrer noe av blodet å renne ut. Legg så mye press som mulig på såret og tilkall hjelp. Kom deg raskest mulig til sykehus.
Hva om man er SÅ hardcore underground at man ikke kan vise seg på et sykehus, og faktisk MÅ fjerne kulen selv? Noen som veit åssen det kan gjøres uten å ta knekken på seg selv?
Sitat av inzane1891
1999,-.... Nei men altså, en fin flate på objekte og du kan bruke en diamant for allt noen bryr seg..

Mange over har svart at man IKKE skal fjerne evt kniver, men viss da den kniven står sånn til at offeret ikke kan bevege seg uten at den er fjernet. Er det noen "trygg" måte og gjøre d på?
Vis hele sitatet...
man kan fint bevege personen uten at kniven er iveien. problemet er bare at det da kan gå tregereen eller være mer slitsomt metode å frakte personen på.
Tar du ut kniv eller wte ut av såret så begynner personen å blø fortere.
da går klokken fortere å du har mindre tid å komme deg til sykehuset på.
SKal helst ikke røre i det hele tatt på objectet som står i personen.

såklart står det en 4 lang pinne igjennom fyren kan du prøve å kutte av i begge ender, men la alltid det være endel igjen som står ut, som du så bygger opp med banadsje rundt.
Men med en gang du prøver å gjøre noe så risikerer du at fyren forblør
Vet noen hvordan stryke-jern trikset i boondocks saints ville ha funka?
alt de gjør er å lukke såret. ikke noe mere hokus pukkus.
Risikerer fortsatt indreblødninger vist du er skutt andre plasser en yterst i en finger
Sitat av Astron
hadde ikke Steve Erwin fjernet piggen i brystkassa hadde han nok overlevd.
Vis hele sitatet...
Irwin* Dessuten stakk den gjennom hjertet hans, da er det vel ikke så stor sjanse til å overleve uansett vil jeg tro?
Jeg hørte om to som var på jakttur her en gang, var langt ute i skauen med bil, da de skulle sette seg inn i bilen gikk børsa til den ene av, og traff den andre i låret. Han som ikke ble truffet måtte kjøre hjem med en tommelfinger inne i såret for stoppe blødningen. Vet ikke om det kan være et tips hvis det mangler bandasje?
Hvis man ikke har noe bandasje så bruker man fingerne uansett hvor ekelt det er. Og det er ikke så farlig om man ikke har hansker eller noe sterilt man legger på såret. Blodet renser og det er bedre med en person som har infeksjoner og lever enn at han er død og ikke har infeksjoner.

Sitat av Potrick
Hva om man er SÅ hardcore underground at man ikke kan vise seg på et sykehus, og faktisk MÅ fjerne kulen selv? Noen som veit åssen det kan gjøres uten å ta knekken på seg selv?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke kan vise deg på et sykehus, fjerner du gjerne ikke kula selv. Men finner en lege som kan gjøre det hjemme/privat klinikk hos seg for en pen sum. Det de gjør på sykehuset er egentlih å sy/brenne sammen det som kulen har kuttet eller ødelagt. Så antar at det er over alle almens kunskaper å fikse det. Men det er snakk om en tid her og så tror sykehuset ville vært ditt jeg hadde dratt.
Sist endret av Marcen; 30. oktober 2008 kl. 18:38.
Sitat av didlek
Jeg hørte om to som var på jakttur her en gang, var langt ute i skauen med bil, da de skulle sette seg inn i bilen gikk børsa til den ene av, og traff den andre i låret. Han som ikke ble truffet måtte kjøre hjem med en tommelfinger inne i såret for stoppe blødningen. Vet ikke om det kan være et tips hvis det mangler bandasje?
Vis hele sitatet...
Absolutt, om det ville være mer effektivt å presse håndflaten mot såret enn å dytte en finger inn, og om det kanskje ville ha funka bedre (siden han kjørte bil) om den sårede kunne gjøre det selv, er jo en annen sak, men det viktigste er enkelt og greit: stopp blødningen så godt som mulig så raskt som mulig.